Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is je nieuwste aanwinst ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik heb hier intussen ook een redelijk potente zonnecentrale en opslag maar de kwestie wordt om die zo goed mogelijk te benutten met een zo laag mogelijke elektriciteitsrekening als resultaat, niet? Ik heb in maart 500kWh opgeladen op het net en ben nu zoekende om deze overschot nuttiger te gebruiken.
    Als ik me niet vergis heb je al een warmtepompboiler, meer valt er niet op te potten vrees ik.
    Tenzij je veel meer exporteert dan je importeert zijn de tarieven m.i. al een stuk minder interessant geworden (wie gaat u in volle zomer veel geld geven voor zonnestroom ?).

    Omdat ik toch nog niet direct van gas af ben - en het verbruik voor SWW laag is - ga ik die boiler voorlopig laten vallen en eerst het totale energieverbruik beperken en dan zien of verwarming met een warmtepomp haalbaar is. Er komen interessante oplossingen op de markt.

    Comment


    • #77
      Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Als ik me niet vergis heb je al een warmtepompboiler, meer valt er niet op te potten vrees ik.
      Tenzij je veel meer exporteert dan je importeert zijn de tarieven m.i. al een stuk minder interessant geworden (wie gaat u in volle zomer veel geld geven voor zonnestroom ?).

      Omdat ik toch nog niet direct van gas af ben - en het verbruik voor SWW laag is - ga ik die boiler voorlopig laten vallen en eerst het totale energieverbruik beperken en dan zien of verwarming met een warmtepomp haalbaar is. Er komen interessante oplossingen op de markt.
      Ik heb een offerte lopen voor een hybride warmptepomp met buffervat. Op welke oplossing zou ik dan best wachten?

      Comment


      • #78
        Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Ik heb een offerte lopen voor een hybride warmptepomp met buffervat. Op welke oplossing zou ik dan best wachten?
        Er zullen meer en meer kleine en efficiente systemen voor renovatie komen (oa een warmtepomp waar de ventilator in de vorm van een schouw op het dak staat, om geluidsoverlast tegen te gaan, een probleem in mijn rijhuis).

        Ik heb me er nog niet in verdiept, maar een buffervat zou het voordeel hebben dat je in de winter en het tussenseizoen wanneer de zon schijnt warm water zou opslaan voor 's avonds.
        Dat vat moet dan wel groot genoeg zijn, maar ook niet te groot anders krijg je het niet warm genoeg (of zit je met teveel).
        Een goed buffervat heeft wel verschillende spiralen en zal eerst de bovenste lagen opwarmen. Voor warm water heb je ook een hogere temperatuur nodig dan voor vloerverwarming.
        Je zou er ook zonnecollectors kunnen op aansluiten.
        Of je ketel, hout- of pelletkachel.
        Lijkt aantrekkelijk maar moet denk ik goed berekend worden.
        Dat vat moet best binnen het beschermd volume staan zodat de stilstandverliezen nuttig gebruikt worden (ook één van de redenen waarom ik twijfel over een warmtepompboiler)

        Een hybride warmtepomp is OK wanneer de watertemperatuur niet te hoog moet zijn. Boven 65° heb je nog een COP van hooguit 2, en vermits 1 kWh elektriciteit momenteel het dubbel kost van 1 kWh gas ben je geen stap vooruit (op het gedeelte dat uit je PV-panelen komt na).
        Je zou bij buitentemperaturen boven 0° met 45 maximum 50° watertemperatuur je huis moeten kunnen warm houden.
        Dat gaat bij mij zonder probleem, ik speel met het idee van een gewone warmtepomp (geen hoge tempertauur model) te plaatsen naast de bestaande gasketel (ik heb een ACV/Intergas en Daikin heeft daar een schakeling voor, ik maak dus mijn eigen hybride systeem).

        Comment


        • #79
          Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Er zullen meer en meer kleine en efficiente systemen voor renovatie komen (oa een warmtepomp waar de ventilator in de vorm van een schouw op het dak staat, om geluidsoverlast tegen te gaan, een probleem in mijn rijhuis).

