Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het klimaat.

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    ... never mind ... 400 jaar verkeerd
    Juist, niet 400 jaar maar 419.
    2019-419 = 1600
    zucht
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Om op Leopard te reageren : wie zou zich nog de winters van 85-86-87 herinneren ? -18° OIp de koudste morgen in Jabbeke. Op oudejaars 84-85 had ik met vrienden afgesproken om in de tuin te slapen, in de tent. Ja man, de 15e januari is het beginnen vriezen dat het geen naam had, dat was het jaar dat we op de Brugse Reien zijn gaan wandelen. Zowat iedere diesel stond stil, iedere wissel was toe gevroren, heel het land op zijn kop. Wat wil nu het toeval ? Ong 10 jaar later was ik aan de praat met een visser uit Arjeplog (Zweeds Lappland) en op een gegeven moment ging het over wintertemperaturen. Op een gegeven moment vroeg hij hoe koud het wel werd in België en ik zei : "wel -18 gebeurt wel eens". Hij schoot in een lach, " toen hadden we hier -53°"
      Winter 1986-1987 was het hier in Limburg -23
      December 2010 was het trouwens paar dagen voor kerstmis ook -15

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
        Winter 1986-1987 was het hier in Limburg -23
        December 2010 was het trouwens paar dagen voor kerstmis ook -15
        Idd, de ontbrekende invloed van de zee is van een enorm belang. Vooral in Scandinavië is dat spectaculair. De Noorse haven Narvik ligt een heel stuk boven de Poolcirkel en is de noordelijkste ijsvrije haven ter wereld, 150 km landinwaarts (Zweden) vriest 's winters het dat het geen naam heeft. Een jonge collega was 2,5 jaar geleden op trouwreis naar Abisko (in de kerstvakantie). -40°C. Net geen 2 weken geleden waren we te gast bij mensen uit Luleå (Noord Zweden) en het ging daar ook over de winterse periode, brrrrrr. Een mens vraagt zich af hoe ze dat 100 jaar geleden konden overleven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Juist, niet 400 jaar maar 419.
          2019-419 = 1600
          zucht
          Neen, ge mist de pointe ... de middeleeuwse klimaatpiek was van ong het jaar 950 tot 1250, toen werden er in "Vlaanderen" en Engeland wijngaarden en perziken verbouwd ... Rond de jaren 1600 daarentegen zaten we met een "kleine ijstijd" vandaar de brueghliaanse "winterlandschappen"
          Dat is de verkeerde 400 jaar en niets anders .... evenzeer zucht dus ...
          Middeleeuws_klimaatoptimum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Neem nu iets banaal als F1 races edm, een test voor nieuwe of betere motoren, wel, waar blijft de F1 voor E-racewagens?
            Met milieuvriendelijke accu 's dan.
            https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_E ;-)
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Neen, ge mist de pointe ... de middeleeuwse klimaatpiek was van ong het jaar 950 tot 1250, toen werden er in "Vlaanderen" en Engeland wijngaarden en perziken verbouwd ... Rond de jaren 1600 daarentegen zaten we met een "kleine ijstijd" vandaar de brueghliaanse "winterlandschappen"
              Dat is de verkeerde 400 jaar en niets anders .... evenzeer zucht dus ...
              Middeleeuws_klimaatoptimum
              Ah, je bedoelde het zo ... Nu snap ik hem. Ik aludeerde enkel naar de jaren 1600 omwille van leefomstandigheden zonder naar het klimaat te wijzen. Ik had klimaat niet in mijn vizier. Ik dacht dat je het had over dei 19-jaar foutmarge ...
              Bedankt voor de link.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Om op Leopard te reageren : wie zou zich nog de winters van 85-86-87 herinneren ? -18° OIp de koudste morgen in Jabbeke. Op oudejaars 84-85 had ik met vrienden afgesproken om in de tuin te slapen, in de tent. Ja man, de 15e januari is het beginnen vriezen dat het geen naam had, dat was het jaar dat we op de Brugse Reien zijn gaan wandelen. Zowat iedere diesel stond stil, iedere wissel was toe gevroren, heel het land op zijn kop. Wat wil nu het toeval ? Ong 10 jaar later was ik aan de praat met een visser uit Arjeplog (Zweeds Lappland) en op een gegeven moment ging het over wintertemperaturen. Op een gegeven moment vroeg hij hoe koud het wel werd in België en ik zei : "wel -18 gebeurt wel eens". Hij schoot in een lach, " toen hadden we hier -53°"
                Ja, die periode herinner ik me nog heel goed. In die periode was ik interventiecontroleur bij de toenmalige MIVA en stonden wij in het centrum wissels open te kappen met hamer en beitel omdat de verwarming in de wisseltongen het niet trok. In die periodes gebeurde het ook dat stukken van het tramnet buiten de ring niet konden bediend worden. Ook meegemaakt dat eerst de trams niet buiten konden omdat de sporen vol ijs zaten om dan na twee dagen werken de trams buiten te krijgen en de bussen te moeten binnen halen omdat er een ijslaag van verschillende cm op het wegdek lag. Ook in die jaren hebben wij menige zomer hitte-uren gehad omdat het zo warm was en toen startte een periode hitte uren pas na een aantal dagen boven de 27 en stopte na een aantal dagen onder deze tmp.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Aan mij zal het alvast niet liggen, het is maar een moleculair aandeel, weet ik, maar toch, ik zeg altijd begin met jezelf ...
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

