Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het klimaat.

    Degenen die hier tevreden zijn met een actieradius van maximum 350km (Tesla) gaan waarschijnlijk niet op vakantie met de auto
    Enkele dagen extra verlof erbij nemen om in het zuiden en terug te geraken zie ik niet echt zitten.
    En dan spreek ik hierboven nog in het beste geval 350km, reken daarbij dat de meeste elek. wagens amper 200km halen.
    Wat kun je daar in godsnaam mee doen, je kan niet eens naar de Ardennen of de Kust en weer terug naar huis.
    Tevens België is niet klaar voor elektrisch rijden, als je rekent dat er hier amper 5000 laadpalen staan in tegenstelling tot Nederland waar er 33000 staan.
    Volgens mij is dat elektrisch rijden gewoon weer een hype, rijken kunnen het zich permitteren om met hun veel te dure Tesla tot in Knokke te rijden.
    Terug is weer wat anders want ondertussen moet hij geladen worden en hopelijk staat men onderweg niet in de file.
    Als wij op vakantie gaan naar het zuiden zien we meestal wel enkele honderden km's file, da's ook héél traag rijdend verkeer, dat moet je allemaal meetellen uiteraard.
    Airco erbij, redelijk bepakt en bezakt die auto, nokvol en tevens nog eens een dakkoffer erop, benieuwd hoever zo'n niet al te dure elektrische wagen dan nog geraakt.
    Zelf rij ik met een Mondeo Clipper op diesel, ik tank hier bij ons de tank vol (kost op het ogenblik een kleine 90€ ) , en ik rij daarmee 1100km.
    En dan mag er onder de baan nog veel verkeerd gaan maar zonder brandstof zal ik niet zitten.
    Dus neen, voor mij heeft elektrisch rijden voorlopig geen voordeel.
    Komt nog bij dat er sowieso extra taksen geheven zullen worden op dat elektrisch rijden, anders verliest men veel te veel inkomen.
    Tevens benieuwd wat zo'n elektrische wegen nog waard is na een zevental jaar, kosten van nieuwe batterijen liggen voorlopig nog heel hoog.

    En degenen die een elektrische wagen kopen gaan dan meestal met het vliegtuig op vakantie, liefst een paar keer per jaar, dus voor het milieubewustzijn hebben ze die wagen dan ook niet gekocht.
    Tevens als er wordt gerekend hoeveel diesel er verbruikt wordt om de materialen voor de batterijen op te graven en te verwerken stel ik mij de vraag wat eigenlijk het meest milieubewust is.
    Bij veel berekeningen komen de nieuwste generatie diesels er zelfs als beste uit als men alles meerekent.

    Ik zou zelf gerust elektrisch willen rijden, indien ze me een actieradius kunnen verzekeren van minstens 1000km en wanneer de batterijen veel lichter worden qua gewicht.
    En als we hier in België eindelijk eens normale energiefacturen krijgen en geen verdoken belastingsbrieven

    Dus zoals gewoonlijk zal het voor de ene ideaal zijn om een elektrische wagen te hebben maar voor de meesten op het ogenblik nog lang niet.
    Om rond de kerk te rijden is het ideaal en om eens een boodschapke te doen

