Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het klimaat.

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Ik had "auto" ipv "slaap" tussen haakjes moeten zetten, maar dat neemt niet weg dat k bij mijn standpunt blijf !
    Ik ook want met de trein kan men nooit die massa vervoeren, laat staan dat de meesten al zonder wagen aan het station geraken. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Chapeau aan de jeugd dat ze tenminste proberen om ons geweten te schoppen ... dat hadden wij eigenlijk al veel eerder moeten doen
      Iedereen weet al lang dat het de verkeerde kant uitgaat ... maar we zijn egoisten - we vervuilen lekker verder - al jaren. Het gaat van kwaad naar erger.
      Verder met oogkleppen oplopen gaat zeker niet helpen - we moeten durven toegeven dat we niet goed bezig zijn - en de gevolgen daarvan aanvaarden
      Hopelijk bloeden deze acties niet dood - wat velen hier lijken te wensen - maar krijgen ze navolging in andere landen - zodat er eindelijk iets van komt
      Nogmaals chapeau aan de jeugd om te doen waar wij zelf te laf voor waren
      mijn website : klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Kinderen “dwingen” om te betogen is inderdaad misbruik.
        Er zijn scholen die een brief meegaven voor de ouders waarin stond dat deelname aan de betogingen “verplicht” is.
        Denk even de overdreven sensatie in de media weg en kijk dan eens hoeveel kinderen uit eigen beweging zouden gaan betogen.
        Laat staan dat één kind zou weten wat de uitstoot van een vliegtuig, vrachtschip, vrachtwagen of bulldozer zou zijn en welke impact dit echt heeft.

Vergelijk het met tanden poetsen ... kinderen doen dit omdat het hun opgedrongen wordt door ouders en tandartsen.
        Natuurlijk weten ze niet beter ... het wordt er ingepompt.
        Geen enkel kind zou uit zichzelf bedenken om dat te gaan doen.

En voor volwassenen idem .. mocht men niet continu de mensen inpompen dat een diesel slecht is en de prijzen verhogen, bijna niemand zou stoppen met diesel-rijden.

Ik zeg daarom niet dat er geen probleem is, enkel moet men wat correct blijven tegenover kinderen en hun niet dwingen te betogen.
        Is er dan toch een probleem ?
        Herlees eens je allereerste reactie hier waar je het over ijstijd en dergelijke had, dat toont duidelijk aan dat je eigenlijk de ganse problematiek niet echt snapt !
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

• Het klimaat.

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
          Is er dan toch een probleem ?
          Herlees eens je allereerste reactie hier waar je het over ijstijd en dergelijke had, dat toont duidelijk aan dat je eigenlijk de ganse problematiek niet echt snapt !
          Neen, alleen jij snapt het.
          Maar ik blijf erbij dat kinderen dwingen misbruik is.

Zal een ander voorbeeld geven.
          Diesel wordt aanzien als slecht en moest benzine worden, nu is benzine plots ook slecht en moeten het elektrische wagens worden.
          In een ander topic werd een link geplaatst naar een artikel waarin men aankaart dat elektrische wagens de eerste 700.000km een zwaardere impact hebben op het milieu dan benzinewagens.
          Laat dit eens dagelijks in alle media (kranten, tijdschriften, tv, ...) verschijnen en binnenkort betogen ze tegen elektrische wagens nadat men ze eerst extra gaat belasten.

Men heeft het altijd over verbieden en belasten, nooit over “haalbare” alternatieven.
          Men klaagde vroeger over de forse verstedelijking en verdwijnen van “den buiten met boerderijen” ... nu wil men koeien verbieden omdat ze slecht zijn voor het milieu. [emoji1785]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Naast het probleem dat vreselijk onderschat wordt en dat razendsnel op ons afkomt zijn dat futiliteiten,
            Met politiek hou ik mij niet bezig, ik denk aan het algemeen welzijn !!!
            Snap ik volledig Frans, maar ik wilde het maar even aankaarten dat ook door hen die het initiatief nemen geld wordt verdiend op de klimaatmarsen.
            Maar enkele dingen snap ik niet, volgens de jeugd zijn de oudere generaties de schuldigen toch ?
            Dan even een vergelijk met vroeger en nu ;

Vroeger, melkman en brouwer, dus glazen flessen aan de deur
            Nu, alles zoveel mogelijk in plastic flessen

Vroeger, gingen amper mensen met de vlieger op reis
            Nu, degene die mee betogen aan de klimaatmars hebben nu op deze leeftijd al meer in het vliegtuig gezeten dan verschillende ouderen samen in gans hun leven.

