Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koksmessen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: koksmessen

ik heb ook een wet staal gekocht in een speciaalzaak en, misschien is het mijn indruk of een idee fixe, dan snijd het precies minder.
    Volgens mij moet ik dat verkeerd doen, met het wetstaal sluip in tegen de snee in.
    Kweet nie of je Jeroen die paprika heb zien snijden, maar met de pel er nog aan is een paprika toch taai om te snijden.
    Meus is verre van mijn favoriete kok, maar zijn messen snijden toch altijd zo goed hé, ben daar jaloers op.
    Ik heb slecht één niet Duits mes, m.n. een Qdesign, een groenten mes.
    Dit is een Engels merk dacht ik maar die vind ik nergens meer.
    Last edited by Red Falcon; 9 november 2018, 11:45.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik gebruik voor groenten dit mes: https://www.ikea.com/be/nl/producten...l-art-70287937

Ik heb dat met mijn Lansky setje op 15° geslepen en gestropt.
      Voor elk gebruik een keer of 2 over het wetstaal.
      Een Paprika is echt geen issue voor dat mes.

Een veilige test voor een mes is dat gewoon rustig neer te zetten op een snijplank (pastic of hout), en dan controleer je of je dat mes makkelijk zijwaarts kan bewegen.

Belangrijk met die Lansky is dat je voldoende tijd neemt, en rustig van grof naar fijn gaat. Nadien moet je de snijkant mooi zien spiegelen.

Comment

Dat die ik met mijn Lansky van zwart over alle andere kleuren tot geel en zo nu en dan doe ik een paar druppeltjes olie.

15° ?

Op mijn toestel staan, 30°, 25°, 20° en 17°
        Smalle mesjes kan ik maar met moeite op 25° slijpen.
        Maar mijn grote messen doe ik dan op 20°.
        Volgende keer doe ik mijn grotere messen op 17°.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Dat groentemes doe ik op het eerste gaatje, een koksmes op het tweede. Nameten doe ik dat niet.

Strop je je messen ook op leer?

Comment

Nee, helaas niet. Maakt dat een groot verschil?
            Toen ik klein was ging de kapper met zijn scheermes eerst over een leren band, dat herinner ik mij nog levendig.

Comment

Walrus leer zou het beste zijn Luc, lees onderstaande link eens, die kunnen het weten.

Robert Herder Messen. Voordelig en Snel uit voorraad geleverd. Gratis Thuisbezorgd vanaf € 50!

Comment

De houtsnijders van Nusnäs in Zweden werken na het leer verder af op .... krantenpapier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Nee, helaas niet. Maakt dat een groot verschil?
                  Toen ik klein was ging de kapper met zijn scheermes eerst over een leren band, dat herinner ik mij nog levendig.
                  Ja, en het werkt nog beter me slijppasta, of een polierschijf.
                  Koop U gewoon op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel voor een paar euro een paar leren botten, dan heb je leer voor 3 stroppen en het kost niks.

Een echt oud scheermes is zo dun dat je dat na iedere scheerbeurt (hangt van de baard af) moet doen.

Wetstaal neemt heel weinig af, is eigenlijk alleen bedoeld om de snee die wat plooit terug recht te zetten.

Als uw mes bot is, eerst met de lansky, dan stroppen, en telkens na gebruik even over wetstaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Walrus leer zou het beste zijn Luc, lees onderstaande link eens, die kunnen het weten.

https://www.e-messen.nl/robert-herder
                    Heel goede tip Geert, mijn "patattenschiller is er eentje van Robert Herder (dat van €15,50).
                    Zijn koksmessen interesseren mij wel sterk.
                    Maar dat leer, waar zou je dat kunnen vinden?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Ja, en het werkt nog beter me slijppasta, of een polierschijf.
                    Koop U gewoon op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel voor een paar euro een paar leren botten, dan heb je leer voor 3 stroppen en het kost niks.

