Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

    Tja, ik denk dat die man dezelfde wiskundeleraar heeft gehad als onze vriend Verseg.
    De Facebook-held spreekt van iedere 100 tot 150 km laden. Dat is wel een héél laag gemiddelde. Er zullen er wel zijn met kleinere batterijen, maar 350 km lijkt me geen overdreven gemiddelde rijbereik.
    2000 auto's die een oppervlakte nodig hebben van (5x2) 10m² is 20.000m² en ik ken de voetbalvelden in FR niet maar hier zijn ze 5000m². Met 4 voetbalvelden houdt het dus op. Gelukkig moeten we ook geen vol uur laden en is 1/2 uur ruim voldoende. Dus kom je met 2 voetbalvelden om de 350km wel toe. Maar we hebben geluk, om de 50 km is er wel een laadstation te vinden. Maakt 2/7 of ruwweg 1/3 van een voetbalveld is wel genoeg. Niet vandaag maar tegen 2035 als het even kan. Nog niet gemerkt dat er overal laadstations bijkomen?
    Volgens U kunnen weinigen hier dus rekenen Hombre, zullen we eens een heel simpele
    berekening maken met UW getallen in gedachten en in de veronderstelling dat tegen
    2035 iedereen elektrisch zou rijden en met de huidige technologie.

    Stel: In het het topseizoen route du soleil (2.000 auto’s per uur lijkt mij vrij realistisch)
    je rijdt met een matige gemiddelde snelheid van 100Km/h gedurende 3U30min,
    dan zijn er dus gemiddeld 7.000 auto’s voorbij gereden die op een of ander punt
    moeten bijladen, dan wil dat zeggen 350Km gedeeld door 7.000 auto’s = 0,05 Km = 50 meter.
    Betekent 20 snelladers per Km… Om de 10Km zouden daarvoor 200 laders nodig zijn.
    Dus: op 150 Km snelweg zou je dus 3.000 snelle laders nodig hebben, betekent 30.000m2
    standplaatsen plus in en uitrij lanen enz. zou die wiskunde leraar toch zijn werk beter
    gedaan hebben dan wat U er van maakt?
    Lijkt je dat haalbaar? Volgens mij zal dat nooit lukken.

    Ps. 2.000 auto’s per uur is zeker niet overdreven, ik heb ze nog nooit geteld hoor, maar als ik internet
    mag geloven passeren er op de A7 Lyon>>>>Marseille 145.000 voertuigen per 24U dus gemiddeld
    ongeveer 6.000 voertuigen per uur vrachtwagens inbegrepen uiteraard.
    Last edited by Geerten; 14 mei 2024, 13:54.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Ja, nu wordt het veel duidelijker. Hahahahahahahahahaha..... *ademd diep in... Hahahahahahahahahaha
      Kan het nog onnozeler?
      Last edited by VerSeg; 14 mei 2024, 14:12.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Volgens U kunnen weinigen hier dus rekenen Hombre
        Bij Mercedes hebben ze anders ook de rekening eens opnieuw gemaakt.

        Mercedes schroeft elektrische ambities terug https://www.hln.be/autobedrijven/mer...erug~a3e7dd39/
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Het is dan te verwachten dat er naast verkeersagressie ook nog laadpaal agressie gaat komen.
          Correcte quote deze keer. :-)
          Dat valt zeker te verwachten als er ergens ene durft voorschieten.
          Ze durven voor 2 seconden al bijna op de vuist gaan, wat als het over een langere tijd gaat.
          Er zijn altijd profiteurs en anderen die er op reageren.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Bij Mercedes hebben ze anders ook de rekening eens opnieuw gemaakt.

            Mercedes schroeft elektrische ambities terug https://www.hln.be/autobedrijven/mer...erug~a3e7dd39/
            Als we dan toch gaan quoten uit HLN … en tevens terug on topic willen geraken.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

              Als we dan toch gaan quoten uit HLN … en tevens terug on topic willen geraken.

              https://www.hln.be/autobedrijven/eur...uit~aafb7d057/
              Dat er problemen waren door gesjoemel zal er zeker zijn, gebeurt op allerlei manieren.
              Net als men niet zo graag meegeeft dat vele EV's aan 120 tot wel 30 à 50 procent meer verbruiken.
              Aan de sjoemelsoftware is anderzijds al lang iets gedaan en is de controle op uitstoot ook fors strenger geworden.
              Eens curieus wanneer ze voor EV's gaan verplichten correctere gegevens te vermelden en tellers correcter te laten werken.



              Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof. Het bureau adviseert de overheid om meer in te zetten op CO2-neutrale brandstoffen.


              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Volgens U kunnen weinigen hier dus rekenen Hombre,
                Howhowhow Geerten, waar staat dat ergens? Ik beweer zelfs het tegendeel, namelijk dat hier knappe koppen zitten maar dat geen ene het lef heeft om de voorzitter van de Anti-EVclub in zijn waanzinnige berekeningen tegen te spreken. Misschien moet je eerst maar een trachten die rekensom te maken alvorens weer op mijn nek te duiken.

                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                zullen we eens een heel simpele
                berekening maken met UW getallen in gedachten en in de veronderstelling dat tegen
                2035 iedereen elektrisch zou rijden en met de huidige technologie.

                Stel: In het het topseizoen route du soleil (2.000 auto’s per uur lijkt mij vrij realistisch)
                je rijdt met een matige gemiddelde snelheid van 100Km/h gedurende 3U30min,
                dan zijn er dus gemiddeld 7.000 auto’s voorbij gereden die op een of ander punt
                moeten bijladen, dan wil dat zeggen 350Km gedeeld door 7.000 auto’s = 0,05 Km = 50 meter.
                Betekent 20 snelladers per Km… Om de 10Km zouden daarvoor 200 laders nodig zijn.
                Dus: op 150 Km snelweg zou je dus 3.000 snelle laders nodig hebben, betekent 30.000m2
                standplaatsen plus in en uitrij lanen enz. zou die wiskunde leraar toch zijn werk beter
                gedaan hebben dan wat U er van maakt?
                Lijkt je dat haalbaar? Volgens mij zal dat nooit lukken.

                Ps. 2.000 auto’s per uur is zeker niet overdreven, ik heb ze nog nooit geteld hoor, maar als ik internet
                mag geloven passeren er op de A7 Lyon>>>>Marseille 145.000 voertuigen per 24U dus gemiddeld
                ongeveer 6.000 voertuigen per uur vrachtwagens inbegrepen uiteraard.
                Maar dat is toch niet zo ver weg van mijn berekening? Alleen ga je uit van een laadstation iedere 150km terwijl iedere 50 km veel realistischer is. (Europa legt een minimum op van iedere 60 km langs snelwegen in 2027). Dat maakt ook de nodige oppervlakte drie keer kleiner. Bovendien reken je per uur, terwijl een EV gemiddeld is bijgeladen op 30 minuten aan een snellader. Je kan dus ook dubbel zoveel wagens afhandelen of, nogmaals de nodige oppervlakte halveren.
                Maar los daar van, zal het een technische uitdaging blijven.

                Overigens heeft Franrijk vandaag al meer dan 100.000 openbare laadpunten, goed op weg om tegen 2030 het doel van 400.000 oplaadpunten te halen.
                (vergelijking met tankstations heeft FR er 10.000)
                En nu we toch over brandstoffen bezig zijn, op 1 jaar tijd wordt er ongeveer 32.8 miljard liter benzine en 30 miljard liter diesel getankt en opgestookt in Frankrijk. Als men dat kan organiseren, zal elektriciteit ook wel lukken zeker?