Vroeger, ging je naar de winkel en had je uw eigen boodschappentas mee of kreeg je een kartonnen doosje
            Nu, wederom alles zoveel mogelijk in plastic

Vroeger, alles was vers en kwam van de lokale middenstand
            Nu, veel mensen kopen kant en klare maaltijden omdat ze tijdens de middag toch eten op hun werk

Vroeger, reden alle leerlingen met de fiets naar school
            Nu, meer dan 80% wordt met de auto voor de deur afgezet

Vroeger, werkte men in de buurt van zijn woning
            Nu, meer dan de helft zit makkelijk een uur op de baan om naar hun werk te raken, doe dit dus maal twee

En zo kan ik eigenlijk nog een hele lange tijd verder gaan
            Ik weet het, het is typerend om te zeggen dat het vroeger beter was, maar voor bovenstaande feiten telt dat wel

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Laat ons ook eens positief nieuws brengen.

1. Volgens NASA zou onze aarde 5% groener zijn tov 20j. geleden, ok dit is wel vooral
              in het Oosten waaronder China en India waar ze volop bossen aan het aanplanten zijn en woestijn
              aan het reduceren zijn met succes.
              2. Vandaag was volop in het nieuws dat onze groentjes in België hun genocide van de sparrenbossen in
              Limburg en Wallonië kunnen verantwoorden daar er een aantasting is door een schorskever.
              Dus, de bevolking is weer gerustgesteld waarom onze sparrenbossen moeten vernietigd worden.
              Wat er NIET wordt bij verteld (omdat die journalisten analfabeten zijn en luisteren naar die groentjes)
              is dat onze sparrenbossen de grootste zuiveraars zijn voor fijn stof, (Sst, dit mogen jullie eigenlijk niet weten)
              maar dat is bijkomstig, als die sparrenbossen maar weg zijn.
              3. Moesten we nu eens vragen aan al die studenten om ipv te betogen hun handen uit hun zakken te halen en
              alle bossen die de groentjes de laatste 20j hebben vernietigd zelf terug aan te planten, dit zou ten minste
              een positieve beïnvloeding hebben, en dan zouden ze tenminste fier kunnen zijn dat ze er zelf iets aan doen
              ipv daar maar te staan roepen zonder inhoudelijke oplossingen aan te dragen.

Gelukkig zijn er nog prive-eigenaars die volop investeren in groen op hun eigen stukje grond waarvoor dank.

Onze groentjes daarentegen creëren zelfs woestijnlandschappen in ons eigen landje. (zouden die betogers dat wel weten?)
              We moeten dus niet ver meer reizen als landschapsfotograaf om een woestijnlandschap te fotograferen.
              Het satellietbeeld in bijlage is van enige tijd terug, ondertussen is die woestijn reeds veel groter geworden daar ze de laatste
              maanden nog meer bos hebben vernietigd en alle organische stof hebben weggehaald.
              De link : https://www.google.com/maps/@51.3161.../data=!3m1!1e3

Groetjes,

Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Snap ik volledig Frans, maar ik wilde het maar even aankaarten dat ook door hen die het initiatief nemen geld wordt verdiend op de klimaatmarsen.
                Maar enkele dingen snap ik niet, volgens de jeugd zijn de oudere generaties de schuldigen toch ?
                Eigenlijk is dat wel wat zo hoor, ik vind het ook wel jammer dat er nog deelt verdient wordt, waarschijnlijk gan die daar nog een politieke carrière proberen uithalen en dat keur ik ook niet goed
                `maar ze hebben wel de verdienste een en ander in beweging te zetten

Dan even een vergelijk met vroeger en nu ;

Vroeger, melkman en brouwer, dus glazen flessen aan de deur
                Nu, alles zoveel mogelijk in plastic flessen

Een gevolg van winstbejag van grote bedrijven

Vroeger, gingen amper mensen met de vlieger op reis
                Nu, degene die mee betogen aan de klimaatmars hebben nu op deze leeftijd al meer in het vliegtuig gezeten dan verschillende ouderen samen in gans hun leven.
                Juist ! bij ons thuis hadden ze het budget niet om dat te doen, laat staan hun kinderen dan nog mee te nemen, doordat destijds alles veel artisanaler was konden mensen zich naast kleding en eten niet veel meer extra veroorloven, in verhouding was reizen per vliegtuig toen ook veel duurder

