Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    In de laatste TA suggereren ze dat er beweerd wordt dat batterijen tot 1 miljoen km zouden moeten aan kunnen, ewel prima zou ik zeggen : zet dat dan eens op papier als ik hem koop....
    T'is simpel hé Paul, neem als voorbeeld Renault of Nissan, je kan er onder bepaalde voorwaarden een batterij huren à 69€ per maand
    met als voorwaarde dat je er op jaarbasis max. 7.500 Km mee rijdt, anders wordt het duurder, als TA beweerd dat je daar 1 miljoen Km
    mee kan, vanwaar dan die jaar beperking?
    Verleden week nog tegen iemand gepraat met een Tesla S (met 90Kwh batterij) verbruik als hij zich gedraagt, ongeveer 20 Kwh/100Km
    snellaadpalen boven de 22 Kw laadvermogen kunnen je tot 69 cent per Kwh kosten Linkje scrol wat naar beneden

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Verleden week nog tegen iemand gepraat met een Tesla S (met 90Kwh batterij) verbruik als hij zich gedraagt, ongeveer 20 Kwh/100Km
      snellaadpalen boven de 22 Kw laadvermogen kunnen je tot 69 cent per Kwh kosten Linkje scrol wat naar beneden
      Dan kost die Tesla bijna dubbel zoveel per kilometer aan verbruik als die met een snellader wordt geladen dan wat mijn auto aan benzine verbruikt.
      De Tesla komt aan 13,8 euro per 100km, met het winterverbruik van mijn Dacia (5,5L is het hoogste tijdens de winter, in de zomer is 4,7L/100km het laagste dat ik uitgerekend heb na de tankbeurt) is dat 7,15 euro per 100km (Super 95 E10 kost vandaag 1,3 euro per liter bij het tankstation waar ik altijd tank).
      Per tankbeurt doe ik in de winter ongeveer 850km, in de zomer bij het laagste verbruik net geen 1000km, het tanken duurt enkele minuten en dan kan ik weer een hele tijd verder...

      Die Dacia is geen grote auto (met een lengte van 4,5m is het ook geen klein autootje), maar ik ken er die met een recente BMW benzinewagen (zeker niet de kleinste BMW) een werkelijk verbruik halen van 7,5-8liter/100km, dat is dan ook nog altijd goedkoper dan met een Tesla die aan de snellader wordt gehangen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        T'is simpel hé Paul, neem als voorbeeld Renault of Nissan, je kan er onder bepaalde voorwaarden een batterij huren à 69€ per maand
        met als voorwaarde dat je er op jaarbasis max. 7.500 Km mee rijdt, anders wordt het duurder, als TA beweerd dat je daar 1 miljoen Km
        mee kan, vanwaar dan die jaar beperking?
        Verleden week nog tegen iemand gepraat met een Tesla S (met 90Kwh batterij) verbruik als hij zich gedraagt, ongeveer 20 Kwh/100Km
        snellaadpalen boven de 22 Kw laadvermogen kunnen je tot 69 cent per Kwh kosten Linkje scrol wat naar beneden
        Ewel voila. Ik wou wel in feite niet beweren dat TA dat claimde maar ze beweren dat dit wordt geclaimd, die miljoen km. Maar zo blijven we natuurlijk bezig nietwaar ? Ik dacht dat TA wat meer skeptici in dienst had... Met iedere wagen kan je het miljoen km halen, zelfs met dezelfde stomme loodaccu. Gewoon op de testbank aan constant 80 km/h, niet draaien, niet aan het stuur komen, geen putten in de baan, niet remmen, niet accelereren, constant 20°C omgeving, geen wind, geen heuvels, geen regen, niet ontkoppelen, ongeladen.....al draaiende tank je hem telkens vol. De rekening is vrij eenvoudig te maken Geert : dat is anderhalf jaar, meer bepaald 1,43. In de praktijk is alles wel even anders, geef mij ook maar liever de cijfers. Ik moet toegeven dat ik iets heb gepikt van collega Werner (veel slimmer dan ik en de toenmalige directeur tesamen). Toen de directeur hem ook weer voor de zoveelste keer een "voldongen feit" door de strot wou rammen vroeg hij : "directeur, meent U dat nu écht???" Jawel jawel. "Zet dat dan eens op papier". Het werd telkens héél stil.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Dan moet je dit artikel eens lezen.