                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Ongeloofelijk hoe dat die disussie hier nog steeds bezig is... er gaan hier nog accidenten gebeuren. ;-)

                  Als EV rijder heb ik vorige maand het genoegen gehad om in Spanje met een Audi Q2 diesel rond te rijden.
                  Mijn eerlijke mening: het was een toffe auto, en na één week rondhotsen moest ik nog altijd niet bijtanken. En pas op het einde v/d week begon ik te beseffen... bwah, da's feitelijk wel een gemak.
                  En hoe enthousiast ik ook ben om met m'n EV te rijden, behalve "the one trick pony" dat je kan optrekken in 5 seconden tot aan honderd, blijkt met een EV rijden ook gewoon oersaai te zijn.
                  Om in de file te gaan staan is dat dik OK. Om een keer met plezier een toer te doen tijdens het weekend... bwah.
                  • Zou ik zelf een diesel kopen? Voor dagelijks verkeer, zeker niet, ik doe te weinig kilometers. Maar, had ik morgen het geld om een Volkswagen Caravelle te kopen om mee op vakantie te gaan, dan zou dat per definitie een diesel zijn, en ik zou er geen seconde over nadenken.
                  • Zou ik voor m'n dagelijkse auto terug een EV kopen? Bijna zeker wel ja. Maar ik kan thuis laden, en dat maakt het verschil.
                  • Wat zal er gebeuren als hier in België iedereen zijn dagelijkse verplaatsingen met een EV zou doen? Ik ga er nog altijd van uit dat dat gewoon zal gebeuren. Dat neemt heel wat minder van ons totale energieverbruik dan algemeen wordt aangenomen.
                  • Wat met op reis gaan met de EV? Dat is vandaag geen enkel probleem (da's mijn eigen ervaring).
                  • Wat zal er gebeuren als er binnen X jaar, 2000 auto's per uur op de as Reims - Marseille zouden rijden? Zoals hieronder berekend, ga ik er van uit dat dit dikke miserie zal geven, tenzij mensen een ander reistempo aanhouden, tenzij batterijen verwisselbaar worden (en dan nog), tenzij batterijen sneller opladen, tenzij...





                  There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dat er problemen waren door gesjoemel zal er zeker zijn, gebeurt op allerlei manieren.
                    Net als men niet zo graag meegeeft dat vele EV's aan 120 tot wel 30 à 50 procent meer verbruiken.
                    Aan de sjoemelsoftware is anderzijds al lang iets gedaan en is de controle op uitstoot ook fors strenger geworden.
                    Eens curieus wanneer ze voor EV's gaan verplichten correctere gegevens te vermelden en tellers correcter te laten werken.



                    Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof. Het bureau adviseert de overheid om meer in te zetten op CO2-neutrale brandstoffen.


                    https://www.prinsautogas.com/nl/nieu...s-benzinewagen

                    Verseg , je hebt blijkbaar enkel de titels gelezen ….(en hoopt stilletjes dat iedereen hier hetzelfde zal doen )


                    1. Een artikel van 4 jaar geleden alweer en als je doorklikt : “ En de winnaar is: de elektrische auto op groene stroom”

                    2. Citaat wanneer je niet enkel de titel leest : “Bij de berekeningen werd wel uitgegaan van de situatie in Duitsland, waar bruinkool en steenkool op dit moment nog een erg grote rol speelt in de energiemix. Als wordt uitgegaan van 100 procent groene stroom, een scenario dat ook door de ADAC is onderzocht, komen elektrische auto’s veel gunstiger uit de test”

                    3. Groene diesel ? Waar gaan we die in voldoende mate halen ? Meer friet eten of beter nog : velden die voor voedsel moeten zorgen volplanten om brandstof te telen …Dacht het niet .

                    4. Tja, op de website van een autogas installateur ga niet echt objectieve informatie vinden … of wat dacht je zelf ?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Howhowhow Geerten, waar staat dat ergens? Ik beweer zelfs het tegendeel, namelijk dat hier knappe koppen zitten maar dat geen ene het lef heeft om de voorzitter van de Anti-EVclub in zijn waanzinnige berekeningen tegen te spreken. Misschien moet je eerst maar een trachten die rekensom te maken alvorens weer op mijn nek te duiken.



                      Maar dat is toch niet zo ver weg van mijn berekening? Alleen ga je uit van een laadstation iedere 150km terwijl iedere 50 km veel realistischer is. (Europa legt een minimum op van iedere 60 km langs snelwegen in 2027). Dat maakt ook de nodige oppervlakte drie keer kleiner. Bovendien reken je per uur, terwijl een EV gemiddeld is bijgeladen op 30 minuten aan een snellader. Je kan dus ook dubbel zoveel wagens afhandelen of, nogmaals de nodige oppervlakte halveren.
                      Maar los daar van, zal het een technische uitdaging blijven.