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 20 januari 2020, 02:58.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Sieg heeft op vele vlakken gelijk. De totaalrekening betreft CO2 en andere vervuiling heb ik nog nergens zien maken en dat klassieke argument van "een elektrische wagen stoot geen CO2 uit" ben ik een beetje moe gehoord. Dat klopt en dat klopt niet : geen CO2 uit de uitlaat klopt. De CO2 komt alleen op een andere plaats vrij : in de centrale. Produceert geen fijnstof . Leg me dan eens uit met welke soort banden ze wel rijden.
      Niet zo heel lang geleden is er een studie verschenen van de Europese Gebruikersunie i.s.m oa ADAC, ze nemen alle brandstoffen onder de loupe en zij waren op zijn minst eerlijk in hun CO2-oordeel : elektrisch rijden stoot wel degelijk CO2 uit, punt.
      En dat er binnenkort ook extra taksen zullen komen op elektrisch rijden is ook een feit, alle redenen zijn goed daarvoor, maar de hoofdreden is dat ze geld nodig hebben dat ze nu volop incasseren aan de pomp. Het voornaamste is nu vooral dat het populairder wordt, vervolgens komt de ice bucket challenge, wacht maar....
      Net als Sieg ga ik meestal met de auto op reis en mijn geliefde bestemmingen in acht genomen is een elektrische wagen geen enkele optie. Gelukkig is het fileprobleem bij een broeierige temperatuur met extra verbruik via airco meestal geen probleem maar ik wacht nog altijd op het relaas van de eerste die met een elektrische wagen én caravan naar Spanje ging. De grootste concentratie Tesla laadpalen die ik ooit zag was op de ICA-parking van Mellbystrand in Zuid-Zweden : 25. Er waren 4 (vier) tesla's aangesloten, waaronder één met een ..... caravan, het bestaat dus ! Jammer genoeg was de eigenaar niet in de buurt dus ik kon hem niet vragen wat zijn bereik was. Een andere zat op de stoep zijn krant te lezen, hij had geluk want het was erg mooi weer, bij nacht en ontij zag ik hem nog niet meteen hetzelfde doen want er was geen overkapping.

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        Toch heel even een korte reactie op het gebruik van de wagen voor vakantie.

        Ik begrijp niet dat je een grote wagen koopt als het alleen is om er 1 keer per jaar mee op vakantie te gaan. Ik denk dat het zowel financieel als voor het milieu beter is als je een wagen koopt die afgestemd is op je dagelijkse noden en je voor de jaarlijkse eenmalige reis een auto huurt met de capaciteit die je daarvoor nodig hebt.

        Peter

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Toch heel even een korte reactie op het gebruik van de wagen voor vakantie.

          Ik begrijp niet dat je een grote wagen koopt als het alleen is om er 1 keer per jaar mee op vakantie te gaan. Ik denk dat het zowel financieel als voor het milieu beter is als je een wagen koopt die afgestemd is op je dagelijkse noden en je voor de jaarlijkse eenmalige reis een auto huurt met de capaciteit die je daarvoor nodig hebt.

          Peter
          Waarmee je de nagel op de kop slaat. Iedereen denkt vanuit zijn huidige situatie, en is niet erg bereid zich aan te passen. Voor die paar keer op verlof kan je perfect een auto huren, of alternatieven zoeken. Dat noemen ze "out of the box" denken. Als je natuurlijk dagelijks met de actieradius moet worstelen is het niet te doen, tenzij je een plug in hybride gebruikt. Die gaat even ver als de traditionele auto. Maar is natuurlijk te duur omwille van 2 aandrijflijnen, tenzij je naar het systeem zoals de I3 met range extender kunt gaan.

          Comment


          • Re: Het klimaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Ik begrijp niet dat je een grote wagen koopt als het alleen is om er 1 keer per jaar mee op vakantie te gaan. Ik denk dat het zowel financieel als voor het milieu beter is als je een wagen koopt die afgestemd is op je dagelijkse noden en je voor de jaarlijkse eenmalige reis een auto huurt met de capaciteit die je daarvoor nodig hebt.
            Een wagen koop ik waar ik zoveel mogelijk mee kan doen.
            - Verplaatsen uiteraard, zowel naar het werk als winkel als vakantie.
            - Groot genoeg om alles mee te doen wat je meestal moet/wil doen.
            - Comfortabel genoeg rekening houdend met gezondheidsproblemen.

            Wat één keer per jaar betreft.
            Het is nog gekker een auto te kopen waarmee je niet op vakantie kan ... dan heb je geïnvesteerd in iets dat blijft staan en waarvoor je daarbuiten nog iets moet gaan huren.
            Ook twee parkeerplaatsen nodig, twee keer fabricage, recyclage, onderhoud, ... ook niet goed voor het milieu. [emoji6]

            Ik ken er genoeg die dan aan een ander vragen “gaan we met uw wagen want de mijne is wat klein”.
            En met wat rijdt men dan uiteindelijk rond?
            Inderdaad, met een grotere dat wel zijn geld waard is. [emoji106]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Voor die paar keer op verlof kan je perfect een auto huren, of alternatieven zoeken.
              Als iedereen zo zou redeneren, dan hebben we voor elk op vakantie gaand gezin een reservewagen nodig ... echt heel goed voor de autoverkoop, maar niet echt beter voor het milieu. [emoji6]
              Alternatieven ... OK, zet op 1 juli een miljoen of drie vakantiegangers op de trein, uiteraard dezelfde richting.
              Oei, niet genoeg treinen en nu?

