Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Is het nu goed met de mensen ongerust te maken, er zijn al genoeg aardwezens op het web die zich daar me bezig houden, liever niet hier.

    De status van de roetfilter wordt gemeten door het drukverschil tussen in- en uitgang. Op die manier wordt een regeneratie gestart. Op de duur zit er zoveel residuele as in dat dit niet meer helpt en zal er een foutboodschap verschijnen, waardoor je volgens VW een nieuwe moet plaatsen. Maar ik ben bij waarschijnlijk de beste onafhankelijke VAG technicus, en mocht het ooit voorvallen, er is ondertussen een hele industrie om deze filters te overhoalen.

    Het is geen geheim dat de keramiek ook gewoon uit de filters wordt geklopt. Het zijn die dat ze (terecht) willen pakken.

    Nu gij...
    Da's toch de teneur van zowat de meeste topics hier?

    Een Euro 5 diesel heeft wel meer slijtagegevoelige onderdelen dan enkel dat roetfilter. De regeneratie vereist een zeer hoge temperatuur (>500°C) waarbij uitlaatcollector en turbo extra stress te verwerken krijgen. Andere klassiekers zijn EGR en ook injectoren na een flink aantal kilometers. Ook inlaatcollectoren met wervelkleppen kunnen kapot...
    Last edited by frank207be; 11 september 2021, 07:12.

    Comment


    • #92
      Re: Energieprijzen

      De Vrt
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #93
        Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Ja dat is het voordeel van een rijtjeshuis uiteraard, je wordt mee verwarmd door de buren
        Maar je verbruik ligt toch wel laag hoor, alé toch naar mijn normen.

        En dat is geen doemdenkerij dat ik opnoem maar realiteit
        Ze vragen ons toch, neen ze verplichten ons toch, om na te denken wat we eerst doen, de droogkast aanzetten of eerst maar het eten opwarmen
        En opletten als je kiest voor het eten opwarmen want dan moet je kiezen tussen het elektrisch fornuis of de oven, beiden gelijktijdig aan, zoals nu bij heel veel mensen gedaan wordt, dan zit je al over de limiet
        Dus helemaal geen doemdenkerij Jan !

        grts
        Sieg
        Sieg,

        Het was indertijd een bewuste keuze om ergens te wonen waar je overal dichtbij bent, en niet een half leven taxi te spelen om je kinderen naar school, sportclub ed te brengen en te halen. Ze konden dat zelf te voet of met de fiets.
        De term "rijtjeshuis" alleen al illustreert dat de gemiddelde Vlaming dit maar minnetjes vindt en een vrijstaande woning (nu ja, de wettelijke minimum afstand van 3m tot de buren ) als vanzelfsprekend beschouwt.
        Met (onder andere) hoge kosten voor aanleg van nutsvoorzieningen die door iedereen mee zijn betaald.
        En dan zijn het net deze mensen die het zeer onrechtvaardig vinden dat zij daar nu hun evenredig deel van zullen moeten dragen.
        Zij hebben zelf deze situatie gecreëerd.

        PS: "mee verwarmd door de buren" - ook weer zo'n uitdrukking van de verkavelingsvlaming - wij houden gewoon mekaar warm.
        Onze living is 5m hoog met een loopbrug naar een mezzanine waarvan de deur naar de traphal zelden of nooit toe gaat, dus tot op de zolder op de derde verdieping is alles verwarmd (ik heb daar nog eens ruzie over gehad met een energieadviseur van de stad die vond dat ik die deur dicht moest houden - dat is wel eens gebeurd toen het min 15 vroor).
        De eerste vereiste voor thermisch confort is dat de hele constructie warm is en blijft.

        Sinds 2006 een condensatieketel met buitenvoeler (dat had de vorige trouwens ook al, m.i. essentieel indien goed afgeregeld en nochtans in de meeste huizen niet aanwezig) - van de belastingen afgetrokken net zoals hoogrendementsglas.

