Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
Wel, probleem is dat ze nu de keuze politiek wegnemen. Niet op enige wetenschappelijke basis geschoeid. Enkel en alleen het dogma "batterij elektrisch is de enige ware god".Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Al enkele dagen aan het wachten op een keer een positieve post van Verseg, ik kan me niet langer inhouden:
Bijna alle grote autofabrikanten saboteren de transitie naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit een studie van de denktank InfluenceMap. Slechts een handjevol bedrijven zijn goed bezig.
Helaas betaalmuur maar erg interessant artikel:
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
En nu nog hoeveel km per dag?
Mijn echtgenote en ik rijden met de gezinswagen 35,0 km/dag. (over 6 jaar, 8 maand en 23 dagen)
Zelf heb ik een MX-5 die 21,6 km/dag rijdt. (over 2 jaar, 8 maand en 4 dagen ) Dat is relatief veel voor een "genietauto" omdat ik soms meerijdt met de Mazda MX-5 club, en daar zitten langere ritten bij.
Samen dus 56,6 km/dag. ( = 20659km / jaar )Last edited by Skitch; 19 mei 2024, 15:12." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
Nu? Een heel pak minder. Sommige dagen komt er geen auto buiten.
Mijn echtgenote en ik rijden met de gezinswagen 35,0 km/dag. (over 6 jaar, 8 maand en 23 dagen)
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtZelf heb ik een MX-5 die 21,6 km/dag rijdt. (over 2 jaar, 8 maand en 4 dagen ) Dat is relatief veel voor een "genietauto" omdat ik soms meerijdt met de Mazda MX-5 club, en daar zitten langere ritten bij.
Samen dus 56,6 km/dag. ( = 20659km / jaar )
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Dat is 1 snellaadbeurt om de 10 à 14 dagen, afhankelijk van omstandigheden en keuze van wagen. Dan ben je evenveel tijd kwijt als vroeger om te tanken of volgens het ABC principe tussendoor bijladen omdat het kan zonder tijdverlies, bij het shoppen bijvoorbeeld.
Ja, een pretauto zoals de MX-5, we hebben hier in het gezin verscheidene Mazda's gehad (626 Comprex, 6,3, 323,121...) maar geen MX5, wel eens testrit gedaan maar de auto paste me helaas niet. En nu loopt Mazda hopeloos achter in de race naar alternatieve (lees: elektrische) aandrijvingen. Ondertussen zijn ze ook geëvolueerd (nou ja...) van meest betrouwbare merk naar een merk met problemen. Jammer want ik heb altijd de innovatie en aparte kijk van Mazda kunnen waarderen.
Zoals Skitch aangaf voor die paar km's per dag zou een EV voor hem ideaal zijn, maar reken voor hem dan ook nog eens de véél te dure aankoopprijs van een EV erbij
En ja dan kun je schrijven dat hij voor de rest van zijn leven mss zal toekomen met die ene EV, maar ook daar zijn twijfels over
Een EV is ook niet geschikt om stil te staan, en tevens gaat de batterij sowieso achteruit tegenover die verbrandingsmotor die wel blijft meegaan ook al staat deze héél lang stil.
Niemand "breekt" hier een EV af, wel worden de nadelen tegenover brandstofwagens genoemd, maar uiteraard moet men wel begrijpend willen lezen en niet steeds enkel in verdediging gaan over iets waar jij persoonlijk wel tevreden over bent.
Voor jou kan een bepaalde computer voldoende zijn die voor mij ver tekort schiet, om maar een voorbeeldje te geven
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 1
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
Je vergeet uiteraard wederom het belangrijkste mee te tellen, de aankoopprijs van een nieuwe EV
Zoals Skitch aangaf voor die paar km's per dag zou een EV voor hem ideaal zijn, maar reken voor hem dan ook nog eens de véél te dure aankoopprijs van een EV erbij
En ja dan kun je schrijven dat hij voor de rest van zijn leven mss zal toekomen met die ene EV, maar ook daar zijn twijfels over
Een EV is ook niet geschikt om stil te staan, en tevens gaat de batterij sowieso achteruit tegenover die verbrandingsmotor die wel blijft meegaan ook al staat deze héél lang stil.
Niemand "breekt" hier een EV af, wel worden de nadelen tegenover brandstofwagens genoemd, maar uiteraard moet men wel begrijpend willen lezen en niet steeds enkel in verdediging gaan over iets waar jij persoonlijk wel tevreden over bent.
Voor jou kan een bepaalde computer voldoende zijn die voor mij ver tekort schiet, om maar een voorbeeldje te geven
grts
Sieg
Ik heb ook geen problemen met het opsommen van de nadelen van een EV hoor, ik ken ze zelf ook wel. Alleen worden ze vaak overroepen, overdreven en gefantaseerd. Helaas vaak door mensen zonder enige ervaring in de kwestie.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht.........
