Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Echt te zot voor woorden

    Maar als je regelmatig de gratis laadpaal van Lidl gebruikt (en daar dan in ruil je boodschappen doet), zie je ook gekke dingen. Maar dat lokt natuurlijk een tegenreactie van de winkelketen uit. Van 50kW laden zijn ze al naar 18kW gezakt en bij een bepaald filiaal zag ik zelfs dat de laadsnelheid naar 3kW is teruggebracht (hoogstwaarschijnlijk wegens overmatig misbruik)
    Nu het capaciteitstarief eraan komt, zal je dit op meerdere plaatsen tegenkomen. Bij ons op bedrijf regel ik het zo dat de werknemers tegen het eind van de dag hun accu vol hebben. Zelfs 3kw zullen we misschien nog moeten verminderen. Gedaan met snelladen. Complexe situaties, zonnepanelen, bedrijfswagens hybride of full electric, mensen die halftijds werken, car policy's..... en dan natuurlijk nog het hele gebouwen management, warmptepompen, zonnepanelen, machines, electrische trucks... Spannend!

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Weer zo'n bericht dat misschien beter thuishoort op 1 april

      https://www.hln.be/buitenland/parkee...utos~a16818af/
      Ik weet dat nog zo niet. Zelfs als elke auto maar 500 kg meer weegt, het loopt snel op.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Weer zo'n bericht dat misschien beter thuishoort op 1 april

        https://www.hln.be/buitenland/parkee...utos~a16818af/
        Niet echt een aprilgrap vrees ik want het gaat trouwens over oudere garages
        Als je per auto 500kg meer neemt (full electric) en dan een kleinere garage van een 1500 auto's rekent zit je toch al aan een 750 ton extra gewicht

        Maar zo'n vaart zal het wel niet gaan denk ik, de meeste mensen gaan voorlopig niet voor volledig elektrisch dus dan scheelt het amper iets

        Komt nog bij dat de batterijen steeds kleiner beginnen worden, dus binnen x aantal jaren, als er dan nog überhaupt sprake is van elektrische auto's, zullen de batterijen nog kleiner en lichter zijn.
        Dus zal allemaal wel nog meevallen als het ooit zover is dat iedereen van de nu gebruikte fossiele brandstoffen af is met hun wagens

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Als je per auto 500kg meer neemt (full electric) en dan een kleinere garage van een 1500 auto's rekent zit je toch al aan een 750 ton extra gewicht
          Ik weet niet, maar een garage van 1500 auto’s vind ik toch al niet meer zo klein. [emoji6]
          Nu het voorbeeld in Engeland is wel niet iets heel anders dan enkel 500 kg verschil.
          De meeste garages zijn gebouwd op een richtlijn van 1970 waarbij de aangehaalde veel voorkomende Ford toen 960 kg woog.
          Nu zitten de meeste wagens tussen de 1400 en 2000 kg waarbij 1400 kg nog voor relatief kleine wagens is, iets grotere elektrische wagens zitten snel aan 1800 à 2000 kg.
          Da’s dan eerder ongeveer een ton verschil per voertuig want in tegenstelling tot de jaren 70 rijdend ze daar nu ook met veel grotere wagens rond.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Ik heb hier snel eens op google maps geteld hoeveel wagens er op 1 niveau van de parking van UZ Gent gaan. Zo'n 350 per verdiep. Zo'n enorme grote parking is dat niet. Dat is dan toch gauw 175-350 ton per verdiep erbij als die vol staan. Nu zullen de ingenieurs wel wat marge genomen hebben (hoop ik) maar je kan dat niet verwaarlozen.

            De P+R Luchtbal zouden 1700 auto's zijn. Lijkt mij weinig als ik dat gebouw zie eerlijk gezegd. Met 19 laadpalen....

            Ik denk niet dat auto's in zijn geheel genomen lichter gaan worden. Er worden steeds meer dingen ingebouwd en meer en meer eisen gesteld. Batterijen zullen misschien iets lichter worden en de nieuwe ontwerpen waar batterij en auto als 1 geheel worden ontworpen (ipv een ice platform met wat aanpassingen) zullen ook wat helpen. Maar terug naar onder de ton per wagen dat zie ik niet direct gebeuren. Ze noemen 1300 kg voor een elektrische MINI!