Vroeger, ging je naar de winkel en had je uw eigen boodschappentas mee of kreeg je een kartonnen doosje
                Juist, we hadden ook geen frigo thuis bij ons, dus gingen wij dagelijks naar de kruidenier bij ons om de hoek of naar de beenhouwer en naar de bakker we kochten precies wat we dachten nodig te hebben

Nu, wederom alles zoveel mogelijk in plastic

Vroeger, alles was vers en kwam van de lokale middenstand
                Nu, veel mensen kopen kant en klare maaltijden omdat ze tijdens de middag toch eten op hun werk
                Juist : in de jaren 60 zijn de grotere grootwarenhuizen stilaan de lokale middenstand gaan beconcurreren, grotere verpakkingen van alles, voedsel dat van plaatsen kwam waar goedkoper geproduceerd werd
                Stilaan is de middenstand meer en meer weggedrukt en hebben de grootwarenhuizen hun assortiment in de lente en de breedte uitgebrieid, iets dat nu nog steeds verder gaat, zie maar de leegstand, ik kijk dan naar Leuven, Tienen, Aarschot ...
                Er wordt kant en klaar voedsel verkocht, iets waar ik niet aan meedoe maar het wordt wel meer verkocht merkte ik al dan dat ik zou gedacht hebben.
                De mensen worden lui gemaakt ...want alles moet nu gemakkelijk zijn.

Vroeger, reden alle leerlingen met de fiets naar school
                Nu, meer dan 80% wordt met de auto voor de deur afgezet
                mijn kinderen zijn altijd te voet naar school gegaan of gebracht, eens in het middelbaar gingen ze met het openbaar vervoer
                maar ik erger mij wel aan die files aan de schoolpoorten tegen dat het school begint of eindigt.
                het gevolg van anders gaan leven hé en dat groter budget voor andere dingen dan de basics bracht dat mee
                elke volgende generatie wordt meer bedorven want onze kindjes moeten het beter hebben dan wij

Vroeger, werkte men in de buurt van zijn woning
                Nu, meer dan de helft zit makkelijk een uur op de baan om naar hun werk te raken, doe dit dus maal twee

Ik werkte in Brussel en ik ging met de bus en met de trein, ik, was ook wel 2 x een uur onderweg
                had ik dichter deftig werk gehad dan was ik beslist dichter gaan werken maar in 1970 waren er toch heel wat minder mensen die met de wagen gingen werken in verhouding.
                Later veranderde mijn werkgever van kantoor, we werden geoutsourced, we kregen een bedrijfswagen en we konden in de rotfile gaan staan, de trein was leuker !

En zo kan ik eigenlijk nog een hele lange tijd verder gaan
                Ik weet het, het is typerend om te zeggen dat het vroeger beter was, maar voor bovenstaande feiten telt dat wel
                als je zo alles op een rijtje zet dan zie je daar ook een zekere evolutie in hé waar we bewust of onbewust aan meewerkten
                We gingen minder naar de kleine winkeltjes want in die grootwarenhuizen was alles goedkoper, hadden ze een groter assortiment
                ons budget begon het toe te laten een autootje te kopen en eens er voldoende mensen autootjes hadden begon men terreinen aan te leggen waar veel winkels zijn en veel parkeergelegenheid, allemaal gemakkelijk maar dat heeft toch een en ander in de hans gewerkt, zonder wagen o-is boodschappen doen moeilijk geworden

Maar eigenlijk is het vooral begonnen met de industriële revolutie die dat alles aan de gang gezet hebben.

alles moest meer groeien, meer opbrengen, centen en percenten werden zoveel belangrijker in de wereld waarin wij meegeteld zij.
                Dat was de vooruitgang.
                jammer genoeg heeft men een en ander niet goed genoeg in toom gehouden
                Zo is de bevolking enorm aangegroeid en de meesten moesten alles meer en beter hebben dan hun omgeving
                we hebben het allemaal een beetje meegespeeld

Zelf ben ik al meer dan 40 jaar aan het piekeren over de gevolgen van een en ander maar ik zag nooit maatregelen die wat komen zou een halt toeroepen.
                Als ik daar toen met iemand over praatte word dat gewoon weggelachen en ik was een naïeve doemdenker.

