Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het klimaat.

    Al die evoluties gaan langzaam, net iets te langzaam.

    Abrupte veranderingen kunnen gewoon niet gebeuren.
    Je kan niet zeggen dat we bv vanaf 1 Januari allemaal electrisch gaan rijden, omdat er gewoon op die tijd niet genoeg autos kunnen geproduceerd worden.
    Maar als er vanaf volgende maand 10% electrische auto's verkocht worden, dan gaat de evolutie sneller dan vandaag.

    Het gaat er om trends om te draaien, en daarom moet je snel beginnen, maar zonder daarom alles wat er is overboord te gooien.
    Als alle korte vliegreizen met de trein moeten, dan moeten er treinen bij komen, en extra capaciteit. Dat duurt wel even.
    Maar als je niet begint met de investering, dan zal het ook niet gebeuren.

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
      Op vrij korte termijn moeten de fossiele brandstoffen verdwijnen !
      En waarop gaat de wagen rijden?
      Elektrisch alternatiefje? Met groene stroom die nu al meer dan een maand op gebruikt is.
      Tegen 2025 kern uitstap, maar we hebben nu maar groene energie voor 1,5maand op het jaar.
      nog 6 jaar te gaan voor een goeie oplossing ;-)

      Kerosine zwaarder belasten?
      Goed plan, de rijken voelen het toch niet, en de minder rijken mogen niet meer op reis gaan.

      Wat gaan de minder rijken doen als ontspanning:
      Met de elektrische wagen naar de kust (verder rijden wordt al een uitdaging met een puur elektrische wagen), dan daar allemaal aan de laadpaal
      en oei.... de huidige infrastructuur voldoet niet om al die wagens laten bij te laden en de energie was al op (of is zo duur geworden, dat enkel de rijken dat nog kunnen).

      Dus terug naar den ouwen tijd:
      de rijken kunnen op reis en naar de kust, en de minder rijken, die kunnen leven om te werken....
      jup, ik zie daar voordelen in...
      Ik heb het nieuwsbericht gemist, maar ik hoorde ergens nog maar een melding dat belgen (of vlamingen) meer en meer moeite hebben om alle facturen te betalen. Maar de milieuterrorist wilt alles nog wat duurder maken...

      Want dan kunnen we de schone lucht ergens anders gaan kopen?
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        Ik ben net terug van Nepal ...
        Nepalezen met wat geld op de rekening, komen zo graag naar Europa, omwille van de zuivere lucht !
        Nu ik er geweest ben, moet ik hier ook eens diep ademhalen om mijn longen te zuiveren.

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          Als alle fossiele brandstoffen verdwijnen dan zit de kerosine daar ook in !
          Dus dat verhaaltje arm of rijk kan maar een zeer korte overgangsmaatregel zijn.
          En het zal terug naar af zijn op vele gebieden, zowel voor arm als rijk.
          Er zullen dan heel wat onpopulaire wetten moeten gestemd worden.
          We zijn jaren verwend geweest en inleveren dat gaat pijn doen.
          Maar het zal dat zijn of of ellende voor iedereen op grote schaal.
          Men wist dat er een en ander op ons af komt maar politiekers komen niet met onpopulaire plannen, waarom ?
          Allemaal om dezelfde reden, centen en procenten !
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • Re: Het klimaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Maar de milieuterrorist wilt alles nog wat duurder maken...
            En dus doe je niets en binnen X aantal jaren kan je op een kwartier vanuit Brussel naar de kust want je hoeft niet eens meer Gent voorbij

            Niets doen is geen optie, en ja, dat gaat (veel) geld kosten. Wat is het alternatief?

            Op korte termijn wordt het weer extremer. Meer hittegolven, meer stormen e.d.
            Het grootste probleem is dat er eigenlijk al veel jaren geleden iets had moeten gedaan worden, er was dan meer tijd geweest, de kosten zouden over een langere periode gespreid kunnen worden en ook mensen hadden zich langzamer kunnen aanpassen.
            Investeren in milieuoplossing hoeft niet eens zwaar door te wegen voor de "doorsnee mens" als grote bedrijven (ik denk aan Arcelor, Google, AB Inbev e.d.) al eens gewoon belastingen zouden betalen i.p.v. te "optimaliseren" via allerhande constructies. M.a.w. gewoon zoals iedereen.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • Re: Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Niets doen is geen optie, en ja, dat gaat (veel) geld kosten. Wat is het alternatief?
              .
              Ik zeg niet dat we niets moeten doen.
              Ik zeg wel dat voor redelijkheid gaan moeten gaan.