          Despite being one of the main concerns with potential new electric vehicle buyers, battery degradation is starting to look less...


          Batterijslijtage blijft heel erg beperkt. 500.000 miles is 800.000km. Weinig autos zullen die afstand ooit afleggen.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Ze hebben de berekeningen aangepast, volgens de laatste berekeningen wordt een elektrische auto al vanaf 378.843km "groener" dan een auto op fossiele brandstof: https://www.ad.nl/auto/energieprof-d...ener~a2a4a0ab/
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ze hebben de berekeningen aangepast, volgens de laatste berekeningen wordt een elektrische auto al vanaf 378.843km "groener" dan een auto op fossiele brandstof: https://www.ad.nl/auto/energieprof-d...ener~a2a4a0ab/
              Of zwarter. [emoji16]
              Ze hebben er niet bijgeteld hoeveel er na een ongeval al spontaan in brand zijn gevlogen en wat daarbij de lucht in geblazen wordt. [emoji6]
              Verder wordt er ook geen rekening mee gehouden hoeveel het gaat kosten als iedereen zou overstappen en er (kern)centrales moeten bijgebouwd worden, in heel het land nieuwe elektriciteitskabels moeten gelegd worden en wat dit van impact heeft op milieu en klimaat.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Dan moet je dit artikel eens lezen.

                Despite being one of the main concerns with potential new electric vehicle buyers, battery degradation is starting to look less...


                Batterijslijtage blijft heel erg beperkt. 500.000 miles is 800.000km. Weinig autos zullen die afstand ooit afleggen.
                Niet alleen het aantal laadbeurten speelt een rol, de veroudering en de temperatuur zijn ook belangrijke factoren voor de degradatie van accu's.
                Met mijn vorige auto heb ik 14 jaar gereden, ik denk dat er op die tijd toch een groot percentage van de accu's van elektrische auto's in de problemen komen.

                Dat de accu's die geregeld met een supercharger worden geladen weinig degradatie vertonen komt waarschijnlijk omdat een snellader alleen maar snel laadt tot 80%, de automobilisten die daar gebruik van maken, die zullen dan waarschijnlijk ook niet nog een paar uur langer blijven wachten tot de accu voor 100% geladen is (tot 80% gaat het laden dus snel, daarna gaat het véél langzamer omdat het anders heel gevaarlijk wordt). Lithium-ion cellen degraderen het snelst als de spanning tussen 4 en 4,2V zit, bij een lading van 80% is de spanning per cel net geen 4,0V, als je lithium-ion cellen daar onder houdt, dan gaan ze veel langer mee.
                De automobilisten die altijd de wagen aan de lader hangen als ze thuis komen om de volgende dag terug met een volle accu te kunnen vertrekken (omdat ze schrik hebben om zonder stroom te vallen, ook al rijden ze elke dag korte afstanden), die zullen dan eerder te maken krijgen met accu's waarvan de capaciteit vermindert, want dan wordt de accu elke dag (of nacht) terug geladen op 100%.

