Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het klimaat.

    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    deze informatie is foutief. het brussels gewest zal door.middel van transformatoren de benodigde stroom kunnen leveren. dit jaar worden 100 laadpalen geplaatst

    In Brussel is 88 procent van het stroomnet uitgerust met 230 volt, terwijl net 400 volt nodig is om snelle laadpalen te installeren. Maar er zijn wel degelijk technische oplossing, aldus Maron.


    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
    100 laadpalen voor hoeveel inwoners? Dan moet je eerst een nummertje trekken en héél lang wachten voor je je auto kan laden...

    Met een transformator kan je inderdaad 400V maken van 230V wisselspanning, het probleem is dan wel dat er bij die 230V een grotere stroom door de kabels moet, en bij het snelladen van een elektrische auto betwijfel ik of het 230V net daarvoor geschikt is. Het is best mogelijk dat je daar één elektrische auto snel kan laden, maar als er daar vlak bij elkaar een paar auto's staan die snel moeten geladen worden dat zal dat gegarandeerd problemen opleveren.
    Naarmate er dan meer elektrische auto's worden aangesloten om te laden zullen de stroompannes in de meeste steden ook toenemen, vooral in de steden waar ze nog met oude stroomnetwerken zitten.
    Bij het berekenen van de transformators die nu dienen om stroom te leveren aan woningen is er nooit rekening gehouden met de extra stroom die binnenkort moet worden geleverd voor het laden van elektrische auto's.
    Dat geldt ook voor alle kabels die nu onder onze straten lopen.
    Ik ben er zeker van dat de techniekers die instaan voor die stroomnetwerken nog veel werk zullen hebben om alles draaiende te houden als iedereen elektrisch rijdt.
    De prijs van de stroom zal dan ook weer duurder worden omdat de kosten aan het stroomnetwerk hoger worden.

    En dan rest nog de vraag waar die stroom allemaal vandaan moet komen, zeker als ze de kerncentrales buiten werking stellen binnen een paar jaar.
    Moeten ze dan terug kolen gaan stoken in de centrales? Zoals ze doen in Australië: https://www.youtube.com/watch?v=GHHcvYlCPiE
    Daar willen ze het probleem van de CO2 uitstoot (opwarming van de aarde waar ze nu al problemen mee hebben) ook aanpakken door iedereen elektrisch te laten rijden, terwijl auto's maar voor een beperkt deel van de CO2 uitstoot zorgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Ik zie hier alleen maar negatieve reakties.
      Hebben jullie al eens met een electrowagen gereden? Of een plug-in hybride?
      Dachten jullie dat er geen belasting op elektrisch rijden ging komen? Accijnzen zijn een grote bron van inkomsten voor onze regering, daarmee worden onze pensioenen en ziektegelden ook betaald hé.
      Moet iedereen met de auto naar Spanje rijden? Of meer dan 100km per dag rijden? Of snelladen?
      Je kan 100 argumenten aanhalen om iets niet te doen, het is net degene die hier voorbij kan kijken en handelen, die het verschil zal maken. Zo is het altijd met alles geweest. Early adopters!
      Persoonlijk ben ik een grote voorstander voor een elektrische auto met een beperkte accu, aangevuld met range extender (zo een ingebouwd grasmachinemotortje), denk bijvoorbeeld aan de Bmw I3, zeer simpele technologie, voldoende voor 95% van mijn ritten op elektriciteit, kan laden op een gewone stekker, en via het kleine brandstoftankje kan je toch grotere afstanden afleggen, zonder schrik te moeten hebben om zonder energie te vallen ;-)
      Enigste wat me nu tegenhoudt is de nog te hoge aanschafkost.

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Weer typisch op z'n Belgisch, half werk en na x aantal tijd moet dan toch alles opgebroken worden.
        Wel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen

        grts
        Sieg
        Ok, maar is dit niet een gewone evolutie. De kabeldistributie, de riolen, worden ook vervangen omdat de techniek en het denken verandert. Nu is de tv- en internetdistributie op glasvezel en legt de elektriciteitsverdeler ( Sibelga) een glasvezelnetwerk aan in het hele gewest en wordt een gescheiden riolering aangelegd.
        Rond punten moeten vervangen worden omdat de ringtrambus te lang is en door het gebruik van de gelede bussen worden alle voetpaden aan de tramhaltes opgebroken en verhoogd om een lagere opstaphoogte toe te laten.