Aan mij zal het alvast niet liggen, het is maar een moleculair aandeel, weet ik, maar toch, ik zeg altijd begin met jezelf ...
                    We hebben hier dan ook nergens gezegd dat we niets doen, willen doen ... enkel maar dat probleem gigantisch groot is en dat die vele kleintjes niet voldoende zullen zijn om ook maar een zichtbare impact te hebben op het geheel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      We hebben hier dan ook nergens gezegd dat we niets doen, willen doen ... enkel maar dat probleem gigantisch groot is en dat die vele kleintjes niet voldoende zullen zijn om ook maar een zichtbare impact te hebben op het geheel.
                      Voor zover het echt een impact kan hebben.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Allemaal goed en wel, maar sommigen willen dat de politiek dit moet doen, behalve alles opslaan en beter of goedkoper openbaar vervoer (trein) aanbieden zie ik niet in wat die kunnen doen...
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Voor zover het echt een impact kan hebben.
                          In opvoeding, gedragslijnen is de ingesteldheid wel het voornaamste. Opvoeding, bewustwording begint in de kinderwieg en hoort in feite tot onze taken als ouders.
                          bv. Het bijhouden van het snoepgoedpapier om dat in de vuilnisbak te gooien. Dat ene stukje papier van 2cm op 3 cm éénmaal per week zal wel niet zo'n impact hebben, maar wel de bewustwording bij het kind dat afval niet zomaar op straat hoort.

Comment

Allemaal goed en wel, maar sommigen willen dat de politiek dit moet doen, behalve alles opslaan en beter of goedkoper openbaar vervoer (trein) aanbieden zie ik niet in wat die kunnen doen...
                            Mensen belonen en niet straffen voor hun inspanningen.

Mijn km zijn geminderd van 50.000km per jaar naar een 5.000km per jaar.
                            In plaats van dagelijks naar het werk te gaan met de wagen, doe ik dat nu bijna altijd met de trein.
                            Maar de belastingen op de wagen blijven dezelfde ... met andere woorden betaal ik in evenredigheid per km 10 keer meer dan vroeger.

Daar zou de regering een stimulans kunnen geven door wat korting te geven.
                            Maar ze hebben een oplossing bedacht (rekeningrijden als het er komt) ... ze gaan geen korting geven (kassa moet gevuld worden), ze gaan anderen nog meer laten betalen.

Men kan ook deels thuis werken ... klopt, maar internet voor werkgebruik is belast, een telefoon of GSM van het werk is belast en op de wagen dat je laat staan betaal je nog steeds de belasting.

Puur cijfermatig gekeken zou ik heden 10 keer meer moeten rijden dan vroeger, dan is de belasting per km veel minder.

Dus ja, de regering kan volgens mij wel veel meer doen, maar dat doen ze niet want geld is nog steeds belangrijker. [emoji6]

Idem met zonnepanelen ... afdokken en wacht maar tot ooit het kadaster omhoog gaat omdat men er heeft.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Mensen belonen en niet straffen voor hun inspanningen.

Mijn km zijn geminderd van 50.000km per jaar naar een 5.000km per jaar.
                              In plaats van dagelijks naar het werk te gaan met de wagen, doe ik dat nu bijna altijd met de trein.
                              Maar de belastingen op de wagen blijven dezelfde ... met andere woorden betaal ik in evenredigheid per km 10 keer meer dan vroeger.

