Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste schrijfwijze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: juiste schrijfwijze

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Maar daar schrijven ?? dan niet met een pen, maar met licht.
    In "Iedereen beroemd" is er wekelijks een mooie en korte verklaring of het foutief gebruik van woorden.
    Het is al even erg wanneer ik een Engelse tekst, titel zie waar niet alleen spelfouten in staan, maar eveneens woorden die zelfs geen Engels zijn op termen die in het Engels je doen lachen.
    Of er nu een spatie moet tussen een woord en het vraagteken hangt vooral af van de leerschool die men heeft gelopen. Indertijd leerden we tijdens "typen" dat een spatie moest tussen een woord en het vraagteken. Dat er na een punt 2 spaties moesten en dat het beletselteken als samenvatting diende gezien van een reeks die zou volgen. Dus een spatie ervoor. Maar nogmaals, dit was afhankelijk van de leerschool.
    Misschien is de term 'storen' niet de juiste omschrijving voor het probleem dat zich stelde, stelt en dient men eerder te spreken dat het spijtig is.
    Punctieregels volgens VRT-taalnet:
    Er komt géén spatie voor:

een dubbelpunt
    een komma
    een punt
    een puntkomma
    een uitroepteken
    een vraagteken
    een graadteken (een hoek van 90°)
    Volgens de norminstituten komt er één spatie voor:
    een procentteken
    een promilleteken
    een rekenkundige operator
    °C
    In de praktijk wordt de spatie meestal weggelaten.

Na een leesteken komt één spatie.

Comment

Peter,
      bedankt om me de fouten te duiden, heb ze aangepast. Dit is het gevolg van slordig werken en nadien niets te controleren.

Bij opsommingen wordt gebruik gemaakt van een opsommingsteken.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Ik bedoel maar: iedereen maakt wel eens een fout en op een fotografieforum is het toch het belangrijkste dat we elkaar begrijpen. Om te weten hoe we moeten schrijven zijn er woordenboeken, taalraadsmannen, spellingscontrole. Als we elke post zouden controleren en verifiëren en daarna hierover communiceren zouden we niet veel topic starters meer hebben.

As we mekander moat verstoan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

Ik schrijf verre van foutloos.

Maar ooit ben ik eens op de vingers getikt toen ik een stuk van een songtekst doorstuurde naar een vriend die Germaanse studeerde.
          Die songtekst in het Engels, door een muziekgroep die Engels als moedertaal heeft, en volledig correct was.
          En toch bij hoog en bij laag beweren dat IK de tekst fout schreef, terwijl er niets fout aan was.
          Het argument waarom hij juist was, was omdat hij Germaanse studeerde en ik niet.

Comment

Ik ken dat. Ik schrijf als Engelsman behoorlijk goed Engels; en ik schrijf ook lyrics (songteksten). Toen ik de eerste druk zag van de teksten die ik voor de LP geschreven had, kon ik m'n ogen niet geloven. Vol fouten! De uitgever had mijn teksten laten nalezen door zijn schoonzus, een germaniste. In plaats van mij vooraf een drukproef voor te leggen! Het heeft hem geld gekost, want componist noch lyricist wilde een dergelijk blad bij onze LP.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik behandel regelmatig Franstalige werkgerelateerde mails.
              En aangezien mijn Frans niet optimaal is... denk ik dan altijd bij te leren uit de schrijfwijze van de correspondent omdat die in zijn moedertaal schrijft.
              Echter staan die mails altijd boordevol typfouten en andere zaken die niet kloppen. Moeilijk dus om op die manier als anderstalige de juiste schrijfwijze eruit te halen.
              Bijleren? Yada yada yada... je twijfelt elke keer meer en meer hierdoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik ken dat. Ik schrijf als Engelsman behoorlijk goed Engels; en ik schrijf ook lyrics (songteksten). Toen ik de eerste druk zag van de teksten die ik voor de LP geschreven had, kon ik m'n ogen niet geloven. Vol fouten! De uitgever had mijn teksten laten nalezen door zijn schoonzus, een germaniste. In plaats van mij vooraf een drukproef voor te leggen! Het heeft hem geld gekost, want componist noch lyricist wilde een dergelijk blad bij onze LP.
                En bijkomend, bij lyrics heb je dan ook nog de dichterlijke vrijheid als schrijver. Om het mooi te doen uitkomen op de muziek bijvoorbeeld.
                Een songtekst moet blijven zoals de auteur ze gemaakt heeft, ook al zou die niet taalkundig correct zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Ik behandel regelmatig Franstalige werkgerelateerde mails.
                  Ik ook, met in de helft van de gevallen iets zoals:
                  - Vous aver ...
                  - Je suis désolez ...

