Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Heeft nog steeds niets te maken met zelfstandig zijn, verkeerd geïnformeerd te zijn of wat ook, maar nog steeds zoals ik vanaf het eerste moment al aankaart en dat is dat de technologie van EV nog niet op punt staat.
    Op geen enkele moment is de ondernemer/zelfstandige verplicht geweest om een EV aan te schaffen. Net zo min is de ondernemer/zelfstandige in kwestie verplicht geweest om een +500pk sportwagen aan te schaffen, EV of ICE. 100% aftrekbaarheid heeft sommigen blind gemaakt voor de echte noden.
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    De dag dat ze ook 1.000 km autonomie hebben en met wat vlotter rijden (lees niet op alles moeten letten) zelfs maar 800 km of 600 km, dan pas zal een EV echt een volwaardige vervanger zijn.
    Ja, ik ken uw bekommernissen.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht





      Om op de eerste quote te antwoorden: ik heb er in de verste verte nog niet aan gedacht om zetel- of stuurverwarming te nemen.
      In mijn diesel is het de eerste 10-15 km ook koud, maar ik ben nog nooit vastgevroren. In de winter hou je je jas toch aan in de auto (tenzij kasplantjes die vanuit hun verwarmde garage vertrekken).
      Ik zet de verwarming in het begin af anders komt de motor nooit op temperatuur, zeker niet bij langzaam verkeer.
      En dan sta je er stom van dat er wordt geklaagd over kapotte roetfilters, om over de hogere uitstoot te zwijgen.
      Een EV heeft daar allemaal geen last van.

      PS: ik probeer onder 10 km de auto niet te gebruiken, mijn 2 x 3,5km met de fiets deze voormiddag was bovendien veel aangenamer dan de 2 x 15km vanavond met de auto.
      Exact dit. Moest de zetelverwarming en stuurverwarming er niet standaard op geleverd worden, zou ik het niet als optie nemen.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht





        Om op de eerste quote te antwoorden: ik heb er in de verste verte nog niet aan gedacht om zetel- of stuurverwarming te nemen.
        In mijn diesel is het de eerste 10-15 km ook koud, maar ik ben nog nooit vastgevroren. In de winter hou je je jas toch aan in de auto (tenzij kasplantjes die vanuit hun verwarmde garage vertrekken).
        Ik zet de verwarming in het begin af anders komt de motor nooit op temperatuur, zeker niet bij langzaam verkeer.
        En dan sta je er stom van dat er wordt geklaagd over kapotte roetfilters, om over de hogere uitstoot te zwijgen.
        Een EV heeft daar allemaal geen last van.

        PS: ik probeer onder 10 km de auto niet te gebruiken, mijn 2 x 3,5km met de fiets deze voormiddag was bovendien veel aangenamer dan de 2 x 15km vanavond met de auto.
        Grapjas, maar eigenlijk niks anders verwacht van U aangezien er amper in huis wordt verwarmd of verbruikt
        Dus dan heb je het al zeker niet nodig in uw auto

        En wat zetelverwarming en stuurverwarming betreft, bij modernere auto's is dat niet zo speciaal meer hoor ;-)

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Om op de eerste quote te antwoorden: ik heb er in de verste verte nog niet aan gedacht om zetel- of stuurverwarming te nemen.
          In mijn diesel is het de eerste 10-15 km ook koud, maar ik ben nog nooit vastgevroren.
          In de winter hou je je jas toch aan in de auto (tenzij kasplantjes die vanuit hun verwarmde garage vertrekken).
          Je bent het dan ook gewoon om thuis in de kou te zitten met een dikke trui aan.
          Hier staan de wagens ook buiten, maar dat wil niet zeggen dat we daarom als een Eskimo moeten leven. LOL