              Je kan volgens mij niet alle plezier van de mens wegnemen, het leven duurder maken en ze niets meer gunnen...

              We zijn niet klaar om op korte termijn fossiele brandstoffen (en dus het grootste deel van de mobiliteit) te schrappen.
              Dan stort je Belgie gewoon in een regelrechte crisis.

              haal alle vrachtwagens, schepen en vliegtuigen eens uit roulatie.
              Dan katapulteer je op dit moment Belgie terug naar de oertijd.
              Vaarwel economie, 't voordeel is dat iedereen dan kan stoppen met werken om zijn eigen patatten te kweken

              Elektriciteit is niet het alternatief zoals sommige beweren.
              Niet als we puur op groene energie willen overstappen.
              Er moeten valabele alternatieven komen voor brandstof, zodat vliegen en rijden wel een mogelijkheid blijft zonder de mensen kaal te plukken.

              Deze morgen nog maar in de krant, 1 op 3 vlamingen heeft het moeilijk om de facturen te betalen.
              Terwijl roept Frakske dat alles nog duurder moet gemaakt worden...

              Net zoals bij Anuna, zou ik van de grootste roepers wel eens hun ecologische voetafdruk willen zien.
              Ik ben 32, heb nog nooit Amerika gezien, verdorie, zelfs nog nooit buiten Europa op reis gegaan...
              Maar de mensen die het wel mogen meemaken hebben staan voorop de strijd te voeren om het leven duurder te maken.
              Waarschijnlijk omdat hun spaarrekening groot genoeg is om zichzelf veilig te stellen.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                Ik ben net terug van Nepal ...
                Nepalezen met wat geld op de rekening, komen zo graag naar Europa, omwille van de zuivere lucht !
                Nu ik er geweest ben, moet ik hier ook eens diep ademhalen om mijn longen te zuiveren.
                Toen ik in 1995 (!) in Katmandu was, liep de helft van de mensen ziek van de bar slechte lucht in de stad.
                Er is dus nog niets veranderd.
                Katmandu bevindt zich wel in een dal, smog kan er door de omringende bergen niet weg.
                Maar de regering heeft in wezen niets ondernomen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • Re: Het klimaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Ik zeg niet dat we niets moeten doen.
                  Ik zeg wel dat voor redelijkheid gaan moeten gaan.
                  Vind ik ook....Laat al die slimmeriken eens met iets realistisch komen...

                  Misschien eerder de wetenschap steunen om knappe uitvindingen te zoeken zoals b.v. die zonnepanelen die waterstofgas uit de lucht halen.
                  Met 20 van die panelen zou een gezin een heel jaar electriciteit en verwarming hebben... en dan Freya Van den Bossche die betaalbaar laten maken voor iedereen )

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

                    Misschien eerder de wetenschap steunen om knappe uitvindingen te zoeken zoals b.v. die zonnepanelen die waterstofgas uit de lucht halen.
                    Dan betalen we voortaan belastingen op lucht (het belastinggeld moet toch ergens vandaan komen).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      Ik zeg niet dat we niets moeten doen.

                      Positief dat je dat inziet !

                      Er moeten valabele alternatieven komen voor brandstof, zodat vliegen en rijden wel een mogelijkheid blijft zonder de mensen kaal te plukken.
                      die zullen er komen maar het zal niet in 1-2-3 zijn, men is te laat wakker geschoten,
                      ik vertel al zeker 30 jaar dat daar werk moet van gemaakt worden maar dat werd dikwijls weggelachen, er was trouwens tijd genoeg, dat was de tijd dat sommige politici zeiden dat je de problemen moest aanpakken wanneer ze zich voordeden


                      Deze morgen nog maar in de krant, 1 op 3 vlamingen heeft het moeilijk om de facturen te betalen.
                      ik denk dat dat overroepen is, de ene mens kan veel meer met 100 Euro dan de andere