          Ik heb me er nog niet in verdiept, maar een buffervat zou het voordeel hebben dat je in de winter en het tussenseizoen wanneer de zon schijnt warm water zou opslaan voor 's avonds.
          Dat vat moet dan wel groot genoeg zijn, maar ook niet te groot anders krijg je het niet warm genoeg (of zit je met teveel).
          Een goed buffervat heeft wel verschillende spiralen en zal eerst de bovenste lagen opwarmen. Voor warm water heb je ook een hogere temperatuur nodig dan voor vloerverwarming.
          Je zou er ook zonnecollectors kunnen op aansluiten.
          Of je ketel, hout- of pelletkachel.
          Lijkt aantrekkelijk maar moet denk ik goed berekend worden.
          Dat vat moet best binnen het beschermd volume staan zodat de stilstandverliezen nuttig gebruikt worden (ook één van de redenen waarom ik twijfel over een warmtepompboiler)

          Een hybride warmtepomp is OK wanneer de watertemperatuur niet te hoog moet zijn. Boven 65° heb je nog een COP van hooguit 2, en vermits 1 kWh elektriciteit momenteel het dubbel kost van 1 kWh gas ben je geen stap vooruit (op het gedeelte dat uit je PV-panelen komt na).
          Je zou bij buitentemperaturen boven 0° met 45 maximum 50° watertemperatuur je huis moeten kunnen warm houden.
          Dat gaat bij mij zonder probleem, ik speel met het idee van een gewone warmtepomp (geen hoge tempertauur model) te plaatsen naast de bestaande gasketel (ik heb een ACV/Intergas en Daikin heeft daar een schakeling voor, ik maak dus mijn eigen hybride systeem).
          Zonnecollectoren zijn naast een warmtepomp wel nog een mogelijkheid. We hebben een vijvertje pal nast ons huis liggen en als we die verplaatsen, komt er redelijk wat ruimte vrij met een zuid-west oriëntatie. Op onze Buderus gasketel kan zonder probleem een Buderus warmtepomp aangesloten worden.

          Comment


          • #80
            Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Zonnecollectoren zijn naast een warmtepomp wel nog een mogelijkheid. We hebben een vijvertje pal nast ons huis liggen en als we die verplaatsen, komt er redelijk wat ruimte vrij met een zuid-west oriëntatie. Op onze Buderus gasketel kan zonder probleem een Buderus warmtepomp aangesloten worden.
            Ik heb zonnecollectoren (en vooral de totale installatie met buffervat) altijd een dure zaak gevonden, maar ze zijn wel efficienter om warm water te maken dan de omweg via PV en warmtepomp. Bovendien hou je dan je elektriciteitsproductie vrij voor andere toepassingen (of verkoopt ze, probeer dat eens met warm water).

            Zoals je zelf opmerkt is het misschien beter om de bestaande installaties te combineren met nieuwe technieken in plaats van alles ineens buiten te gooien.
            In Nederland (waar gas nog veel duurder is dan hier) wordt een stapgewijze overschakeling, naarmate het huis beter geïsoleerd wordt, momenteel dikwijls voorgesteld.

            Comment


            • #81
              Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              In Nederland (waar gas nog veel duurder is dan hier) wordt een stapgewijze overschakeling, naarmate het huis beter geïsoleerd wordt, momenteel dikwijls voorgesteld.
              Het gas is duurder in Nederland omdat men volledig wil overschakelen op Elektriciteit en al lange tijd hebben besloten om volledig van het gas af te gaan, en elektriciteit is daar redelijk wat goedkoper dan hier in België.
              Komt nog bij dat in Nederland het nog enkele jaren mogelijk is om je zelf opgewekte elektriciteit op te slagen op het net zonder een belachelijk zware taks.
              Men gaat dit wel stilaan ook afbouwen komende jaren, maar niet opeens naar niks zoals hier, men geeft daar de mensen de tijd om andere oplossingen te zoeken door jaarlijks wat minder te mogen opslaan.
              Tevens zijn de installaties van bvb warmtepompen in Nederland ongeveer 1/3e goedkoper dan hier in België.
              Per toeval weet ik het want er zijn de afgelopen weken al enkele installateurs langs geweest hier om offertes te maken.

              Eigenaardig genoeg raad elke installateur mij af om mijn warm water op een warmtepomp te plaatsen, allen zeggen hetzelfde, het water wordt veel minder warm dan een elektrische boiler.
              Dus ja, ook weer iets om over na te denken bij de verbouwing

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #82
                Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Eigenaardig genoeg raad elke installateur mij af om mijn warm water op een warmtepomp te plaatsen, allen zeggen hetzelfde, het water wordt veel minder warm dan een elektrische boiler.
                Dus ja, ook weer iets om over na te denken bij de verbouwing

                grts
                Sieg
                En met dit soort onzekerheden wordt het alweer zeer moeilijk om een goede beslissing te nemen, temeer omdat dit over redelijk complexe installaties gaat die een goede opvolging vereisen om er het maximum uit te halen. Online informatie is ook al zo'n ondoorzichtig kluwen van commerciële prietpraat waarbij je steevast een offerte moet vragen vooraleer je een idee van prijs kan krijgen.