                      Overigens heeft Franrijk vandaag al meer dan 100.000 openbare laadpunten, goed op weg om tegen 2030 het doel van 400.000 oplaadpunten te halen.
                      (vergelijking met tankstations heeft FR er 10.000)
                      En nu we toch over brandstoffen bezig zijn, op 1 jaar tijd wordt er ongeveer 32.8 miljard liter benzine en 30 miljard liter diesel getankt en opgestookt in Frankrijk. Als men dat kan organiseren, zal elektriciteit ook wel lukken zeker?
                      Beweren dat ze dezelfde wiskunde leraar hebben is voor mij zoveel als zeggen
                      dat ze niet kunnen rekenen Hombre, en voel je niet steeds zo aangevallen, ik
                      duik je niet op je nek, dat maak jij ervan.

                      En die 150Km is maar een quote van wat die FB man er van heeft gemaakt,
                      hij was er trouwens ook dicht bij met zijn 8 voetbalvelden als je 150Km zou hanteren
                      of 4 voetbalvelden als je om de 75Km 1.500 DC laders nodig zou hebben.

                      Iets wat U beter zou moeten weten dan ik, van die openbare laders, hoeveel
                      snelladers van pakweg boven de 200Kw maken deel uit van die 100.000 openbare laadpunten?
                      Want deze zijn toch van cruciaal belang langs een snelweg, Frankrijk heeft bijna 12.000Km
                      snelwegen, daar zet je toch geen 11Kw laders langs zou ik denken.
                      Puur theoretisch gezien zou je daar 240.000 snelle laders voor nodig hebben
                      (als alle auto EV’s zouden zijn uiteraard)
                      en natuurlijk hoeft niet iedereen die een stuk snelweg gebruikt aan de lader.
                      Die inschatting kunnen wij ook onmogelijk maken.
                      Mijn betoog gaat enkel over als buitenlander door Frankrijk reizen op drukke momenten.
                      De tijd zal dat wel uitwijzen en tegen dan zijn er misschien EV’s met een bereik van 1.000Km
                      die betaalbaar zijn, wie weet.
                      Een natte droom zou misschien zijn met je EV op de TGV zoals vroeger de autotrein.
                      Last edited by Geerten; 14 mei 2024, 20:12.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                        Ongeloofelijk hoe dat die disussie hier nog steeds bezig is... er gaan hier nog accidenten gebeuren. ;-)

                        Als EV rijder heb ik vorige maand het genoegen gehad om in Spanje met een Audi Q2 diesel rond te rijden.
                        Mijn eerlijke mening: het was een toffe auto, en na één week rondhotsen moest ik nog altijd niet bijtanken. En pas op het einde v/d week begon ik te beseffen... bwah, da's feitelijk wel een gemak.
                        En hoe enthousiast ik ook ben om met m'n EV te rijden, behalve "the one trick pony" dat je kan optrekken in 5 seconden tot aan honderd, blijkt met een EV rijden ook gewoon oersaai te zijn.
                        Om in de file te gaan staan is dat dik OK. Om een keer met plezier een toer te doen tijdens het weekend... bwah.
                        • Zou ik zelf een diesel kopen? Voor dagelijks verkeer, zeker niet, ik doe te weinig kilometers. Maar, had ik morgen het geld om een Volkswagen Caravelle te kopen om mee op vakantie te gaan, dan zou dat per definitie een diesel zijn, en ik zou er geen seconde over nadenken.
                        • Zou ik voor m'n dagelijkse auto terug een EV kopen? Bijna zeker wel ja. Maar ik kan thuis laden, en dat maakt het verschil.
                        • Wat zal er gebeuren als hier in België iedereen zijn dagelijkse verplaatsingen met een EV zou doen? Ik ga er nog altijd van uit dat dat gewoon zal gebeuren. Dat neemt heel wat minder van ons totale energieverbruik dan algemeen wordt aangenomen.
                        • Wat met op reis gaan met de EV? Dat is vandaag geen enkel probleem (da's mijn eigen ervaring).
                        • Wat zal er gebeuren als er binnen X jaar, 2000 auto's per uur op de as Reims - Marseille zouden rijden? Zoals hieronder berekend, ga ik er van uit dat dit dikke miserie zal geven, tenzij mensen een ander reistempo aanhouden, tenzij batterijen verwisselbaar worden (en dan nog), tenzij batterijen sneller opladen, tenzij...
                        Wat ik uit jou verhaal denk uit te maken JuLi is dat je met trein of vliegtuig naar Spanje
                        bent gereisd, en daar een auto hebt gehuurd?
                        En uit de rest van je verhaal denk ik dat je je EV meest gebruikt op kortere afstanden,
                        ben je dan niet beter af met een plug-in hybride, zo zijn er tegenwoordig reeds die
                        volgens de fabrikant 100Km op hun batterij halen. (WLTP norm)
                        Uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken volgens eigen behoeftes.
                        Ps. maak je niet ongerust, accidenten zullen daar niet van komen hoor.
                        Probleem is dat geschreven woorden dikwijls verkeerd begrepen worden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


