Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Tesla op de laatste plaats, BMW op plaats 16 en Mercedes op 26


    https://www.hln.be/auto/dit-zijn-de-...raan~a481a0c4/
    Het is wel eigenaardig dat Alfa Romeo daar toch vrij hoog staat, terwijl dat merk vroeger nooit echt betrouwbaar was.
    Ik zie dat Dacia nog net boven Fiat staat, maar daar onder staan verschillende merken waarvan iedereen altijd zegt dat die het meest betrouwbaar zijn.
    Wat ook opvalt is dat Skoda en Seat betrouwbaarder zijn dan Volkswagen, terwijl je voor een Volkswagen toch wat meer moet betalen, dat geldt ook voor Dacia en Renault waarbij Renault de minst betrouwbare is van die twee.
    Misschien is dat omdat de "A" merken nieuwere technologie gebruiken die nog niet voldoende uitgetest is, maar bij Dacia worden toch ook de recente Renault motoren gebruikt (dat geldt toch voor mijn Dacia met de 0,9L TCe motor).


    Normaalgezien zou een elektrische wagen het meest betrouwbaar moeten zijn, want daar zitten minder onderdelen in die kunnen slijten, daarom is het ook eigenaardig dat Tesla op de 26ste plaats is terechtgekomen.
    Maar dat kan ook weer te maken hebben met het feit dat Tesla geen fabrikant is die vele jaren ervaring heeft met het bouwen van auto's.
    Als de bestaande autofabrikanten binnenkort allemaal elektrische wagens gaan bouwen, dan zullen die hopelijk ook betrouwbaarder zijn.
    Maar voor die fabrikanten zijn er dan zaken waar ze ook geen ervaring mee hebben omdat een elektrische auto niet rechtstreeks vergelijkbaar is met een auto zoals ze al vele jaren hebben gebouwd.

    Rond 2025 wordt er verwacht dat elektrische auto's goedkoper worden dan benzine en dieselauto's: https://www.ad.nl/auto/elektrische-a...to-s~abcf88f3/
    Als er dan voldoende stroom beschikbaar is om die allemaal te laden, dan is er geen probleem, maar hier in België wordt dat wel moeilijk als ze tegen dan alle oude kerncentrales stil gaan leggen, want over een alternatief daarvoor heb ik tot nu toe nog niets gehoord (met zonnepanelen krijg je dat niet opgelost). En als ze centrales gaan bij zetten die op fossiele brandstoffen draaien dan helpt dat ook niet om de CO2 uitstoot te verminderen, en dat is nog altijd waar het om gaat...
    Last edited by Black B@ndit; 9 september 2018, 12:41.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het is wel eigenaardig dat Alfa Romeo daar toch vrij hoog staat, terwijl dat merk vroeger nooit echt betrouwbaar was.
      Ik zie dat Dacia nog net boven Fiat staat, maar daar onder staan verschillende merken waarvan iedereen altijd zegt dat die het meest betrouwbaar zijn.
      Wat ook opvalt is dat Skoda en Seat betrouwbaarder zijn dan Volkswagen, terwijl je voor een Volkswagen toch wat meer moet betalen, dat geldt ook voor Dacia en Renault waarbij Renault de minst betrouwbare is van die twee..
      Logisch dat bij ondervraging van mensen de goedkopere wagens redelijk goed scoren ... ze geven minder uit en de vereisten zijn dan ook minder hoog dan bij iemand dat twee tot vier of vijf keer de prijs betaalt voor een duurdere wagen.
      Last edited by VerSeg; 9 september 2018, 13:09.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Tot je zoals ik bij mijn Mercedes aan 130.000 Km EGR en roetfilter mag vervangen....
        Weg winst.
        Ja, met elke wagen kan men kosten hebben ... ook bij benzines zijn dure herstellingen mogelijk.