        Ook al lang een warmtepompdroogkast (nee, mijn vrouw moet de was niet buiten hangen), mijn PC monitor verbruikt 16W, zonet in de berging een laatste gloeilamp ontdekt, enz...

        Regenwater voor WC wat al gauw de helft spaart op de eveneens stijgende waterprijzen.

        Enkel voor de hand liggende maatregelen niks high tech of zo.
        Last edited by palombian; 11 september 2021, 12:36. Reden: regenwater

        Comment


        • #94
          Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Sieg,

          Het was indertijd een bewuste keuze om ergens te wonen waar je overal dichtbij bent, en niet een half leven taxi te spelen om je kinderen naar school, sportclub ed te brengen en te halen. Ze konden dat zelf te voet of met de fiets.
          De term "rijtjeshuis" alleen al illustreert dat de gemiddelde Vlaming dit maar minnetjes vindt en een vrijstaande woning (nu ja, de wettelijke minimum afstand van 3m tot de buren ) als vanzelfsprekend beschouwt.
          Met (onder andere) hoge kosten voor aanleg van nutsvoorzieningen die door iedereen mee zijn betaald.
          En dan zijn het net deze mensen die het zeer onrechtvaardig vinden dat zij daar nu hun evenredig deel van zullen moeten dragen.
          Zij hebben zelf deze situatie gecreëerd.

          PS: "mee verwarmd door de buren" - ook weer zo'n uitdrukking van de verkavelingsvlaming - wij houden gewoon mekaar warm.
          Onze living is 5m hoog met een loopbrug naar een mezzanine waarvan de deur naar de traphal zelden of nooit toe gaat, dus tot op de zolder op de derde verdieping is alles verwarmd (ik heb daar nog eens ruzie over gehad met een energieadviseur van de stad die vond dat ik die deur dicht moest houden - dat is wel eens gebeurd toen het min 15 vroor).
          De eerste vereiste voor thermisch confort is dat de hele constructie warm is en blijft.

          Sinds 2006 een condensatieketel met buitenvoeler (dat had de vorige trouwens ook al, m.i. essentieel indien goed afgeregeld en nochtans in de meeste huizen niet aanwezig) - van de belastingen afgetrokken net zoals hoogrendementsglas.

          Ook al lang een warmtepompdroogkast (nee, mijn vrouw moet de was niet buiten hangen), mijn PC monitor verbruikt 16W, zonet in de berging een laatste gloeilamp ontdekt, enz...

          Regenwater voor WC wat al gauw de helft spaart op de eveneens stijgende waterprijzen.

          Enkel voor de hand liggende maatregelen niks high tech of zo.
          Het woord rijtjeshuis is gewoon een uitdrukking Jan, net zoals wij zeggen dat we in een wijk wonen, dus zeker niet denigrerend bedoelt

          Je schrijft zelf dat je elkaar warm houdt, dat is toch net hetzelfde dan wat ik schreef dat je mee verwarmd wordt door de buren
          Dus jij bekijkt het weer denigrerend, ik zeg gewoon zoals het is.

          De waterfactuur vind ik heel erg goed meevallen, ook al heeft mijn vrouw een trimsalon en wij dus veel meer water gebruiken dan gemiddeld, maar daar lig ik niet wakker van.
          Het is uiteraard een groot verschil met onze waterfactuur en bvb iemand in het zuiden van Frankrijk die gratis water heeft.

          Ik heb inderdaad me indertijd laten vangen door onze regering die accumulatiekachels promootte omdat dit zuinig, milieuvriendelijk en makkelijk was, zonder premies te krijgen.
          Uiteraard worden we daar nu voor gestraft, net zoals mijn keuze toen met de zonnepanelen waar ik dn awerd gestraft met een extra taks van 900€ per jaar
          Mijn ganse huis openbreken om buizen te leggen zie ik niet zitten, dat haal ik op mijn leeftijd er nooit of te nimmer meer uit.
          Een oplossing voor ons kan eventueel een warmtepomp airco systeem zijn, gat in de muur en lucht-lucht pomp
          Of alle buren tegenwoordig daar blij van worden dat er overal een 45db geronk buiten staat is een andere vraag uiteraard, maar daar komt vroeg of laat ook nog wel een belasting op lawaai op.

