Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Meters kunnen stuk gaan - ik heb 2x mijn toestelletje dat dag en nachttarief instelt moeten laten vervangen. De maatschappij corrigeert dan de tellerstanden volgens uw historisch verbruik.
    Wat ik zelf doe is elke eerste van de maand mijn verbruikscijfers noteren, en als die onverklaarbaar laag/hoog liggen - heb je iets om op terug te vallen.

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Hier in de wijk is een woning afgebrand ... door een kortsluiting in de teller.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        De verkiezingen zijn voorbij
        VREG gaat naar het grondwettelijk Hof het voordeel van de terugdraaiende digitale teller aanvechten .
        Reden, personen die dat leggen gaan niet sereius om met electriciteit ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Even een vraagje terzijde aan de kenners
          Kan een meter in de elektriciteitskast kapot gaan ?
          De laatste tijd komt er een redelijk luid gebrom uit de meterkast en de meters draaien wel maar die van dagtareif is met snokjes en gekraak
          Tevens is mijn meterstand opeens enorm verhoogd op twee maandjes tijd ??

          grts
          Sieg
          Niet onmogelijk maar wel heel onwaarschijnlijk. Werkt op basis van Foucaultstromen en slechts enkele zeer simpele tandwieltjes. Ik vind het raar dat je verbruik daardoor zou verhogen, ik kan geen reden bedenken waarom ze sneller zouden gaan draaien, eerder omgekeerd.

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            De verkiezingen zijn voorbij
            VREG gaat naar het grondwettelijk Hof het voordeel van de terugdraaiende digitale teller aanvechten .
            Reden, personen die dat leggen gaan niet sereius om met electriciteit ...
            Zou er nog aan mankeren dat wij die niet mogen gebruiken Wim, altijd gedacht dat De VREG aan de kant van de klant
            stond, maar niet dus.......
            Als het zo zit, laat ik een module bouwen die de stroom meet tussen omvormer en panelen en zal er airco en of warmptepomp
            mee schakelen, uiteraard met een vertraging zodat gasdruk van die dingen tijd heeft om in evenwicht te komen als er een wolk voor de zon komt natuurlijk
            moet lukken met een stroommeting en een Arduino denk ik, ken wel iemand die dat kan bouwen.

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Als het zo zit, laat ik een module bouwen die de stroom meet tussen omvormer en panelen en zal er airco en of warmptepomp
              mee schakelen, uiteraard met een vertraging zodat gasdruk van die dingen tijd heeft om in evenwicht te komen als er een wolk voor de zon komt natuurlijk
              moet lukken met een stroommeting en een Arduino denk ik, ken wel iemand die dat kan bouwen.
              https://www.standaard.be/cnt/dmf20190624_04476755
              Een koelcompressor mag maar een bepaald aantal keer per uur in en uitgeschakeld worden, als die teveel keer schakelt dan gaat de levensduur achteruit.
              Vooral bij enkelfasige compressors is de startinrichting dan de zwakste schakel (startcondensator en startrelais).
              Een vertraging moet er dan inderdaad zeker voorzien worden om de airco/warmtepomp in en uit te schakelen en zo de stroom van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken, en tegelijk zo weinig mogelijk stroom van het net te gebruiken als er een wolkje voorbij komt.
              Een "thuisbatterij" is dan eigenlijk een betere oplossing, maar dat is een grote investering (die moet heel lang meegaan om ze terug te verdienen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Zou er nog aan mankeren dat wij die niet mogen gebruiken Wim, altijd gedacht dat De VREG aan de kant van de klant
                stond, maar niet dus.......
                Als het zo zit, laat ik een module bouwen die de stroom meet tussen omvormer en panelen en zal er airco en of warmptepomp
                mee schakelen, uiteraard met een vertraging zodat gasdruk van die dingen tijd heeft om in evenwicht te komen als er een wolk voor de zon komt natuurlijk
                moet lukken met een stroommeting en een Arduino denk ik, ken wel iemand die dat kan bouwen.
                https://www.standaard.be/cnt/dmf20190624_04476755
                Organiseer dan maar direct een groepsaankoop van die Arduino’s - je mag me al op de lijst zetten..
                Wat is een regeringsbelofte nu nog waard uiteindelijk ?
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  De verkiezingen zijn voorbij
                  VREG gaat naar het grondwettelijk Hof het voordeel van de terugdraaiende digitale teller aanvechten .
                  Reden, personen die dat leggen gaan niet sereius om met electriciteit ...
                  Dat is NIET de reden waarom ze dat aanvechten.
                  Geld is de enige reden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Even een vraagje terzijde aan de kenners
                    Kan een meter in de elektriciteitskast kapot gaan ?
                    De laatste tijd komt er een redelijk luid gebrom uit de meterkast en de meters draaien wel maar die van dagtareif is met snokjes en gekraak
                    Tevens is mijn meterstand opeens enorm verhoogd op twee maandjes tijd ??