Een beetje zoals de dt-fouten in het Nederlands hebben zij de rz-fouten.
                  Maar uiteindelijk begrijpen we allen wel wat ze bedoelen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

laat dit nog maar een tijdje doorgaan, zo leer ik ook nog wat bij. Ik heb nooit leren typen en schrijven slechts tot lager technisch maar vind dit draadje wel leuk. Wel opletten dat we niet te ver overbelichten want dan zijn we de details in lichte delen kwijt
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Hey juppekes

Waar ik mij aan erger is de manier hoe ze in het VTM nieuws passagiers zeggen, zo met een franse G.

Of ook hoe ze vanille uitspreken in de reclames, zoals vanijje.

Voor de rest maak ik ook wel eens foutjes hoor
                      Bootjes

Comment

Wat mij bijzonder opvalt: ik denk dat een meerderheid schrijft (als voorbeeld): "dat is een probleem met U camera". Het is al een uitzondering als je nog eens UW ziet geschreven staan.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Wat mij bijzonder opvalt: ik denk dat een meerderheid schrijft (als voorbeeld): "dat is een probleem met U camera". Het is al een uitzondering als je nog eens UW ziet geschreven staan.
                          Nochtans zijn dat zo'n simpele regeltjes.

(het voordeel dat ik heb als 'buitenlander' -sinds 1959 in België welteverstaan- is dat ik de meeste regeltjes van de Nederlandse taal ken).
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Taal is ook zeer onderhevig aan evolutie.
                            Ik ben 50 en heb het woordenboek behoorlijk zien veranderen door de jaren. Geen mens die nog weet wat de juiste schrijfwijze is van sommige woorden.
                            Moet ik ook denken aan mijn vader die nog schreef zoals in de oude tijd. Veel worden met sch. De mensch schreef in zijn jonge jaren een liefdesbrief en die heb ik nog ergens liggen.
                            Je kan niet geloven hoe de taal veranderd is over de laatste 100 jaar.

Wat je soms ziet op facebook is zuiver fonetisch schrift. Vooral bij jongeren en teenagers. Ook onder druk van de sms-slang.

Zolang ik het kan ontcijferen is het prima voor mij.

Comment

In principe heeft BuurmanBert gelijk:

Als men bijvoorbeeld schrijft: Hij heefd me u boek gegeven. Volledig fout: maar begrijpbaar ook de context.

Echter: Hij is voor drie dagen naar Brugge geweest en het schijnt daar nogal kostelijk te zijn. Wat wordt hiermee bedoeld ? Wie vanuit het dialect denkt en het één op één overzet naar het AN en vanuit zijn/haar dialectische achtergrond denkt dat het juist Nederlands is en ook nog eens de juiste spelling voor alle woorden gebruikt, zoals geleerd op school, heeft het lelijk mis.

Hij is voor drie dagen naar Brugge geweest en het schijnt daar nogal kostelijk te zijn => Veel mensen denken dat hier staat: Drie dagen geleden is hij naar Brugge geweest en het schijnt daar nogal duur te zijn.

In het AN betekent deze zin echter: Hij is voor een periode van drie dagen naar Brugge geweest en het is daar schijnbaar heel vermakelijk.

Niet de DT-fouten en dergelijke zijn vaak het probleem (de zin blijft ondanks de schrijffouten toch nog begrijpbaar), echter wel de begrijpelijke fout om vanuit een dialectische achtergrond bepaalde woorden en constructies één op één over te zetten naar het AN en waarbij men dan vaak zijn/haar uiterste best doet om het juist -zonder schrijffouten- te schrijven, is vaak de valkuil waar veel mensen in trappen.

Bekende fouten: aan/voor als voorzetsel voor o.a gevoelig, allergisch, prijs / fysisch vs fysiek / tot vs tot en met / naar boven, naar beneden vs omhoog/omlaag / massief vs massaal / weerhouden (dialectisch gallicisme) etc.
                              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                                Of ook hoe ze vanille uitspreken in de reclames, zoals vanijje.
                                Of zoals de Nederlanders 'doowsjeej' zeggen tegen 'dossier'.
                                Verschrikkelijk!

Comment

Working...
                                X