              En als de wagen te klein is om op vakantie te gaan, dan ook voor gewone uitstappen met het gezin.
              Of laten jullie allen iemand thuis als jullie grote inkopen doen?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Laat maar....

                Comment


                • Re: Het klimaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Toch heel even een korte reactie op het gebruik van de wagen voor vakantie.

                  Ik begrijp niet dat je een grote wagen koopt als het alleen is om er 1 keer per jaar mee op vakantie te gaan. Ik denk dat het zowel financieel als voor het milieu beter is als je een wagen koopt die afgestemd is op je dagelijkse noden en je voor de jaarlijkse eenmalige reis een auto huurt met de capaciteit die je daarvoor nodig hebt.

                  Peter
                  Mensen kopen geen grote wagen om 1x op vakantie te gaan maar wel voor altijd te kunnen gebruiken.
                  Mensen kopen wel een elektrische wagen waar ze niet alles mee kunnen doen, en dat is dan wel weer verspilling
                  Maar dat is mijn ondervinding hé Peter, ieder z'n ding zoals ik reeds geschreven heb


                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Laat maar....
                    Ik denk inderdaad dat velen nog vastgeroest zitten in oude gewoontes.

                    Ik heb het even nagekeken : Een renault grand scenic (7 plaatsen)kost bij avis voor 3 weken in de zomerperiode 927 eur + 300 eur all risk verzekering met franchise 0.

                    Waarom zou je een wagen kopen waarin iedereen van de familie in kan met alle reiskoffers en materiaal, als je voor de rest van het jaar kleine trajecten doet en de wekelijkse boodschappen.

                    Maar dit is een puur financiële berekening. Want, eerlijk gezegd ik rij nu ook met een bedrijfswagen Volvo SUV.
                    Plezier, comfort en aanzien spelen ook een rol voor sommigen bij de aankoop van een wagen.

                    Ik zie in elk geval dat heel wat jongeren in het Brusselse geen wagen meer hebben, een deelwagen gebruiken voor de familiebezoeken en boodschappen (of de boodschappen aan huis laten brengen).
                    Times are a-changing

                    Peter

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                      Ik denk inderdaad dat velen nog vastgeroest zitten in oude gewoontes.

                      Ik heb het even nagekeken : Een renault grand scenic (7 plaatsen)kost bij avis voor 3 weken in de zomerperiode 927 eur + 300 eur all risk verzekering met franchise 0.

                      Waarom zou je een wagen kopen waarin iedereen van de familie in kan met alle reiskoffers en materiaal, als je voor de rest van het jaar kleine trajecten doet en de wekelijkse boodschappen.

                      Maar dit is een puur financiële berekening. Want, eerlijk gezegd ik rij nu ook met een bedrijfswagen Volvo SUV.
                      Plezier, comfort en aanzien spelen ook een rol voor sommigen bij de aankoop van een wagen.

                      Ik zie in elk geval dat heel wat jongeren in het Brusselse geen wagen meer hebben, een deelwagen gebruiken voor de familiebezoeken en boodschappen (of de boodschappen aan huis laten brengen).
                      Times are a-changing

                      Peter
                      Dat zou me dan in mijn geval 5000 € per jaar (brandstofkosten niet meegerekend) kosten om een grotere wagen te huren om enkel op vakantie te gaan Peter, vind ik wat veel van het goede voor iets wat niet van mij is
                      En zoals je nu zelf schrijft rij je met een dikke wagen rond, weliswaar van het bedrijf, maar dan nog. Dus eigenlijk ....
                      Moesten ze alle bedrijfswagens afschaffen dan zou men wel alternatieven gaan zoeken, maar zolang die er zijn waarom zou men dan op zoek gaan naar een milieuvrindelijkere oplossing
                      Het is reeds genoeg bewezen, als je ziet hoe weinig mensen hebben gekozen voor extra loon of een kleinere meer milieuvriendelijk alternatief, is echt maar een paar procent.
                      Dus blijkbaar rijdt iedereen graag rond met een grote wagen, ook al zijn ze niet eens hun eigendom maar hoe groter hoe liever.