          Ik zet de verwarming in het begin af anders komt de motor nooit op temperatuur, zeker niet bij langzaam verkeer.
          En dan sta je er stom van dat er wordt geklaagd over kapotte roetfilters, om over de hogere uitstoot te zwijgen.
          Als uw roetfilter stuk gaat omdat de verwarming aan staat, dan is het inderdaad tijd dat ge eens naar een nieuwe auto uitkijkt.
          Trouwens zal traag verkeer weinig doen om de roetfilter te regenereren, daarvoor is eerder een langere rit aan wat hogere snelheid aangewezen.
          Je riskeert wel dat het dan warmer is in de wagen dan in huis. :-)
          Na 200 meter begint het anders al goede warme lucht te blazen met onze diesel, maar misschien is die net iets moderner met elektrische verwarming zolang de motor niet warm genoeg is.
          Ook wagens genoeg die men vooraf kan laten warmen, al is dat meestal een optie.

          Een EV heeft daar allemaal geen last van.
          Van een roetfilter hopelijk niet, zou wel heel straf zijn.
          Maar dan is het weer niet goed voor de autonomie zeker?

          PS: ik probeer onder 10 km de auto niet te gebruiken, mijn 2 x 3,5km met de fiets deze voormiddag was bovendien veel aangenamer dan de 2 x 15km vanavond met de auto.
          Da's heel goed voor wie dat kan doen, maar niet iedereen heeft die kans om verschillende mogelijke redenen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Op geen enkele moment is de ondernemer/zelfstandige verplicht geweest om een EV aan te schaffen. Net zo min is de ondernemer/zelfstandige in kwestie verplicht geweest om een +500pk sportwagen aan te schaffen, EV of ICE. 100% aftrekbaarheid heeft sommigen blind gemaakt voor de echte noden.

            Ja, ik ken uw bekommernissen.
            De enorm toegenomen belasting op niet volledig elektrische voertuigen dwingt ze er anders wel toe om de overstap te maken.
            Vanwaar plots de kritiek op wie een wagen kan inbrengen, dit staat anders toch volledig los van elkaar?
            Men zou bijna gaan denken dat u enige vorm van jaloezie vertoont.
            Ik kan mijn wagen ook niet inbrengen, de rekening van een ander maak ik echter niet.
            Men heeft uiteraard geen 500 PK nodig, maar heeft men er meer dan 300 nodig en is er een probleem als iemand dat wel heeft?
            De beperkte autonomie tegenover hetzelfde voertuig ICE doet zich anders ook voor met EV's die veel minder PK's hebben.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              De enorm toegenomen belasting op niet volledig elektrische voertuigen dwingt ze er anders wel toe om de overstap te maken.
              Vanwaar plots de kritiek op wie een wagen kan inbrengen, dit staat anders toch volledig los van elkaar?
              Men zou bijna gaan denken dat u enige vorm van jaloezie vertoont.
              Ik kan mijn wagen ook niet inbrengen, de rekening van een ander maak ik echter niet.
              Men heeft uiteraard geen 500 PK nodig, maar heeft men er meer dan 300 nodig en is er een probleem als iemand dat wel heeft?
              De beperkte autonomie tegenover hetzelfde voertuig ICE doet zich anders ook voor met EV's die veel minder PK's hebben.
              Daar gaat u de mist in. Jaloezie interesseert me niet, en neen, ik gaan mijn stand bankrekening hier ook niet tonen
              Het is inderdaad een andere discussie of een wagen van een ondernemer voor de volle 100% moet betaald worden door de gemeenschap.
              Soit, wat ik wil zeggen is dat mijnheer net zo goed een Tesla Model S had kunnen kiezen met een vergelijkbaar kostenplaatje maar dat is wel een auto die u in de winter ook nog een 500km kan verplaatsen in alle luxe. En als die man dan toch zo graag zijn banden op 10.000km verslijt, kan dat ook met de Tesla. Die zal niet veel onderdoen qua trekkracht.
              Gewoon verkeerde keuze.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Soit, wat ik wil zeggen is dat mijnheer net zo goed een Tesla Model S had kunnen kiezen met een vergelijkbaar kostenplaatje maar dat is wel een auto die u in de winter ook nog een 500km kan verplaatsen in alle luxe. En als die man dan toch zo graag zijn banden op 10.000km verslijt, kan dat ook met de Tesla. Die zal niet veel onderdoen qua trekkracht.
                Gewoon verkeerde keuze.
                Dus conclusie Tesla is beter dan Porsche, heb je dat ook gezegd tegen je broer?
                Ik zal hier niet meer reageren, want wie het niet met je eens is……..
                En ik, blijf ondertussen rustig met mijn benzine rijden, op het eind van de rit
                nog steeds stukken goedkoper dan een EV.