                Hetzelfde is van toepassing op accu's van elektrische fietsen, als je daar 100km mee kan afleggen per lading, dan hang je die best niet elke keer aan de lader als je er bijvoorbeeld maar 10km mee hebt gereden.
                Als je dan dagelijks 10km fietst (woon-werk afstand bijvoorbeeld) is het beter om de accu een heel stuk verder op te gebruiken voor ze weer wordt geladen.
                Helemaal leeg rijden is ook geen goed idee (daar is de accu als het goed is wel tegen beveiligd), maar als er nog 15-20% "restcapaciteit" in de accu zit, dan is dat voor een lithium-ion accu helemaal geen probleem, dat is veel minder erg dan dat die constant op 100% staat, want dan is de spanning per cel 4,2V, en dat zorgt voor de grootste degradatie.
                De accu van je camera hou je ook best niet op 100% als de camera niet wordt gebruikt, het is dan beter om de accu gedeeltelijk op te gebruiken en die pas weer te laden net voor je die terug nodig hebt (niet als je thuis komt van een fotoshoot als je weet dat de camera daarna een week of langer niet zal worden gebruikt).
                Als je die 100% geladen accu in de koelkast bewaart, dan voorkom je ook voor een groot deel de degradatie die optreedt boven de 4V per cel, en als je een 100% geladen accu bij een hoge temperatuur bewaart, dan vraag je er echt om dat ze niet lang mee gaat, in het slechtste geval is de degradatie dan meer dan 15% per jaar.
                Last edited by Black B@ndit; 12 maart 2019, 22:34.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Ik spring Bart even bij waar hij het heeft over veroudering van de batterijen. Natuurlijk zal iedere fabrikant de gegevens gebruiken die hem het best uitkomen... ik heb tot dusver nog geen garanties gezien in functie van jaren, wel in kms (die ze niet garanderen op papier) en laadbeurten. Misschien gebruikt Tesla superieure Li-batterijen met superieur Li ??? Ik heb me ooit eens proberen te verdiepen in de werking van een Li-batterij en eerlijk gezegd : ik snap er geen snars van. Het enige dat ik weet is dat hun levensduur relatief beperkt is, kijk naar smartphones, kijk naar laptops, kijk naar elektrische fietsen. Geert bracht hier ook al een belangrijk gegeven aan : waarom dat huurcontract bij Renault met een max van 7500 km per jaar ? Waarom geen garantie met terugname op kilometers ? Omdat ze het gewoonweg niet durven, simple as that. Niet dat ik twijfel aan batterijaangedreven voertuigen (heftrucks zijn er een mooi voorbeeld van) maar het zal een nicheproduct blijven. De dag dat een containerschip of een vrachtvliegtuig de transatlantische oversteek maakt ga ik mijn mening herzien, de dag dat ze met een batterij-aangedreven raket een maanlanding verwezenlijken koop ik me op slag een Tesla .

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Dat er iets moet gebeuren:akkoord
                    Electriciteit of waterstof:waarschijnlijk wel de toekomst.
                    Hoe produceren ???? Milieuvriendelijk???
                    Maar op dit ogenblik staat al deze techniek niet ver genoeg om het comfortgebruik van de huidige fossiele brandstoffen te compenseren.
                    En wie wil er inleveren op zijn hedendaags comfort????
                    Dus dit doordrukken op korte termijn is gewoon fictie.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Dat er iets moet gebeuren:akkoord
                      Electriciteit of waterstof:waarschijnlijk wel de toekomst.
                      Hoe produceren ???? Milieuvriendelijk???
                      Maar op dit ogenblik staat al deze techniek niet ver genoeg om het comfortgebruik van de huidige fossiele brandstoffen te compenseren.
                      En wie wil er inleveren op zijn hedendaags comfort????
                      Dus dit doordrukken op korte termijn is gewoon fictie.
                      De vraag is wat korte termijn is. Er bestaat al een pak technologie, en er is al wat mogelijk, maar daarvan de productie opdrijven en de kost naar een redelijk niveau brengen is een huzarenstukje waar ook Tesla zijn tanden op heeft gebroken.

                      Energie opwekken op een mileuvriendelijke manier is zeker mogelijk, transporteren van energie is moeilijker. Electriciteit kan je via hoogspanning een paar honderd km transporteren, maar niet bv van de woestijn in Marokko tot hier.

