Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
En zeg nu zelf : eens zowel electriciteit als benzine/diesel afgerekend worden aan energie-inhoud (+ een milieu-toeslag bij die laatste) gaan we echt niet wakker liggen of die EV nu het equivalent van 1,4 danwel 1,45 liter diesel of benzine verbruikt toch ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk berichtAls het iemand moest interesseren wat er in de toekomst nog zo alles in het EV bereik gebeurt en wat men zo alles aan het plannen is.
MAN richt reparatiecentra voor batterijen op
In 2024 en 2025 zal MAN Truck & Bus batterijreparatiecentra opzetten in Italië, Denemarken/Noorwegen, Oostenrijk, België, Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk, en er staan ook andere Europese landen op de planning. De komende twee jaar zullen miljoenen investeringen worden gedaan. Er zijn al twee batterijreparatiecentra actief in Duitsland (locatie Hannover-Laatzen) en Spanje (Barcelona). Het uitrollen van de accureparatiehubs in Europa is noodzakelijk omdat de eerste exemplaren van de nieuwe MAN eTruck-generatie in 2024 aan klanten zullen worden geleverd. Er rijden al meer dan 1.000 batterij-elektrische MAN-stadsbussen en meer dan 2.400 puur elektrische MAN-bestelwagens op de Europese wegen. Naarmate de productie van de MAN eTruck toeneemt, zal het aantal elektrische voertuigen de komende jaren aanzienlijk blijven stijgen. De bedrijfswagenfabrikant uit München bereidt zich binnen zijn serviceorganisatie intensief hierop voor.
“Batterijreparatie is voor MAN een noodzaak om de kosteneffectiviteit en operationele gereedheid van de elektrische voertuigen van onze klanten op een hoog niveau te garanderen. “Bovendien leveren we een belangrijke bijdrage aan de gesloten-lusbenadering van tractiebatterijen, omdat deze de levensduur van de batterij in het voertuig verlengt, waardoor belangrijke hulpbronnen worden gespaard”, zegt Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management bij MAN Truck & Bus .
De experts begrijpen closed-loop als een gesloten recyclingkringloop.
Het eerste accureparatiecentrum en de daarmee samenhangende kennisopbouw op het gebied van accureparatie dateert uit 2020. De eerste pilotreparaties en procesdocumentatie zijn uitgevoerd voor de accu van de MAN eTGE elektrische bestelwagen, die op markt anno 2018. Daarna volgden de accupakketten van de MAN eTGM-distributietruck, die vanaf 2020 in kleine series werd gelanceerd, en de start van de serieproductie van de MAN Lion's City E elektrische stadsbus - ook in 2020. Reparatiestappen werden getest Voor al deze verschillende batterijen zijn medewerkers gekwalificeerd, zijn er reparatie-instructies opgesteld en zijn eisen voor de werkplek gedefinieerd.
Deze kennis, opgebouwd in het eerste MAN-batterijreparatiecentrum in Hannover-Laatzen, wordt nu geleidelijk overgedragen naar andere markten. In de toekomst zal er in elke markt waar MAN vertegenwoordigd is met batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen een accureparatiehub worden geëxploiteerd. Korte transportroutes en goed opgeleide monteurs ter plaatse zorgen ervoor dat de accu snel gerepareerd kan worden. Dit leidt tot korte stilstandtijden van voertuigen.
Een accureparatiecentrum bij MAN moet aan bepaalde criteria voldoen, die voortkomen uit praktijkervaring en wettelijke normen in de betreffende landen. Enerzijds zijn voor de betreffende voertuigaccutypen het juiste hoogspannings- en speciaal gereedschap nodig. Daarnaast moeten er speciale beschermingsmiddelen beschikbaar zijn voor de elektriciens die er werken. Ook voldoen de kamers aan bepaalde eisen, zoals toegangscontrole, dubbele vleugeldeuren, airconditioning, ventilatieconcept, 400 V stopcontact en vrachtkraan.
Zo'n zwaar voertuig zijn batterijen zijn verschillende pakketten. Als er 1 defect is zit je met een groter probleem want je kan dat pakket niet zomaar vervangen. Je moet dat vervangen door een pakket dat:
- dezelfde generatie cellen heeft van dezelfde fabrikant
- ongeveer dezelfde leeftijd op enkele maanden na
- ongeveer evenveel laad-ontlaadcycli
- ongeveer hetzelfde gebruik gehad heeft
Dus zomaar een nieuw of hersteld pakket tussen 3-4 andere steken werkt niet. In praktijk komt het er op neer van de hele boel te vervangen zelfs als er maar 1 pakket stuk is. Staat het voertuig enkele dagen aan de kant. Met 4 pakketten veranderen waren 6 mensen van de fabrikant een hele dag bezig, dan kwam de software en testen. Die andere paketten. kan je dan misschien nog gebruiken voor andere gevallen. Maar simpel is het niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Heb het daarstraks nog gelezen in een artikel, ook al wijken de cijfers van de ene website wat af van de andere, het blijft in de buurt.