En hoelang de brave man nog zal rondlopen op deze wereld zal hij zelf ook niet weten (hoop ik).
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht................................
Zoals Skitch aangaf voor die paar km's per dag zou een EV voor hem ideaal zijn, maar reken voor hem dan ook nog eens de véél te dure aankoopprijs van een EV erbij
..................
Mijn Mazda MX-5 heb ik destijds nieuw 26.990€ betaald. (2021)
De enige vergelijkbare auto in EV is de MG Cyberster en die komt in de UK met een vanaf prijs van 64,000€.
Het is wel een andere wagen maar kost toch meer dan het dubbele.
De huidige MX-5 (2024) kost nu 31.790€Last edited by Skitch; 19 mei 2024, 20:20." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
- Likes 1
Comment
-
Wat zijn er de voordelen van een EV :
Het zachte en ontspannende rijden
Ideaal voor korte afstanden
Emissie vrij
het laden ( waar mogelijk ) thuis, zo dat de batterij meestal vol is.
Nadeel :
voor mensen die grotere afstanden dagelijkst moeten rijden, de laadinfrastructuur
laadinfrastructuur in steden
de duurdere aankoopprijs
de waardeverlies bij verkoop ( leasing uitgesloten ), bij privé wordt zelden leasing gebruikt.
sneller per totaal bij een ongeluk - duurdere verzekering bij omnium
hoger risico bij verlies van auto tweedehands bij een ongeluk. Kan niet meer hersteld worden, sneller als bij een verbrandingsmotor.
de voetgangers en fietsers horen de EV niet zo goed, men moet dubbel opletten om geen ongelukken te hebben
alles heeft zijn voordelen en nadelen.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht.......................................
de voetgangers en fietsers horen de EV niet zo goed, men moet dubbel opletten om geen ongelukken te hebben
......................................
https://www.youtube.com/watch?v=wHOspEM7kOM" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtAl enkele dagen aan het wachten op een keer een positieve post van Verseg, ik kan me niet langer inhouden:
Zoals al 10 tallen keren gezegd, ik heb niets tegen EV maar ik ben het niet eens dat het actueel een volwaardige vervanger is voor een ander voertuig.
Ik kaart vooral aan dat er ook negatieve kanten zijn, meer dan positieve en veel vervelende zaken die actueel te wijten zijn aan de nog te lage autonomie en laat infrastructuur.
U geeft aan dat u steeds reageert om de negatieve punten die ik aankaart tegen te spreken, echter zijn dat gewoon realistische feiten die voor iedereen gewoon anders kunnen zijn zoals ook al 10 tallen keren gezegd en zeer afhankelijk zijn van het gebruik en type wagen.
Bij diesel is er geen enkele wagen dat ik ken dat minder dan bijvoorbeeld 600 km autonomie heeft, voor een EV moet al fors op zoek gaan om er eentje te vinden dat dit permanent kan doen zowel op snelweg aan 120 als in de winter of bij wat vlotter rijden.
Er is ook een groot verschil tussen tijd genoeg hebben en zich steeds te kunnen aanpassen aan de wagen en routes anders in te plannen om overal maar wat te kunnen laden wanneer het nodig is tegenover geen tijd genoeg hebben en het er ook allemaal moeten benemen en verplicht bepaalde wegen te moeten volgen.
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtOverigens was die EV toch voor 98% bedrijfswagens volgens jou, het zal die werknemers wordt wezen hoeveel het laden kost.
De werkgevers betalen bij thuis laden de actuele marktprijs van elektriciteit, niet de meestal duurdere prijs van uw lopend contract.
Werkgevers betalen ook niet het capaciteitstarief en het verschil dat dit uitmaakt op al uw verbruik.
En ik kan al vermoeden dat je dan gaat zeggen dat wanneer ik gratis kan laden met de zonnepanelen dat ze dan ook terugbetalen, klopt maar ze betalen niet de investering van de zonnepanelen, niet de aanpassing van de teller of verzwaring van de installatie want die kost blijft nog steeds voor jezelf.
Verder betaalt men al meer dan voldoende belasting op die wagen, ook voor de kilometers dat je met elektriciteit van je eigen investering gereden hebt.
En ik kan maar hopen dat het niet snel komt dat ze in gedachten hebben om de terugbetalingen van elektriciteit ook nog eens te gaan belasten als een inkomen.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtMijn echtgenote en ik rijden met de gezinswagen 35,0 km/dag. (over 6 jaar, 8 maand en 23 dagen)Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtDat is 1 snellaadbeurt om de 10 Ã 14 dagen, afhankelijk van omstandigheden en keuze van wagen. Dan ben je evenveel tijd kwijt als vroeger om te tanken of volgens het ABC principe tussendoor bijladen omdat het kan zonder tijdverlies, bij het shoppen bijvoorbeeld.