                      Nu, als je de pers hebt gevolgd dan heeft KUL een zonnepaneel gemaakt dat direct waterstof produceert, en dat kan je wel transporteren, zelfs via gaspijplijnen.
                      In NL is een startup bezig met de directe productie van methanol of ethanol uit een zonnepaneel.
                      Dat kan je gewoon met tankers transporteren, en het is direct een brandstof die je voor zowat elke verbrandingsmotor of in een brandstofcel kan gebruikt worden.
                      Ik kan me best inbeelden dat de arabieren dan hele woestijnen vol leggen met zonnepanelen, en beginnen met de export van methanol of ethanol.

                      In Brazilië rijden ze trouwens grotendeels op ethanol geproduceerd uit suikerriet.

                      Nieuwe technologie wordt pas aantrekkelijk als je de oude technologie gaat belasten of verbieden.
                      In China zijn ze voorloper op gebied van electrische stadsbussen juist onwille van het feit dat ze dieselbussen verbieden.
                      Die werken met relatief kleine batterijen en supercaps en laden bij bij iedere halte.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Wat ik me steeds afvraag bij waterstof: er zal wel een reden zijn dat men waterstof in brandstofcellen omzet in elektriciteit om een wagen aan te drijven.
                        Mij leek het eenvoudiger om een soort verbrandingsmotor te ontwikkelen waar je waterstof en zuurstof injecteert in een cilinder met als restant water na de "verbranding".

                        Hier een artikel over dit onderwerp. https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/verbrandingsmotor-op-waterstof-blijkt-zuinige-krachtpatser-10112367?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.245906244.1392547532.1552488055-1912058107.1552488055

                        Want ik blijf erbij: zolang zelfs "turbo-turbo-snelladen" blijft hangen op een kwartier of langer met je vingers zitten draaien zie ik geen grote doorbraak voor de elektrische wagen...
                        Plus bijkomend het immense tekort aan stroom in dat geval.
                        Last edited by nete; 13 maart 2019, 14:48.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Wat ik me steeds afvraag bij waterstof: er zal wel een reden zijn dat men waterstof in brandstofcellen omzet in elektriciteit om een wagen aan te drijven.
                          Mij leek het eenvoudiger om een soort verbrandingsmotor te ontwikkelen waar je waterstof en zuurstof injecteert in een cilinder met als restant water na de "verbranding".

                          Hier een artikel over dit onderwerp. https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/verbrandingsmotor-op-waterstof-blijkt-zuinige-krachtpatser-10112367?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.245906244.1392547532.1552488055-1912058107.1552488055

                          Want ik blijf erbij: zolang zelfs "turbo-turbo-snelladen" blijft hangen op een kwartier of langer met je vingers zitten draaien zie ik geen grote doorbraak voor de elektrische wagen...
                          Plus bijkomend het immense tekort aan stroom in dat geval.
                          Verbrandingsmotor op waterstof heeft BMW ooit gemaakt. Je zit dan nog altijd met het nadeel dat remenergie verloren gaat, en in de stad is dat een pak.
                          Met een brandstofcel kan je ook remenergie recupereren zoals een electrische auto of een hybride.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            BMW heeft inderdaad een waterstofwagen geproduceerd.Chris Peeters heeft daar nog mee rond gereden.Was een 7-reeks.
                            Kon helaas Brussel-Torhout en terug niet bolwerken zuiver op waterstof.(ong.230 km)
                            Probleem was toen onder andere het lekken van waterstof.Kleine molecule die door dichtingen ging.Na een week niet rijden was de tank bijna volledig leeg gelekt.Zet dat maar eens in je garage.Vonkje poef.Combinatie O2 en H2 geeft knalgas:herinner je misschien uit je scheikunde lessen.Wat zink en zwavelzuur erop,proefbuisje erboven en dan een vlammetje:Knalgas.
                            Wat die waterstofpanelen betreft:inderdaad interessant.Loopt een project blijkbaar ergens rond Leuven.
                            Lees maar eens de Autogids van vandaag:indien dit doorbreekt,wat gaan de energieberdijven dan doen als iedereen autonoom wordt??
                            De patenten opkopen,en ze zelf produceren??? Maar zou inderdaad een mooie oplossing zijn.
                            Verder te lezen :test van de Audi e-tron.Rijbereik 400 km,maar als men wat meer vraagt 200 km.Oplaadtijd via stopcontact:geen tijdsduur,alleen dat men veel geduld moet hebben.Kostprijs 80.000 euro,inderdaad de wagen voor jan met de pet.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Wat ik me steeds afvraag bij waterstof: er zal wel een reden zijn dat men waterstof in brandstofcellen omzet in elektriciteit om een wagen aan te drijven.
                              Mij leek het eenvoudiger om een soort verbrandingsmotor te ontwikkelen waar je waterstof en zuurstof injecteert in een cilinder met als restant water na de "verbranding".