        Verder moet men ook rekening houden met wat bepaalde garagisten graag doen geloven wat moet vervangen worden. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Logisch dat bij ondervraging van mensen de goedkopere wagens redelijk goed scoren ... ze geven minder uit en de vereisten zijn dan ook minder hoog dan bij iemand dat twee tot vier of vijf keer de prijs betaalt voor een duurdere wagen.
          Het is geen "tevredenheidsonderzoek", het gaat wel degelijk over een betrouwbaarheidsonderzoek https://www.whatcar.com/news/reliabi...urvey-2018-11/
          Er is een verschil tussen tevreden zijn over een auto, of te maken krijgen met allerhande defecten.
          Maar iemand die met een goedkope auto rijdt, die blijft ook niet lang tevreden als die auto geregeld in de garage terechtkomt voor andere werken dan het normale onderhoud.
          Ik rij met een goedkope auto, en ik ben daar heel tevreden over omdat die op 4 jaar en 30.000km geen enkel defect heeft gehad (buiten 1 H4 lamp + 1 lampje van de dagrijverlichting), en omdat die goedkoop is aan onderhoud, verbruik en wegentaks (zelfs een heel stuk goedkoper dan de Clio 1,2 die ik daarvoor had).

          Een auto die meer kilometers per jaar aflegt heeft natuurlijk ook een grotere kans op defecten, als je het zo bekijkt dan kan je stellen dat duurdere auto's meestal worden gekocht door mensen die veel kilometers rijden.
          Maar dat is ook niet altijd waar, want ik ken er die met hun veel duurdere auto nog minder kilometers per jaar afleggen dan ik.
          Een duurdere auto heeft doorgaans wel meer verschillende opties waardoor er uiteindelijk ook meer dingen kapot kunnen gaan (wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan)...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Zo te zien zit ik normaal gezien op rozen met mijn recent, 1 jaar jonge, gekochte Lexus CT200h. (However, the most dependable brand for long-term ownership is Lexus, whose efforts are led by the CT hybrid hatchback)
            Ik was dan ook eerst op internet de ervaringen van Lexus eigenaars gaan nalezen, en die waren unaniem: geen sportwagen, maar je hebt er nooit problemen mee.

            Na een maandje gemengd rijden (benzine en elektrisch): alles door mekaar een verbruik tussen 5 en 6 liter /100km, exact het verbruik van mijn vroegere Golf diesel.
            Het elektrisch gedeelte lijkt me toch een verschil te maken van tussen 2 en 3 liter per 100km ten opzichte van puur benzine.
            Lijkt me op middellange termijn toch een redelijk alternatief te zijn, tot 100% elektrisch of waterstof "volwassen" en enigszins betaalbaarder worden.
            Tenzij onze Bart ergens een "Hybride tax" uit zijn mouw schudt natuurlijk.
            Last edited by nete; 9 september 2018, 21:16.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Na een maandje gemengd rijden (benzine en elektrisch): alles door mekaar een verbruik tussen 5 en 6 liter /100km, exact het verbruik van mijn vroegere Golf diesel.
              Het elektrisch gedeelte lijkt me toch een verschil te maken van tussen 2 en 3 liter per 100km ten opzichte van puur benzine.
              Als het elektrisch gedeelte een verschil van 2 à 3 liter maakt, dan verbruikt die toch redelijk veel want dan zou dit betekenen dat je op 8 à 9 zou uitkomen zonder elektrisch te rijden.
              Op lange afstanden zal het verbruik dan in principe toenemen mits dan meer op benzine gereden wordt.

              Persoonlijk vind ik dat nog redelijk veel, rekening houdend met de prestaties.
              Voor mij bewijst het dat enkel voor het verbruik een hybride de investering nog niet waard is, voor de belastingen erop is iets anders.

              Hoeveel km kan je puur elektrisch rijden?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Zo te zien zit ik normaal gezien op rozen met mijn recent, 1 jaar jonge, gekochte Lexus CT200h. (However, the most dependable brand for long-term ownership is Lexus, whose efforts are led by the CT hybrid hatchback)
                Ik was dan ook eerst op internet de ervaringen van Lexus eigenaars gaan nalezen, en die waren unaniem: geen sportwagen, maar je hebt er nooit problemen mee.