                Comment


                • Ja hoor, als er geen argumenten meer zijn gaan we terug naar het goedkoper rijden riedeltje
                  Wie spreekt er over het ene merk beter dan het andere? Als je 200km range nodig hebt, koop dan een auto die 200km range heeft, ook in de winter. Als je een caravan hebt van 1600kg en je koopt een nieuwe auto, dan zorg je er ook voor dat die 1600kg minimaal kan trekken. De juiste tools voor het werk jongen.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Daar gaat u de mist in. Jaloezie interesseert me niet, en neen, ik gaan mijn stand bankrekening hier ook niet tonen
                    Het is inderdaad een andere discussie of een wagen van een ondernemer voor de volle 100% moet betaald worden door de gemeenschap.
                    Soit, wat ik wil zeggen is dat mijnheer net zo goed een Tesla Model S had kunnen kiezen met een vergelijkbaar kostenplaatje maar dat is wel een auto die u in de winter ook nog een 500km kan verplaatsen in alle luxe. En als die man dan toch zo graag zijn banden op 10.000km verslijt, kan dat ook met de Tesla. Die zal niet veel onderdoen qua trekkracht.
                    Gewoon verkeerde keuze.
                    Dat het een verkeerde keuze is, dat staat naast deze kwestie want het komt er nog steeds op neer dat die in EV versie een te kleine autonomie heeft.
                    Een Tesla gaat anders net als een Porsche of andere EV dezelfde nadelen kennen, de aankoop is duurder, autonomie is minder en het verbruik neemt fors toe onder verschillende omstandigheden.
                    En na enkele jaren is de restwaarde van een Tesla een pak minder en veel bezitters klagen over de afwerking en slechte service.
                    Voor de rest is een Tesla een lelijke wagen, maar dat is ieders keuze.
                    Straf dat we meerdere mensen kennen die van een Tesla terug naar een ICE overschakelen door de autonomie.
                    Mocht een Tesla een dieselmotor hebben, dan kon die meer dan 1.000 km rijden, dus nog steeds hetzelfde resultaat dat een EV minder autonomie heeft.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Ja hoor, daar zijn ze weer: de duizend-kilometer-rijders.

                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Ja hoor, daar zijn ze weer: de duizend-kilometer-rijders.

                        Uw foto komt duidelijk overeen met uw antwoord, volledig van de pot gerukt.
                        Het gaat niet over 1.000 km rijden, maar over groot VERSCHIL in autonomie tussen EV en ICE en het eraan gelinkt gebruiksgemak.

                        Volgens uw redenering is het dus ook geen probleem dat de batterij van uw smartphone het maar 15 minuten zou uithouden, want u belt zelden langer dan 5 minuten en heeft tijd genoeg om tussendoor te laden?

                        Nu ja, zo een pot achter het stuur kan soms handig zijn tijdens de laadbeurten onderweg. LOL
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Uw foto komt duidelijk overeen met uw antwoord, volledig van de pot gerukt.
                          Het gaat niet over 1.000 km rijden, maar over groot VERSCHIL in autonomie tussen EV en ICE en het eraan gelinkt gebruiksgemak.