                              Hier een artikel over dit onderwerp. https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/verbrandingsmotor-op-waterstof-blijkt-zuinige-krachtpatser-10112367?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.245906244.1392547532.1552488055-1912058107.1552488055
                              .
                              Een verbrandingsmotor op waterstofgas laten draaien is niet echt moeilijk, maar het schijnt toch niet echt een goed idee te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=1Ajq46qHp0c
                              Wat er uit de uitlaat komt is blijkbaar niet alleen waterdamp, er wordt ook NOx gevormd tijdens de verbranding.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                Ik spring Bart even bij waar hij het heeft over veroudering van de batterijen. Natuurlijk zal iedere fabrikant de gegevens gebruiken die hem het best uitkomen... ik heb tot dusver nog geen garanties gezien in functie van jaren, wel in kms (die ze niet garanderen op papier) en laadbeurten. Misschien gebruikt Tesla superieure Li-batterijen met superieur Li ??? Ik heb me ooit eens proberen te verdiepen in de werking van een Li-batterij en eerlijk gezegd : ik snap er geen snars van. Het enige dat ik weet is dat hun levensduur relatief beperkt is, kijk naar smartphones, kijk naar laptops, kijk naar elektrische fietsen. Geert bracht hier ook al een belangrijk gegeven aan : waarom dat huurcontract bij Renault met een max van 7500 km per jaar ? Waarom geen garantie met terugname op kilometers ? Omdat ze het gewoonweg niet durven, simple as that. Niet dat ik twijfel aan batterijaangedreven voertuigen (heftrucks zijn er een mooi voorbeeld van) maar het zal een nicheproduct blijven. De dag dat een containerschip of een vrachtvliegtuig de transatlantische oversteek maakt ga ik mijn mening herzien, de dag dat ze met een batterij-aangedreven raket een maanlanding verwezenlijken koop ik me op slag een Tesla .
                                Tesla ontwikkelt zelf voor een deel de best mogelijke technologie voor lithium-ion cellen, in samenwerking met een aantal laboratoria die ervaring hebben op dat gebied, de levensduur van een lithium-ion cel hangt af van een heleboel factoren, waarbij het gebruikte elektrolyt heel erg belangrijk is, en net daar zijn er de laatste jaren grote verbeteringen gemaakt.
                                Dat de accu van een smartphone niet heel lang mee gaat is omdat die bij heel wat gebruikers dagelijks opgeladen en bijna helemaal terug ontladen wordt (van 100% tot zo goed als leeg), in dat geval geven de meeste fabrikanten op dat de cellen ongeveer 500 keer kunnen geladen worden zonder dat er een te grote degradatie optreedt. Daar komt ook nog bij dat de accu van een smartphone op een zo kort mogelijke tijd moet kunnen geladen worden, daardoor wordt die warm, en dan zal ze nog sneller verouderen.
                                In een elektrische wagen wordt het accupack gekoeld als dat te warm dreigt te worden tijdens het laden, daar heb je dan al niet het probleem van de te hoge temperatuur (en dat zorgt dan mee voor een langere levensduur).
                                Als de accu van een smartphone tussen de 30 en 80% wordt gebruikt, dan zou die na 2000 gedeeltelijke laadbeurten nog altijd goed moeten presteren.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X