                      Terwijl roept Frakske dat alles nog duurder moet gemaakt worden...
                      ik roep zoiets niet, ik geef een voorbeeld van wat men bv zou kunnen doen, ik probeer ogen te openen,
                      er zijn allerlei mogelijkheden, het jammere is dat het gaat kosten.
                      Ik begrijp uw frustratie, maar de huidige en komende generaties gaan hoe dan ook de factuur betalen van wat in het verleden allemaal is fout gedaan


                      Net zoals bij Anuna, zou ik van de grootste roepers wel eens hun ecologische voetafdruk willen zien.
                      Mijn ecologische voetafdruk is waarschijnlijk kleiner dan de jouwe "

                      Ik ben 32, heb nog nooit Amerika gezien, verdorie, zelfs nog nooit buiten Europa op reis gegaan...
                      Ik ben 73 en ik ben 1 x buiten Europa geweest, ik rijd met een klein vrij zuinig benzinewagentje en ik doe zeer veel van mijn boodschappen met de fiets of met het openbaar vervoer als dat mogelijk is.
                      Als het voor mezelf was zou ik er mij gewoon niets kunnen van aantrekken en het kamp van de nonbelievers kiezen, gezien mijn leeftijd ga ik er toch zelf niet zo heel veel last meer van hebben toch of wat dacht je ?


                      Maar de mensen die het wel mogen meemaken hebben staan voorop de strijd te voeren om het leven duurder te maken.
                      Niet mijn schuld dat die mogelijkheden geschapen werden, ik heb er niet echt gebruik van gemaakt, of toch, ik vloog 1 maal met Ryanair, mijn verontschuldigingen daarvoor !
                      Eigenlijk zou je gelukkig moeten zijn dat ik als oudere zo met jouw toekomst begaan ben.
                      En voor alle duidelijkheid, ik woon in een gewoon eenvoudig huis en ik zit niet op een berg geld !
                      Alles wat er nu op ons maar vooral op de jongeren afkomt dat vind ik zeer jammer en het had beslist beter gekund
                      misschien kunnen ze dat zilverfonds dat ze aanlegden daarvoor gebruiken ? of wat hebben ze daar weer mee gedaan


                      Toen ik jouw leeftijd had dan had ik een eenvoudig cameratje waar ik hooguit 2 x per jaar een filmpje voor kocht want gewoon die ontwikkeling betalen dat kostte mij toen een flinke hap uit mijn budget.
                      Mijn plantpatatten die liggen klaar zoals de laatste 45 jaar het geval was
                      Ik wens u een fijn leven en ik hoop dat je uw dromen kan waarmaken uit de grond van mijn hart !
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • Re: Het klimaat.

                        Ik heb vaak het gevoel dat -- milieu -- het weer - een de begrip klimaat - door elkaar gemengeld werd.

                        Voor het klimaat - dat kunnen wij niet voorspellen - zo als hier zo graag beweerd werd.

                        Dit is nu een chart van het klimaat van de laatste 1000 jaren.



                        Ook moeten wij factoren in het oog houden buiten onze eigen werking.



                        het is een ingewikkeld thema - maar ik heb vaak het gevoel dat wat vroeger de kerk was - nu op heden de nieuwe beweging is.

                        Ik ben opgevoed dat ik mij niet wil onderwerpen van een religie.

                        Om een probleem op te lossen - moeten wij de oorzaken kennen. En dat is spijtig nog niet gebeurt.

                        We hebben een media hype - niet meer.

                        En ja - ik wil dat mijn kleinkinderen in een beter wereld leven - maar niet zo als de jeugd nu in de Iran - waar de religie nog altijd de boven hand heeft. De jeugd daar is niet gelukkig van.

                        Dus wij moeten thema met veel bedacht aangaan. Dat wat vandaag gebeurt is meer dan contraproductief - wij moeten ons positief verder ontwikkelen.

                        Bekijken wij ons hobby - wij hebben het chemielabo verlaten en zijn naar de digitale wereld overgestapt. Een overstap naar een schoner wereld.

                        En dit alles is zonder de religie gebeurt - alles op vrijwillige basis.

                        Comment


                        • Re: Het klimaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                          Ook moeten wij factoren in het oog houden buiten onze eigen werking.
                          Als er nu één ding GEEN effect heeft op het klimaat is het wel dat...
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • Re: Het klimaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                            Ik zeg niet dat we niets moeten doen.
                            Ik zeg wel dat voor redelijkheid gaan moeten gaan.