          Wij hebben zelf ook een regenput, nog nooit gebruik van gemaakt, zoals ik zei de grote kost is niet het water maar onze elektriciteit.
          En dan heb ik eigenlijk 0 verbruik op mijn dagteller, dus die 3600€ die ik jaarlijks moet betalen komt dus enkel van mijn nachttarief en de vele taksen op de zonnepanelen.
          Plus de kost van 6% naar 21% btw omdat men hier in België denkt dat elektriciteit een luxeproduct is.

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 11 september 2021, 14:33.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #95
            Re: Energieprijzen

            Niet vergeten dat de VREG al zit te broeden op een cos-phi "boete" op je verbruik, want dat is een klein goudmijntje: met alle elektronica in alle mogelijke toestellen zal deze factor ver van 1 liggen (1 is als je stroom verbruikt in een weerstand). Alles met spoelen en condensatoren in (dus ook LED lampen) zitten daar ver af, en vermits een digitale computer die uw verbruik meet, ook die arbeidsfactor meet... Moet er geen tekeningske bij maken zeker ?
            Ook de digitale meter zelf zal wel een slechte cos-phi hebben, misschien wordt die ook meegenomen in de berekening...
            En als ze dat snel invoeren zal men voor het grootste deel van de gebruikers weer met één of ander nattevinger forfait rekenen zeker ?
            Last edited by nete; 12 september 2021, 22:22.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #96
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              et vergeten dat de VREG al zit te broeden op een cos-phi "boete" op je verbruik, want dat is een klein goudmijntje: met alle elektronica in alle mogelijke toestellen zal deze factor ver van 1 liggen (1 is als je stroom verbruikt in een weerstand). Alles met spoelen en condensatoren in (dus ook LED lampen) zitten daar ver af, en vermits een digitale computer die uw verbruik meet, ook die arbeidsfactor meet... Moet er geen tekeningske bij maken zeker ?
              Ook de digitale meter zelf zal wel een slechte cos-phi hebben, misschien wordt die ook meegenomen in de berekening...
              En als ze dat snel invoeren zal men voor het grootste deel van de gebruikers weer met één of ander nattevinger forfait rekenen zeker ?
              Bedankt om er nog een schepje bovenop te doen .
              Grote gebruikers hebben inderdaad systemen om die cosinus-phi te corrigeren, dat zal wel z'n reden hebben.

              Er gaan ook (indianen-?)verhalen de ronde over goede en slechte LED-lampen en het effekt op een digitale meter, we zullen wel zien, zoveel verbruikt verlichting niet.
              In elk geval krijgt iedereen zo'n ding en is het absoluut contraproductief om je daar druk over te maken.

              Comment


              • #97
                Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Het woord rijtjeshuis is gewoon een uitdrukking Jan, net zoals wij zeggen dat we in een wijk wonen, dus zeker niet denigrerend bedoelt

                Je schrijft zelf dat je elkaar warm houdt, dat is toch net hetzelfde dan wat ik schreef dat je mee verwarmd wordt door de buren
                Dus jij bekijkt het weer denigrerend, ik zeg gewoon zoals het is.

                De waterfactuur vind ik heel erg goed meevallen, ook al heeft mijn vrouw een trimsalon en wij dus veel meer water gebruiken dan gemiddeld, maar daar lig ik niet wakker van.
                Het is uiteraard een groot verschil met onze waterfactuur en bvb iemand in het zuiden van Frankrijk die gratis water heeft.