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Ik zie op de website de MINI COOPER SE aan 1440 kg.
              Met wat extra opties dus mogelijks nog iets meer. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Onze PHEV flirt met 2200Kg Maar met af en toe eens een klein beetje opladen kon ik tijdens de koudste week van december het verbruik toch beperken tot 5L/100km (175 van 926km elektrisch)
                Last edited by frank207be; 27 december 2022, 04:30.

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Onze PHEV flirt met 2200Kg Maar met af en toe eens een klein beetje opladen kon ik tijdens de koudste week van december het verbruik toch beperken tot 5L/100km (175 van 926km elektrisch)
                  Mijn auto weegt ongeveer de helft (iets minder dan 1100Kg), die zal dus niet zo snel door een parkeergarage zakken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Mijn auto weegt ongeveer de helft (iets minder dan 1100Kg), die zal dus niet zo snel door een parkeergarage zakken.
                    Bwa, als frank207be naast u geparkeerd staat, dan sleurt die u wel mee. [emoji23]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      De discussie van het gewicht ook elders ter sprake gekomen. Om een idee te geven, in de British Standard bouwvoorschriften van 1996 staat als minimumnorm 2500 kg gemiddeld gewicht van een wagen. Maar er komen nog andere elementen zoals de berekening van puntbelasting per wiel en zelfs indien er een autokrik geplaatst wordt waardoor het draagvermogen nog hoger ligt. Uiteindelijk zal met de nodige reserves/veiligheden in de berekeningen nog niet snel een parkeertoren instorten. Maar... de eerste parkeertoren in de UK is van 1901 (!) er kunnen er dus wel volgen met beperkingen qua gewicht of aantal voertuigen. Wat ook opvalt in die bouwvoorschriften, begin jaren 2000 ging men er van uit dat het gemiddelde leeggewicht van auto's verminderde, maar dat het laadvermogen dan weer stijgt. Dat is met de komst van (PH)EV's wel anders uitgepakt.

                      Voor wie interesse heeft in de technische voorschriften van parkeertorens in de UK, link naar een PDF hieronder.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Bwa, als frank207be naast u geparkeerd staat, dan sleurt die u wel mee. [emoji23]
                        Yup en hoe hoger de etage, hoe lager je met mij kan vallen Maar er zijn op internet nog wel andere filmpjes te vinden over auto ongelukken in parkeergarages

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Yup en hoe hoger de etage, hoe lager je met mij kan vallen Maar er zijn op internet nog wel andere filmpjes te vinden over auto ongelukken in parkeergarages
                          Het snelste naar buiten en beneden is dwars door de buitenmuur. [emoji23]
                          Tenzij ondergrondse parking uiteraard. [emoji57]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Weer zo'n bericht dat misschien beter thuishoort op 1 april

                            https://www.hln.be/buitenland/parkee...utos~a16818af/
                            Dat gewicht is zeker een probleem, vooral als er zo'n auto vuur vat.
                            Brandende elektrische auto's genereren heel veel hitte, joules.
                            Daardoor wordt de weerstand van de bewapening in het beton verzwakt. Tot op een gevaarlijkniveau.
                            Als er een brandende auto niet op tijd ( binnen de +- drie minuten....) geblust wordt dan vatten de er naast staande elektrische auto's ook vuur. Dat is het scenario voor een ramp.
                            Om de zaak af te koelen zou de parkeergarage onder water moeten gezet worden zodat de auto's ondergedompeld zijn. Met het gevaar dat de niet brandende auto's ook beginnen branden. (Lithium ontbrand in water, soms hevig)
                            Maar dat water belast de garagestructuur met misschien wel tot 2000 kg per m² extra.





                            Kijk ook naar deze : https://youtu.be/bTNYezbnqFc
                            Lithium : https://youtu.be/EvOvVuQcRRI
                            Last edited by Skitch; 27 december 2022, 20:28.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Lithium ontbrandt in water. Maar de nieuwere generaties "Lithium"batterijen bevatten wel lithium maar dan niet als zuiver metaal. Dat is niet zo het probleem. Groter probleem is dat water krijgen daar waar het helpt. Voor zo snel iets onder water te zetten daar heb je "deluge" blussystemen. Soort Sprinkler maar dan XXL. Wordt gebruikt waar koeling heel belangrik is zoals brandstoftanks, gastanks, transformatoren...

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Elektrische wagen verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand:
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X