Wel correct van u om te vermelden dat het afhankelijk is van welke wagen en omstandigheden.
Met 35 km per dag zou ik 1 keer per maand een paar minuten moeten tanken.
Met de actuele EV minstens eens per week een uur aan de snellader of 8 uur aan de AC lader.
Met minstens 4 weken per maand om eenvoudig te tellen, is het een paar minuten tanken tegenover vier uur aan een snellader of 32 uur aan een AC lader.
Persoonlijk vind ik dat niet echt net evenveel.
Bij tussendoor laden moet men toch ook steeds de laadkabel nemen, aansluiten, terug opbergen en dat neemt toch ook tijd in beslag?
Ja ik weet dat er wagens zijn met een grotere autonomie en dat het in de toekomst nog zal verbeteren. :-)
En ik breek uw visie volgens uw situatie daarmee niet af, het is gewoon een realistische weergave hoe het voor ons zou zijn.Last edited by VerSeg; 20 mei 2024, 02:41.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtAl maanden aan het wachten op eens een correcte reactie van u.
Zoals al 10 tallen keren gezegd, ik heb niets tegen EV maar ik ben het niet eens dat het actueel een volwaardige vervanger is voor een ander voertuig.
Ik kaart vooral aan dat er ook negatieve kanten zijn, meer dan positieve en veel vervelende zaken die actueel te wijten zijn aan de nog te lage autonomie en laat infrastructuur.
U geeft aan dat u steeds reageert om de negatieve punten die ik aankaart tegen te spreken, echter zijn dat gewoon realistische feiten die voor iedereen gewoon anders kunnen zijn zoals ook al 10 tallen keren gezegd en zeer afhankelijk zijn van het gebruik en type wagen.
Bij diesel is er geen enkele wagen dat ik ken dat minder dan bijvoorbeeld 600 km autonomie heeft, voor een EV moet al fors op zoek gaan om er eentje te vinden dat dit permanent kan doen zowel op snelweg aan 120 als in de winter of bij wat vlotter rijden.
Er is ook een groot verschil tussen tijd genoeg hebben en zich steeds te kunnen aanpassen aan de wagen en routes anders in te plannen om overal maar wat te kunnen laden wanneer het nodig is tegenover geen tijd genoeg hebben en het er ook allemaal moeten benemen en verplicht bepaalde wegen te moeten volgen.
Typisch een reactie van iemand dat deze situatie niet kent en maar wat verzint.
De werkgevers betalen bij thuis laden de actuele marktprijs van elektriciteit, niet de meestal duurdere prijs van uw lopend contract.
Werkgevers betalen ook niet het capaciteitstarief en het verschil dat dit uitmaakt op al uw verbruik.
En ik kan al vermoeden dat je dan gaat zeggen dat wanneer ik gratis kan laden met de zonnepanelen dat ze dan ook terugbetalen, klopt maar ze betalen niet de investering van de zonnepanelen, niet de aanpassing van de teller of verzwaring van de installatie want die kost blijft nog steeds voor jezelf.
Verder betaalt men al meer dan voldoende belasting op die wagen, ook voor de kilometers dat je met elektriciteit van je eigen investering gereden hebt.
En ik kan maar hopen dat het niet snel komt dat ze in gedachten hebben om de terugbetalingen van elektriciteit ook nog eens te gaan belasten als een inkomen.
Waar Hombre en ik al HERHAALDELIJK aangegeven hebben enkel te spreken over onze eigen situatie trekt U de conclusie dat de uwe voor iedereen moet geleden enkel omdat U een appeltje te pellen heeft met uw werkgever zijn car-policy, en de fiscus nu en in de toekomst…
Ondertussen de OLIFANT in de kamer negerend die ons dwingt de zaken aan te pakken.
Comment
-
Uit het topic “wie zou nu nog een diesel kopen?” zijn er dus duidelijk twee kampen
ontstaan die niets met de vraag te maken hebben……
Het zoveelste draadje dat direct weer gekaapt is geworden door Hombre
die steeds weer ZIJN EV als een hemels geschenk ziet.
Uiteraard is dat zijn volste recht, moet zijn dat die mens daar in zijn situatie
het meeste nut van inziet.
Met wat ik overal hoor en lees hoe tevredener ik ben dat ik terug voor benzine gekozen heb,
niet tegenstaande dat ik 11KW aan zonnepanelen liggen heb,
drie garages en voorzien ben van een 22Kw aansluiting,
maar dat doet hier niets terzake.
Wat was de vraag van topic starter alweer?……
Voor mijn part mag het draadje hier gesloten worden, ieder heeft zijn zegje
kunnen doen en gelukkig met zijn/haar keuze denk ik LesC
We zullen het er toch nooit eens over geraken, de tijd zal uiteindelijk
uitwijzen wie de juiste keuze heeft gemaakt.
Comment
Comment