                Ik heb inderdaad me indertijd laten vangen door onze regering die accumulatiekachels promootte omdat dit zuinig, milieuvriendelijk en makkelijk was, zonder premies te krijgen.
                Uiteraard worden we daar nu voor gestraft, net zoals mijn keuze toen met de zonnepanelen waar ik dn awerd gestraft met een extra taks van 900€ per jaar
                Mijn ganse huis openbreken om buizen te leggen zie ik niet zitten, dat haal ik op mijn leeftijd er nooit of te nimmer meer uit.
                Een oplossing voor ons kan eventueel een warmtepomp airco systeem zijn, gat in de muur en lucht-lucht pomp
                Of alle buren tegenwoordig daar blij van worden dat er overal een 45db geronk buiten staat is een andere vraag uiteraard, maar daar komt vroeg of laat ook nog wel een belasting op lawaai op.

                Wij hebben zelf ook een regenput, nog nooit gebruik van gemaakt, zoals ik zei de grote kost is niet het water maar onze elektriciteit.
                En dan heb ik eigenlijk 0 verbruik op mijn dagteller, dus die 3600€ die ik jaarlijks moet betalen komt dus enkel van mijn nachttarief en de vele taksen op de zonnepanelen.
                Plus de kost van 6% naar 21% btw omdat men hier in België denkt dat elektriciteit een luxeproduct is.

                grts
                Sieg
                Sieg, het is niet de eerste keer dat ik je dat zeg, je moet van die directe elektrische verwarming af.
                Ik had al lang verwarmingsbuizen langs de plinten gelegd met een aardgasketeltje, je zou verschieten hoe weinig dat kost in zelfbouwpakket.
                Als je huis gebouwd is met elektrische verwarming zit er 7,5 cm isolatie in de spouw (cfr systeem Masser) dat is veel beter dan wat er toen voor mazout of aardgas werd gestoken (want dat kostte toch niets...).
                Last edited by palombian; 11 september 2021, 20:41. Reden: typo

                Comment


                • #98
                  Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Sieg, het is niet de eerste keer dat ik je dat zeg, je moet van die directe elektrische verwarming af.
                  Ik had al lang verwarmingsbuizen langs de plinten gelegd met een aardgasketeltje, je zou verschieten hoe weinig dat kost in zelfbouwpakket.
                  Als je huis gebouwd is met elektrische verwarming zit er 7,5 cm isolatie in de spouw (cfr systeem Masser) dat is veel beter dan wat er toen voor mazout of aardgas werd gestoken (want dat kostte toch niets...).
                  Kweet het Jan dat ik van die accumulatie af moet, dit heeft ons de laatste tien jaar (vanaf de prijzen zijn gestegen) al ongeveer een 10.000 € meer gekost dan iemand die verwarmt met gas.
                  Je voorstel van buizen langs de plinten plaatsen zie ik niet echt zitten eerlijk gezegd, tevens is de manier, waarop ons huis ingedeeld is, niet mogelijk om dat te doen.
                  Dan zouden we op verschillende plaatsen rond de deuren moeten gaan. Om buizen te leggen zou gans de vloer en sappe moeten uitgebroken worden.
                  Enige oplossing volgens mij is van buitenaf warme lucht te blazen in het huis, dus dan denk ik aan een warmtepomp die warme/koude lucht blaast.

                  De isolatie in de spouw is inderdaad die dikte minimum, ook plafonds zijn geïsoleerd en voorlopig nog dubbel glas, dak is geïsoleerd enkel op het platte gedeelte, dus niet tot in de nok voorlopig

                  Als er iemand is die nog ideeën heeft qua verwarming, shoot ....

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #99
                    Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Kweet het Jan dat ik van die accumulatie af moet, dit heeft ons de laatste tien jaar (vanaf de prijzen zijn gestegen) al ongeveer een 10.000 € meer gekost dan iemand die verwarmt met gas.
                    Je voorstel van buizen langs de plinten plaatsen zie ik niet echt zitten eerlijk gezegd, tevens is de manier, waarop ons huis ingedeeld is, niet mogelijk om dat te doen.
                    Dan zouden we op verschillende plaatsen rond de deuren moeten gaan. Om buizen te leggen zou gans de vloer en sappe moeten uitgebroken worden.
                    Enige oplossing volgens mij is van buitenaf warme lucht te blazen in het huis, dus dan denk ik aan een warmtepomp die warme/koude lucht blaast.