Nu er eindelijk wat beweging komt kan ik dat dan alleen maar toejuichen wat al wat eerder zogezegd ten voordele van het klimaat gedaan werd was een plakseltje op een houten been.
                De balans van ons klimaat is uit evenwicht en jammer genoeg verloopt dat niet lineair maar exponentieel ...
                Hoe meer regenwoud er verdwijnt hoe meer orkanen omdat de gebieden van lage luchtdruk waar die zich vroeger uitstortten stilaan veranderen in woestijnen waarboven och-kanen extra snelheid ontwikkelen.
                Hoe meer de ijskappen afsmelten hoe minder weerkaatsende witte massa we hebben en dus wordt er weer meer zonlicht in warmte omgezet
                De grote permafrostgebieden in Siberië en Alaska ontdooien gelijkelijk waardoor enorme hoeveelheden methaan vrijkomt, methaan dat 30 maal zwaarder doorweegt als broeikasgas dan CO2

Zo kan ik een gans boek schrijven
                en dan gaat het niet over het feit of benzine of diesel beter zijn, alle fossiele brandstoffen zijn erg schadelijk, het onderling verschil is niet zo groot ...
                Het probleem is dat we anders moeten gaan leven en misschien terug tevreden zijn met minder reizen, minder of geen wagens, meer moeten fietsen en nog zoveel meer

Het zal een zeer moeilijke oefening worden en evooral de grote multinationals die op de percenten van aandeelhouders die er geen blijf meer mee weten zouden serieus moeten afgekalft worden.
                Ik zie het nog allemaal niet zo gebied-uren en ondertussen wordt het probleem ernstiger en ernstiger

we stevenen af op een soort Mad-Max en het gaat allemaal Noet zo heel lang meer duren gezien dat exponentiële verloop.

grts
                Sieg
                Ik heb nog stof voor dagen maar ik zal hier maar stoppen.
                Een van mijn belangrijkste conclusies is dat de stijging van de waterspiegel en de daarmee gepaard gaande overstromingen eigenlijk het minst erg)ge zijn c-van wat er ons te wachten staat !

Comment

En Nasa is te vertrouwen ...
                  die spelen het spel mee van de kapitalisten !
                  Het extra groen dat soms hier of daar te zien is zal wel van gewassen komen waar ze biodiesel van maken
                  Het is niet omdat dat er groen uitziet dat het zoveel effect heeft als bossen !
                  Vergeet niet dat ze daar veel bossen voor kappen
                  2 x verdienen, 1 x aan het hout en dan nog aan die biobrandstof
                  ondertussen komen honderdduizenden mensen om van de honger op onze planeet !

Ik kan u wel zeggen dat ik ook niet achter de groentjes en hun activiteiten sta
                  Ik sta achter geen enkele politieke partij !

Comment

Ik heb nog stof voor dagen maar ik zal hier maar stoppen.
                    Een van mijn belangrijkste conclusies is dat de stijging van de waterspiegel en de daarmee gepaard gaande overstromingen eigenlijk het minst erg)ge zijn c-van wat er ons te wachten staat !
                    Euh... wat dan wel ?????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Euh... wat dan wel ?????
                      Vermoestijningen zullen ook zorgen zorgen voor minder landbouwgrond
                      Grote volksverhuizingen omwille van meer echt onleefbare gebieden --> zal op termijn leiden tot oorlogen en Mad-Max toestanden

Regenwouden nog meer kappen: nog meer stormen en orkanen (die anders al gaan afzwakken of uitrazen boven de gebieden van lage luchtdruk die regenwouden eigenlijk zijn
                      door overstromingen, verwoestijningen, slecht weer : misoogsten - hongersnood
                      We zitten op minder grond met meer volk en met minder voedsel
                      Het leven in de oceanen is al flink achteruitgegaan, vergeet niet dat dat onze grootste luchtzuiveraar is op aarde maar die daardoor slechter gaat functioneren en uiteindelijk zo goed als stilvalt
                      verdwijnen permafrost - > enorm veel methaan dat vrijkomt, het ergste broeikasgas ! hier wat info ivm broeikasgassenhttps://www.klimaat.be/nl-be/klimaatverandering/het-klimaat/de-verschillende-broeikasgassen
                      Ijskappen die afsmelten: geen weerkaatsing meer daar van het zonlicht maar zonlicht warmt daar dan het water daar op = nog meer warmte
                      daardoor gaan de golfstromen stilvallen en dat gaat leven in oceanen nog extra snel doen achteruitgaan
                      Tropische ziektes die ook op ons af komen ...
                      en dat zijn nog maar enkele punten
                      en dat alles komt sneller op ons af dan u denkt !
                      Vermist de politiek gestuurd wordt door geldgewin zitten de profijtjagers alles wat positief is voor het klimaat te dwarsbomen omdat dat nu momenteel hunne portemonnee niet goed uitkomt
                      hun berg geld die zo hoog is dat ze hem nooit op krijgen moet nog hoger om tegen de andere "bergbezitters" kunnen te stoefen dat ze een grotere berg hebben
                      Als u een echte opa bent die aan het welzijn van zijn kinderen en kleinkinderen denkt dan mag u dat niet koud laten
                      het komt allemaal zeer snel op ons af !
                      En het voorgaande is nog maar een stukje van wat er allemaal op ons afkomt !