        Brussel kiest bewust om de auto zoveel mogelijk uit de stad te bannen, omwille van hun gebruik van de vrije ruimte. Zo verdwijnen parkeerplaatsen ten voordele van fietspaden, bredere voetpaden en de gescheiden bedding voor bussen en trams. Zone 30 wordt veralgemeend behalve op de invalswegen en ik garandeer je dat zelfs vandaag met een snelheidsbeperking van 50 km/uur er heel wat boetes worden uitgeschreven.
        Het openbaar vervoer is een pareltje met hele hoge frequentie, ook ‘s avonds en hier speelt de culturele sector dan weer in door te garanderen dat je na een concert nog een treinverbinding hebt met de grote steden. Ik woon in een deelgemeente waar heel wat woningen zijn bijgebouwd en een verdeelcentrum van bpost is gekomen. Gevolg : er worden nieuwe buslijnen gecreëerd, er is een nieuwe busstelplaats en plannen bestaan om de bussen deels te vervangen door trams.

        Wat betreft het aantal laadpalen, gaat het hier om openbare laadpalen en worden deze in de openbare of private parkings hierin niet meegeteld. De deadline is trouwens « de zomer » maar het is niet echt duidelijk wat de politici hiermee bedoelen.


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Ok, maar is dit niet een gewone evolutie. De kabeldistributie, de riolen, worden ook vervangen omdat de techniek en het denken verandert. Nu is de tv- en internetdistributie op glasvezel en legt de elektriciteitsverdeler ( Sibelga) een glasvezelnetwerk aan in het hele gewest en wordt een gescheiden riolering aangelegd.
          Rond punten moeten vervangen worden omdat de ringtrambus te lang is en door het gebruik van de gelede bussen worden alle voetpaden aan de tramhaltes opgebroken en verhoogd om een lagere opstaphoogte toe te laten.

          Brussel kiest bewust om de auto zoveel mogelijk uit de stad te bannen, omwille van hun gebruik van de vrije ruimte. Zo verdwijnen parkeerplaatsen ten voordele van fietspaden, bredere voetpaden en de gescheiden bedding voor bussen en trams. Zone 30 wordt veralgemeend behalve op de invalswegen en ik garandeer je dat zelfs vandaag met een snelheidsbeperking van 50 km/uur er heel wat boetes worden uitgeschreven.
          Het openbaar vervoer is een pareltje met hele hoge frequentie, ook ‘s avonds en hier speelt de culturele sector dan weer in door te garanderen dat je na een concert nog een treinverbinding hebt met de grote steden. Ik woon in een deelgemeente waar heel wat woningen zijn bijgebouwd en een verdeelcentrum van bpost is gekomen. Gevolg : er worden nieuwe buslijnen gecreëerd, er is een nieuwe busstelplaats en plannen bestaan om de bussen deels te vervangen door trams.

          Wat betreft het aantal laadpalen, gaat het hier om openbare laadpalen en worden deze in de openbare of private parkings hierin niet meegeteld. De deadline is trouwens « de zomer » maar het is niet echt duidelijk wat de politici hiermee bedoelen.
          Was onlangs op de radio. Brussel wil 100 palen plaatsen, in Amsterdam zijn er NU al 6000.

          De ringtrambus is niet te lang voor gewone ronde punten, die kan dezelfde ronde punten gebruiken als een gewone bus. Maar als je wil dat je vlot kan door rijden zodat de gemiddelde snelheid van het openbaar vervoer beter is, en als je niet graag zeeziek wordt van al het gezwier van links naar rechts DAN zijn ronde punten geen goed idee en moeten die weg.

          Trams zijn enkel nuttig als er een voldoende aanbod en gebruik is. De infrastructuur is enorm kostelijk en niet flexibel. Zoals altijd voorziet de overheid wel een investering maar daarna geen middelen vor onderhoud.

          Je hebt gelijk als je zegt dat sommige zaken geen langzame evolutie zijn en dat er daardoor soms grote aanpassingen nodig zijn. Dat is nooit te vermijden. Maar in dit land zijn de politiekers te dom om een visie te hebben die steek houdt en liefst veranderen ze sneller van gedacht dan van onderbroek. Hierdoor krijg je een patchwerk van "oplossingen". Elk op zich geen echt slecht idee, maar de algemene uitvoering is een onwerkbaar resultaat.

          Een kameel is een paard ontworpen door een commité...

          Comment


          • Re: Het klimaat.

            ik kan me vinden in jouw mening. toch nog even dit : in Brussel (in tegenstelling tot in Vlaanderen) wordt het openbaar vervoer NIET stiefmoederlijk behandeld en zijn er voldoende middelen voor het onderhoud van het openbaar vervoer: nieuwe tramlijnen met splinternieuwe trams, nieuwe hybride bussen, nieuwe metrostellen, een goede aanduiding van de wachttijd, een mobi-kaart bestaat hier al jaren, ...
            Bovendien is de participatie van de burger in de aanleg van nieuwe tramlijnen exemplarisch.



