Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Opladen in 3 minuten ???? Denk toch eens na mensen. Over welke stromen praten we hier ? Het Joule-effect per decreet verbieden of zo ? Of gaan ze overal een 10 kV-aansluiting beschikbaar stellen ? Wordt nog leuk.
    Hln en wetenschap gaan écht niet samen.
    Hangt af van de spanning natuurlijk. Als ik kijk naar een 700V 285kWh pakket, als je dat in 3 minuten wil opladen moet er 8150A door je kabel lopen als ik goed kan tellen. Stevig kabelke.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Nog niet zo lang geleden dachten de meesten dat een elektrische auto niet mogelijk was door de batterij. [emoji6]
    Waarom zou laden op 3 minuten in de toekomst niet kunnen?
    Dat een elektrische auto problemen had omwille van de batterij dachten ze al in 1908. Opladen in 3 minuten... dan moeten we echt naar heel radicaal andere technologie gaan. Dat gaan geen accu's meer zijn maar iets anders. We zijn gebonden door Ohm en verliezen zijn kwadratisch met stroom. Daarkunnen we niet omheen. En hoe meer we van spanningen moeten veranderen hoe slechter het wordt want elke omvorming is verlies.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Hangt af van de spanning natuurlijk. Als ik kijk naar een 700V 285kWh pakket, als je dat in 3 minuten wil opladen moet er 8150A door je kabel lopen als ik goed kan tellen. Stevig kabelke.



      Dat een elektrische auto problemen had omwille van de batterij dachten ze al in 1908. Opladen in 3 minuten... dan moeten we echt naar heel radicaal andere technologie gaan. Dat gaan geen accu's meer zijn maar iets anders. We zijn gebonden door Ohm en verliezen zijn kwadratisch met stroom. Daarkunnen we niet omheen. En hoe meer we van spanningen moeten veranderen hoe slechter het wordt want elke omvorming is verlies.
      Inderdaad. En die kabel waar 8150 A door moet wordt binnen de paar dagen gestolen door de koperdieven....
      Maar je zegt het : dit vraagt een compleet andere technologie. De vraag is alleen : welke ? Wees maar zeker dat de natuur zelf grenzen ingebouwd heeft.

      Grafeen zou een supermateriaal kunnen zijn waarmee je de nood aan ionenmigratie zou kunnen omzeilen. Maareuh, waar kan ik dat kopen ?

      Ik weet nog zeer goed waar ik was toen de claim van Fleischman & Pons op koude fusie kwam : in de spoorwegstraat aan de achterkant van het station in Brugge. En ik dacht : knal, we zijn er. Nog iets van gehoord ?
      Supergeleiding bij kamertemperatuur ? Nog iets van gehoord ?
      Nanotubes per lopende meter ? Nog iets van gehoord ?

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Hangt af van de spanning natuurlijk. Als ik kijk naar een 700V 285kWh pakket, als je dat in 3 minuten wil opladen moet er 8150A door je kabel lopen als ik goed kan tellen. Stevig kabelke.

        Dat een elektrische auto problemen had omwille van de batterij dachten ze al in 1908. Opladen in 3 minuten... dan moeten we echt naar heel radicaal andere technologie gaan. Dat gaan geen accu's meer zijn maar iets anders. We zijn gebonden door Ohm en verliezen zijn kwadratisch met stroom. Daarkunnen we niet omheen. En hoe meer we van spanningen moeten veranderen hoe slechter het wordt want elke omvorming is verlies.
        Waar haal jij die 285 kWh vandaan, dat staat toch niet in dat artikel?
        Als je nu eens naar de meer voorkomende kijkt zoals een 50, 72 of 95 kWh batterij, dan zijn de cijfers al heel anders.
        Niet in elke wagen steekt een 285 kWh batterij hé.
        Daarbij zijn de ladingen aan snellaadstations beperkt want meer dan 80% laden kan je niet en er wordt voorzien dat je minstens 10% à 20% lading over hebt wanneer je begint, dan spreken we over 60 à 70% van de capaciteit van de batterij dat aan snel laden gebeurt.
        En opladen op 3 minuten moet een nieuwe technologie hebben, misschien net daarom dat ze het hebben over een nieuw type batterij? [emoji848]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Waar haal jij die 285 kWh vandaan, dat staat toch niet in dat artikel?
          Als je nu eens naar de meer voorkomende kijkt zoals een 50, 72 of 95 kWh batterij, dan zijn de cijfers al heel anders.
          Niet in elke wagen steekt een 285 kWh batterij hé. [emoji848]
          De voertuigen waar ik op het werk mee te maken heb. Er zijn nog andere voertuigen dan kleine personenwagens. Die moeten ook laden en liefst snel. Eigenlijk liever nog héél snel want elk moment dat die stilstaan is verlies.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Inderdaad. En die kabel waar 8150 A door moet wordt binnen de paar dagen gestolen door de koperdieven....
            Maar je zegt het : dit vraagt een compleet andere technologie. De vraag is alleen : welke ? Wees maar zeker dat de natuur zelf grenzen ingebouwd heeft.