het is geen 5 voor 12 maar halfeen ... !!!
                      terugdringen is niet meer mogelijk, afremmen nog wel als er deftig ingegrepen wordt
                      Kunnen we maar best allemaal ons steentje voor bijdragen
                      dat gaat iedereen wat kosten, economie en ecologie staan haaks op mekaar !
                      Groeten,
                      Een opa die inzit met de volgende generaties en die nu al vreest voor het snel oprukkende negatief effect van zijn kinderen en kleinkinderen !

Ik ben geen rijke mens maar het mag mij wel wat kosten, een klein voorbeeldje:
                      ze mogen voor mijn part al meteen beginnen de vliegtuigbrandstof te belasten zoals ze onze diesel en benzine belasten
                      nu is dat toch oneerlijke concurrentie, de gewone mens zou minder gaan vliiegen, de rijken gaan tenminste daardoor meer van die belasting betalen
                      dat kunnen ze dan in een fonds stoppen om maatregelen te bekostigen
                      Op vrij korte termijn moeten de fossiele brandstoffen verdwijnen !
                      Laat ons de vruchten van eigen land vooral gebruiken ipv dingen die nu een halve wereld moeten reizen om bij ons te geraken ...
                      en nog zo veel meer ...
                      Last edited by Frakske; 10 maart 2019, 10:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Ik had "auto" ipv "slaap" tussen haakjes moeten zetten, maar dat neemt niet weg dat k bij mijn standpunt blijf !
                        Je kan natuurlijk met de trein reizen en als je ter plaatseecht een wagen nodig hebt,kan je er altijd een huren.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Comment

Vermoestijningen zullen ook zorgen zorgen voor minder landbouwgrond
                          Grote volksverhuizingen omwille van meer echt onleefbare gebieden --> zal op termijn leiden tot oorlogen en Mad-Max toestanden

Regenwouden nog meer kappen: nog meer stormen en orkanen (die anders al gaan afzwakken of uitrazen boven de gebieden van lage luchtdruk die regenwouden eigenlijk zijn
                          door overstromingen, verwoestijningen, slecht weer : misoogsten - hongersnood
                          We zitten op minder grond met meer volk en met minder voedsel
                          Het leven in de oceanen is al flink achteruitgegaan, vergeet niet dat dat onze grootste luchtzuiveraar is op aarde maar die daardoor slechter gaat functioneren en uiteindelijk zo goed als stilvalt
                          verdwijnen permafrost - > enorm veel methaan dat vrijkomt, het ergste broeikasgas ! hier wat info ivm broeikasgassenhttps://www.klimaat.be/nl-be/klimaatverandering/het-klimaat/de-verschillende-broeikasgassen
                          Ijskappen die afsmelten: geen weerkaatsing meer daar van het zonlicht maar zonlicht warmt daar dan het water daar op = nog meer warmte
                          daardoor gaan de golfstromen stilvallen en dat gaat leven in oceanen nog extra snel doen achteruitgaan
                          Tropische ziektes die ook op ons af komen ...
                          en dat zijn nog maar enkele punten
                          en dat alles komt sneller op ons af dan u denkt !
                          Vermist de politiek gestuurd wordt door geldgewin zitten de profijtjagers alles wat positief is voor het klimaat te dwarsbomen omdat dat nu momenteel hunne portemonnee niet goed uitkomt
                          hun berg geld die zo hoog is dat ze hem nooit op krijgen moet nog hoger om tegen de andere "bergbezitters" kunnen te stoefen dat ze een grotere berg hebben
                          Als u een echte opa bent die aan het welzijn van zijn kinderen en kleinkinderen denkt dan mag u dat niet koud laten
                          het komt allemaal zeer snel op ons af !
                          En het voorgaande is nog maar een stukje van wat er allemaal op ons afkomt !