                Na een maandje gemengd rijden (benzine en elektrisch): alles door mekaar een verbruik tussen 5 en 6 liter /100km, exact het verbruik van mijn vroegere Golf diesel.
                Dat is wel een heel stuk meer dan de verbruikscijfers die ik kan vinden voor een Lexus CT200h (naargelang de uitvoering gemiddeld 3,8 tot 4,1L per 100km).
                Uiteindelijk komt alle energie uit de getankte benzine, want het is een gewone hybride (geen stekker om de accu bij te laden).
                Het enige voordeel van zo'n hybride is dat er energie wordt gerecupereerd tijdens het remmen, en die energie wordt terug gebruikt tijdens het optrekken (bij sommige hybrides is het mogelijk om er een kort stukje tegen een beperkte snelheid mee te rijden).
                Dat levert geen 2L/100km voordeel op, tenzij er constant mee in de stad wordt gereden (veel optrekken en stoppen), bij een snelwegrit zonder files trek je in ideale omstandigheden één keer op en rem je een keer terwijl je de snelweg verlaat, dan is het best mogelijk dat de accu tijdens die rit bijna niet wordt bijgeladen, want er wordt geen energie gerecupereerd tijdens het remmen als er niet wordt geremd. Sommige hybrides kan je dan wel en een speciale modus zetten om de accu te laden tijdens het rijden, en dan kan die energie worden gebruikt om een stukje in de stad mee te rijden. Dat principe zorgt voor een groter verbruik terwijl er met de verbrandingsmotor wordt gereden, want de energie die in de accu terechtkomt, die komt niet zomaar uit de lucht gevallen (de verbrandingsmotor moet daarvoor harder werken, en er zijn ook nog verliezen in de alternator + de laadverliezen van de accu en alle elektronica die er rond hangt).

                In ieder geval is dat verbruik hoger dan dat van mijn goedkope auto zonder hybride systeem, maar als ik een nieuwe auto koop, dan krijg ik er geen belastingvoordeel op.
                Een hybride auto die meer verbruikt is volgens de wetgevers milieuvriendelijker dan een gewone zuinige auto die geen extra accu en elektromotor moet meesleuren...
                Ik ken er nog die met een hybride rondrijden (Auris en een Prius), en die verbruiken ook allemaal meer dan mijn Dacia (iemand met een Golf GTE verbruikte bijna dubbel zoveel als mijn Dacia).

                Ik ben dus nog altijd niet overtuigd van het milieuvoordeel van hybride wagens, waarom de politiekers daar wel zo sterk van overtuigd zijn, dat weet ik niet (waarschijnlijk weten ze niet beter).
                Tussen het werkelijk verbruik en het opgegeven verbruik van elke hybridewagen is er een veel groter verschil dan bij benzine en dieselwagens (en dat geldt ook voor plug-in hybrides waar het elektrisch verbruik zelfs wordt verzwegen, alsof dat nul KWh per 100km zou zijn. Ik ken dus iemand die met een Golf GTE gereden heeft, en volgens de elektriciteitsrekening was dat zeker geen nuloperatie (4000KWh meer tijdens dat jaar, en dat is ook niet gratis), de zware BMW cabrio met benzinemotor waar hij nu mee rijdt is een stuk zuiniger dan de Golf GTE, en die BMW heeft geen hybride systeem.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als het elektrisch gedeelte een verschil van 2 à 3 liter maakt, dan verbruikt die toch redelijk veel want dan zou dit betekenen dat je op 8 à 9 zou uitkomen zonder elektrisch te rijden.
                  Op lange afstanden zal het verbruik dan in principe toenemen mits dan meer op benzine gereden wordt.

                  Persoonlijk vind ik dat nog redelijk veel, rekening houdend met de prestaties.
                  Voor mij bewijst het dat enkel voor het verbruik een hybride de investering nog niet waard is, voor de belastingen erop is iets anders.

                  Hoeveel km kan je puur elektrisch rijden?
                  Als ik vrij veel snelweg doe (zonder file) dan zit ik rond de 6,5 liter. Lexus bestaat enkel in Hybride, dus wat ik denk als verschil in verbruik is maar een schatting.

                  Qua investering: een nieuwe, kale, 1000cc Golf zou me iets meer kosten dan de 1 jaar oude demowagen met 20000 km, dus zo duur is die ook weer niet. (Nieuw zit hij rond de 29000)
                  Qua uitrusting en comfort steekt de Lexus toch een stuk boven de Golf uit (tenzij je naar een Golf van pakweg 30000 euro of meer gaat kijken).
                  De verzekering is een stuk goedkoper, verkeersbelasting een 30 euro hoger.

