Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De eerste keer was in april 2013, foto's van de reparatie:
    Mooi om eens te zien! Serieuse "suikerkes" dat die gebruiken. Thuis mag je dat niet in de leidingen zetten maar voor de algemene toevoerkabels is dat kennelijk geen probleem...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Mooi om eens te zien! Serieuse "suikerkes" dat die gebruiken. Thuis mag je dat niet in de leidingen zetten maar voor de algemene toevoerkabels is dat kennelijk geen probleem...
      Ondergrondse kabels op het 400 volt net beginnen normaal minstens vanaf 120mm2
      en kabelklemmen aangespannen met een slagmoersleutel zou ik nu ook niet bepaald
      “suikertjes” noemen Spanik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ze hebben hier het piekvermogen ingevoerd waardoor de meeste verbruikers nu proberen om dat zo laag mogelijk te houden.
        Dat is volgens mij het enige dat ervoor zorgt dat de kans dat de leidingen overbelast worden wat kleiner wordt.
        Hier in de straat is al twee keer de ondergrondse kabel doorgebrand, en dat terwijl er nog bijna geen warmtepompen en elektrische auto's op aangesloten zijn.
        De eerste keer was in april 2013, foto's van de reparatie:
        Zondagavond 21/04/2013 viel plots de stroom uit op een deel van de Kievitsheide en de Zuiderdijk. Op deze foto's kan je de mannen van Eandis aan het werk zien terwijl ze de kabel repareren. Dit zijn de mannen die paraat staan voor als er ergens iets mis loopt met de stroomtoevoer, ze zorgen ervoor dat de fout zo snel mogelijk opgespoord en gerepareerd wordt (dag en nacht, ook tijdens het weekend).

De tweede keer zal ergens twee of drie jaar geleden geweest zijn.
        Die kabel is vervangen toen er hier rioleringswerken zijn uitgevoerd, zo'n 20 jaar geleden, toen hebben ze alle leidingen ondergronds gelegd.
        Ik vermoed dat ze 20 jaar geleden nog geen rekening hebben gehouden met warmtepompen en elektrische wagens.
        Op gevaar af te wijken, in Nederland is zopas een prijs uitgereikt aan de "10 ampère woning".
        Een beetje extreem misschien (als concept voor nieuwbouw bedoeld) maar het idee erachter is dat als je elk huis een minder zware aansluiting geeft het net minder snel zal overbelast worden.

Een EV snelladen zal dan uiteraard niet kunnen, maar 10A is nog altijd 55 kWh op een dag.

Korte pieken moeten geen probleem zijn want een automatische zekering slaat pas na 15 minuten met dubbele belasting af (zelf getest in ons buitenhuisje met een 1x230V 25A aansluiting).
        En met de 1x230V 40A aansluiting thuis (9600W) moet het zeker mogelijk zijn de auto genoeg op te laden (als ik dat voor de deur zou kunnen/mogen uiteraard en ik voor de hogere piek betaal).

De afweging tussen individuele vrijheid en het algemene belang is altijd al moeilijk geweest .

Last edited by palombian; 29 februari 2024, 17:10.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Op gevaar af te wijken, in Nederland is zopas een prijs uitgereikt aan de "10 ampère woning".
          Een beetje extreem misschien (als concept voor nieuwbouw bedoeld) maar het idee erachter is dat als je elk huis een minder zware aansluiting geeft het net minder snel zal overbelast worden.

Een EV snelladen zal dan uiteraard niet kunnen, maar 10A is nog altijd 55 kWh op een dag.

Korte pieken moeten geen probleem zijn want een automatische zekering slaat pas na 15 minuten met dubbele belasting af (zelf getest in ons buitenhuisje met een 1x230V 25A aansluiting).
          En met de 1x230V 40A aansluiting thuis (9600W) moet het zeker mogelijk zijn de auto genoeg op te laden (als ik dat voor de deur zou kunnen/mogen uiteraard en ik voor de hogere piek betaal).

