Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Voor Renault is het ook niet de eerste elektrische auto, ze zullen ondertussen ook al wel wat bijgeleerd hebben om de nieuwe R5 voldoende betrouwbaar te kunnen maken.
    Zou dat geen Nissan leaf techniek zijn Bart? Of hebben die nu alle banden verbroken?
    Prima als tweede wagen, maar de 40Kwh krijgt wel kritiek wegens het ontbreken van
    DC laad mogelijkheid.
    Renault heeft de nieuwe R5 E-Tech onthuld, zijn eerste betaalbare elektrische auto die minder dan 25.000 euro kost. Alleen lijkt de instapversie nu al problemen op te leveren. Het ontbreken van een boordlader met gelijkstroom maakt hem minder veelzijdig.


    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Het is toch wel een heel kleine wagen, hopelijk met deftige handleiding hoe men er moet inkruipen en voor wat grotere mensen best eentje met open dak.
      Buiten betaalbaar moet een auto vooral ook bruikbaar zijn.
      Als die R5 zo betrouwbaar is als de meeste Franse wagens, dan belooft het.
      Alles wat met elektriciteit en elektronica te maken heeft, dat is nooit het sterkste punt geweest van Franse wagens.
      Maar goed, nieuw tijdperk en nieuw ontwerp met een oude benaming.
      Het is wel een vanaf prijs voor de echte basis en dat kan nogal oplopen en het blijft een kleine wagen die voor velen niet zal voldoen.
      Voor de jeugd is 25.000 Euro ook al meteen veel geld, maar met een ICE komt men ook niet ver meer met dat bedrag.
      Hier staat ook al wat info.
      Ontdek Renault 5 100% electric: eigentijds design, met virtuele assistent Reno en ingebouwde Google-services. Blijf op de hoogte.

      De R5 is in het verleden anders wel een groot succes geweest en de kans dat die het opnieuw wordt is redelijk bestaande.
      Uiteraard ieder zijn ding, maar lelijk is hij niet en vermoedelijk meer nostalgie voor de oudere generatie.
      Ondertussen heb ik enkele eerste voorstellingen gezien op YT, geen enkele journalist klaagt er over te weinig ruimte vooraan en de hoofdruimte zie ik toch overal minimaal 10 cm speling. Het zou nu toch moeten lukken dat ze overal de kleinste journalisten uitgenodigd hebben. Ach, wij reden begin eind jaren '70 met vier stevige gasten, materiaalkoffers en veiligheidsuitrusting plus "schoofzak" in een R4 ook overal in België en Nederland naar de werven. Die karretjes werden gewoon niets ontzien en bleven wonderwel draaien. Ik denk wel dat Renault ook niet heeft stilgestaan op technisch vlak. In Frankrijk zie je toch overwegend Franse automerken, zo slecht zullen ze wel niet zijn. Oh, achteraan in de R5ev is blijkbaar de beenruimte beperkt, dat zal ook wel afhankelijk zijn van de manier waarop de voorstoelen ingesteld werden.

      Er zal zeker wel een markt voor zijn, ook voor de R5 Alpine die er nog moet aankomen. Tja, en veel geld... dat was het voor ons vroeger ook en ik heb de indruk dat de jongeren nu veel meer financieel gesponsord worden door de ouders dan vroeger.

      Dat die R5 nu niets voor jou is moet ik alleen maar begrip voor hebben, ieder zijn smaak/wensen.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Belgische transporteur Vervaeke gaat testritten doen met de Mercedes waterstof aangedreven vrachtwagen. Met vloeibare waterstof, rijbereik zal wel geen probleem zijn, alleen moet je het goedje wel heel goed en heel koud kunnen houden. Bovendien staat er een aparte (diesel?) compressor te draaien omdat de Mercedes truck onvoldoende (elektrisch?) vermogen heeft om de compressor aan te drijven. Afwachten wat dat geeft.



        En ondertussen heeft het Chinese Windrose de eerste Elektrische truck ingezet bij Gilbert De Clerck, ook een Belgische firma. De Winrose is gewoon een kloon van de Tesla Trucks mogen we wel zeggen. De specs zijn indrukwekkend, 926 pk constant en 1416pk kort maximaal vermogen. Met 49 ton een rijbereik van 670 km en een batterij van 729kWh. Ook afwachten wat de praktische ervaringen worden.

        Windrose, de Chinese elektrische vrachtwagen die oppakt wat de Tesla Semi laat liggen


        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Belgische transporteur Vervaeke gaat testritten doen met de Mercedes waterstof aangedreven vrachtwagen. Met vloeibare waterstof, rijbereik zal wel geen probleem zijn, alleen moet je het goedje wel heel goed en heel koud kunnen houden. Bovendien staat er een aparte (diesel?) compressor te draaien omdat de Mercedes truck onvoldoende (elektrisch?) vermogen heeft om de compressor aan te drijven. Afwachten wat dat geeft.