                  Puur elektrisch is onmogelijk te meten, tenzij ik ettelijke km aan zo'n 50km/h zou kunnen rijden (ik denk zo'n 20 à 30km). Maar de mensen van Toyota hebben die techniek zodanig onder de knie dat die twee motoren naadloos in elkaar "overvloeien".
                  Dat puur elektrisch rijden (bij lage snelheid) in stadsverkeer maakt die wagen juist daar superzuinig. Dan zit ik rond de 4,5 liter.
                  Met de Golf diesel zat ik aan 5,5 liter, alle gebruik door elkaar.
                  Mijn beslissing is vooral ingegeven door de "heksenjacht" (voor een deel onterecht vind ik) van onze overheid op al wat diesel is, wie weet wat men buiten het opkrikken van de dieselprijs, nog uit de mouw gaat schudden...
                  Op zich rij ik liever met een dieselwagen.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Men moet nu wel niet enkel het verbruik zien hé Bart, eigenlijk het verbruik volgens type weg en rijstijl. [emoji6]

                    Ik mag veronderstellen dat iemand dat zeer rustig rijdt met een Dacia ook een pak minder verbruikt dan iemand dat er alles probeert uit te halen wat maar kan.

                    Een halve gek met een Dacia verbruikt dan mogelijks meer dan een zondagsrijder met een Lexus of welk merk ook.
                    Ook wie vaak in de file staat, die zal een veel hoger verbruik hebben.

                    Klopt wel dat ik eveneens het verbruik van die Lexus nog redelijk hoog vindt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Als ik vrij veel snelweg doe (zonder file) dan zit ik rond de 6,5 liter. Lexus bestaat enkel in Hybride, dus wat ik denk als verschil in verbruik is maar een schatting.

                      Qua investering: een nieuwe, kale, 1000cc Golf zou me iets meer kosten dan de 1 jaar oude demowagen met 20000 km, dus zo duur is die ook weer niet. (Nieuw zit hij rond de 29000)
                      Qua uitrusting en comfort steekt de Lexus toch een stuk boven de Golf uit (tenzij je naar een Golf van pakweg 30000 euro of meer gaat kijken).
                      De verzekering is een stuk goedkoper, verkeersbelasting een 30 euro hoger.

                      Puur elektrisch is onmogelijk te meten, tenzij ik ettelijke km aan zo'n 50km/h zou kunnen rijden (ik denk zo'n 20 à 30km). Maar de mensen van Toyota hebben die techniek zodanig onder de knie dat die twee motoren naadloos in elkaar "overvloeien".
                      Dat puur elektrisch rijden (bij lage snelheid) in stadsverkeer maakt die wagen juist daar superzuinig. Dan zit ik rond de 4,5 liter.
                      Met de Golf diesel zat ik aan 5,5 liter, alle gebruik door elkaar.
                      Mijn beslissing is vooral ingegeven door de "heksenjacht" (voor een deel onterecht vind ik) van onze overheid op al wat diesel is, wie weet wat men buiten het opkrikken van de dieselprijs, nog uit de mouw gaat schudden...
                      Op zich rij ik liever met een dieselwagen.
                      Uw keuze van wagen en prijs laat ik aan u over, ieder moet kopen waar hij zelf zin in heeft ... daar kan niemand iets over zeggen.
                      Verder volg ik wel dat een heksenjacht bestaat en er zijn inderdaad ook veel wagens die minder verbruiken en toch geen hybride zijn.
                      Eerst iedereen pushen om diesels te kopen, een paar jaar later benzines en nu weer puur elektrisch.
                      Het is meer geldklopperij dan wat anders, maar erger is dat men op vele plaatsen niet meer zal mogen komen met vele wagens.
                      Zelf vorig jaar ook een benzine gekocht, maar dan om een heel andere reden dan wat ons allemaal aangesmeerd wordt.
                      Dus zowel diesel als benzine hier en beiden hebben hun voordelen.
                      Ik zou graag eens zien waar onze overheid mee rijdt ... of nemen zij allen het openbaar vervoer misschien? [emoji16]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        In ieder geval is dat verbruik hoger dan dat van mijn goedkope auto zonder hybride systeem, maar als ik een nieuwe auto koop, dan krijg ik er geen belastingvoordeel op.
                        Ik ook niet, voor de wetgever is het een pure benzinewagen. Verzekeringsmaatschappijen geven wel een bonus. Dus, de politiekers zijn helemaal niet geïnteresseerd in Hybride wagens.
                        Ik heb ook een Dacia Duster in gedachten gehad, maar als je die een beetje "aankleedt" dan zit je weer aan de prijs van de Lexus (van wel 1 jaar oud).
                        Bij mij gaf vooral de doorslag dat ik een wagen kocht die blijkbaar zéér degelijk is, en die hoogstens evenveel benzine verbruikt dan mijn Golf diesel, plus dat de benzine van langsom kunstmatig "goedkoper" wordt dan diesel.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Men moet nu wel niet enkel het verbruik zien hé Bart, eigenlijk het verbruik volgens type weg en rijstijl. [emoji6]