                      En dat de jongeren in het brusselse geen wagen meer hebben lijkt me logisch, ze hebben ook geen plaats om hem te zetten en sparen veel geld uit
                      Tevens wonen ze dicht bij hun werk en gaan een paar keer op vakantie met het vliegtuig, zaventem is ook makkelijk bereikbaar.
                      En boodschappen aan huis laten brengen, tjah maar dat is het probleem verleggen want dat is ook een grote dieselwagen die daarvoor moet rondrijden om klanten te bedienen toch

                      En dat vastgeroest zitten is helemaal van de pot gerukt, het is niet omdat anderen de mening niet delen dat ze daarom slechter bezig zijn.
                      Ik heb ook zonnepanelen op mijn dak liggen, eerste plaats uiteraard om de kosten van elektriciteit te doen dalen maar anderzijds ook milieubewust.
                      Maar als ik zie wat ik aan extra kosten de laatste jaren moet bijbetalen omdat ik die zonnepanelen liggen heb, tjah dan kan je rekenen dat dit hetzelfde gaat uitdraaien met elektrisch rijden

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                        Toch heel even een korte reactie op het gebruik van de wagen voor vakantie.

                        Ik begrijp niet dat je een grote wagen koopt als het alleen is om er 1 keer per jaar mee op vakantie te gaan. Ik denk dat het zowel financieel als voor het milieu beter is als je een wagen koopt die afgestemd is op je dagelijkse noden en je voor de jaarlijkse eenmalige reis een auto huurt met de capaciteit die je daarvoor nodig hebt.

                        Peter
                        Ja ? Doe me dan eens een lol en zoek eens naar wat het kost om een Landcruiser te huren op IJsland voor laat ons zeggen een schamel weekje, dan ga het het al iets beter begrijpen. In het hoogseizoen bedoel ik, anders heb je er niet zo veel aan.

                        Comment


                        • Re: Het klimaat.

                          Voor mij is de beperktere actieradius niet meteen een probleem (ik ga al jaren niet meer op reis), maar ik rij gewoonlijk wel 12-14 jaar met dezelfde auto, en ik moet nog zien dat de accu's van een elektrische auto zo lang meegaan.
                          De cellen die in zo'n accu zitten zijn dezelfde als die vroeger in een laptop werden gebruikt (of nu ook nog in de wat grotere laptops met een vervangbare accu), is er iemand die ooit zo'n accu heeft gehad die het 14 jaar heeft uitgehouden?
                          Ik wil dus geen elektrische wagen kopen die naar de schroothoop moet na 8 jaar omdat de accu onbruikbaar is geworden, voor iemand die elke 4-5 jaar een nieuwe auto koopt (meestal firmawagen) is dat geen probleem, maar voor een heleboel andere automobilisten is dat dus wel een heel groot probleem, de levensduur van de accu (het vervangen van de accu van een elektrische wagen is héél erg duur, als de auto een paar jaar oud is, dan kost het meer dan de "verkoopwaarde" van de auto).

                          Ik heb het hier al ergens geschreven, als ik mijn huidige wagen (die werkelijk ongeveer 5L/100km verbruikt) nu moet vervangen door een elektrische, dan is de hoeveelheid CO2 die tijdens de productie van de elektrische wagen uitgestoten is groter dan wat mijn huidige auto nog zal uitstoten tijdens de periode dat ik er normaalgezien mee zou blijven rijden (met een gemiddelde van ongeveer 6000km per jaar).
                          En die elektrische auto heeft nog stroom nodig die afkomstig is van een net dat ook nog CO2 uitstoot om de stroom te produceren.

