Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke videokaart voor lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke videokaart voor lightroom

Hey
    ik gebruik lightroom 10 en heb een nvidia geforce gt710 2gb en ik denk dat deze al aan de vrij lage kant is.
    Mijn vraag is weet er iemand wat voor videokaart ik het best kan aanschaffen hiervoor
    pc : AMD FX-8350 4Ghz net 16GB ram

Ik wilde ook een nieuwe monitor aanschaffen een 10 bit maar dan moet je videokaart in feite ook 10 bit aankunnen en deze zijn vrij prijzig want als ik ga kijken kan de geforce rtx 2060 dan wel aan maar kost
    al vlug rond de 400 euro.

bij deze zou ik graag wat raad willen krijgen ineens een hele dure videokaart aanschaffen om een 10 bit monitor aan te hangen of gewoon de videokaart behouden wat ik heb als deze van 2gb voldoende is ??

alvast bedankt

Re: welke videokaart voor lightroom

Jawadde zeg!!!!!
    Je noemt daar een rasechte gamers kaart op om te gebruiken met LR
    Sorry hé zeg ik zit hier op een van mijn Pc's met nog een mindere kaart dan uw GT710 en dat gaat heel goed.

Ok, ik zal niet beweren dat een zwaardere kaart betere kleuren zal geven want onlangs een AMD chipkaart gebruikt met 8GB en de kleuren waren F A N T A S T I S C H.
    Ik, een verknochte Nvidia fan verschoot me een bult vergeleken met die AMD kaart.

Een tip: surf eens naar de Adobe site site en kijk naar de vereisten voor LR en neem dan een kaart dat ietsjes zwaarder is, maar zeker geen kanjer van een gamerskaart zeg, sorry hoor maar vond uw voorstel wel grappig.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik ben ook van LR6 naar 10 gegaan maar nog steeds met de ingebouwde Intel UHD Graphics 630.
      Behalve dat LR10 iets langer duurt om te openen (wat waarschijnlijk niets met de grafische kaart te maken heeft) zie ik geen verschil.
      LR10 zou voor een aantal functies blijkbaar meer de grafische kaart gebruiken, maar ik heb geen idee hoeveel sneller het zou gaan en welk soort kaart ik nodig heb.
      Omdat het nog altijd ruim snel genoeg gaat met de CPU alleen doe ik voorlopig niets.
      Heb wel meer geheugen (dan de bestaande 16GB) moeten steken omdat er niet genoeg was voor sommige plugins.

Comment

Als je voor beeldproductie gaat ipv gamen moet je een beeldproductie kaart nemen.
        Specifiek is dat NVIDIA Quadro serie van kaarten.
        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
          Hey
          ik gebruik lightroom 10 en heb een nvidia geforce gt710 2gb en ik denk dat deze al aan de vrij lage kant is.
          Mijn vraag is weet er iemand wat voor videokaart ik het best kan aanschaffen hiervoor
          pc : AMD FX-8350 4Ghz net 16GB ram

Ik wilde ook een nieuwe monitor aanschaffen een 10 bit maar dan moet je videokaart in feite ook 10 bit aankunnen en deze zijn vrij prijzig want als ik ga kijken kan de geforce rtx 2060 dan wel aan maar kost
          al vlug rond de 400 euro.

bij deze zou ik graag wat raad willen krijgen ineens een hele dure videokaart aanschaffen om een 10 bit monitor aan te hangen of gewoon de videokaart behouden wat ik heb als deze van 2gb voldoende is ??

alvast bedankt
          Zelfs de RTX kaart die je opnoemt geeft geen 3x10bit kleurdiepte weer
          Daarvoor moet je echt naar de grafische kaarten gaan voor beeldproductie, zoals hierboven al genoemd de Nvidea Quadro reeks
          Maar dan moet je uiteraard ook nog een beeldscherm hebben dat dit kan weergeven en ook de juiste verbinding kiezen om die 3x10bit door te sturen van de kaart naar het scherm