                          Ik mag veronderstellen dat iemand dat zeer rustig rijdt met een Dacia ook een pak minder verbruikt dan iemand dat er alles probeert uit te halen wat maar kan.

                          Een halve gek met een Dacia verbruikt dan mogelijks meer dan een zondagsrijder met een Lexus of welk merk ook.
                          Ook wie vaak in de file staat, die zal een veel hoger verbruik hebben.

                          Klopt wel dat ik eveneens het verbruik van die Lexus nog redelijk hoog vindt.
                          Om een laag verbruik te halen is het belangrijk om de snelheid zo constant mogelijk te houden, daarvoor gebruik ik de cruise-control zoveel mogelijk, vlot optrekken is eigenlijk geen probleem als je probeert om het verbruik laag te houden.
                          Ik heb een hekel aan automobilisten die telkens weer vertragen voor bochten waar vroeger iedereen vlot tegen 90km/h door kon rijden terwijl ze nu nog maar 70km/h aan het rijden zijn, want dan moet ik ook elke keer vertragen en weer optrekken, en daardoor gaat het verbruik omhoog.
                          Voor korte afstanden gebruik ik de fiets (tenzij ik meer moet meenemen dan wat ik kan laden op de fiets), niet alleen omdat de auto dan een heel stuk meer verbruikt terwijl de motor opwarmt, maar zo probeer ik mijn eigen conditie ook een beetje op peil te houden.
                          Als er iemand achter mij rijdt die vindt dat ik te traag rij met de auto, dan is dat gegarandeerd iemand die sneller wil rijden dan de toegelaten maximumsnelheid (voor die maximumsnelheid ga ik voort op wat de GPS aanduidt, dat is dus op de teller al iets sneller dan 70 of 120).

                          Heel veel auto's worden voor veel te korte afstanden gebruikt, en daardoor verbruiken die zoveel meer dan wat de fabrikant opgeeft volgens de testcyclus.
                          Het is dan echt niet nodig om er zot mee te doen, zelfs als er heel voorzichtig wordt gereden gaat het verbruik flink de hoogte in op korte afstanden.
                          De persoon die ik ken die met de Lexus rijdt, die gebruikt de cruise-control op dezelfde manier als ik, en die doet ook moeite om zo zuinig mogelijk te rijden, maar toch is het verbruik van die Lexus hoger dan dat van mijn Dacia Logan MCV (en dat is ook geen klein autootje).
                          Die met de Auris hybride rijdt altijd heel rustig (trager dan ik) en die verbruikt ook een heel klein beetje meer dan mijn auto.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Ik ook niet, voor de wetgever is het een pure benzinewagen. Verzekeringsmaatschappijen geven wel een bonus. Dus, de politiekers zijn helemaal niet geïnteresseerd in Hybride wagens.
                            Ik heb ook een Dacia Duster in gedachten gehad, maar als je die een beetje "aankleedt" dan zit je weer aan de prijs van de Lexus (van wel 1 jaar oud).
                            Bij mij gaf vooral de doorslag dat ik een wagen kocht die blijkbaar zéér degelijk is, en die hoogstens evenveel benzine verbruikt dan mijn Golf diesel, plus dat de benzine van langsom kunstmatig "goedkoper" wordt dan diesel.
                            Ik denk dat het moeilijk is om het verbruik van Duster (benzine) onder de 6L/100km te houden (ik zou het wel eens willen proberen, mij lukt dat misschien wel), zeker nu ze bij het vernieuwde model alleen nog de "ouderwetse" 1600 aanbieden bij de benzineversie.
                            Bij het vorige model was er nog de TCe 1,2 die sneller was, en die ook minder verbruikte dan de 1600, maar die zit er nu niet meer bij.

