Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CO2 Meters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: CO2 Meters

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Daar gebruikten wij voor Propaan en zuivere zuurstof de vaste toestellen van Dräger voor, ik heb er in de tijd nog een tiental
    van besteld, voor vijf metaal spray cabines, telkens één tegen de grond en de andere tegen het plafond, omwille van het metaal
    stof (zink-tin en Zink-Aluminium) moesten die maandelijks gereinigd worden, deksel verwijderen en met doekjes doordrenkt
    met Isopropanol de spiegel reinigen en her calibreren.
    Voor de prijs van die tien detectors kon je een ferme luxe auto
    kopen……
    Ik denk dat propaan detectoren eerder tegen de grond staan omdat propaan zwaarder is dan lucht en naar de vloer zakt. Meestal 20cm boven de vloer. Propaan tegen het plafond zetten heeft weinig zin tenzij je afzuiging het tot boven zou kunnen trekken. Spiegels ben ik in detectoren voor brandbare gassen niet tegengekomen. Of waren het long-range versies?

En zuurstof is normaal op borsthoogte. Zo hebben we ze gezet in de spermabank

Comment

CO2 Meters

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Ik denk dat propaan detectoren eerder tegen de grond staan omdat propaan zwaarder is dan lucht en naar de vloer zakt. Meestal 20cm boven de vloer. Propaan tegen het plafond zetten heeft weinig zin tenzij je afzuiging het tot boven zou kunnen trekken. Spiegels ben ik in detectoren voor brandbare gassen niet tegengekomen. Of waren het long-range versies?

Ongeveer deze of de voorganger, weet ik niet exact meer.

Dräger PIR 7000
      Last edited by Guest42; 10 december 2021, 15:26.

Comment

Dit zijn infrarood detectoren.
        Het wordt uitgezonden met een LED. De spiegel zit een 5 tal cm verder en weerkaatst de lichtstraal terug naar de LED.
        Dit zit in een behuizing waar het gas door kan.
        Het zijn degelijke en makkelijke toestellen als je ze koopt met een display.

We hebben op het werk de CO2 toestellen van Honeywell aangeschaft om in de verschillende vergaderzalen te plaatsen.
        Ze zien er goed uit en we hebben er een aantal gecontroleerd met een kalibratiegas.
        Ze gaven netjes de juiste waarde weer.
        Toestellen zijn op het internet te koop voor een 200 Euro.

Mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ongeveer deze of de voorganger, week ik niet exact meer.

Dräger PIR 7000
          Wij gebruikten bijna altijd de katalytische versies voor brandbare gassen. Naar gelang de gevraagde niveau's uiteraard. Voor de heel lage niveaus waterstof waren het chemische detectoren. Een keertje vroeg een klant een "open path" detector maar die heeft uiteindelijk toch voor een klassiek systeem gekozen.

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
          Het zijn degelijke en makkelijke toestellen als je ze koopt met een display.
          Dit waren detectoren voor een vaste installatie met centrale. Soms met een indicatieborden op maat etc.

Comment

CO2 Meters

Wij gebruikten bijna altijd de katalytische versies voor brandbare gassen.
            Bij ons werden deze afgeraden omwille van het sterk vervuilend
            zeer fijne metaalstof meen ik mij te herinneren.
            Last edited by Guest42; 10 december 2021, 15:24.

Comment

Van al die meters die hier de revue passeerden (of andere), welke zou (voor particulier gebruik) betaalbaar zijn maar toch vrij correct fijnstof meten tot PM 2,5 ?
              Dit om buitenlucht enerzijds en binnenkomende (ventilatiesysteem) luchtkwaliteit te meten. Zitten met duidelijk waarneembare (echt vaak erg stinkende) houtstooklucht in onze buurt en maken ons zorgen voor o.a. peuters.

Comment

Zou dan niet beter een PM2,5 en PM10 maar ook een TVOC sensor kunnen gebruikt worden?
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Van al die meters die hier de revue passeerden (of andere), welke zou (voor particulier gebruik) betaalbaar zijn maar toch vrij correct fijnstof meten tot PM 2,5 ?
                  Dit om buitenlucht enerzijds en binnenkomende (ventilatiesysteem) luchtkwaliteit te meten. Zitten met duidelijk waarneembare (echt vaak erg stinkende) houtstooklucht in onze buurt en maken ons zorgen voor o.a. peuters.
                  Als je duidelijk waarneembare en stinkende stooklucht ruikt heb je geen meter nodig, dan is je luchtkwaliteit al slecht
                  Brandweer bellen, wijkagent, milieudienst van je gemeente... al is het handig als je weet waar het vandaan komt. Meestal mensen die hun huishoudafval opstoken, of afvalhout vol lijm of verf. Want "allesbrander" in de woonkamer.