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Ok, ik zal niet beweren dat een zwaardere kaart betere kleuren zal geven want onlangs een AMD chipkaart gebruikt met 8GB en de kleuren waren F A N T A S T I S C H.
            Sorry Luc, maar hier slaag je de bal toch volledig mis hoor
            Een zwaardere videokaart geeft daarom geen betere kleuren, hetgeen jij zal opgemerkt hebben is de calibratieverschil tussen beide kaarten
            Een zwaardere grafische kaart zal wel zorgen voor betere prestaties in de vloeiende bewegingen op het scherm.
            Je kan de snelste videokaart aanschaffen en er totaal geen mooie kleuren uit krijgen, ook het omgekeerde kan gebeuren, daarmee dat ik steeds zo hamer op het kalibreren van je monitor

grts
            Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Als je voor beeldproductie gaat ipv gamen moet je een beeldproductie kaart nemen.
              De vraag van TS blijft me toch nog wat onduidelijk.
              Is het om de beeldkwaliteit te verbeteren of is het om LR wat vlotter te laten werken? [emoji848]
              Zelfs met een onboard videokaart werkt LR al vlot genoeg, daar hoeft men geen extreme kaart voor te kopen.
              Daarmee beweer ik niet dat er geen verschil mogelijk is.
              De vereisten staan ook aangegeven op de website van Adobe.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                De vraag van TS blijft me toch nog wat onduidelijk.
                Is het om de beeldkwaliteit te verbeteren of is het om LR wat vlotter te laten werken? [emoji848]
                Zelfs met een onboard videokaart werkt LR al vlot genoeg, daar hoeft men geen extreme kaart voor te kopen.
                Daarmee beweer ik niet dat er geen verschil mogelijk is.
                De vereisten staan ook aangegeven op de website van Adobe.
                https://helpx.adobe.com/be_nl/lightr...uirements.html
                Ja misschien een dubbele vraag, het gaat hier meer over met welke videokaart kan ik een 10bit scherm aansturen dmv een displayportkabel.
                blijkbaar dus de Nvidea Quadro reeks.
                maar hoorde ook nog vertellen van iemand en die zei dit :

Alle GeForce kaarten hebben inmiddels een 10-bit HD driver, en veel andere merken ook !!!
                dus mij vraag bij deze is als ik een andere videokaart aanschaf moet het dan ineens een nvidia quadro reeks zijn ik dacht aan deze :

Computers, gaming, multimedia en huishoudelijke elektronica van topmerken koop je voordelig bij alternate.nl. Voor 22.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis.

of

of kan het ook zoals men zegt een anders videokaart kopen waar een displayport uitgang opzit en die gebruiken?

want radeon heeft dit blijkbaar met bijna al zijn videokaarten zo https://www.amd.com/system/files/doc...deo-output.pdf

AMD’s 10-bit Display Support AMD’s most recent series of workstation graphics cards give full support to various types of 10-bit displays including all of the models mentioned above. The communication interface can currently be single link DVI, dual link DVI, and DisplayPort depending on the input/output ports configuration of the monitor and the graphics card. Through a proprietary packed pixel format, very high resolution grayscale medical displays can be natively supported through a single link DVI. Figure 5 demonstrates how the user can enable the 10-bit display support in the OpenGL driver by simply checking the relevant checkbox in the Catalyst™ Control Center (CC
                Last edited by on7tz; 20 december 2020, 08:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Sorry Luc, maar hier slaag je de bal toch volledig mis hoor
                  Een zwaardere videokaart geeft daarom geen betere kleuren, hetgeen jij zal opgemerkt hebben is de calibratieverschil tussen beide kaarten
                  Een zwaardere grafische kaart zal wel zorgen voor betere prestaties in de vloeiende bewegingen op het scherm.
                  Je kan de snelste videokaart aanschaffen en er totaal geen mooie kleuren uit krijgen, ook het omgekeerde kan gebeuren, daarmee dat ik steeds zo hamer op het kalibreren van je monitor

grts
                  Sieg
                  Heb je dit dan al geprobeerd?
                  Normaal heb je gelijk maar het verschil van mijn Asus NVidia en die MSI AMD was het verschil wel erg groot.
                  De AMD Kaart was zelfs ook veel scherper.
                  Niet normaal dat het verschil zo groot was.
                  Maar natuurlijk is een 8GB ook veel te groot voor fotobewerking, maar de kwaliteit van de gebruikte onderdelen zullen ook een grote rol spelen.
                  In den beginne moest ik maar MSI en NVidia hebben, totdat ik 3 slechte MSI op een rij kreeg.
                  Ben dan overgeschakeld op Asus tot voor kort 4 slechte moederborden allemaal met de Z77 chipset.
                  Nu ben ik terug bij MSI en alles draait super goed.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ja misschien een dubbele vraag, het gaat hier meer over met welke videokaart kan ik een 10bit scherm aansturen dmv een displayportkabel.