                    De isolatie in de spouw is inderdaad die dikte minimum, ook plafonds zijn geïsoleerd en voorlopig nog dubbel glas, dak is geïsoleerd enkel op het platte gedeelte, dus niet tot in de nok voorlopig

                    Als er iemand is die nog ideeën heeft qua verwarming, shoot ....

                    grts
                    Sieg
                    In een bestaand huis moet je soms inventief zijn en/of esthetische concessies doen.
                    Ik ben 2 dagen bezig geweest om lege buizen met trekdraad te leggen voor de aansluiting van de zonnepanelen, 3 verdiepingen door van de zolder naar de kelder.
                    Kostprijs € 32 voor een rol van 100m, als ik dat had laten doen had het veel manuren gekost en niet zo proper gedaan geweest (enkel 2 kabelgoten van 2cm hoog achter een kast in de badkamer zichtbaar).

                    Met warmtepompen heb ik niet zo'n ervaring, sowieso hebben lucht-lucht systemen een lager rendement. Maar anders moet je de vloer opbreken om vloerverwarming te leggen (misschien ben je wel je oude vloer beu ?).
                    Mijn zoon heeft een water-water systeem, met spiralen met zout water ingegraven in de tuin, hij betaalt (in een gerenoveerde halfopen bebouwing, geen BEN nieuwbouw) aan elektriciteit voor verwarming ongeveer zoveel als wij aan gas. De installatie kost wel een paar keer meer. Hij heeft momenteel geen zonnepanelen (hij wist waarschijnlijk dat het sprookje niet ging blijven duren).
                    Bovendien heeft hij van de grondwerken geprofiteerd om de aanzuiging van z'n ventilatiesysteem van achter in de tuin 2m diep te leggen, daardoor is de aangezogen lucht in de zomer fris en in de winter minder koud.
                    Elke warmtepomp kan ook als airco werken, maar met een grondwatersysteem kan je dat passief gebruiken dwz enkel koelen tot de temperatuur van de pekel in de grond, conditie om subsidies te krijgen (aktieve airco is een energieslokop).
                    Last edited by palombian; 12 september 2021, 20:57.

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      PS, was vandaag wat aan het zoeken naar warmtepompboilers, wat en hoe
                      Tevens ook even gekeken naar de premies die je ervoor kunt terugkrijgen, nou daar schrok ik toch wel even van
                      Ik dacht dat wij een regering hadden die voor één België staat, behalve dan als het over premies gaat blijkbaar

                      Premies terug te krijgen als je een warmtepompboiler plaatst

                      Tot 400 € in Vlaanderen
                      Tot 1.600 € in Brussel
                      Tot 750 € in Wallonië

                      Ik had ook de premies even ergens gezien die je terug kunt krijgen als je een warmtepomp plaatst om het huis te verwarmen.
                      Ik laat de verschillen in ons landje maar niet zien hier, is om ongemakkelijk van te worden, gewoon schandalig die verdeeldheid

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        PS, was vandaag wat aan het zoeken naar warmtepompboilers, wat en hoe
                        Tevens ook even gekeken naar de premies die je ervoor kunt terugkrijgen, nou daar schrok ik toch wel even van
                        Ik dacht dat wij een regering hadden die voor één België staat, behalve dan als het over premies gaat blijkbaar

                        Premies terug te krijgen als je een warmtepompboiler plaatst

                        Tot 400 € in Vlaanderen
                        Tot 1.600 € in Brussel
                        Tot 750 € in Wallonië

                        Ik had ook de premies even ergens gezien die je terug kunt krijgen als je een warmtepomp plaatst om het huis te verwarmen.
                        Ik laat de verschillen in ons landje maar niet zien hier, is om ongemakkelijk van te worden, gewoon schandalig die verdeeldheid

                        grts
                        Sieg
                        Een warmtepompboiler is enkel voor warm water, veel beter dan een klassieke elektrische boiler, maar dat is niet je grootste kost.