De afweging tussen individuele vrijheid en het algemene belang is altijd al moeilijk geweest .

https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/
          En koken op een kampvuur, wasmachine heeft ook reeds 10A nodig, mijn warmtepompen
          hebben meer dan 10A nodig.
          Je wil elektrisch rijden dus ruilen ten koste van al je andere comfort.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

En koken op een kampvuur, wasmachine heeft ook reeds 10A nodig, mijn warmtepompen
            Het is een systeem met een accu, dan is het geen probleem om de meeste huishoudens te laten draaien op een hoofdzekering van 10A.
            Het maximaal bruikbaar vermogen is dan wel beperkt tot wat de omvormer kan leveren, plus de 10A van het net (als er voldoende stroom in de accu zit natuurlijk, die dient dan als buffer).

In de zomermaanden komt hier alle stroom van de accu + de zonnepanelen, en die panelen leveren ook niet de hele dag continu 2,3Kw (10A bij 230V = 2,3KW), maar de omvormer levert wel tot 5KW als er voldoende stroom in de accu zit.
            Als ik dus meer zou verbruiken dan 5KW, dan komt de rest uit het net, maar omdat ik nooit alle zware verbruikers tegelijk inschakel heb ik dat probleem niet, daardoor komt hier in de zomer alle stroom van de zonnepanelen + de accu.
            Als ik hier de accu tijdens de wintermaanden zou kunnen gebruiken als buffer, dan is hier een aansluiting van 10A ook geen probleem, maar dan zal het aantal laadcyclussen van de accu een stuk hoger worden waardoor die eerder zal verslijten.

Een warmtepomp draait niet continu, en een inductiekookplaat verbruikt ook niet continu het maximale vermogen.
            Een wasmachine verbruikt alleen in het begin van de wascyclus het maximale vermogen, als het water opgewarmd is, dan is het verbruik een heel stuk lager.

Alleen het snelladen van een elektrische auto zal dan wel voor problemen zorgen, tenzij er in de woning een accu staat met een grotere capaciteit dan die van de auto (dan vermoed ik dat de kostprijs van die installatie toch wel net iets te duur zal uitvallen voor de meeste gezinnen ).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

• Ja, met maar liefst 40 zonnepanelen kom je wel een eind. Zelfs op een gemiddelde januarimaand komt er dan nog bijna 700kWh binnen (onder ideale oriëntatie) of in de zomer 2000kWh per maand. Daar kan je toch ook al eens een EV mee (bij-)laden en een warmtepomp laten draaien. En ja, ik weet dat is nog geen volledige oplossing als je elke dag in het donker thuiskomt en iedere dag 400km moet rijden...bla bla bla. Maar wel meer dan voldoende voor misschien 70% (gewoon een gok) van de mensen.
              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Die 10A is inderdaad extreem, maar je wast en kookt niet de hele dag.
                Met wat slimme schakelingen is er al veel mogelijk, en die zullen door het capaciteitstarief sowieso meer verspreid raken.
                Zelfs mijn kleine 5 kWh batterij brengt naar schatting €100 per jaar op enkel door het beperken van de piek, want ze kan 2,5 kW bijpompen (wat één van de bedoelingen was om ze te promoten).
                Voor de lange oplaadduur van een EV zal het uiteraard niet veel nut hebben (ik heb trouwens altijd gezegd dat een batterij een kortetermijn buffer is, met wat er in de mijne zit rij ik hooguit 25 km).
                Maar alle beetjes helpen.

Draai of keer het zoals je wil, dat capaciteitstarief was misschien nog niet zo'n slecht idee, en alvast sneller en goedkoper in te voeren (ook minder betuttelend en comfortbeperkend ) dan overal de hoofdzekering te verkleinen (alhoewel...).