Een echt oud scheermes is zo dun dat je dat na iedere scheerbeurt (hangt van de baard af) moet doen.

Wetstaal neemt heel weinig af, is eigenlijk alleen bedoeld om de snee die wat plooit terug recht te zetten.

Als uw mes bot is, eerst met de lansky, dan stroppen, en telkens na gebruik even over wetstaal.
                    Tommie als het echt bot is, gebruik je dan alle steentjes van Lansky?
                    Ik ga me ook eens verdiepen op die slijppasta. Is dat ook in België verkrijgbaar?

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    De houtsnijders van Nusnäs in Zweden werken na het leer verder af op .... krantenpapier
                    Jawadde zeg, ik probeer door papier te snijden als ik ze geslepen heb, maar wetten op papier, sjoeg zeg.

Comment

Hangt een beetje van je Lansky setje af. Ik heb 5 verschillende steentje, en begin meestal met het 2 de grofste omdat ik geen kappen heb in het snijvlak.
                      Maar daarna, inderdaad alle 4 volgende steentje.

Slijppasta vind je bij knivesandtools van het merk skerper. ( link in een van mijn vorige posts)
                      Dat bestaat ook in 5 verschillende korrels, maar ik heb er maar 2 verschillende. De middel en ultrafijn.
                      Polijsten op kranten kan altijd, dat is gewoon vrij zacht, en gaat dus traag.

Comment

En wat leer betreft... ik denk niet dat walrusleer nog in de handel is.
                        Ik heb gewoon van een goed stuk leer de binnenkant, en de buitenkant op een houten plank gekleefd met pattex. De ruwe kant (daim), daar heb ik de ruwe pasta op gesmeerd, en de fijne pasta op de afgewerkte gladde kant. It does the job.

Maar een strop kan je ook kopen bij knives and tools.

De beste stropping paddles koop je bij Knivesandtools ✓ Wij testen alle stropping paddles zelf ✓ Binnen 30 dagen gratis retour ✓ Shop nu online!

Als je alles goed gedaan hebt kan je na het stroppen het haar van je armen afscheren, en een krant mooi doorsnijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

https://www.e-messen.nl/robert-herder
                          Mijn broer vertelde me ooit dat hij Molenaars messen zo geweldig goed zouden zijn. Dus ik voor zijn promotie naar de duurste Warenhuis van NL: De Bijenkorf en kocht daar een Molenaars/Robert Herder koksmes als cadeau. Volgens mijn was hij er wel blij mee en toen ik met mijn studie klaar was, kreeg ik een hele fijne Le Creuset vispan. Ik moet maar weer eens een grote vis eten en deze hierin bakken. :-) Die patatten mesjes van Robert Herder zijn inderdaad wel goed , maar mijn moeder snijdt zich er vaak mee in de vingers. En laat ze dan nat worden, wat uiteraard uit den boze is.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

Comment

Ik ga hier zeker niet beweren dat Herder slecht is, maar er zijn nog hele goede merken, en die gebruiken niet allemaal walrusleer.
                            Als het puur om de hardheid gaat, dan zijn Japanse messen de juiste keuze.
                            Maar hak geen kip in stukken met zo’n mes, dan kan je iedere keer herslijpen.

Comment

Ik heb zo'n groot model van Herder Molenmes. Niet slecht maar ik grijp toch altijd naar mijn Globals van Yoshikin.

Comment

Bij die grote merken zijn er geen slechte messen. Elk mes heeft zijn eigenschappen.
                                Mijn 3 favorieten zijn een koksmes Classic Ikon van Wusthof, het Santoku van Ikea, en natuurlijk mijn zelfgemaakt mes.

Ik sneed vrijdag een 6 pack spuitwaterflessen open. Je weet wel, die plastiek die er rond zit met mijn zelfgemaakt mes.
                                Gewoon de scherpe kant vlak op de plastiek gezet, en ik sneed door een van de flessen... Te scherp is ook niet goed zeker.

Comment

Working...
                                X