                          Volgens uw redenering is het dus ook geen probleem dat de batterij van uw smartphone het maar 15 minuten zou uithouden, want u belt zelden langer dan 5 minuten en heeft tijd genoeg om tussendoor te laden?
                          Van de pot gerukt, u zegt het. Nu gaan we over smartphones beginnen. Wat overigens ook geen enkel probleem zou zijn indien ik wist wanneer iemand me zou bellen
                          Ik ben niet beginnen l*llen over 1000 km hé. Het ging over die ondernemer die een verkeerde auto kocht voor zijn behoeftes. Het is zelfs helemaal geen discussie EV/ICE, de man koopt wat hij wil. Punt en einde discussie.

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Het ging over die ondernemer die een verkeerde auto kocht voor zijn behoeftes.
                            Dat maak jij er weer van, want ik lees enkel dat die wagen actueel niet eens de helft haalt van wat er gespecificeerd wordt.
                            Het gaat hem dus wel degelijk om een gekend nadeel van de actuele EV's, minder autonomie.

                            Een goede vriend van mij haalt de laatste tijd met moeite 200Km op een lading met zijn Porsche Taycan 4S Cross Turismo, auto staat ook altijd binnen, dat is nog niet de helft van wat ze beloven met zijn 95 Kwh batterij.
                            Als die afgeschreven is moet dat ding buiten, dat waren zondag zijn woorden.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Als je 200km range nodig hebt, koop dan een auto die 200km range heeft, ook in de winter.
                            Als de specificaties aangeven dat je voldoende km kan doen en je koopt de wagen in de zomer, hoe kan je dan weten dat die in de winter veel minder gaat halen en met moeite 200 km?
                            Kan jij dat hieruit opmaken dat dit zo zal zijn?


                            Het zal er dan ook nog van afhangen welke dag je de testrit doet en hoeveel verkeer er is om te weten hoeveel het verbruik echt is, want gemiddelden kan je uit 1 rit niet halen.
                            En voor je ontkent dat er een groot verschil kan zijn.
                            Twee keer dezelfde weg, twee keer dezelfde wagen, twee keer dezelfde chauffeur, twee keer dezelfde rijstijl, enkel eens met veel file op 24 november en eens zonder file op 4 januari.
                            Hoogste verbruik van deze twee is op 15 maand tijd 1 keer voorgekomen.




                            Nog even het gemiddelde toevoegen op 15 maand.
                            Last edited by VerSeg; 11 januari 2024, 21:38.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • O zo tevreden over die top EV’s bij Hertz….
                              Hertz, dat de afgelopen jaren grote stappen heeft gezet op het gebied van elektrische voertuigen, heeft besloten dat het tijd is om te bezuinigen. Het bedrijf zal een derde van zijn elektrische vloot, in totaal ongeveer 20.000 voertuigen, verkopen en het geld dat zij binnenbrengen gebruiken om meer benzinevoertuigen aan te schaffen.
                              Die mannen zullen wel hun redenen hebben zeker en het beter weten dan Hompie…