                        Het beleid is zoals het is.
                        Vlaanderen geeft bv wel opnieuw subsidies voor zonnepanelen en thuisbatterijen.
                        Bovendien heeft Wallonië geen geld, de subsidiepot is dikwijls op voordat je aan de beurt bent, staar je daar niet blind op.

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Een warmtepompboiler is enkel voor warm water, veel beter dan een klassieke elektrische boiler, maar dat is niet je grootste kost.

                          Het beleid is zoals het is.
                          Vlaanderen geeft bv wel opnieuw subsidies voor zonnepanelen en thuisbatterijen.
                          Bovendien heeft Wallonië geen geld, de subsidiepot is dikwijls op voordat je aan de beurt bent, staar je daar niet blind op.
                          Ik weet ook wel hoor dat een warmtepompboiler enkel voor verwarming sanitair water is Jan
                          Als ik de stap zet om de accumulatiekachels te vervangen door een warmtepomp dan zou ik ook meteen onze grote elektrische boiler ook vervangen

                          Dat het beleid zo is, inderdaad maar wel spijtig, daarmee dat ik het hier nog eens erbij plaats
                          Je moet het zeker niet verbloemen, het is gewoon een feit dat je in Brussel 4x zoveel premie krijgt t.o.v. in Vlaanderen.
                          Wallonië heeft meer geld dan je verwacht hoor, staar je daar weeral niet blind op ....

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Bovendien heeft hij van de grondwerken geprofiteerd om de aanzuiging van z'n ventilatiesysteem van achter in de tuin 2m diep te leggen, daardoor is de aangezogen lucht in de zomer fris en in de winter minder koud.
                            .
                            Daar bestaan toch veel beter systemen voor met warmterecuperatie?
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Daar bestaan toch veel beter systemen voor met warmterecuperatie?
                              Die grondbuis staat voor de inlaat van het systeem D (veel beter in de zomer dan op een bloedheet dak - op dat moment hoef je helemaal geen warmte te recupereren).

                              Het "canadese put" principe werkt ook in een hoog "rijtjeshuis" : zet boven een dakraam open en beneden de kelderdeur, er zal een natuurlijke convectie ontstaan die een koelend effekt heeft.

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Ik weet ook wel hoor dat een warmtepompboiler enkel voor verwarming sanitair water is Jan
                                Als ik de stap zet om de accumulatiekachels te vervangen door een warmtepomp dan zou ik ook meteen onze grote elektrische boiler ook vervangen

                                Dat het beleid zo is, inderdaad maar wel spijtig, daarmee dat ik het hier nog eens erbij plaats
                                Je moet het zeker niet verbloemen, het is gewoon een feit dat je in Brussel 4x zoveel premie krijgt t.o.v. in Vlaanderen.
                                Wallonië heeft meer geld dan je verwacht hoor, staar je daar weeral niet blind op ....

                                grts
                                Sieg
                                Zo'n lucht-lucht systemen hebben doorgaans één buitenunit en afzonderlijke binnenunits, ik weet niet of een boiler hier ook kan bij aangesloten worden.
                                Je kan ook met één op één systemen werken, veel hangt af van de plaatsingsmogelijkheden.

                                Voor dit type heeft Vlaanderen maar €400 subsidie veil, terwijl voor een geothermische tot 4000 wordt gegeven.

                                De laatste is veel duurder, maar heeft hoger rendement. Buiten een grondboring (als je niet in waterwinningsgebied zit) hebben veel mensen niet genoeg grondoppervlakte hiervoor.

                                Misschien toch een aparte warmtepompboiler, krijg je 2 keer €400.

                                PS: je kan ook je huis verkopen en in Brussel gaan wonen, maar dan zal je meer moeten opleggen...
                                Last edited by palombian; 13 september 2021, 09:12. Reden: Brussel

                                Comment

                                Working...
                                X