                Momenteel gebruiken wij bij voldoende zonneschijn de 5kW airco in de living zodat de CV op gas stilvalt. Misschien moeten we hier gewoon een balans in zien te vinden en dan nog even afwachten hoe we ons SWW betaalbaar kunnen houden.
                Last edited by frank207be; 22 april 2022, 05:58.

                Comment


                • #83
                  Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Het gas is duurder in Nederland omdat men volledig wil overschakelen op Elektriciteit en al lange tijd hebben besloten om volledig van het gas af te gaan, en elektriciteit is daar redelijk wat goedkoper dan hier in België.
                  Komt nog bij dat in Nederland het nog enkele jaren mogelijk is om je zelf opgewekte elektriciteit op te slagen op het net zonder een belachelijk zware taks.
                  Men gaat dit wel stilaan ook afbouwen komende jaren, maar niet opeens naar niks zoals hier, men geeft daar de mensen de tijd om andere oplossingen te zoeken door jaarlijks wat minder te mogen opslaan.
                  Tevens zijn de installaties van bvb warmtepompen in Nederland ongeveer 1/3e goedkoper dan hier in België.
                  Per toeval weet ik het want er zijn de afgelopen weken al enkele installateurs langs geweest hier om offertes te maken.

                  Eigenaardig genoeg raad elke installateur mij af om mijn warm water op een warmtepomp te plaatsen, allen zeggen hetzelfde, het water wordt veel minder warm dan een elektrische boiler.
                  Dus ja, ook weer iets om over na te denken bij de verbouwing

                  grts
                  Sieg
                  Bedankt voor de tip, Sieg .

                  Nederland is inderdaad voorop met de energietransitie, dat was vroeger ook al zo met ventilatie bv, een reden te meer om niet overhaast te beslissen.

                  Om warm water op 65° te maken is de COP van een warmtepomp inderdaad niet erg hoog. Maar deze temperatuur is enkel nodig om de paar weken als voorzorg tegen legionella.
                  Elke boiler of buffervat heeft ook stilstandverliezen.
                  Een doorstromer heeft deze twee nadelen niet, enkel vraagt het op elektriciteit een veel te groot vermogen (tenzij je tevreden bent met een piepklein straaltje water zoals vroeger in Engeland).
                  We zullen onze gasketels nog missen.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                    Vandaag gas* gekocht, maar dan voor de AC, bij Midas, viel mee v prijs, nu nog mijn pollenfilter vervangen.
                    *Koelmiddel
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #85
                      Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Ondertussen eens gekeken, ongeveer he..... Zonnepanelen werken vanaf 1 oktober 2017, opbrengst tot nu toe is ongeveer 24.000 MWh.
                      24.000 Kwh zal je bedoelen Francis. [emoji6]

                      Comment


                      • #86
                        Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        24.000 Kwh zal je bedoelen Francis. [emoji6]
                        Geert..... inderdaad....lapsus.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #87
                          Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                          In Nederland is momenteel door vele zon - uren en wind een overcapaciteit aan stroom geleverd door windmolens en zonnepanelen: zoveel zelf dat je in een deel van Nederland geld erbij krijgt wanneer je deze stroom afneemt.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            In Nederland is momenteel door vele zon - uren en wind een overcapaciteit aan stroom geleverd door windmolens en zonnepanelen: zoveel zelf dat je in een deel van Nederland geld erbij krijgt wanneer je deze stroom afneemt.
                            Voor particulieren verwondert me dat dit nu al kan.
                            In België moet je daarvoor achter je computer willen zitten om je prijs vast te leggen.
                            Voor wie veel verbruikt zullen er wel automatische oplossingen komen. Ecopower gaat alvast een proefproject opstarten.
                            Voor een elektrische wagen kan dat handig zijn, maar in de winter als er verwarmd moet worden zal de stroom wel duur blijven.

                            Ondertussen maakt mijn aanwinst van vorig jaar dat ik deze maand al voor 83% zelf in mijn elektriciteit heb kunnen voorzien (in de supermaand maart was dat zelfs 91%).

                            Comment


                            • #89
                              Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                              Ik heb in de hele maand maart 81 kWh van het net gehaald.....de rest werd opgebracht door de zonnepanelen.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #90
                                Re: Wat is je nieuwste aanwinst ?

                                Nieuwste aanwinst?
                                Reserve bril gekocht bij Hans Anders, enkel montuur moeten betalen.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X