            Grafeen zou een supermateriaal kunnen zijn waarmee je de nood aan ionenmigratie zou kunnen omzeilen. Maareuh, waar kan ik dat kopen ?

            Ik weet nog zeer goed waar ik was toen de claim van Fleischman & Pons op koude fusie kwam : in de spoorwegstraat aan de achterkant van het station in Brugge. En ik dacht : knal, we zijn er. Nog iets van gehoord ?
            Supergeleiding bij kamertemperatuur ? Nog iets van gehoord ?
            Nanotubes per lopende meter ? Nog iets van gehoord ?
            Grafeen.... Ik heb mijn eindwerk met Buckyballs gedaan. Heb je daar nog iets van gehoord? Ik ook niet. Toch niet veel en zeker niets toepasbaar. Moesten ze evenveel subsidies stoppen in (warme) fusie als in windmolens en zonnepanelen, we hadden energie met hopen voor een appel en een ei en met minder vervuiling. Maar ja, mag niet van de groenen hé. De enige partij trouwens die nog vasthoud aan het "belgique de papa" waar iedereen frans praat. Een hoop achterlijke idioten die wetenschappelijk absolute nulpunten zijn en voor de rest van hun ideeën komen mijn scheldwoorden te kort.

            Als je het hebt over batterijen en accu's, dan moet je eigenlijk in het algemeen van "energiedragers" spreken. En is vooral van belang de "energiedichtheid". Hoeveel energie kunnen we daarmee meenemen per gewicht of per volume. De 2 zijn belangrijk en kunnen ver uiteen liggen. Accu's hebben ongeveer 1/40 de energiedichtheid van droge koemest per kg. Ongeveer 1/100 van benzine. De rendementen van omzetting in mechanische arbeid kunnen sterk verschillen, dat is een ander punt.

            Maar het grote verschil is dat je bij een accu die energie terug moet opbouwen. Bij benzine vervang je die gewoon. En dat is veel sneller en met minder verlies dan het ooit met een accu zal kunnen.

            Er zijn voorstellen en ideeën van "accu's" waarbij je het elektroliet vervangt. Zodat je een volgeladen batterij bekomt door de vloeibare inhoud van je accu te vervangen. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor "snel opladen". Het elektroliet wordt dan langzaam geregenereerd buiten het voertuig. Maar de infrastructuur is natuurlijk veel complexer. En omdat iedereen (en vooral de politiek) enkel de gekende lithium technologie kent is dat het eige dat aandacht (en dus geld en research) krijgt. Alshoewel het ontginnen van lithium een ecologische ramp is maar opnieuw, de groenen kennen niet anders dus mag dat niet gezegd worden.

            Als je niets van technologie, scheikunde en de politiek rond "rare earths" kent of hoe die zaken ontgonnen worden dan is al wat elektrisch is mooi en schoon, veilig en milieuvriendelijk. Maar als je ook maar iets van de achtergrond kent dan is het een even smerige zaak als een boorplatform, de OPEC en de Amoco Cadiz.