            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

            Comment


            • Re: Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Ik zie hier alleen maar negatieve reakties.
              Hebben jullie al eens met een electrowagen gereden? Of een plug-in hybride?
              Dachten jullie dat er geen belasting op elektrisch rijden ging komen? Accijnzen zijn een grote bron van inkomsten voor onze regering, daarmee worden onze pensioenen en ziektegelden ook betaald hé.
              Moet iedereen met de auto naar Spanje rijden? Of meer dan 100km per dag rijden? Of snelladen?
              Je kan 100 argumenten aanhalen om iets niet te doen, het is net degene die hier voorbij kan kijken en handelen, die het verschil zal maken. Zo is het altijd met alles geweest. Early adopters!
              Persoonlijk ben ik een grote voorstander voor een elektrische auto met een beperkte accu, aangevuld met range extender (zo een ingebouwd grasmachinemotortje), denk bijvoorbeeld aan de Bmw I3, zeer simpele technologie, voldoende voor 95% van mijn ritten op elektriciteit, kan laden op een gewone stekker, en via het kleine brandstoftankje kan je toch grotere afstanden afleggen, zonder schrik te moeten hebben om zonder energie te vallen ;-)
              Enigste wat me nu tegenhoudt is de nog te hoge aanschafkost.
              100% gelijk, Rudy
              i3 vind ik persoonlijk wat te klein van koffer, maar het concept van de plug-in hybride is imho het meest zinvolle voor de meerderheid van de mensen. Een kleine elektrische range volstaat voor de meeste dagdagelijkse verplaatsingen.
              Voor die 4 andere keer en dat je een echt lange reis wil maken, gebruik je dan benzine.

              Alleen nog ietsje te duur nu eh....


              Early adopter: ge hebt toch al ne Google Home of een Alexa in huis hé, Rudy ?
              Binnen 5 jaar is dat ook mainstream hoor. Ze steken het nu al zelfs in auto’s .
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Early adopter: ge hebt toch al ne Google Home of een Alexa in huis hé, Rudy ?
                Binnen 5 jaar is dat ook mainstream hoor. Ze steken het nu al zelfs in auto’s .
                LOL, mijn Google home's zijn allemaal verbonden, zelfs op mij bureel extern staat er een, en alles is gelinkt aan alles, Netatmo security, heating, weather station, domotica, ...Chromecast...
                Heb overigens al 4 snellaadpalen op onze bedrijfsparking laten installeren, hebben al 2 medewerkers die privé elektrisch rijden.

                Comment


                • Re: Het klimaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  deze informatie is foutief. het brussels gewest zal door.middel van transformatoren de benodigde stroom kunnen leveren. dit jaar worden 100 laadpalen geplaatst

                  In Brussel is 88 procent van het stroomnet uitgerust met 230 volt, terwijl net 400 volt nodig is om snelle laadpalen te installeren. Maar er zijn wel degelijk technische oplossing, aldus Maron.


                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
                  Geloof je dan echt dat transformatoren het elektrische vermogen kunnen optransformeren ? Zomaar uit het niks dus ?
                  Want het gaat uiteindelijk over elektrisch vermogen om al die toekomstige dingen in een fatsoenlijke tijd op te laden. Je kan transformeren zoveel je wil maar de bottleneck ligt bij het totale beschikbare elektrische outputvermogen van de centrales. Spanning OF stroom zijn vrij bijkomstig, het gaat over spanning MAAL stroom, DAT is de achillespees.

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    100 laadpalen voor hoeveel inwoners? Dan moet je eerst een nummertje trekken en héél lang wachten voor je je auto kan laden...

                    Met een transformator kan je inderdaad 400V maken van 230V wisselspanning, het probleem is dan wel dat er bij die 230V een grotere stroom door de kabels moet, en bij het snelladen van een elektrische auto betwijfel ik of het 230V net daarvoor geschikt is. Het is best mogelijk dat je daar één elektrische auto snel kan laden, maar als er daar vlak bij elkaar een paar auto's staan die snel moeten geladen worden dat zal dat gegarandeerd problemen opleveren.
                    Naarmate er dan meer elektrische auto's worden aangesloten om te laden zullen de stroompannes in de meeste steden ook toenemen, vooral in de steden waar ze nog met oude stroomnetwerken zitten.
                    Bij het berekenen van de transformators die nu dienen om stroom te leveren aan woningen is er nooit rekening gehouden met de extra stroom die binnenkort moet worden geleverd voor het laden van elektrische auto's.
                    Dat geldt ook voor alle kabels die nu onder onze straten lopen.
                    Ik ben er zeker van dat de techniekers die instaan voor die stroomnetwerken nog veel werk zullen hebben om alles draaiende te houden als iedereen elektrisch rijdt.
                    De prijs van de stroom zal dan ook weer duurder worden omdat de kosten aan het stroomnetwerk hoger worden.