Comment

De vraag is of het de moeite loont om dat thuis te installeren.
                    Stel dat tijdens de film of het eten de waarde omhoog gaat, gaan jullie dan echt de ruimte verlaten of naar buiten gaan? [emoji849]
                    Gaan jullie dan niet meer met het volledige gezin aan tafel zitten en zich opsplitsen? [emoji848]
                    De theorie is goed, maar buiten meten gebeurt er in privé heel weinig.
                    Dit topic bewijst het al …
                    Waarde te laag, andere meter kopen.
                    Waarde te hoog, andere meter kopen.
                    Wat met een perfect werkende meter?
                    Dan zullen de meesten wel denken dat de meter te kortbij staat. [emoji23]
                    Welke meerwaarde gaat het thuis echt hebben?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

@Verseg; zinloze bijdrage man. Laat de beslissing om iets te kopen maar aan de geïnteresseerden over.
                      Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        @Verseg; zinloze bijdrage man. Laat de beslissing om iets te kopen maar aan de geïnteresseerden over.
                        Als je een “openbaar“ topic start, wees dan niet zo egoïstisch om enkel uw mening te willen. [emoji1785]
                        Een openbaar gesprek laat toe ook andere meningen te delen, anders is een topic pas zinloos.
                        Trouwens schreef ik nergens dat iemand iets niet mag kopen, het is een redenering zoals een andere.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Ik vind dat geen zinloze bijdrage. Dit zijn nu paniekaankopen. Er is tot nu toe niemand ooit geïnteresseerd geweest om een CO2 meter te kopen. Laat staan een PM of TVOC meter. Je moet bovendien verdorie goed weten wat die waarden nu echt betekenen en beseffen wat de oorzaken kunnen zijn.

Dat ik een gasdetector zou zetten waar ik mijn propaan en acetyleen fles bewaar heeft misschien zin. Maar die staan gewoon buiten en zijn 2 kleine flessen. De moeite niet. Zelfde voor de argon fles, dat is een 500 liter flesje. Zelfs als die in de werkplaats volledig leegloopt als ik er ben is dat nog geen probleem. En die TVOC? Dat is niet eens eenvoudig te bepalen wat die meten. Misschien als je een kast met oplosmiddelen als thinner, aceton, xyleen, white spirit, wasbenzine, methanol, ethanol, isopropyl en zo hebt staan (yep, staat hier allemaal). Maar als je die in de keuken zet en die flessen staan in de garage?

Je gaat je constant afvragen waarom die meter nu een bepaalde waarde geeft. Waarom heb ik nu een PM alarm? Is dat erg? Moeten we buiten? Of is het pak bloem omgevallen? Net zoals die "reuk van houtstooklucht". Denk dat het dan belangrijker is dat die buren een CO meter hebben staan.

Comment

Ik vind dat geen zinloze bijdrage. Dit zijn nu paniekaankopen. Er is tot nu toe niemand ooit geïnteresseerd geweest om een CO2 meter te kopen. Laat staan een PM of TVOC meter. Je moet bovendien verdorie goed weten wat die waarden nu echt betekenen en beseffen wat de oorzaken kunnen zijn.
                            …/…
                            Je gaat je constant afvragen waarom die meter nu een bepaalde waarde geeft. Waarom heb ik nu een PM alarm? Is dat erg? Moeten we buiten? Of is het pak bloem omgevallen?
                            Klopt en de waarden ook nog respecteren … eventueel raam open (ook bij vriesweer of storm) of desnoods woning verlaten met heel het gezin.
                            Ik ben er zeker van dat de meesten dan reageren met “voor ene keer is dat niet zo erg” en sommige anderen net gaan panikeren “hebben we nu COVID in huis”.

Om de meter correct te gebruiken mag die ook niet te kort bij personen staan, mag men niet uitademen in de richting van de meter, mag de meter niet kort bij raam- of deuropeningen staan, …
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

CO2 Meters

Voila, dat is wat ik er ook over denk.
                              Last edited by Guest42; 10 december 2021, 15:23.

Comment

Djeezes, wat een onzin weer allemaal. Doet me denken aan de eerste DSLR's waarmee je kon video-opnames maken. Precies alsof je voor elke functie een apart toestel nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Tijdens mijn loopbaan ook regelmatig gebruik moeten maken van luchtmeettoestellen die zowel zuurstof, explosieve atmosfeer, toxiciteit én temperatuur meten en alarmgrenzen bewaken. En dat zijn metingen waar letterlijk mensenlevens van afhangen (werken in besloten ruimten in een gevaarlijke atmosfeer).
                                Laat geïnteresseerden zelf maar bepalen of ze zoiets nodig hebben of nuttig vinden. Of gaat men hier over elke aankoop zeiken over het nut ervan? Ik heb al spijt van zo'n topic te starten hier.
                                Hombre

Comment

Working...
                                X