het is geen 5 voor 12 maar halfeen ... !!!
                          terugdringen is niet meer mogelijk, afremmen nog wel als er deftig ingegrepen wordt
                          Kunnen we maar best allemaal ons steentje voor bijdragen
                          dat gaat iedereen wat kosten, economie en ecologie staan haaks op mekaar !
                          Groeten,
                          Een opa die inzit met de volgende generaties en die nu al vreest voor het snel oprukkende negatief effect van zijn kinderen en kleinkinderen !

Ik ben geen rijke mens maar het mag mij wel wat kosten, een klein voorbeeldje:
                          ze mogen voor mijn part al meteen beginnen de vliegtuigbrandstof te belasten zoals ze onze diesel en benzine belasten
                          nu is dat toch oneerlijke concurrentie, de gewone mens zou minder gaan vliiegen, de rijken gaan tenminste daardoor meer van die belasting betalen
                          dat kunnen ze dan in een fonds stoppen om maatregelen te bekostigen
                          Op vrij korte termijn moeten de fossiele brandstoffen verdwijnen !
                          Laat ons de vruchten van eigen land vooral gebruiken ipv dingen die nu een halve wereld moeten reizen om bij ons te geraken ...
                          en nog zo veel meer ...
                          Dankuwel voor de uitgebreide reactie. Ik volg je over de hele lijn...
                          Jawel ik heb kleinkinderen.
                          Ik heb de tekst 2x aandachtig gelezen en ik kan er geen speld tussen krijgen... surtout deze : citaat : "het is geen 5 voor 12 maar halfeen ... !!!
                          terugdringen is niet meer mogelijk, afremmen nog wel als er deftig ingegrepen wordt."

Ik ben meer realist dan idealist wat betreft niet haalbare zaken, dus ik denk er net zo over.... alleen wil ik er nog ene bij doen : laat de golfstroom stilvallen en we zitten hier met een veel extremer klimaat, het volstaat om er de wereldbol (geen kaart, die bedriegt) bij nemen om te zien hoe abnormaal "dicht" bij de Noordpool wij leven (New York ligt op de hoogte van Madrid, als ooit gehoord dat het -20°C in Madrid ?). De noordelijkste ijsvrije haven ter wereld is Narvik, een heel stuk boven de poolcirkel. Golfstroom. Als je de isothermen zou uitzetten richting het Oosten zie je de temperaturen zo naar beneden duiken tijdens de winter.

Velen beseffen niet dat als die golfstroom zou stilvallen Europa het klimaat zou krijgen van Canada. IJsland ligt juist ten zuiden van de poolcirkel, pal in de golfstroom, je moet die wintertemperaturen eens vergelijken met een zelfde NB-ligging in -pakweg- Siberië. Een bevriende fotograaf is net terug van het Baikalmeer, temperaturen tot -39°C ....

