Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koksmessen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: koksmessen

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
    Ik heb enkel maar ervaring met die Kai Shun Classic messen , heb er daar intussen een redelijk assortiment van liggen , een broodmes heb ik echter niet. Voortreffelijke messen die voor mij persoonlijk heel goed in de hand liggen en vooral hun snede heel lang behouden. Ik koop ze bij een oude BD gediende Hans Van Rafelghem ( https://www.avr-toon.com/messen/japa...i/shun-classic ) , elk jaar slijpt Hans gratis je messen indien bij hem gekocht terug scheermesscherp , gewoon opsturen en hij stuurt ze op z'n kosten netjes geslepen terug naar je.

Ha, de Hans. Ze gebruiken een heel speciale slijpmachine, ik denk dat er maar twee in België zijn. Ik denk ook te hebben gehoord dat ze in België alleenverdeler zijn van Kai messen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
      In beginsel ook in overweging genomen, maar vanwege te groot/plaats gebrek geen snijmachine.
      Heb je die snijmachine gezien bij Binnenste buiten? Die man had ook heel veel exotische kookspullen.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Ik begrijp.... Een Berkel verzet je niet met één arm. Onze keuken staat in een U met aanvullend in het midden een werkeiland en een eetblad los daarvan. Op het linkse deel van de U staan een professionele kneder van Vema (weegt een "ton"), een toaster, een Kenwood, een pizzaoven, de Berkel snijmachine en een droogoven van Stöckli. Op kerstavond hadden we amper plaats om nog een bord te zetten
        Whaha, lijkt er op dat ons huis in jullie keuken past..

Comment

Vind ze echt mooi die Kai messen...maar het houdt me een beetje tegen dat ik er zo voorzichtig mee moet zijn...4 gebruikers in huis, en naar mijn idee kan een Güde broodmes wat meer stootjes hebben...ik kan gelukkig in Maastricht het Kai en Güde mes bekijken.

Comment

Het is het Güde Alpha zwart broodmes van 32 cm geworden.
            Last edited by Mullie; 28 december 2018, 20:14.

Comment

Veel plezier ermee Chris.

Comment

Vraagje,

Onlangs kregen wij bij ons hellofresh pakket een mes kado,
                BergHOFF Ron Line met houten handvat.

Prachtig mes, vlijmscherp (nieuw natuurlijk) maar dat houten handvat moet blijkbaar ingeolied worden?
                welke olie is hiervoor aan te raden? en hoe? Doordrenken, of klein vleugje olie?
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Vraagje,

Prachtig mes, vlijmscherp (nieuw natuurlijk) maar dat houten handvat moet blijkbaar ingeolied worden?
                  welke olie is hiervoor aan te raden? en hoe? Doordrenken, of klein vleugje olie?
                  Geen idee maar wij hebben zo'n pan van Bergoff (ik moet zeggen : het is een hele goeie). Zelfde probleem. Hou me op de hoogte als je wil

Comment

Ik zou een lichte keukenolie gebruiken. Kwestie van geen vinaigrette met motorolie aan te lengen.
                    Eventueel wat notenolie of zo, kwestie van de kleur. Olijfolie gaat te vettig zijn, vermoed ik.
                    Lichtjes inwrijven en terug afkuisen en laten drogen. Eventueel een paar keer herhalen.
                    Teveel olie ineens verstopt de poriën en gaat door de tijd wat ranzig ruiken.
                    Als ge afwast zal het afwasproduct de olie wegwassen dus om de zoveel tijd terug lichtjes inoliën.
                    mg,
                    Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      Vraagje,

Puur een gokje he, lijnolie?

Na Google vind ik dit:
                      Een mes met houten handgreep onderhouden is overigens helemaal niet zo moeilijk. Wij leren je hoe je verschillende houten handgrepen kunt onderhouden.

En ik zie er lijnzaadolie tussen staan

Comment

Ik olie de handvaten van mijn beitels, japanse schaven, en ander gereedschap in met TopOil van Osmo.
                        Goed schudden, inwrijven, overtollige olie afvegen en klaar. Na een half uurtje is het droog genoeg om weg te leggen. Afhankelijk van het gebruik doe ik dit 2 tot 4 keer per jaar. Dergelijk gereedschap ziet wel wat meer af dan een keukenmes, 1 a 2 keer per jaar zal dus wel volstaan.

Gebruik Osmo trouwens voor al het hout in huis (vloeren, meubels,...)
                        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                          Ik olie de handvaten van mijn beitels, japanse schaven, en ander gereedschap in met TopOil van Osmo.
                          Goed schudden, inwrijven, overtollige olie afvegen en klaar. Na een half uurtje is het droog genoeg om weg te leggen. Afhankelijk van het gebruik doe ik dit 2 tot 4 keer per jaar. Dergelijk gereedschap ziet wel wat meer af dan een keukenmes, 1 a 2 keer per jaar zal dus wel volstaan.

Gebruik Osmo trouwens voor al het hout in huis (vloeren, meubels,...)
                          Ik zou de vraag steller wel even adviseren om een olie te gebruiken die geschikt is voor menselijke consumptie. Aangezien je er voedsel mee gaat bereiden. En ik weet niet in hoeverre je olie geschikt is om binnen te krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                            Ik zou de vraag steller wel even adviseren om een olie te gebruiken die geschikt is voor menselijke consumptie. Aangezien je er voedsel mee gaat bereiden. En ik weet niet in hoeverre je olie geschikt is om binnen te krijgen.
                            Osmo topoil is voedselveilig. Wel de topoil gebruiken, niet hun produkten die voor vloeren bestemd zijn 😊
                            Flickr

Comment

Working...
                            X