Alle GeForce kaarten hebben inmiddels een 10-bit HD driver, en veel andere merken ook !!!
                    dus mij vraag bij deze is als ik een andere videokaart aanschaf moet het dan ineens een nvidia quadro reeks zijn ik dacht aan deze :

Computers, gaming, multimedia en huishoudelijke elektronica van topmerken koop je voordelig bij alternate.nl. Voor 22.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis.

of

of kan het ook zoals men zegt een anders videokaart kopen waar een displayport uitgang opzit en die gebruiken?

want radeon heeft dit blijkbaar met bijna al zijn videokaarten zo https://www.amd.com/system/files/doc...deo-output.pdf

AMD’s 10-bit Display Support AMD’s most recent series of workstation graphics cards give full support to various types of 10-bit displays including all of the models mentioned above. The communication interface can currently be single link DVI, dual link DVI, and DisplayPort depending on the input/output ports configuration of the monitor and the graphics card. Through a proprietary packed pixel format, very high resolution grayscale medical displays can be natively supported through a single link DVI. Figure 5 demonstrates how the user can enable the 10-bit display support in the OpenGL driver by simply checking the relevant checkbox in the Catalyst™ Control Center (CC
                    Mijn Eizo monitor is 10 bit, maar zolang Lightroom dit niet ondersteunt heeft het geen zin een 10 bit grafische kaart te kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Mijn Eizo monitor is 10 bit, maar zolang Lightroom dit niet ondersteunt heeft het geen zin een 10 bit grafische kaart te kopen.
                      Wist ik niet, net eens opgezocht :

No version of Lightroom supports 10 bit color.

You can use a wide gamut monitor with LR, it will show you a wider selection of colors than a normal monitor.

dus het heeft geen zin om een 10bit videokaart aan te schaffen !!!

bedankt alvast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Klopt onderdaad Jan, Lightroom geeft geen 3x 10bit uit
                        Dus voor Lightroom gebruikers heeft het weinig zin om een 10 bit color workflow te proberen maken

grts
                        Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Heb je dit dan al geprobeerd?
                          Normaal heb je gelijk maar het verschil van mijn Asus NVidia en die MSI AMD was het verschil wel erg groot.
                          De AMD Kaart was zelfs ook veel scherper.
                          Niet normaal dat het verschil zo groot was.
                          Maar natuurlijk is een 8GB ook veel te groot voor fotobewerking, maar de kwaliteit van de gebruikte onderdelen zullen ook een grote rol spelen.
                          In den beginne moest ik maar MSI en NVidia hebben, totdat ik 3 slechte MSI op een rij kreeg.
                          Ben dan overgeschakeld op Asus tot voor kort 4 slechte moederborden allemaal met de Z77 chipset.
                          Nu ben ik terug bij MSI en alles draait super goed.
                          Jawel Luc, al enkele jaren geleden wilde ik een duurdere (betere) grafische kaart aanschaffen
                          Ik had toen een 1GB kaart en wilde een 2GB kaart kopen omdat ik vond dat mijn beelden niet vloeiend waren (we spreken al van vele jaren terug dus daarmee maar 1 en 2GB)
                          Na het wisselen van die kaart zag ik totaal geen verschil in kwaliteit op mijn scherm na het kalibreren, doch had ik gehoopt van wel (ik gebruikte toen mijn eerste EIZO schermpje)
                          Uiteraard gingen de bewegingen wel iets vlotter en was ik daarover wel tevreden.

Over het andere dat je opnoemt, tjah alle merken hebben zo hun maandagmodellen volgens mij, heb ik ook al ondervonden

grts
                          Sieg

Comment

LR werkt sowieso erg traag. Zeker als je een grote cataloog aanmaakt.
                            Maar terzijde maakt LR weinig gebruik van de processing power van een krachtige GPU.
                            LR draait gewoonweg overal traag.
                            Ik heb hier een super krachtige desktop als werkpaard en LR draait echt traag er op.

Comment

of

Het klopt deels wat je zegt, de verschillende nieuwe videokaarten zijn in de mogelijkheid om 3x10bit kleuren weer te geven, doch de firmware laat het niet toe.
                              Je kunt zoeken op hacks om bvb de nieuwste RTX kaarten met andere firmware te laten draaien, de eventuele gevolgen zijn uiteraard voor jezelf
                              Bij sommige kaarten moet er trouwens een kleinigheid hardwarematig verandert worden ook

Maar als je dat wil ben je uiteraard beter af met onmiddellijk een deftige Quadro kaart te kopen, alles gewoon safe dan
                              Maar zoals gezegd, als je een Lightroom gebruiker bent dan heeft dat voorlopig weinig zin
                              Ook is het nog niet zeker of jouw scherm wel een deftige rendering kan doen van een 10bit kleursignaal, bij de meeste schermen staat er wel op dat ze 10bit aankunnen maar daarom kunnen ze het nog niet weergeven, dat laatste maakt een groot verschil

grts
                              Sieg

Comment

Working...
                              X