          In die link staat letterlijk “waterstof is een belangrijke energiebron”
          die gast die dat geschreven heeft zou zich beter eens informeren Hombre.
          Waterstof is helemaal geen energiebron.
          Ter info: Om waterstof vloeibaar te maken/houden heb je een temperatuur nodig
          van rond de 20° Kelvin of (meer verstaanbaar min 254° Celsius) wat ook de nodige
          energie vraagt, dat kan enkel met het systeem crio Polycold gastrap koelsystemen
          waarvan de laatste verdamper trap Helium is.
          Een beetje hetzelfde systeem dat ze gebruiken in aardgas terminals zoals in Zeebrugge,
          enig verschil is dat je om aardgas vloeibaar te maken maar iets van min 160°C nodig hebt.
          En dan ook nog dit, een brandstofcel gaat ook maar 25.000 uur mee en kost (voor een gewone
          auto) ook tussen de 10.000€ en de 20.000€, wat moet dat dan niet kosten voor een vrachtwagen.
          Als je dan ook nog eens weet dat je om 1Kg waterstof te produceren rond de 50Kwh energie nodig
          hebt plus dat energieslorpende koelproces, dan weet je ook dat dit soort projecten enkel
          om prestige draaien.
          Last edited by Geerten; 7 mei 2024, 17:32.

          Comment


          • Om waterstof op te slaan heb je intussen niet meer die boven benoemde techniek meer nodig. Er zijn synthetisch gefabriceerde steen die de waterstof opslorpen. Dit heeft weliswaar meer volumen nodig, maar niet energie-intensief. Dus het is mogelijk.

            De brandstofcel is intussen ook niet meer uit edele metalen samengevoegd, die de brandstofcel zo duur maakt. Hyundai heeft voor hun Nexus een nieuwe keramische brandstofcel gemaakt die, volgends Hyundai bij $ 2000 zonder werk zal zijn. Zuid Korea heeft een goed waterstofnet en ook veel waterstof auto's. Het meeste is in de steden, zo als het ook in Japan is, waar deze waterstoftechniek ook verder ontwikkelt word.

            Comment


            • (knip)
              efkes op te oude post gereageerd... sorry
              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                Zuid Korea heeft een goed waterstofnet en ook veel waterstof auto's. Het meeste is in de steden, zo als het ook in Japan is, waar deze waterstoftechniek ook verder ontwikkelt word.
                En België niet dan? Is wel in privé handen, het stuk van Lichtervelde naar VDM in Izegem (130mm diameter op 30 bar) bv. is gefinancierd door VDM zelf waar ze door middel van een procedure met Nickel en H2 olie bewerken.
                Het is niet algemeen bekend, maar België ís al een wereldspeler in de waterstofeconomie.
                In België liggen maar liefst 613 kilometer waterstof­pijpleidingen, met knooppunten rond de havens van Gent en Antwerpen. Geen enkel ander land ter wereld heeft een dergelijk uitgebreid netwerk.
                Het ganse netwerk wordt beheerd en gecontroleerd door Air Liquide.
                Last edited by Geerten; 7 mei 2024, 23:25.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  En België niet dan? Is wel in privé handen, het stuk van Lichtervelde naar VDM in Izegem (130mm diameter op 30 bar) bv. is gefinancierd door VDM zelf waar ze door middel van een procedure met Nickel en H2 olie bewerken.
                  Het is niet algemeen bekend, maar België ís al een wereldspeler in de waterstofeconomie.
                  In België liggen maar liefst 613 kilometer waterstof­pijpleidingen, met knooppunten rond de havens van Gent en Antwerpen. Geen enkel ander land ter wereld heeft een dergelijk uitgebreid netwerk.
                  Het ganse netwerk wordt beheerd en gecontroleerd door Air Liquide.
                  Neen, voor voertuigen is België helemaal geen "wereldspeler" op vlak van waterstof. Integendeel. Ik denk dat er vandaag nog geen enkele publieke waterstoftankstation is aangesloten op dat nationaal netwerk. Mooi dat het voor de industrie wel kan, al gaat het vaak om grijze waterstof, dus gemaakt van of met de hulp van fossiele brandstoffen.
                  Enkele andere plaatsen waar getankt kan worden gebeurt door waterstof die ter plaatse aangemaakt wordt met behulp van elektriciteit van het stroomnet, en de enige groene waterstof zover ik weet is deze van Colruyt in Halle waar een 35-tal heftrucks op waterstof zouden rijden. De stroom daarvoor komt vanuit hun zonnepanelen en windmolens. Maar: voor de aanmaak van waterstof is zes keer meer energie nodig dan wanneer je deze rechtstreeks in een batterij zou steken. Of om het anders uit te drukken, met dezelfde energie waar nu die 35 heftrucks rijden zou je ook meer dan 200 heftruck gedurende dezelfde tijd laten rijden.
                  Eind 2023 zouden er 8 publieke tankstations in BE zijn die op 1 of 2 na bevoorraad moeten worden door tankwagens. En er zijn goed 100 waterstofvoertuigen ingeschreven in BE.

