Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is je nieuwste aanwinst ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Wij hebben sinds anderhalf jaar een inductiekookplaat (ook van Siemens) wat mij betreft tien jaar te laat. Koken en opwarmen gaat veel sneller met minder warmte verlies: de pitten passen zicht automatisch aan aan de grote van de pan bodem. Vooral in de zomer kook je op zonnepanelenstroom.
    In tegenstelling tot wat ik eerst dacht is een aparte stroomgroep aanleggen niet nodig voor de vier pitten: het zijn slimme platen die het prima doen op een bestaande 220 volt groep van 16 amp in de keuken. Inductie koken is ook vooral veel veiliger dan op gas dat je weleens vergeet uit te zetten of uit gaat wanneer iets overkookt.
    Hier nu ook reeds een drietal jaar in gebruik en ook wij zijn van mening dat we het reeds veel langer hadden moeten hebben. Maar is dit niet voor alles zo waar je makkelijker mee werkt .

    Ik kocht bvb. een tijd geleden een draadloze grastrimmer... die ik 25 jaar geleden had moeten hebben (maar die bestonden toen waarschijnlijk nog niet ). Vroeger al dat gesukkel met die draad, achter je aan sleuren, over de hagen/struiken gooien, trimmer weer aansluiten...enz.

    Nog over inductie, vroeger zweerden de beroepskoks bij koken op gas, maar wanneer er vandaag de dag nieuwe restaurantkeukens dienen geïnstalleerd merkt men een duidelijk transitie naar inductie.

    Wat er natuurlijk zal meespelen is dat inductie ongeveer 30 procent goedkoper is in verbruik dan gas (afhankelijk van energieprijzen uiteraard, vandaag de dag zal het misschien iets minder of misschien wel iets meer zijn ?) en dat er daarnaast ook een tijdwinst te behalen valt gedurende het koken van ongeveer 40 tot 50 procent. Ik ben zeker geen beroepskok, maar ik kook wel elke dag sedert ongeveer 15 jaar, ik ervaar dus wel degelijk het verschil. Wij komen van gas, naar vitrokeramisch, naar inductie.

    Ook is het heel wat "koeler" in de beroepskeukens omdat er geen restwarmte verloren gaat en als bonus moet de ventilatie daardoor ook nog minder hard draaien.

    Alleen maar voordelen dus (?). Ben er van overtuigd dat er wel zullen opduiken die het tegendeel beweren... en ik weet al wie .

    Comment


    • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Wij hebben sinds anderhalf jaar een inductiekookplaat (ook van Siemens) wat mij betreft tien jaar te laat. Koken en opwarmen gaat veel sneller met minder warmte verlies: de pitten passen zicht automatisch aan aan de grote van de pan bodem. Vooral in de zomer kook je op zonnepanelenstroom.
      In tegenstelling tot wat ik eerst dacht is een aparte stroomgroep aanleggen niet nodig voor de vier pitten: het zijn slimme platen die het prima doen op een bestaande 220 volt groep van 16 amp in de keuken. Inductie koken is ook vooral veel veiliger dan op gas dat je weleens vergeet uit te zetten of uit gaat wanneer iets overkookt.
      Ik heb er toch voor gekozen om het stopcontact voor de inductiekookplaat op een aparte stroomkring te zetten, daardoor kan ik de microgolf af de elektrische oven, of een frietketel tegelijk gebruiken met de kookplaat zonder de boel te overbelasten.
      De microgolf en de kleine elektrische oven kan ik tegelijk aanzetten, dan zit het verbruik op die kring nog onder de 3 KW, als ik frieten wil bakken, dan zou ik eventueel nog de oven kunnen gebruiken, maar dan zit het verbruik toch echt tegen het maximum.
      Het is wel zo dat een elektrische oven niet continu blijft opwarmen, er zit een thermostaat in, en dat geldt ook voor een frietketel, daardoor zal die stroomkring ook niet in de problemen komen omdat de maximale belasting niet continu blijft.

      Ondertussen heb ik nog wat meer ervaring met de inductiekookplaat, en ik zou ook niet meer terug naar gas willen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik heb er toch voor gekozen om het stopcontact voor de inductiekookplaat op een aparte stroomkring te zetten, daardoor kan ik de microgolf af de elektrische oven, of een frietketel tegelijk gebruiken met de kookplaat zonder de boel te overbelasten.
        De microgolf en de kleine elektrische oven kan ik tegelijk aanzetten, dan zit het verbruik op die kring nog onder de 3 KW, als ik frieten wil bakken, dan zou ik eventueel nog de oven kunnen gebruiken, maar dan zit het verbruik toch echt tegen het maximum.
        Het is wel zo dat een elektrische oven niet continu blijft opwarmen, er zit een thermostaat in, en dat geldt ook voor een frietketel, daardoor zal die stroomkring ook niet in de problemen komen omdat de maximale belasting niet continu blijft.