                    grts
                    Sieg
                    Hey Siegfried,

                    In 2012 hebben wij een electriciteitsmeter met dag- en nachttarief laten installeren en in 2015 heb ik opgemerkt dat de meter van nachttarief niet werkte en nog altijd op 0 stond, Eandis heeft die vervangen en alles herberekend en terugbetaald. Ze gaan wel maar 2 jaar terug. Conclusie, een meter kan defect zijn of gaan.

                    goetjes

                    Patrick
                    Nikon.

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Een koelcompressor mag maar een bepaald aantal keer per uur in en uitgeschakeld worden, als die teveel keer schakelt dan gaat de levensduur achteruit.
                      Vooral bij enkelfasige compressors is de startinrichting dan de zwakste schakel (startcondensator en startrelais).
                      Een vertraging moet er dan inderdaad zeker voorzien worden om de airco/warmtepomp in en uit te schakelen en zo de stroom van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken, en tegelijk zo weinig mogelijk stroom van het net te gebruiken als er een wolkje voorbij komt.
                      Een "thuisbatterij" is dan eigenlijk een betere oplossing, maar dat is een grote investering (die moet heel lang meegaan om ze terug te verdienen).
                      Drie fasen is hier geen enkel probleem Bart.
                      Wat betreft die batterij, is een ander geval hé, zoals je zegt duur, en ik heb hier dagen tot +40 Kwh, maar je brengt mij op een gedacht,
                      misschien is een zware UPS wel een oplossing als er een wolkje voor de zon komt.
                      Beste opslag is en blijft natuurlijk het net, en de terugdraaiende teller, ze weten verdomd goed dat de slimme meter voor hun een winwin situatie is.

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Vooral bij enkelfasige compressors is de startinrichting dan de zwakste schakel (startcondensator en startrelais).
                        Een vertraging moet er dan inderdaad zeker voorzien worden om de airco/warmtepomp in en uit te schakelen en zo de stroom van de zonnepanelen zoveel mogelijk zelf te gebruiken, en tegelijk zo weinig mogelijk stroom van het net te gebruiken als er een wolkje voorbij komt.
                        Bij veel airco’s wordt dit dan toch een probleem om te verwezenlijken.
                        Die staan standaard altijd onder spanning en de sturing van elke module wordt elektronisch geregeld.
                        Misschien eerder bij de recentste versies die met een app te bedienen zijn, dat het eenvoudiger kan.

                        Maar als de Vreg volledig hun zin krijgt, dan is ook dit geen oplossing want ze willen ook remote de zonnepanelen kunnen uitschakelen als er te veel opbrengst is.
                        Net als ze ook toestellen remote willen kunnen uitschakelen als er te veel verbruikt wordt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          De verkiezingen zijn voorbij
                          VREG gaat naar het grondwettelijk Hof het voordeel van de terugdraaiende digitale teller aanvechten .
                          Reden, personen die dat leggen gaan niet sereius om met electriciteit ...
                          Daarnet gehoord op het nieuws Wim
                          Inderdaad de VRE(G)(K) willen terug af van het virtueel terugdraaien van de nieuwe digitale meter
                          De reden volgens hen is dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen zonder zonnepanelen
                          Tevens leert het mensen met zonnepanelen niet aan om hun geproduceerde elektriciteit op het juiste moment van productie te gebruiken
                          Snap wie het snappen kan ....

                          Hebben we de VREG eigenlijk nodig, zou het niet kunnen zonder dat bedrijf ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Daarnet gehoord op het nieuws Wim
                            Inderdaad de VRE(G)(K) willen terug af van het virtueel terugdraaien van de nieuwe digitale meter
                            De reden volgens hen is dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen zonder zonnepanelen
                            Dan is dat een foute of onvolledige weergave van de feiten.
                            Mensen die geen panelen hebben, die worden ook niet benadeeld met het prosumententarief dat we betalen ook al zouden we geen kW leveren.

                            De reden dat ze aankaarten is dat het niet eerlijk zou zijn tegenover mensen die na 2020 panelen leggen en niet kunnen genieten van dat voordeel, maar eigenlijk willen ze vooral geld zien.