                          Verseg , je hebt blijkbaar enkel de titels gelezen ….(en hoopt stilletjes dat iedereen hier hetzelfde zal doen )


                          1. Een artikel van 4 jaar geleden alweer en als je doorklikt : “ En de winnaar is: de elektrische auto op groene stroom”

                          2. Citaat wanneer je niet enkel de titel leest : “Bij de berekeningen werd wel uitgegaan van de situatie in Duitsland, waar bruinkool en steenkool op dit moment nog een erg grote rol speelt in de energiemix. Als wordt uitgegaan van 100 procent groene stroom, een scenario dat ook door de ADAC is onderzocht, komen elektrische auto’s veel gunstiger uit de test”

                          3. Groene diesel ? Waar gaan we die in voldoende mate halen ? Meer friet eten of beter nog : velden die voor voedsel moeten zorgen volplanten om brandstof te telen …Dacht het niet .

                          4. Tja, op de website van een autogas installateur ga niet echt objectieve informatie vinden … of wat dacht je zelf ?
                          Inderdaad, in zijn wanhopige zoektocht naar negatieve EV artikels geeft Verseg een artikel uit 2019 aan, met cijfers die betrekking hebben op 2018. Ondertussen is er wel wat veranderd in Duitsland (en niet alleen daar) zodat zelfs ADAC in 2022 met een update komt over het bewuste 2019 artikel. En wat blijkt, zelfs met de nadelige Duitse energiemix komt de EV na 45.000 tot 60.000 km in het voordeel tegenover de benzine of dieselwagens. En met groen opgewekte stroom zelfs na 25.000 tot 30.000km.
                          Ondertussen zijn we 2024 en is de Duitse energiemix nog groener geworden.
                          Een heel eind van de eerste bewering met 219.000 km. Maar ja, als je niet verder kijkt dan de neus lang is. Zolang het EV nieuws maar slecht is zeker?


                          Im Vergleich zu Benzin und Diesel kann das mit Strommix betriebene Elektroauto seine Vorteile nach circa 45.000 bis 60.000 Kilometern ausspielen. Die aufwendigere Produktion der Batterien, die einen größeren "Treibhausgas-Rucksack" mit sich bringt, kann über die Zeit der Fahrzeugnutzung somit relativ schnell amortisiert werden.

                          Bei Nutzung von regenerativem Strom (Wind) erfolgt die Amortisation der höheren Treibhausgas-Emissionen aus der Produktion bereits nach circa 25.000 bis 30.000 Kilometern gegenüber Benziner bzw. Diesel.
                          Die aktuelle LCA-Studie untersucht, ob alternative Antriebstechnologien mit Strom, Wasserstoff oder E-Fuels klimafreundlicher sind als normale Verbrenner. Alle Ergebnisse.


                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            Beweren dat ze dezelfde wiskunde leraar hebben is voor mij zoveel als zeggen
                            dat ze niet kunnen rekenen Hombre, en voel je niet steeds zo aangevallen, ik
                            duik je niet op je nek, dat maak jij ervan.