        Ondertussen heb ik nog wat meer ervaring met de inductiekookplaat, en ik zou ook niet meer terug naar gas willen.
        Je kookvuur staat toch altijd op een aparte kring ? of niet ?
        Bij ons in ieder geval wel

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Je kookvuur staat toch altijd op een aparte kring ? of niet ?
          Bij ons in ieder geval wel

          grts
          Sieg
          Vroeger ging dat niet anders, als je alle kookplaten tegelijk wou gebruiken, dan zat je al snel rond de 7KW, en dat gaat niet op een gewoon stopcontact.
          Tegenwoordig zijn er inductiekookplaten beschikbaar die intern het maximaal opgenomen vermogen beperken tot 3,7KW, en dan gaat dat op een gewoon 230V stopcontact van 16A.
          Maar die 3,7KW is wel het maximum voor een stroomkring van een stopcontact, en dan is het veiliger om er een aparte kring voor te voorzien zodat die stroomkring nooit per ongeluk overbelast wordt als je in de keuken bijvoorbeeld nog een microgolf wil gebruiken samen met de inductiekookplaat.
          Elke kookplaat (kookzone) op zich kan dan wel het maximale vermogen leveren, maar als je meer platen tegelijk op het maximale vermogen zet, dan wordt het vermogen van alle platen beperkt zodat het totaal opgenomen vermogen nooit boven de 3,7KW komt.
          In de praktijk merk je daar eigenlijk weinig van omdat je doorgaans nooit alles tegelijk op het vuur zet.
          Als bijvoorbeeld de aardappelen en de groenten bijna gaar zin, dan heb je het vermogen van die platen al lang een stuk lager gezet, anders kookt die pot over (of branden de groenten aan), en dan heb je terug het volle vermogen beschikbaar voor de plaat waarop je de pan zet om het vlees te bakken.
          Voor iemand die graag heel uitgebreide menu's samenstelt is zo'n kookplaat waarschijnlijk geen optie, voor heel grote gezinnen misschien ook niet, maar voor heel wat gezinnen zal het beperkte maximale totaalvermogen van die kookplaat geen probleem opleveren. Ik maak hier eten klaar voor 2 personen, en ik merk niet veel van dat beperkt totaalvermogen van 3,7KW, ook niet als er nog een paar mensen meer mee komen eten.
          Last edited by Black B@ndit; 3 juli 2022, 19:38.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

            Eens iets dat met fotodinges te maken heeft. Een Wista 45D met 6x9 rug. Wat werk aan. De dichtingen zijn vervangen. Die vinyl houtfineer terug vastlijmen is een ander werkje. Geen idee hoe dat te doen. Ook bruikbaar als 4x5 maar de bedoeling is om dit als een 6x9 te gebruiken. Als het ooit zo ver komt. Motivatie zit zo ergens in de kelder. En ik heb geen kelder....

            Comment


            • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb er toch voor gekozen om het stopcontact voor de inductiekookplaat op een aparte stroomkring te zetten, daardoor kan ik de microgolf af de elektrische oven, of een frietketel tegelijk gebruiken met de kookplaat zonder de boel te overbelasten.
              De microgolf en de kleine elektrische oven kan ik tegelijk aanzetten, dan zit het verbruik op die kring nog onder de 3 KW, als ik frieten wil bakken, dan zou ik eventueel nog de oven kunnen gebruiken, maar dan zit het verbruik toch echt tegen het maximum.
              Het is wel zo dat een elektrische oven niet continu blijft opwarmen, er zit een thermostaat in, en dat geldt ook voor een frietketel, daardoor zal die stroomkring ook niet in de problemen komen omdat de maximale belasting niet continu blijft.

              Ondertussen heb ik nog wat meer ervaring met de inductiekookplaat, en ik zou ook niet meer terug naar gas willen.
              Ik heb de air flyer, de ijskast en de magnetron op de verdieping staan, geeft meer ruimte in de keuken en geen geluid en minder luchtjes in de huiskamer door die open keuken. Betekend wel vaker traplopen maar dat is goed voor je conditie.

              Comment


              • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Eens iets dat met fotodinges te maken heeft. Een Wista 45D met 6x9 rug. Wat werk aan. De dichtingen zijn vervangen. Die vinyl houtfineer terug vastlijmen is een ander werkje. Geen idee hoe dat te doen. Ook bruikbaar als 4x5 maar de bedoeling is om dit als een 6x9 te gebruiken. Als het ooit zo ver komt. Motivatie zit zo ergens in de kelder. En ik heb geen kelder....

                Gewoon aan beginnen het zou jammer zijn dat uw nieuwe oude aanwinst ergens op zolder staat te verstoffen.

                Comment


                • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                  H&S powersolutions zijn dubbel zo duur en zetten sociaal zwakkere personen onder druk.
                  Oplichters.

                  Comment


                  • Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Marcus123 Bekijk bericht
                    H&S powersolutions zijn dubbel zo duur en zetten sociaal zwakkere personen onder druk.
                    Oplichters.
                    Zich enkel registreren om een niet onderbouwde reactie te posten in verschillende topics, da’s pas oplichterij.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X