Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

STEMPLICHT anno 2018

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: STEMPLICHT anno 2018

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    In de Westerse landen waar geen 'opkomstplicht' bestaat, dagen doorgaans toch nog zo'n 66 à 80% van de kiezers op (bvb Nederland, Frankrijk).
    Veel mensen zijn dus wel terdege bewust van hun dagelijks bestuur.
    Klopt met wat ik eerder aangekaart heb, wie er bewust mee bezig is die zal zijn stem wel uitbrengen.
    Maar die dat geen interesse hebben, die gaan tenminste niet verplicht tegen hun zin stemmen met grote kans op blanco of eender wat om er vanaf te zijn.
    Dat is toch 20 tot 34% kans op een onbewuste keuze dat vermeden wordt en de stemmen komen daar dan echt van mensen waar het wel iets voor uitmaakt.
    Met stemrecht in plaats van stemplicht heeft ieder zijn vrije keuze.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      .../
      Met stemrecht in plaats van stemplicht heeft ieder zijn vrije keuze.
      en als de werkgever dan zegt "ge moet komen werken"

Er zullen er zijn die toch gaan maar
      je zal toch een hoop volk hebben dat niet komt stemmen omdat ze moeten werken.

Nu zijn er regels voor mensen die toch moeten werken.

Je kunt er over bezig blijven, voor en nadelen geven maar uiteindelijk hebben we er niets over te zeggen. ;-)

--
      mlap.
      T.T.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Het blijft kiezen tussen de cholera en de pest welk systeem je ook kiest.
        Hoe noem je dan de ziekte in Duitsland, Italië ruwweg tussen 1935 en 1945 ? Aids of kanker ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Er wordt in onze welvaartsmaatschappij heel veel nodeloos geklaagd.
          Veel mensen schijnen zich niet te realiseren vanwaar we komen.
          Amper 100 jaar geleden was Vlaanderen nog een verarmde boerenregio waar notabelen op feodale wijze nog de scepter zwaaiden.
          De maatschappij is zo veel veranderd en een gans stuk complexer geworden.
          Er waren in de laatste decennia goede en minder goede bestuurders, dat is waar.
          Maar continu klagen en zagen en er zelf nooit iets aan willen doen is uiteraard gemakkelijk.
          We mogen blij zijn dat er nog mensen zijn die dat wel willen.
          Democratie komt niet vanzelf.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Dat kan zeker, maar stel dat je kiest voor partij ABC, weet jij of die QR code wel met ABC overeenkomt en niet met XYZ?
            Bij een hertelling zal het resultaat zeker hetzelfde zijn, niemand kan weten of zijn stem correct verwerkt werd.

Vertrouwen moeten we hebben, maar zoals vroeger door de tellers kon gefoefeld worden, zo zou ook nu door een snuggere programmeur de software gemanipuleerd kunnen zijn.

Misschien wat vergezocht, maar volledig uitsluiten?
            Ik denk dat met alles te frauderen valt.
            De hertelling kan zelfs op 2 manieren gebeuren.

- alle briefjes scannen
            - alle briefjes manueel tellen, want de partij en de namen waarvoor je gestemd hebt staan daar op.

Tuurlijk valt alles te kraken, maar net zoals een inbraakbeveiliging probeer je de verhouding tussen "wat is er te winnen", en de moeite die je er moet in steken juist te leggen.
            Als morgen in één stembus of telbureau een partij ineens 80% van de stemmen heeft, dan zal dat wel nagekeken worden.

Als er in tientallen stembussen een verschil van 2-3% opduikt, dat is veel moeilijker te detecteren.
            Ik ben er van overtuigd dat er meer dan genoeg mensen gaan nakijken of het juist verlopen is (getuigen, rechters, ambtenaren, ...), die ook allemaal andere belangen hebben dat het niet zo makkelijk is om te frauderen.

En zoals eerder geschreven, het is makkelijker om met papier te frauderen.
            Je drukt wat stembrieven bij, en je mengt die op één of andere manier tussen de rest. Die zegels etc lijken me veel makkelijker na te maken dan in die computers in te breken.

Comment

Met papieren documenten was het bij telling schering en inslag, dat een teller tussen zijn nagel een stukje potlood (de stift) waarmij hij de stembiljetten van de concurrentie ongeldig maakte door er een potloodstreep op aan te brengen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Hoe noem je dan de ziekte in Duitsland, Italië ruwweg tussen 1935 en 1945 ? Aids of kanker ?
                Ebola misschien?
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  De hertelling kan zelfs op 2 manieren gebeuren.

- alle briefjes scannen
                  - alle briefjes manueel tellen, want de partij en de namen waarvoor je gestemd hebt staan daar op..
                  Hoeveel mensen hebben die QR code in detail bekeken om te zien of het allemaal klopt?

Die hertelling is niet het probleem, het is het zeker zijn dat uw keuze er echtnop staat.

Maar maakt niet uit, we zijn er weer een tijd van verlost. [emoji106]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Hoeveel mensen hebben die QR code in detail bekeken om te zien of het allemaal klopt?

Die hertelling is niet het probleem, het is het zeker zijn dat uw keuze er echtnop staat.

Maar maakt niet uit, we zijn er weer een tijd van verlost. [emoji106]
                    Yep, tot mei volgend jaar. Dan mogen we nog even onze federale vrienden gaan bedanken voor bewezen diensten... of niet.
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                      Yep, tot mei volgend jaar. Dan mogen we nog even onze federale vrienden gaan bedanken voor bewezen diensten... of niet.
                      Ook dat nog. [emoji20]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        Mijn vrouw is nog nooit gaan stemmen, en nog nooit iets van gehoord.
                        Ze moeten dat binnen 7 dagen beboeten.
                        1e keer is een berisping, 2e keer een boete tussen de 30 en 60 euro of zoiets, 3e keer hetzelfde
                        en de 4e keer een ontzegging van 10 jaar stemmen hahahaha
                        Wie zou de niet stemmers beboeten? Deze die aan de macht zijn? dan zijn ze de volgende keer zeker dat je "tegen" zou stemmen.

Comment

Kan je uitleggen hoe je dat doet? Ik heb ze bekeken maar veel ben ik er niet uit wijzer geworden. Ik neem aan dat er op een of andere manier hetzelfde opstaat als eronder maar zeker ben ik er niet van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Kan je uitleggen hoe je dat doet? Ik heb ze bekeken maar veel ben ik er niet uit wijzer geworden. Ik neem aan dat er op een of andere manier hetzelfde opstaat als eronder maar zeker ben ik er niet van.
                            Awel ik zou het ook niet weten, heb ook niet geprobeerd om die te scannen om te zien of het leesbaar is met een standaard app.
                            Het zal ook wel gecodeerd zijn 9/10.
                            Spijtig dat het nu te laat is, anders had ik er een foto van genomen om dat thuis eens te proberen.
                            Oei ... mag dat wel? [emoji12]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Onder die QR stond in leesbare tekst waar je op gestemd hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Onder die QR stond in leesbare tekst waar je op gestemd hebt.
                                Dat is de theorie. Maar is dat zo? Hoe kan je dat onafhankelijk controleren? Dat is de vraag.

Comment

Working...
                                X