                    En dan rest nog de vraag waar die stroom allemaal vandaan moet komen, zeker als ze de kerncentrales buiten werking stellen binnen een paar jaar.
                    Moeten ze dan terug kolen gaan stoken in de centrales? Zoals ze doen in Australië: https://www.youtube.com/watch?v=GHHcvYlCPiE
                    Daar willen ze het probleem van de CO2 uitstoot (opwarming van de aarde waar ze nu al problemen mee hebben) ook aanpakken door iedereen elektrisch te laten rijden, terwijl auto's maar voor een beperkt deel van de CO2 uitstoot zorgen.
                    Ik dacht ook dat de Aussies over meer common sense beschikten. Maar wat gebeurt(de) er in China en Duitsland ? Steenkool en bruinkool. En iedereen zeker maar denken dat die CO2 wordt afgevangen in de filters zeker ? Onzin

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Geloof je dan echt dat transformatoren het elektrische vermogen kunnen optransformeren ? Zomaar uit het niks dus ?
                      Want het gaat uiteindelijk over elektrisch vermogen om al die toekomstige dingen in een fatsoenlijke tijd op te laden. Je kan transformeren zoveel je wil maar de bottleneck ligt bij het totale beschikbare elektrische outputvermogen van de centrales. Spanning OF stroom zijn vrij bijkomstig, het gaat over spanning MAAL stroom, DAT is de achillespees.
                      we zullen het zien in de zomer. ik zal je laten weten of het tegen jouw verwachting in toch geslaagd is of dat je het bij het rechte eind hebt. (en het dus niet gelukt is)

                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                      Comment


                      • Re: Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        LOL, mijn Google home's zijn allemaal verbonden, zelfs op mij bureel extern staat er een, en alles is gelinkt aan alles, Netatmo security, heating, weather station, domotica, ...Chromecast...
                        Heb overigens al 4 snellaadpalen op onze bedrijfsparking laten installeren, hebben al 2 medewerkers die privé elektrisch rijden.
                        Goed bezig, Rudy
                        Ik heb de indruk dat veel mensen nog altijd wat schrik hebben van GH ; ik heb meer schrik van smoelboek dan van GH.
                        Electrisch rijden zie ik me nog niet direct doen, maar voor een plug-in hybride ben ik wel te vinden.
                        Er moet natuurlijk voldoende “freude am fahren” blijven hé
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • Het klimaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Ik heb de indruk dat veel mensen nog altijd wat schrik hebben van GH ; ik heb meer schrik van smoelboek dan van GH.
                          Electrisch rijden zie ik me nog niet direct doen, maar
                          Ik van u, gij weet bijna alles want ge doet hetzelfde ... ergens spyware of zo? [emoji23][emoji23][emoji23]
                          Maar ne laadpaal hebben we nog niet.
                          Straf, gij ook niet. [emoji12]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Het klimaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                            deze informatie is foutief. het brussels gewest zal door.middel van transformatoren de benodigde stroom kunnen leveren. dit jaar worden 100 laadpalen geplaatst

                            https://www.bruzz.be/mobiliteit/snel...dig-2020-01-17
                            Je moet dat artikel trouwens eens goed lezen: Brussel zal "tegen de zomer" 100 publieke laadpalen hebben. Ze gaan er geen 100 plaatsen, neen, ze gaan er dan in het totaal 100 hebben... Groot verschil.

                            En het is zoals Opapol zegt, je kan de spanning omhoog transformeren, maar het vermogen gaat niet omhoog. Als je 40kW nodig hebt, dan is dat 100A bij 400V of 174A bij 230V. (zonder het verlies van de transformator te rekenen) En voor 174A te laten lopen heb je verdorie dikke kabels nodig. Kabels die er niet liggen. Reken op de dubbele mm². Daar gaat het om. Weer een nonsense uitspraak van een geitewollensokkenboer die niets begrijp van waar het echt over gaat.

                            En ja, ik heb al eens met een betaalbare elektrische wagen meegereden. Comfort was niet vet, en naar de kust zou ik er niet mee kunnen geraken. Een tesla kan ik niet betalen. Een I3 trouwens ook niet en die is veel te klein voor wat ik af en toe moet meenemen. En ik kan die niet opladen want geen garage, geen oprit en geen laadpaal in de hele gemeente. Dus een verlengkabel van het 2-de verdiep naar de overkant van het straat? Of 700 meter verder, over de ringweg en de spoorweg want parkeren in de eigen straat is niet evident.