Het is altijd zo met nieuwe technieken of maatregelen, in het begin schreeuwt iedereen moord en brand, maar daarna wordt men het gewoon en is het helemaal niet zo erg als gedacht. Of zelfs beter.

PS (en terug on topic): al gezien dat de nieuwe R5 als thuisaccu kan gebruikt worden ?

Comment

PS (en terug on topic): al gezien dat de nieuwe R5 als thuisaccu kan gebruikt worden ?
                  Ja, er waren ook al enkele merken die dat kunnen maar zitten een stuk hoger wat aankoopprijs betreft. Helaas is in België -voor zover ik weet- nog maar 1 laadpaal goedgekeurd voor bidirectioneel laden en die kost dan ook nog een tussen 6.000 en 8.000 euro's. Bovendien ben ik als particuliere eigenaar van een EV minder geneigd om mijn batterij "op te offeren" om enkele euro's te verdienen. Want zo'n batterij gaat maar enkele jaren mee
                  Hombre

Comment

Die 10A is inderdaad extreem, maar je wast en kookt niet de hele dag.
                    Met wat slimme schakelingen is er al veel mogelijk, en die zullen door het capaciteitstarief sowieso meer verspreid raken.
                    Zelfs mijn kleine 5 kWh batterij brengt naar schatting €100 per jaar op enkel door het beperken van de piek, want ze kan 2,5 kW bijpompen (wat één van de bedoelingen was om ze te promoten).
                    Voor de lange oplaadduur van een EV zal het uiteraard niet veel nut hebben (ik heb trouwens altijd gezegd dat een batterij een kortetermijn buffer is, met wat er in de mijne zit rij ik hooguit 25 km).
                    Maar alle beetjes helpen.

Draai of keer het zoals je wil, dat capaciteitstarief was misschien nog niet zo'n slecht idee, en alvast sneller en goedkoper in te voeren (ook minder betuttelend en comfortbeperkend ) dan overal de hoofdzekering te verkleinen (alhoewel...).

Het is altijd zo met nieuwe technieken of maatregelen, in het begin schreeuwt iedereen moord en brand, maar daarna wordt men het gewoon en is het helemaal niet zo erg als gedacht. Of zelfs beter.

Iedere situatie is natuurlijk anders, maar in mijn geval gewoon niet haalbaar, ik ben nog
                    niet van plan mijn werkplaats op te geven, mijn Tig alleen al trekt tot max 26 Amp. op één fase.
                    Daarom dat ik één 32 Amp fase uitsluitend voorzien heb voor het mono circuit in mijn werkplaats,
                    de andere twee fases zijn dan de verdeling voor het huis.
                    Last edited by Geerten; 29 februari 2024, 20:06.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Ja, er waren ook al enkele merken die dat kunnen maar zitten een stuk hoger wat aankoopprijs betreft. Helaas is in België -voor zover ik weet- nog maar 1 laadpaal goedgekeurd voor bidirectioneel laden en die kost dan ook nog een tussen 6.000 en 8.000 euro's. Bovendien ben ik als particuliere eigenaar van een EV minder geneigd om mijn batterij "op te offeren" om enkele euro's te verdienen. Want zo'n batterij gaat maar enkele jaren mee
                      Die laadpalen is blijkbaar kassa kassa.
                      Je leest meer en meer dat men aanraadt gewoon de bijgeleverde kabel in het stopkontakt te steken, voor de meeste gebruikers laadt dat 's nachts voldoende op.