                  Wat info:
                  Ons land heeft een aantal uniek troeven in handen om een belangrijke speler te worden in een waterstofeconomie. Er is wel haast bij.


                  PDF met stand van zaken in Vlaanderen;
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Maar: voor de aanmaak van waterstof is zes keer meer energie nodig dan wanneer je deze rechtstreeks in een batterij zou steken. Of om het anders uit te drukken, met dezelfde energie waar nu die 35 heftrucks rijden zou je ook meer dan 200 heftruck gedurende dezelfde tijd laten rijden.
                    Voila, zoals ik in #919 reeds schreef Hombre draait enkel om prestige bij de Colruyt.
                    Zelfde verhaal 10 jaar geleden hier in België met hun CNG pompen, ook zo een miskleun…….
                    Mensen hebben een jaar of vijf kunnen profiteren, nu geraken ze die dingen ook aan de straatstenen
                    niet meer kwijt.
                    En daar is dan ook op vlak van tax ook iets totaal misgelopen, normaal was voorzien
                    dat op CNG voertuigen vanaf 15/12/2021 jaarlijks terug verkeersbelasting zou moeten
                    betaald worden, blijkbaar zijn ze dat vergeten, ik ken CNG rijders die nu momenteel
                    nog steeds niets betalen, beter voor hun, maar daar klopt toch iets niet.
                    Last edited by Geerten; 8 mei 2024, 12:28.

                    Comment


                    • Geerten - je hebt gelijk met wat je schrijft. Ik bedoelde een net van pompstations ( openbaar ) voor voertuigen. Hier is wellicht het misverstand ontstaan.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        En daar is dan ook op vlak van tax ook iets totaal misgelopen, normaal was voorzien
                        dat op CNG voertuigen vanaf 15/12/2021 jaarlijks terug verkeersbelasting zou moeten
                        betaald worden, blijkbaar zijn ze dat vergeten, ik ken CNG rijders die nu momenteel
                        nog steeds niets betalen, beter voor hun, maar daar klopt toch iets niet.
                        https://www.aardgasrijder.be/fiscali...ns-op-aardgas/
                        Schoonbroer heeft een CNG auto.

                        Fiscale gunstregime


                        Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie, behalve voor wie er al van geniet. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                          Geerten - je hebt gelijk met wat je schrijft. Ik bedoelde een net van pompstations ( openbaar ) voor voertuigen. Hier is wellicht het misverstand ontstaan.
                          Dan hebben we dus beiden gelijk Grashalm
                          In de jaren 80 ben ik deels betrokken geweest bij de aanleg van die aftakking tussen Lichtervelde
                          en VDM in Izegem, wij moesten dan gedurende één jaar voor Air Liquide een auto met persoon
                          ter beschikking stellen, die continue dag in dag uit de meetkastjes langs die leiding moest gaan
                          opnemen, pc’s waren toen nog niet zo ingeburgerd, dus moest die mens dagelijks als hij
                          binnen kwam met zijn gegevens naar de computer afdeling om deze in te laten brengen,
                          uit die gegevens (tijd, druk en volume) konden ze dan eventuele lekken detecteren.


                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Schoonbroer heeft een CNG auto.
                            Waar heb je dat gevonden van dat fiscale gunstregime Hombre?
                            Ik heb ook een vriend die met CNG rijdt, en die verstaat er zich niet
                            aan dat hij nog steeds niets moet betalen voor zijn CNG auto,
                            normaal was dat maar voor 5 jaar voorzien, zoals trouwens
                            ook in mijn link staat.


                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Waar heb je dat gevonden van dat fiscale gunstregime Hombre?
                              Ik heb ook een vriend die met CNG rijdt, en die verstaat er zich niet
                              aan dat hij nog steeds niets moet betalen voor zijn CNG auto,
                              normaal was dat maar voor 5 jaar voorzien, zoals trouwens
                              ook in mijn link staat.

                              Als die auto aangekocht was voor juni 2017 (?) blijft die zijn voordeel behouden. Is die CNG aangekocht na die datum mag je betalen.

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Als die auto aangekocht was voor juni 2017 (?) blijft die zijn voordeel behouden. Is die CNG aangekocht na die datum mag je betalen.
                                Bedankt voor de info Hombre, zijn auto is inderdaad van 2016 denk ik.

                                Comment

                                Working...
                                X