Er zijn daar volgens cijfers van 2023 een 76% EV's ingeschreven door bedrijven en leasings, 6% door garages en 5% door zelfstandigen.
Het aantal privé aankopen van EV is ook daar niet echt in de meerderheid.
Wacht maar tot men hier de cijfers heeft met deze aangekocht met een premie, kunstmatig verhogen is dat eigenlijk.
Maar het blijft zowel in België als in Nederland vooral de fiscaliteit dat vooral voor professionelen de druk dermate hoog legt dat ze niet anders kunnen dan EV kopen.
Ik zou graag eens het percentage zien van bewust uit eigen wil gekozen EV's tegenover gedwongen omdat het bijna niet anders kan.
Zonder fiscale druk zouden er veel minder rondrijden, daar mag je 100% zeker van zijn.
Van alle nieuwe auto’s in 2022 was 23 procent volledig elektrisch, een kwart daarvan stond op naam van een particulier (BOVAG & RAI Vereniging, 2023; RAI Vereniging, 2023).
Op 1 januari 2021 stonden in Nederland 174 duizend volledig elektrische auto’s en ruim 99 duizend plug-inhybrides geregistreerd.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Spanik, dat is de toekomstversie van MAN onderdeel van de Mercedes groep.
Waarom rij ik met een Hybride Kia, omdat Kia de bacteriecellen bij defect kan vervangen, en niet de hele batterij. Dat geeft mij een gerust gevoel. Dat weet ik, omdat in mijn motorgroep die zich enkele male op een jaar treffen, iemand zit, die zijn werk is, in Duitsland, de batterijpakken te herstellen.
Ik persoonlijk zie dan hier parallellen, althans vol elektrisch rijden zal nog heel lang voor mij duren, de huidige omstandigheden laten het nog niet toe.
En wie weet, zal er toch nog Waterstof komen voor de auto's en vrachtwagens. Een waterstofnet is reeds in bouw in Europa.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
Tja, met quotes uit magazines die hun bestaansreden te danken hebben aan het promoten van de verbrandingsmotor ga je mij alvast niet kunnen overtuigen.
Geen enkel ervan overtuigt mij tot op heden dat een EV beter is dan wat we uit eigen ervaring weten.
Maar ja, voor sommigen telt een eigen ervaring enkel als die 100% positief is en past in het plaatje.
En zeg nu zelf : eens zowel electriciteit als benzine/diesel afgerekend worden aan energie-inhoud (+ een milieu-toeslag bij die laatste) gaan we echt niet wakker liggen of die EV nu het equivalent van 1,4 danwel 1,45 liter diesel of benzine verbruikt toch ?
En om hetzelfde gebruik te vergelijken van onderweg vullen moet je de berekening ook eens maken.
Niet iedereen kan thuis laden, net als niet iedereen zonnepanelen heeft.
Actueel kost 1000 km rijden met een diesel ons ongeveer 112€ en met een zuinigere diesel zelfs maar 77€.
Met een benzine is dat hier 108€.
Als men onderweg met een EV aan een snellader gaat, dan kost hetzelfde gemiddeld 240€ en in de winter zelfs 300€ met de huidige EV.
Zelfs met een zuinige EV dat maar 15 kWh zou verbruiken, kost onderweg laden 129€ tegenover 77€ voor de zuinige diesel.
Maar ja, van die meerkost in aankoop en verbruik ligt niemand wakker en van dat extra tijdverlies ook niet.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtMaar ja, van die meerkost in aankoop en verbruik ligt niemand wakker en van dat extra tijdverlies ook niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtWel, 25% van de nieuwe EV's is er aangekocht door particulieren, dat kan je toch niet minimaliseren?
Leasing en bedrijven 76%
Garages 6%
Zelfstandigen 5%
Dan rest er volgens mij maar 13% en daar zitten dan nog de tweedehands tussen die goedkoop van een leasing overgenomen zijn.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtDeze had ik gisteren gevonden op een website van de Nederlandse overheid volgens cijfers van 2023.
Leasing en bedrijven 76%
Garages 6%
Zelfstandigen 5%
Dan rest er volgens mij maar 13% en daar zitten dan nog de tweedehands tussen die goedkoop van een leasing overgenomen zijn.Hombre
Comment
-
Last edited by Geerten; 5 maart 2024, 20:17.
Comment
-
-
Euro NCAP kan niets dwingen zoals het artikel laat uitschijnen, het is een non-profit organisatie. De auto krijgt dan gewoon minder punten of sterren toegekend.
Maar wel een goede zaak, niets zo handig als echte fysieke knoppen voor de meest gebruikte instellingen of functies in een auto te bedienen.Hombre
Comment
-
Korting heb ik ook gekregen voor de veiligheidsuitrusting. Hier is zelfs de verwarming/airco te bedienen via de stem. GPS is naast stembediening ook nog beschikbaar via touchscreen, dat vind ik dan weer handig zodat mijn co-piloot een bestemming kan opzoeken tijdens het rijden. Euro NCAP 5 sterren, btw.Hombre
Comment
Comment