Comment

Je leest meer en meer dat men aanraadt gewoon de bijgeleverde kabel in het stopkontakt te steken, voor de meeste gebruikers laadt dat 's nachts voldoende op.
                        Toch enkele bedenkingen hierbij. Een gewoon stopcontact is niet berekend om 16 tot 20A gedurende lange tijd te leveren. Er zijn meerdere ervaringen van mensen met zwartgeblakerde stopcontacten en verdeelkasten. Zo'n EV heeft minimaal ongeveer 1400W nodig om te kunnen laden, maar dan heb je veel verlies omdat de omvormer toch iets van 300W (merk afhankelijk) nodig heeft. In theorie, hoe hoger de AC laadstroom, des te minder laadverliezen. Daarom -en soms uit tijdgebrek- stellen ze de 230V lader (ook wel granny-lader genoemd) zo hoog in dat de stroomkring in huis het nog net kan trekken.
                        Los van dit alles heeft een goede laadpaal ook nog extra beveiligingen waardoor je nooit het risico loopt om worst case scenario 800V op de thuisinstallatie te krijgen door een isolatiefout. Bovendien zijn heel wat laadpalen voorzien met extra mogelijkheden zoals dynamisch tarief laden of laden vanuit de zonnepanelen (exclusief 100% of variabel) maar ook het beperken van de laadstroom (load balancing). De meegeleverde software en smartphone apps laten toe het stroomverbruik 24/7 op te volgen. Een goede laadpaal heeft mij, installatie en kabels inclusief iets van 1100 euro gekost netto. Geen ondraagbare som lijkt me.
                        Waarom een bidirectionele laadpaal een veelvoud moet kosten is me onduidelijk, tenzij het te maken heeft met de (hopelijk tijdelijke) exclusiviteit van het product.
                        Hombre

Comment

Laadpalen zijn uiteraard kassa kassa, kosten ook wel wat.
                          Als ze er al staan uiteraard…..
                          Verleden jaar logeerden wij in een b&b in Bességes (Frankrijk).
                          Daar logeerde ook een koppel uit Oost Vlaanderen die mensen
                          reden met een splinternieuwe Tesla model3 dichts bijzijnde
                          laatpunt was er eentje op 20 Km afstand en dan nog een trage
                          lader, het was iedere dag serieus wikken en wegen om een uitstap
                          te maken voor die mensen, ging meer over het vinden van een laadpunt
                          dan over bezienswaardigheden.
                          De woorden van die man zelf, “we waren beter met de wagen van mijn vrouw gekomen in
                          plaats van met die EV firma wagen van mij, zou bovendien ook nog een stuk goedkoper zijn
                          geweest”

Comment

• Opgeruimd staat netjes.
                            Last edited by Geerten; 6 april 2024, 18:14.

Comment

• 10 Ampère woning, hoe onnozel kan het worden en dan nog vooral de mensen die dit geloven
                              Je zal een enorme investering moeten doen om ook maar enigszins is de buurt te komen, met warmtepompen (waar iedereen naartoe moet gaan) vergeet je het maar al
                              Met EV's (waar iedereen naartoe wordt gestuurd) vergeet je het ook maar al
                              Met 10amp zet je zelfs met moeite je kookvuur aan en je oven, dus geen nieuwjaarsfeestjes meer, alles op de gas- of kolen bbq dan maar veronderstel ik
                              Net zoals er nu heel veel mensen bijverwarmen met pellets en houtvuur
                              Ik vraag me eigenlijk af wie zulke beslissingen neemt en vooral voor wat die gestudeerd hebben.

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Moet dat ding dan niet DC in AC omzetten met ook weer de bijhorende rendement verliezen?
                                Er zijn thuisaccu's die ook aangesloten worden op wisselstroom (Tesla onder andere), de gelijkstroom van de zonnepanelen wordt dan eerst omgezet naar wisselstroom, in de accu zelf wordt die dan terug naar gelijkstroom omgezet om de accu te laden, en die gelijkstroom moet dan nog eens naar wisselstroom omgezet worden om stroom te kunnen leveren in de woning. Meestal worden de zonnepanelen dan aan de elektrische installatie gekoppeld met micro-omvormers.
                                Op die manier zijn er inderdaad wat meer verliezen dan bij een systeem waarbij de accu rechtstreeks gelijkstroom krijgt van de zonnepanelen (via optimizers op de panelen, dat is onder andere bij Solar Edge het geval).
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X