Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TL lamp vervangen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TL lamp vervangen

In onze garage is er één van de TL lampen stuk = PHILIPS TLD 36W/33

Ik vroeg me af wat die betekenis is van de 33 achter de 36W

Zou die door deze willen vervangen

Bijkomende vraag: kan ik deze lamp ook door een LED TL vervangen ( in dezelfde armatuur )
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: TL lamp vervangen

Lumen.
    https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
      Lumen.
      33 LUMEN ??? dat is dan toch bijzonder weinig ?

Comment

TL lamp vervangen

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        33 LUMEN ??? dat is dan toch bijzonder weinig ?
        Het is een 3350Lm op de website, die zal wel genoeg geven.

De rest lees je hier:
        Last edited by VerSeg; 21 augustus 2020, 11:08. Reden: Typfouten
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
          Lumen.
          Helemaal niet, is kleurcodering.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Helemaal niet, is kleurcodering.
            Yup ondertussen die site ook al gevonden
            Maar spreek mij tegen als het niet waar is: ik heb de indruk dat de TL-leds veel minder lumens produceren dan de klassieke TL's ?

Comment

In onze garage is er één van de TL lampen stuk = PHILIPS TLD 36W/33

Ik vroeg me af wat die betekenis is van de 33 achter de 36W

Zou die door deze willen vervangen

Bijkomende vraag: kan ik deze lamp ook door een LED TL vervangen ( in dezelfde armatuur )
              33 is de Kleur van het licht.
              Worden er nog tl-buizen verkocht? Waarom vervang je de tl-buis niet voor een led-buis. Die passen ook in de voetjes van een Tl-behuizing maar je moet wel de starters en de trafo verwijderen. Vaak zie je aanbiedingen van een led-buis inclusief de behuizing voor dezelfde prijs als een tl-buis.

Comment

TL lamp vervangen

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Waarom vervang je de tl-buis niet voor een led-buis. Die passen ook in de voetjes van een Tl-behuizing maar je moet wel de starters en de trafo verwijderen.
                De transfo is blijkbaar niet altijd verplicht volgens info die ze meegeven.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  33 is de Kleur van het licht.
                  Worden er nog tl-buizen verkocht? Waarom vervang je de tl-buis niet voor een led-buis. Die passen ook in de voetjes van een Tl-behuizing maar je moet wel de starters en de trafo verwijderen. Vaak zie je aanbiedingen van een led-buis inclusief de behuizing voor dezelfde prijs als een tl-buis.
                  TL wordt blijkbaar nog wel verkocht, al mindert het aanbod wel fors.
                  Als men meerdere armaturen in een plaats hangen heeft, dan is vervangen door eenzelfde lamp vaak nog de meest eenvoudige en properste oplossing.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Maar spreek mij tegen als het niet waar is: ik heb de indruk dat de TL-leds veel minder lumens produceren dan de klassieke TL's ?
                    Mijn ervaring is dat ze bij dezelfde lengte eerder meer licht geven. Een TL gaat naar verloop van tijd minder licht geven en meer warmte produceren. In kantoorgebouwen en ziekenhuizen werden de Tl-buizen daarom elk jaar vervangen, tegenwoordig worden ze in de bestaande maar aangepaste armaturen vervangen door led-buizen die veel langer meegaan en energiezuiniger zijn.

Comment

Code 33 = 3300°K = warm wit ... zelfde als codes 827, 840, 850 en 865 resp 2700, 4000, 5000 en 6500°K van warm with over neutraal naar (zeer) koud wit.
                      Een mooie vervanging is door een LED exemplaar maar je lever wel wat lichtintensiteit in (Lumen, vuistregel echte e-watt x 100 = Led Lumen opbrengst)

Comment

Die 33 staat voor de Kelvin waarde dus ongeveer 3.300K (warm wit dus)
                        Op de nieuwe LED buizen staat 830 of 840 of 860 dus 3.000K, 4.000K of 6.000K.
                        Verleden jaar zijn hier alle TL buizen in de garages en werkplaats (18 stuks) vervangen door DEZE
                        Voordeel véél klaarder dan TL (3700 lumen) richtbaar met ingebouwde spiegel en meteen vol lichtvermogen ook als ze zeer koud hebben.
                        Heb er de ballasten uit gehaald en de starters door verbonden, niet tegenstaande het LED is en als je de ballasten laat zitten hebben deze toch nog een verbruik van ongeveer 3 watt,
                        ik heb de meting hier verleden jaar eens gezet.
                        Last edited by Guest42; 21 augustus 2020, 13:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Code 33 = 3300°K = warm wit ... zelfde als codes 827, 840, 850 en 865 resp 2700, 4000, 5000 en 6500°K van warm with over neutraal naar (zeer) koud wit.
                          Een mooie vervanging is door een LED exemplaar maar je lever wel wat lichtintensiteit in (Lumen, vuistregel echte e-watt x 100 = Led Lumen opbrengst)
                          De topserie bij de grote merken (Philips en Osram) hebben een veel hoger rendement rugulus Lumen Watt Verhouding (Lm/W) 154.
                          Maar zijn ook bijna dubbel zo duur, maar als ex Philips werknemer koop ik deze voor minder dan de helft van de winkelprijs. :-)
                          Last edited by Guest42; 21 augustus 2020, 13:46.

Comment

De goedkope wel ja, zal je volgende vraag over condooms gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              De goedkope wel ja, zal je volgende vraag over condooms gaan?
                              Hmmmm ... lichtgevende condooms? [emoji23][emoji23][emoji23]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X