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              Een elektrische auto verbruikt rond de 20-25KW per 100km. Wat de dubbele afstand is van wat jan modaal in Belgie aflegt. Dus ongeveer 104A laadstroom nodig bij 240V om op 1 uur te laden. Maar bij normaal gebruik staat de wagen minstens 10u stil, en kan dit op een normaal stopkontakt op 10uur bij 10A. Denk ook even aan eigen opslag, of opslag via zonnepanelen, rechtstreeks, zonder aan het net te geven. bijvoorbeeld overdag tijdens de werkuren via de werkgever. Maar ook meer "publieke" laadpalen zullen we nodig hebben; kijk naar Nederland hoe snel die dat voor mekaar gekregen hebben.
                              Er worden hier altijd de extremen bij gehaald, en het zal niet voor iedereen haalbaar zijn, het is toch een alternatief dat voor een grote groep zal kunnen werken. Uiteraard moeten de prijzen van de wagens flink omlaag, maar dat zal ook wel gebeuren. Momenteel is de industrie vooral toegespits op de fiskaal aantrekkelijke Tesla's en aanverwanten, aangevuld met wat plug-in's zoals de Bmw 330E, maar we zien ook veel initiatieven met betaalbardere modellen, en dat is nog maar het begin hoop ik.
                              Titel hier is het klimaat, en vandaag is er niet zo iets als een wonderoplossing, maar we zullen op vele fronten tegelijk moeten inzetten. We kunnen allemaal in een hoekje gaan zitten klagen, maar daar komen we niet verder mee.

                              Comment


                              • Het klimaat.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                                Een elektrische auto verbruikt rond de 20-25KW per 100km. Wat de dubbele afstand is van wat jan modaal in Belgie aflegt.
                                Dat velen maar 50km afleggen is een twijfelgeval, misschien om naar het werk te gaan maar mensen gaan ook boodschappen doen (na het werk), gaan eens op reis, doen een uitstap, gaan op familiebezoek, ...
                                Om dan vertegenwoordigers, techniekers of andere harde werkers nog niet in aanmerking te nemen die dagelijks honderden km’s afleggen.

                                En zelfs met de 50 km ... bijkomend probleem is niet alleen de afstand maar ook de tijd en de temperatuur.

                                Wie in steden gaat werken, die kan goed twee tot vier uur onderweg zijn om die 50 km af te leggen, om erbij te nemen dat men ook nog verwarming, verlichting en airco gebruikt.

                                Taxi’s, transportbedrijven, medische sector ... veel voertuigen die gedeeld worden tussen verschillende ploegen en 24/7 gebruikt worden.
                                Mensen die wachtdiensten doen, die kunnen het zich niet permitteren dat een wagen 10 uur nodig heeft om te laden.

                                En tijdens de nacht laden ... kan zijn dat dit voor sommigen mogelijk is, maar dan is er weer een bijkomend probleem ... duizenden mensen die tegelijk laden geeft ook een extreem piekverbruik.
                                Met één elektrische wagen erbij zou ons elektriciteitsverbruik minstens maal zes zijn ... en hoeveel gezinnen komen met één wagen nog toe?

                                Men vergelijkt soms met andere landen waar het beter kan ... maar vaak zijn dat landen waar de infrastructuur ook beter is, waar niet alle kabels op het minimum berekend zijn, niet elke buur op drie meter woont, ...

                                Uiteraard, alles kan verplicht worden, maar daarom is niet alles haalbaar of betaalbaar.

                                Ik ken iemand dat onlangs een laadpaal gezet heeft ... heeft 6.000€ gekost door de plaatsing en al de nodige bijkomende werken.
                                En bij die laadpaal kwam nog een onderhoudscontract en alle elektriciteit dat daarin passeert wordt extra aangerekend ... komt van hun eigen elektrische aansluiting maar in de paal zit een extra teller en het bedrijf rekent 67 cent per kWh aan bovenop hetgeen ze zelf betalen aan de nutsmaatschappij.

                                Er gaan er veel arm worden en anderen heel rijk door uitbuiting van de gewone man/vrouw.
                                Om te zwijgen over de extra belasting dat er op zal komen en vaak heel veel tijdverlies en beperkingen.

                                En om het over het,milieu te hebben (opwarming) ... er is nog steeds niet bewezen dat dit allemaal wel een oplossing zal bieden. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X