                            Mijn reactie daarop is:
                            1) Het is dan ook niet eerlijk dat wij geen GSC's krijgen en geen subsidies en de vorige wel ... indien ze iedereen gelijk willen behandelen dan ook met de voordelen.
                            2) De mensen die na 2020 installeren weten dit vooraf en het is dus een bewuste keuze, mensen die al panelen gelegd hebben die worden voor voldomme feiten geplaatst en kunnen niet meer berekenen of de investering het nog waard is.

                            Die argumenten vegen ze van tafel en blijven bij het feit dat ze af willen van het terugdraaien.

                            Verder willen ze ook in de toekomst per uur kunnen factureren, verbruik je op momenten dat elektriciteit duur is dan betaal je die prijs, verbruik je wanneer die goedkoper is dan betaal je een andere prijs.
                            Verder willen ze ook een variabele prijs per klant kunnen gebruiken zodat iedereen (met of zonder panelen) ongeveer evenveel betaalt.
                            Wat men op het net zet, dat aanzien zij als reserve voor de verliezen op het net te compenseren, maar als niemand panelen had dan moesten ze ook de verliezen aanvullen ... dus dikke zever dat wat wij injecteren niet verkocht wordt ... de overschot gaat rechtstreeks naar de eerste buur dat wel verbruikt en dat deel moeten ze niet aankopen of produceren maar verkopen ze wel aan de normale prijs.

                            Het komt er eigenlijk op neer dat panelen helemaal niet interessant meer gaan zijn als ze hun zin krijgen.
                            En een batterij zal ook niet helpen want daar willen ze ook een aanpassing op ... een compensatie voor het verlies aan inkomsten omdat je minder afneemt of levert.
                            Verbruiken van het net of niet ... iedereen ongeveer dezelfde factuur.
                            Last edited by VerSeg; 24 juni 2019, 22:05.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Tjah dan hebben de zonnepanelen geen enkel nut meer en mogen ze eraf gehaald worden, dan zakt mijn factuur al met een kleine duizend euro vanwege het prosumententarief.

                              Ik snap niet dat ze hier in België daar zo moeilijk over moeten doen, in onze buurlanden loopt dat allemaal (voorlopig) perfect en betalen ze peanuts van hetgeen wij betalen voor onze energierekening.

                              Ik dacht altijd dat de VREG er was om de consument te helpen, duidelijk niet dus

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Een argument van VREG is dat niet iedereen zich zonnepanelen kan permiteren ..
                                't Ja indien het zo zit dan moeten volgende items bv ook wel verboden worden of toch minimaal zwaar belast of wat dan ook.
                                1) niet iedereen kan zich een grote reis permiteren (jaarlijks, tot meermaals)
                                2) Niet iedereen kan zich een smartphone van meer dan 500 Euro permiteren, neen, 200 Euro
                                3) Niet iedereen kan zich een wagen permiteren, of beter, meerdere wagens
                                4) Niet iedereen kan zich een digitaal fototoestel permiteren
                                5) Niet iedereen kan zich een restaurantbezoek permiteren en dit bezoek dan nog eens aangeven aan de belastingen
                                6) Om het op een stokoud chitchat-verhaal te houden. Niet iedereen kan zich winterbanden permiteren

                                Uiteindelijk is er niets meer over ...

                                VREG moet nu ook eens aan alle zonnepaneelbezitters uit leggen hoe je rationeel met de geproduceerde energie moet om springen ?
                                1) Ik laad 's nachts de accumulatoren op ( ik kreeg GEEN aansluiting gas omdat men vond dat gas niet in de straat moest gelegd worden). Helaas, 't zijn zonnepanelen en dus geen maanpanelen...
                                2) We maken warm eten 's avonds klaar .... Waar blijft nu toch die zon 's avonds
                                3) 's nachts moet de lamp branden, want inderdaad, geen zon ....

                                Ventilatoren, Airco's ... Helaas niet aan mij besteed...
                                Maar soit, men heeft geld nodig en ze hebben het geroken en wedden dat de minister wat ambras maakt maar tenslotte zijn akkoord geeft. Eerst het gezicht proberen te redden om uiteindelijk toch uit te voeren wat ook hij al lang in gedachten had.

                                Stel me nu toch ook de vraag aan al die projecten die door provincies worden geleid, gestuurd ... Aan al die projecten waar aan de burger werd gevraagd om mee in te stappen voor het leggen van zonnepanelen op openbare gebouwen ... Hoe ze dit nog verkocht gaan krijgen ...
                                Maar 't is komkommertijd en in de zomer is er ook veelal geen volgen van dergelijke problematiek en worden uitvoeringsbesluiten snel en zonder veel tegenstribbelen genomen.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X