Ik ben het volledig eens met het feit dat de zaak versch*ten is. Wat niet wil zeggen dat ik er ook voor mezelf een "laissez-faire"-zaak van maak. OKOK, ik zei het al een keer of twee : ik rij met een zware 4x4 en word door de meeste groene fundamentalisten beschouwd als een gigantische vervuiler, verantwoordelijk voor de opwarming van de halve wereldbol, wel ik heb die volgetankt op 8 oktober en opnieuw op 10 februari, 74,2 liter ging er in. We zijn nu één maand verder, er is nog geen 120 km bijgekomen. Dat is minder CO2 dan om het even welke elektrische wagen die dagelijks realistische afstanden aflegt (naar ik schat +/- 40% van de elektriciteit in ons land komt via klassieke brandstoffen, zelf geproduceerd of geimporteerd) dus zeggen dat een elektrische wagen geen CO2 uitstoot heeft is een klinkklare leugen... Jaweljawel, ik woon in een vrij groot huis, meer nog, ingesloten door natuurgebieden, oeieoei hoor ik dan. Maar ik heb geen groene woestijn als voortuin, geen elektrisch hek met hoogspanning op en een bord "hier waak ik voor mijn baas, betreden op eigen risico". In mijn wilde tuin staat geen enkele gecultiveerde plant, enkel bijvriendelijke natuurlijke planten, zelfs de rhododendrons (die er straks uitgaan) zijn wilde exemplaren. Mijn hele beukenhaag heb ik zelf gekweekt uit beukenootjes, in mijn vijver geen filterinstallatie met een fontein en koikarpers maar reptielen en kikkers. ALLE bomen met uitzondering van twee Amerikaanse eiken zijn inheems, de ene is de geboorteboom voor mijn dochter, hem kappen kan ik niet over mijn hart krijgen. Jawel jawel, ik heb een enorm vervuilende oldtimer, de laatste keer dat hij heeft gereden was nog voor we vertrokken naar IJsland (begin juli), wanneer ik hem nog heb getankt weet ik zelfs niet meer. Enfin, je merkt dat ik rond de pot draai maar ik wil zeggen : bepaalde zaken worden enorm uit hun proportie getrokken... Warm water, koken en 2 accumulatoren (oh horror) werken op elektriciteit, ik daarmee niks minder dan de satan, als ik een elektrische wagen zou kopen ben ik de aartsengel Gabriël... Apparaten weg gooien doe ik pas als ze ECHT kapot zijn, oeioei ik heb nog CRT-televisie, echt waar !!! hoe is het mogelijk ??!? Dat verbruikt toch elektriciteit als een beest ? Hij speelt gemiddeld 2x een half uur per dag, dat valt nog mee denk ik. Erger nog : ik heb een eigen waterwinning, ben dus een echte elektriciteitsslokker en waterverbruiker, wel, op 24 april zal de teller er een jaar op hangen, ik schat het op 15 kWh. Niet moeilijk om uit te rekenen hoeveel water ik tijdens het voorbije jaar heb "verprutst". Ik kreeg eergisteren de rekening voor het hebben van zoiets : 99€. Waarom ? Om te lozen in het rioolnetwerk, wel er zijn hier geen riolen, ik loos via een zuiverende rietkraag (als enige, werkt perfekt).

Ik kan me in heel die historie soms behoorlijk zenuwachtig maken zoals je ziet.

Maar om terug te keren naar "het klimaat", ik ben het 100% eens wat betreft die exponentiële. De natuur werkt met enorm ingewikkelde terugkoppelingsmechanismen en trekt zich van de mensheid juist geen zier aan. Ik heb er geen goed gevoel bij....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                            Je kan natuurlijk met de trein reizen en als je ter plaatseecht een wagen nodig hebt,kan je er altijd een huren.
                            Klopt, dat gaat zeker ... maar niet als 200.000 mensen datzelfde willen doen.
                            Dat is steeds het probleem van veralgemening ... sommigen willen dat iedereen plots anders doet en dat kan gewoonweg niet omdat er geen voorzieningen zijn.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Klopt, dat gaat zeker ... maar niet als 200.000 mensen datzelfde willen doen.
                              Dat is steeds het probleem van veralgemening ... sommigen willen dat iedereen plots anders doet en dat kan gewoonweg niet omdat er geen voorzieningen zijn.
                              Klopt volledig.
                              Klimaatproblematiek is wel iets meer dan enkel proberen wat minder CO2 uit te stoten. Er zal zeker een kostenplaatje aan hangen, maar evenzeer zal er een gedragswijzinging nodig zijn willen we een effect hebben.
                              bv Crocus-vakantie. Dit is de periode waar de sneeuwliefhebber zit naar uit te kijken en dan mekr je een plotse vlucht naar sneeuwgebieden. Zo snel als mogelijk en ter plaatse zo lang als mogelijk.
                              Een identieke vlaag (gen) zie je met de grote vakanties ... De verplaatsingsstromen die dan op komen zijn gigantisch en dat is niet enkel geldig voor ons land, allle landen kennen dit fenomeen.
                              Dus, treinen, graag, zo veel als mogelijk, maar we kunnen helaas niet allemaal op dezelfde dag, hetzelfde uur de trein nemen. Ons levensgedrag zal anders moeten en de vraag die zich dan stelt is: Hoe ga je dat in hemelsnaam in realiteit brengen ?
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Ja, hoe los je dat op?
                                Sluitingsperiodes afschaffen in bedrijven, schoolvakanties afschaffen, feestdagen afschaffen, bouwverlof afschaffen, skistations afschaffen, zomerweer afschaffen, ... ?
                                Want dit zijn de zaken die ervoor zorgen dat veel mensen tegelijk met verlof zijn. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X