                              Hertz, which has made a big push into electric vehicles in recent years, has decided its time to cut back. The company will sell off 20,000 electric vehicles and use the money they bring to purchase more gasoline powered vehicles.
                              Last edited by Geerten; 12 januari 2024, 21:28.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Dat maak jij er weer van, want ik lees enkel dat die wagen actueel niet eens de helft haalt van wat er gespecificeerd wordt.
                                Het gaat hem dus wel degelijk om een gekend nadeel van de actuele EV's, minder autonomie.
                                Het is inderdaad een gekend minpunt van een EV. Waarom heeft de eigenaar er dan geen rekening mee gehouden bij aankoop?
                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Als de specificaties aangeven dat je voldoende km kan doen en je koopt de wagen in de zomer, hoe kan je dan weten dat die in de winter veel minder gaat halen en met moeite 200 km?
                                Kan jij dat hieruit opmaken dat dit zo zal zijn?
                                U zegt zelf, het is een gekend probleem... bovendien is het een WLTP cijfer dat het verbruik aangeeft bij een constante temperatuur van 23°C. Met een beetje logisch nadenken en opzoekingswerk weet u dat de auto in de winter een stuk lager gaat presteren. Maar zeker niet de helft minder, dat is natuurlijk ook te wijten aan andere omstandigheden zoals het rijgedrag. Neem een vergelijkbare sportwagen zoals de Porsche 911, gemiddelde WLTP volgens fabrikant 10.4 to 11.1 l/100km. Volgens gebruikers (961) een gemiddelde verbruik van 11.9 l/100km. Iets hoger dan opgegeven door de fabrikant. Maar wat blijkt ook: van mensen die aangeven sportief te rijden gaat het verbruik de hoogte in tot boven 20L/100 km, zelfs een uitschieter van 25.6l/100 km. Die komt ook maar 250 km ver alvorens te moeten tanken. En die zal waarschijnlijk niet verrast zijn door het verbruik.
                                De meeste mensen die een nieuwe wagen aankopen doen uitgebreid research naar de gegevens van de wagen die hun voorkeur wegdraagt. Er zijn op het internet tientallen bronnen te vinden. Als de kleur van de wagen jou meer interesseert dan de eigenschappen van een wagen, kies dan eentje uit de folder of volg het praatje van de verkoper.

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                                Het zal er dan ook nog van afhangen welke dag je de testrit doet en hoeveel verkeer er is om te weten hoeveel het verbruik echt is, want gemiddelden kan je uit 1 rit niet halen.
                                En voor je ontkent dat er een groot verschil kan zijn.
                                Twee keer dezelfde weg, twee keer dezelfde wagen, twee keer dezelfde chauffeur, twee keer dezelfde rijstijl, enkel eens met veel file op 24 november en eens zonder file op 4 januari.
                                Hoogste verbruik van deze twee is op 15 maand tijd 1 keer voorgekomen.




                                Nog even het gemiddelde toevoegen op 15 maand.
                                Inderdaad, met een testrit heb je alleen maar een beperkt beeld van verbruik, daarom ook het nut van informatie opzoeken via websites, merkenforums en gesprekken met eigenaars. En ken jezelf qua rijstijl.
                                Die 40 kWh/100km in jouw weergave is wel heel hoog. Misschien eenmalig batterijconditionering? Maar zelfs met een gewone (niet-warmtepomp) verwarming 59 minuten op volle bak zou dit maar een 4kWh extra mogen zijn. Geen dakkoffer en/of 1600kg aanhanger neem ik aan . Wijkt jouw verbruik sterk af in vergelijking met andere eigenaars van hetzelfde type/merk wagen?

                                Is dat correct, slechts 3580km op 15 maanden aan 29 km/h gemiddelde? Dan zou ik me toch niet zo'n zorgen maken over het rijbereik dat geen 1000 km is. Al blijft het altijd vervelend als er onvoldoende geschikte (voor jouw beperkte laadpas) laadpunten op de route staan.

                                Even ter vergelijking, mijn rit gisteren naar Gasthuisberg Leuven; 50% autoweg 120 km/h waar mogelijk en zowat 30% 90 en 70 km/h wegen en iets van 20% 50 km/h zones. Druk verkeer omstreeks 7u30 met drie volwassenen en 20°c in de auto en 0°C buiten. Op de terugweg (12u) vlot verkeer bij 1°C en 20° in de auto met dezelfde drie volwassenen.
                                Kortom helemaal niet ontevreden van het verbruik, ook al is het bij vriestemperaturen 3 à 4 kWh meer energie nodig, in de eerste plaats door de verwarming (geen warmtepomp).








                                Last edited by Hombre; 13 januari 2024, 14:50. Reden: Dubbelpost afbeelding verwijderd
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X