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              We begrijpen mekaar.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                De voertuigen waar ik op het werk mee te maken heb. Er zijn nog andere voertuigen dan kleine personenwagens. Die moeten ook laden en liefst snel. Eigenlijk liever nog héél snel want elk moment dat die stilstaan is verlies.
                Zo kan je alles afbreken als je specifiek naar uitersten gaat.
                Als je met een vrachtwagen 200 liter diesel gaat tanken, dan sta je ook langer aan de pomp dan met een kleine wagen. [emoji848]
                En 72 of 95 kWh batterijen zitten niet alleen in kleine wagens maar ook in grote.
                Ik mag veronderstellen dat wie heel zware batterijen moet laden ook wel de nodige infrastructuur voorziet om dat te kunnen doen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zo kan je alles afbreken als je specifiek naar uitersten gaat.
                  Als je met een vrachtwagen 200 liter diesel gaat tanken, dan sta je ook langer aan de pomp dan met een kleine wagen. [emoji848]
                  Toch niet, de typische vrachtwagentankstations hebben een tankpistool van 5 cm diameter, dat gaat veel sneller dan een kleine wagen tanken voor dezelfde hoeveelheid.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Toch niet, de typische vrachtwagentankstations hebben een tankpistool van 5 cm diameter, dat gaat veel sneller dan een kleine wagen tanken voor dezelfde hoeveelheid.
                    Klopt, een pomp voor vrachtwagens heeft een debiet tot 90 liter per minuut.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Toch niet, de typische vrachtwagentankstations hebben een tankpistool van 5 cm diameter, dat gaat veel sneller dan een kleine wagen tanken voor dezelfde hoeveelheid.
                      Aan hoeveel stations heeft men zo een pomp met grotere diameter?
                      Misschien eerder langs snelwegen maar toch niet langs alle secundaire wegen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Aan hoeveel stations heeft men zo een pomp met grotere diameter?
                        Misschien eerder langs snelwegen maar toch niet langs alle secundaire wegen.
                        Niet overal, maar hier op de N9 zijn er toch al zeker 2 binnen de km van mij. In Oostende waar ik meestal ga tanken als ik daar ben hebben ze dat ook. Vaak is het geen speciaal pistool en ken je het daar niet aan zien, maar is er een knop op de pomp om het grotere debiet in te schakelen. Ik denk dat je in de buurt van elk industriegebied wel zo'n pomp kan vinden.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          En de meeste (grotere) transportfirma's hebben groot debiet pompen. Als je pakweg 200 chauffeurs hebt die allemaal dagelijks 5 minuten langer aan het tanken slaan, ben je op een jaar een klein fortuin kwijt aan uurlonen. Bovendien staan er dan ook nog meerdere wagens hun beurt af te wachten, die lonen mag je ook betalen ;-)
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            En de meeste (grotere) transportfirma's hebben groot debiet pompen. Als je pakweg 200 chauffeurs hebt die allemaal dagelijks 5 minuten langer aan het tanken slaan, ben je op een jaar een klein fortuin kwijt aan uurlonen. Bovendien staan er dan ook nog meerdere wagens hun beurt af te wachten, die lonen mag je ook betalen ;-)
                            Kan best zijn maar heeft wel helemaal niets meer te maken met een nieuw type batterijen voor elektrische wagens.
                            Trouwens is er nog geen verplichting om vrachtwagens elektrisch te maken zoals met wagens.
                            Ik zie een dan eerder een veel groter probleem bij vertegenwoordigers en techniekers die soms honderden kilometers per dag moeten rijden en binnenkort niet anders zullen kunnen dan elektrische wagens gebruiken.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Kan best zijn maar heeft wel helemaal niets meer te maken met een nieuw type batterijen voor elektrische wagens.
                              Trouwens is er nog geen verplichting om vrachtwagens elektrisch te maken zoals met wagens.
                              Ik zie een dan eerder een veel groter probleem bij vertegenwoordigers en techniekers die soms honderden kilometers per dag moeten rijden en binnenkort niet anders zullen kunnen dan elektrische wagens gebruiken.
                              Juist, wie was er nu weeral begonnen over tanken
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Juist, wie was er nu weeral begonnen over tanken
                                Wie was er begonnen over zeer grote batterijen van zware voertuigen als het gaat over een batterij van wagens?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X