                            De fiscale wetgeving voor hybride wagens is inderdaad aangepast, de eisen die gesteld worden om er belastingvoordeel uit te halen zijn strenger geworden: https://www.vlaanderen.be/nl/mobilit...jke-voertuigen
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Om een laag verbruik te halen is het belangrijk om de snelheid zo constant mogelijk te houden, daarvoor gebruik ik de cruise-control zoveel mogelijk, vlot optrekken is eigenlijk geen probleem als je probeert om het verbruik laag te houden.
                              Hangt af van de baan en tijdstip dat men rijdt.
                              In het WE meestal eens mogelijk, op bepaalde snelwegen in de week overdag ook, maar tijdens de spits naar het werk rijden zal hier niet snel lukken op cruise-control. [emoji6]
                              Ik gebruik die soms ook wel uit gemakzucht om niet continu op de snelheid te moeten letten of mijn voet eens te kunnen verzetten, niet om minder te verbruiken.
                              Een wagen gebruik ik om te rijden en ook het rijplezier ... niet om continu te besparen.
                              Veel kilometers doen we niet en de meerkost voor een literke meer of minder zal het ook niet maken.
                              Wie bijvoorbeeld 5.000 km per jaar rijdt, die heeft een meerkost van afgerond 75€ op een jaar of 6,25€ per maand ... niet echt iets waar men van zal sterven, zelfs niet met het dubbele ervan. [emoji41]
                              Op 50.000km per jaar scheelt dat wel meer, maar die mensen hebben meestal niet de tijd meer om daar nog mee bezig te zijn en vaak is dat dan ook voor een bedrijf.

                              Ik heb een hekel aan automobilisten die telkens weer vertragen voor bochten waar vroeger iedereen vlot tegen 90km/h door kon rijden terwijl ze nu nog maar 70km/h aan het rijden zijn, want dan moet ik ook elke keer vertragen en weer optrekken, en daardoor gaat het verbruik omhoog.
                              Ik heb daar ook een hekel aan, niet voor het verbruik maar omdat het enervant is.
                              Hier was het vroeger 90 op de steenweg, daarna werd het 70.
                              Nu heeft men regelmatig ene voor die aan 45 à 50 zit te tafferen.
                              Ze willen dan blijkbaar overal 50 rijden of zo en met de afwijking van hun teller rijden ze maar 45.
                              En op vele plaatsen mag men niet inhalen en waar het wel mag, daar heeft men gegarandeerd tegenliggers.
                              Het zijn dan vaak ook die dat op een voorrangsweg aan elk kruispunt stoppen of afremmen om anderen door te laten die een stopteken hebben.
                              Ook leren rijden op een zondag denk ik ... en het zijn niet altijd 70 plussers, integendeel zelfs.
                              En richtingaanwijzers kennen de meesten ook niet ... anders toch niet zo moeilijk om enen tegen die hendel te komen.
                              Last edited by VerSeg; 10 september 2018, 08:01.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Verder moet men ook rekening houden met wat bepaalde garagisten graag doen geloven wat moet vervangen worden. [emoji6]
                                Na twee regeneraties en kort daarna terug in veiligheidsmodus moet mijn garagist mij niets meer doen geloven Freddy,
                                de eerste twee jaar en 80.000 Km was die Mercedes C 220 (model W204) een perfecte auto zuinig en zonder problemen.
                                Maar dan begonnen de problemen, lekkende injector, pinkermodule (700€) kapot, (EGR 400€), roetfilter (1.700€),
                                onterechte foutmeldingen lichtblokken (print van 250€ te vervangen) enz.
                                Zal er ene van de maandag geweest zijn zeker....
                                Maar mijn vertrouwen in Mercedes is er niet meer, ik heb een vriend die er twee jaar geleden twee kocht,
                                een Mercedes CLA benzine voor zijn vrouw en een Mercedes V klasse diesel van bijna 80.000€
                                Die CLA is perfect, met die dure V heeft hij nog niet anders dan miserie gehad, zondag vertelde hij mij
                                dat een van zijn MULTIBEAM LED koplampen nu ook moet vervangen worden, gelukkig nog allemaal onder garantie.
                                Hij heeft ook twee sprinters, de ene is 15 jaar en heeft dik 400.000 Km op de teller en daar zijn nog nooit problemen mee geweest.

                                Comment

                                Working...
                                X