Daar zou de regering een stimulans kunnen geven door wat korting te geven.
                              Maar ze hebben een oplossing bedacht (rekeningrijden als het er komt) ... ze gaan geen korting geven (kassa moet gevuld worden), ze gaan anderen nog meer laten betalen.

Men kan ook deels thuis werken ... klopt, maar internet voor werkgebruik is belast, een telefoon of GSM van het werk is belast en op de wagen dat je laat staan betaal je nog steeds de belasting.

Puur cijfermatig gekeken zou ik heden 10 keer meer moeten rijden dan vroeger, dan is de belasting per km veel minder.

Dus ja, de regering kan volgens mij wel veel meer doen, maar dat doen ze niet want geld is nog steeds belangrijker. [emoji6]

Idem met zonnepanelen ... afdokken en wacht maar tot ooit het kadaster omhoog gaat omdat men er heeft.
                              Om aan te vullen, sluiten ...
                              Als je met zijn drietjes bent en je wil van Brussel naar Oostende, dan ben je stukken beterkoop met de wagen dan met de trein. Wil je met de trein dan moet je ofwel nabij een station wonen, ofwel met de wagen tot aan het station rijden en hopen dat je parking vind, ofwel met het andere openbaar vervoer.
                              Je wagen is belast voor gebruik van 365 dagen per jaar, of je nu rijdt of niet.
                              Met de wagen heb je vrijheid om te vertrekken wanneer dat het beste schikt en je komt terug naar huis wanneer je dat schikt. bv om 23u na een opera- of cinema- of toneel- of wat dan ook.
                              Wil je tijdens het weekend in Oostende 's avonds een event mee maken en je woont in Buggenhout, dan vertrek je willens nillens naar huis om 21uur. Mis je die of mis je de aansluiting in Gent dan is de eerstvolgende trein om 5 uur 's morgens ...
                              Wil je in het weekend in Gent een evenement in het centrum mee maken dan vertrek je het best vanuit het centrum om 21u30 want je laatste trein is om 22 u.
                              Maw, je neemt de wagen indien je nu echt realistisch wil zijn of je blijft thuis.

Of hoe onozele overheidsmaatregelen of tips mensen op het verkeerde been kunnen zetten. De mobiliteitsscore. Wanneer ik die invul kom ik uit op amper 6,4, maar bij de verklaring van die score merk ik dat: er is een uitstekende openbaar vervoer, een uitstekende bereikbaarheid van onderwijs, een uitstekende bereikbaarheid van winkels, uitstekende bereikbaarheid van gezondheidszorg maar helaas pindakaas iets slechter voor cultuur en kunst ... Dat men mij nu eens verklaart dat alles eigenlijk goed is, maar dat de score maar 6,4 bedraagt. De score zal wel juist zijn of in feite naar realtiet nog veel te hoog, de uitleg deugt wel niet. Of zoals op school: "Jongen, je hebt uitstekend gewerkt alhoewel je gebuisd bent". De eerste trein 's morgens naar Gent vertrekt om 7 uur (tijdens de werkdagen). Met de bus doe je nagenoeg 37 minuten over 9 km, met de wagen zo'n 15km. Wil je naar het ziekenhuis in Dendermonde (het dichts bij gelegen) dan kan je met de bus daar niet geraken. Eerst 35 minuten bus om dan nog eens 23 minuten tevoet ..
                              Hier is dudielijk een verschil tussen de realiteit en de voorgestelde theoretische mobiliteitsscore. Van heel goed naar bar slecht...

Er is vermoedelijk een pak geld gestoken in de ontwikkeling van dat spul en vermoedelijk is het aantal begunstigden best niet kenbaar, maar utieindelijk is dit ons geld en helpt het ons helaas geen zier vooruit.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/18/mobiscore/

http://www.mobiscore.be/

Als individu moeten we ons best doen en moeten we proberen een steentje bij te dragen, maar wil men slagen dan zal op hoger vlak toch alles eens grondig moeten bekeken, herschikt en aangepast worden en de inzet van het individu gepromoveerd en niet getaxeerd zoals men nu doet.

Comment

Kwa mobiscore heb ik een dikke buis Wim, mooier nog : de GPS stuurt zowat iedereen verkeerd omdat de straatnaam niet klopt. Maar dat heb ik er graag voor over.

Comment

Working...
                                X