                            En die 150Km is maar een quote van wat die FB man er van heeft gemaakt,
                            hij was er trouwens ook dicht bij met zijn 8 voetbalvelden als je 150Km zou hanteren
                            of 4 voetbalvelden als je om de 75Km 1.500 DC laders nodig zou hebben.
                            Voor alle duidelijkheid met "ze" bedoelde ik dus vriend Verseg en de FB man die 8 voetbalvelden uitcijfert.
                            En dichtbij, als jouw berekening 4 voetbalvelden als uitkomst geeft, tja, dat is alvast 50% minder. Of 20.000m² minder... elke 100 tot 150km volgens FB man.
                            Overdrijven is ook een kunst.




                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Hoe raar het kan lopen, in de oorspronkelijke videoclip werd nog gesproken over een "wachttijd tot 2 uur" en plots wordt dan in het Frans een wachttijd van ... 4 uur. Ach, de anti-EV maffia is ook niet te vertrouwen.


                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Wat ik uit jou verhaal denk uit te maken JuLi is dat je met trein of vliegtuig naar Spanje
                                bent gereisd, en daar een auto hebt gehuurd?
                                En uit de rest van je verhaal denk ik dat je je EV meest gebruikt op kortere afstanden,
                                ben je dan niet beter af met een plug-in hybride, zo zijn er tegenwoordig reeds die
                                volgens de fabrikant 100Km op hun batterij halen. (WLTP norm)
                                Uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken volgens eigen behoeftes.
                                Ps. maak je niet ongerust, accidenten zullen daar niet van komen hoor.
                                Probleem is dat geschreven woorden dikwijls verkeerd begrepen worden.
                                Klopt ja. Eerst heel veel CO2 uitgestoten met het vliegtuig. Dan met een Diesel rondgesjeesd. En ook superveel jamon gegeten. In Spanje is de aarde toch al lang opgewarmd, dus dat geeft niet. :-)

                                Ik leg toch zeer regelmatig 300-350km per dag af. En dat is geen enkel probleem. Ik laad maar op tot 80%. Midden de dag kan ik wel optoppen bij m'n bestemming. Ik arriveer thuis meestal met 20%. Moet ik echt ver, dan laad ik tot 100% net ik voor ik vertrek.

                                Ik moet zeggen dat ik een plug-in geen goede oplossing vind. Persoonlijk vind ik dat écht een fake-verhaal (dat - toegeven - zeer logisch klinkt) dat ons wordt opgedrongen door de autofabrikanten. Je riskeert vaak met het slechtste van beide werelden te zitten. Een X1 bv. in plug-in komt met een astmatische onderpowerede ice-motor en dat gecombineerd met een batterij waar je 10 keer uw gsm kan mee opladen. Ik denk dat de electrische versie van de X1 dan nog een betere range heeft op lange afstanden. Je ziet ook heel veel plug-in met gigantische verbruiken. Ik heb een collega met een Mazda CX-60... dat slurpt een aardige liter. Ik ben zo ooit een Jeep plug-in gaan testen, dat was echt niet vooruit te jagen en tot ik vernam dat het ding ook nog eens een 35 liter tank had. Ha ja, om de uitstootnormen te halen... Tot het tegendeel bewezen is, als er een plugin komt met een 200km batterij én een degelijke motor én een degelijke tank. Dat zou nog eens iets zijn. Maar dan de prijs hé.

                                Om "on topic" te blijven. Ik speel de laatste tijd zelfs met het idee om mezelf ooit een goed bewaarde 4x4 (een BMW X3 van 10 jaar oud bvb.), of een bestelwagen als weinig gebruikte derde auto te kopen "voor het geval dat". Denk verre reis. Denk depannage wagen voor de ruime familie. Denk "Oekraïne" situaties. Maar daar moet ik nog eens héél goed over nadenken hoe zot of hoe logisch dat dat is.
                                Last edited by JuLi; 14 mei 2024, 21:11.
                                There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                                Comment

                                Working...
                                X