                            Je kan volgens mij niet alle plezier van de mens wegnemen, het leven duurder maken en ze niets meer gunnen...

                            We zijn niet klaar om op korte termijn fossiele brandstoffen (en dus het grootste deel van de mobiliteit) te schrappen.
                            Dan stort je Belgie gewoon in een regelrechte crisis.

                            haal alle vrachtwagens, schepen en vliegtuigen eens uit roulatie.
                            Dan katapulteer je op dit moment Belgie terug naar de oertijd.
                            Vaarwel economie, 't voordeel is dat iedereen dan kan stoppen met werken om zijn eigen patatten te kweken

                            Elektriciteit is niet het alternatief zoals sommige beweren.
                            Niet als we puur op groene energie willen overstappen.
                            Er moeten valabele alternatieven komen voor brandstof, zodat vliegen en rijden wel een mogelijkheid blijft zonder de mensen kaal te plukken.

                            Deze morgen nog maar in de krant, 1 op 3 vlamingen heeft het moeilijk om de facturen te betalen.
                            Terwijl roept Frakske dat alles nog duurder moet gemaakt worden...

                            Net zoals bij Anuna, zou ik van de grootste roepers wel eens hun ecologische voetafdruk willen zien.
                            Ik ben 32, heb nog nooit Amerika gezien, verdorie, zelfs nog nooit buiten Europa op reis gegaan...
                            Maar de mensen die het wel mogen meemaken hebben staan voorop de strijd te voeren om het leven duurder te maken.
                            Waarschijnlijk omdat hun spaarrekening groot genoeg is om zichzelf veilig te stellen.
                            Je moet gewoon beseffen dat iedere liter olie die we gebruiken een extra probleem is, we leven op krediet, en de planeet slaat dan hard terug.

                            Trouwens, ooit is die olie toch op, en dan moeten we wel iets anders vinden.
                            Dat het geld zal kosten is een feit, maar het zal ook een economie opleveren.

                            Ik denk dan terug aan mijn studietijd, het begin van de democratisering van computers. Die ging zowat 1/3 van de jobs vernietigen, en dan de robots... alle arbeiders werkloos.
                            Feit is dat het omgekeerd was. Zonder computers zouden we veel meer werklozen hebben, en in elk geval veel minder welvaart.

                            Als we niks doen, dan krijgen we door de stijgende zeespiegel een enorme migratiegolf, die dan nog eens versterkt wordt doordat bepaalde druk bewoonde gebieden in Afrika onbewoonbaar worden.
                            Of een arbeider dan binnenkort nog op vakantie kan naar Tenerife is een "first world problem". Er zijn een paar miljard mensen die nog nooit een vliegtuig van binnen gezien hebben. Hebben die daar recht op... ik denk het niet.
                            Ik denk dat een veilige woonplaats en voeding primeren. En de rijken zullen meer kunnen dan de armen. Is altijd zo geweest, en zal altijd zo zijn. Maar ook op dat gebied is er een trend naar het eerlijker belasten van grote vermogens.

                            Maar we hoeven niet alles in doemdenken om te zetten, er zijn mogelijkheden zat, we moeten ze benutten.

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              de cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij - men kan alles nalezen.

                              Dus gemeten aan de Belgische kust.

                              Zo komt de zeespiegelstijging tussen 1993 en 2015 uit op een gemiddelde van circa 3 mm/jaar

                              Comment


                              • Re: Het klimaat.

                                @ ont4bam

                                dat de mens in een microklimaat inpakt heeft - daar ben ik mij bewust van. Kunnen wij hierin verbeteringen brengen - ja heel zeker.

                                Maar we zien een verandering van de klimaatzones enkel op het noordelijke en het zuidelijke halfrond van af in de zone van zomer en winter de 23.5° kantelstuk hebben. Hoe dichter bij de equator zijn ze nihil.

                                Het weer wat wij hier in Europa kennen - wordt geboren in de Indische Ocean - trekt over midden Afrika - dan over de Atlantik naar de Cariben langs de oostkust van de VS richting Groenland om dan stil aan naar Europa te komen.

                                Alles is veel ingewikkelder als wij tot nu toe weten. In plaats van wilde panic is het begrijpen en onderzoeken van het gebeuren iets wat tot een betere resultaat leidt.

                                mvg

                                Grashalm

                                Comment

                                Working...
                                X