                          Tegen dat ik normaalgezien een volgende nieuwe auto nodig heb zijn de elektrische wagens weer een stuk goedkoper, en zullen de accu's veel compacter en goedkoper geworden zijn.
                          Dat is toch zo volgens de berichten die geregeld opduiken, ik lees soms dat ze nieuwe cellen hebben (in het labo) die tot 5 keer meer capaciteit halen voor hetzelfde volume en gewicht, en die cellen zouden dan ook nog eens véél langer meegaan dan de huidige lithium-ion cellen (en ze zouden ook niet meer in brand vliegen bij kortsluiting of mechanische beschadiging).
                          Last edited by Black B@ndit; 20 januari 2020, 17:40.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Het klimaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Ja ? Doe me dan eens een lol en zoek eens naar wat het kost om een Landcruiser te huren op IJsland voor laat ons zeggen een schamel weekje, dan ga het het al iets beter begrijpen. In het hoogseizoen bedoel ik, anders heb je er niet zo veel aan.
                            pol, maar dat is toch een heel specifieke situatie. ieder zijn ding hoor , maar ik stel alleen maar vast dat de jongeren vandaag (althans die die ik frekwenteer) toch anders in het leven staan dan ikzelf.

                            ik oordeel niet over anderen en hun specifeke situatie.en iedereen doet zijn ding.


                            Wie had trouwens 5 jaar geleden gedacht dat er zelfs in de winter zoveel mensen in Brussel naar het werk zouden fietsen ? Ik in elk geval niet.


                            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                              pol, maar dat is toch een heel specifieke situatie. ieder zijn ding hoor , maar ik stel alleen maar vast dat de jongeren vandaag (althans die die ik frekwenteer) toch anders in het leven staan dan ikzelf.

                              ik oordeel niet over anderen en hun specifeke situatie.en iedereen doet zijn ding.


                              Wie had trouwens 5 jaar geleden gedacht dat er zelfs in de winter zoveel mensen in Brussel naar het werk zouden fietsen ? Ik in elk geval niet.


                              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
                              Het is nochtans heel eenvoudig...grotere vraag leidt enkel naar hogere prijzen...dit geldt zeker in de autoverhuur...
                              nikon coolpix s9100

                              Comment


                              • Re: Het klimaat.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Moesten ze alle bedrijfswagens afschaffen dan zou men wel alternatieven gaan zoeken, maar zolang die er zijn waarom zou men dan op zoek gaan naar een milieuvrindelijkere oplossing
                                Het is reeds genoeg bewezen, als je ziet hoe weinig mensen hebben gekozen voor extra loon of een kleinere meer milieuvriendelijk alternatief, is echt maar een paar procent.
                                Dus blijkbaar rijdt iedereen graag rond met een grote wagen, ook al zijn ze niet eens hun eigendom maar hoe groter hoe liever.
                                Dan zou iedereen met zijn eigen wagen rijden ipv de bedrijfswagen. En waar de groenen niet aan denken is dat bedrijfswagens regelmatig vervangen worden en door de band dus milieuvriendelijker zijn dan eigen wagens. Ik vervang mijn wagen ook pas als de kosten voor herstel te groot zijn. De firma wagen vroeger werd elke 4 jaar vervangen.

                                Kijk, ik krijg gratis openbaar vervoer van mijn werkgever voor het woonwerk-verkeer. En toch ga ik met de eigen wagen, zelfs al kost het mij ongeveer €70 per week enkel aan benzine. Gewoon omdat het openbaar vervoer niet werkt. Ik dacht ook, "tof dan kan ik rustig een boekje lezen op de trein" maar dat gaat niet omdat tijd die ik onderweg ben vooral bezig ben met te voet gaan, overstappen en te lopen voor de trein toch nog te halen omdat de vorige teveel vertraging had. Eenmaal je moet overstappen is het om zeep. En toch is dit de bewuste keuze van onze vlaamse politieke leeghoofden die nog nooit een trein/tram/bus genomen hebben.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek
                                toch nog even dit : in Brussel (in tegenstelling tot in Vlaanderen) wordt het openbaar vervoer NIET stiefmoederlijk behandeld en zijn er voldoende middelen voor het onderhoud van het openbaar vervoer: nieuwe tramlijnen met splinternieuwe trams, nieuwe hybride bussen, nieuwe metrostellen, een goede aanduiding van de wachttijd, een mobi-kaart bestaat hier al jaren, ...
                                Klopt, de MIVB heeft per jaar meer dan het dubbele om te investeren (enkel in Brussel) dan De Lijn voor heel Vlaanderen. Tel maar eens uit per inwoner of per km af te leggen traject.

                                Comment

                                Working...
                                X