Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste schrijfwijze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: juiste schrijfwijze

    Vaak gebruikt men 'jou' i.p.v. 'jouw' als bezittelijk voornaamwoord. Omgekeerd wordt als schrijf en spreektaal door velen in Nederland als persoonlijk voornaamwoord 'hun' gebruikt i.p.v. van: zij; ze; of hen. Op een enkele uitzondering na is 'hun' een bezittelijk voornaamwoord.
    Ook steeds vaker gebruikt de jonge generatie 'me' in plaats van 'mij of mijn' in hun schrijf en spreektaal.
    Het vervelende is dat je het verkeert gebruik van 'hun' zo vaak hoort, ook op radio en tv, dat ik mij in mijn spreektaal daar ook op betrap.
    Last edited by Eenbes; 18 februari 2017, 11:35.

    Comment


    • #77
      Re: juiste schrijfwijze

      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
      het verkeert gebruik
      verkeerD (let op, van een ander zie je het, van jezelf meestal niet).
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #78
        juiste schrijfwijze

        Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Hij is voor drie dagen naar Brugge geweest en het schijnt daar nogal kostelijk te zijn => Veel mensen denken dat hier staat: Drie dagen geleden is hij naar Brugge geweest en het schijnt daar nogal duur te zijn.
        Ik denk eerder dat 99% van de mensen (Vlamingen) hieruit zal begrijpen dat hij drie dagen in Brugge gebleven is en dat het daar nogal duur is. [emoji1]

        Dat is wat deze zin hier in het dialect ook wil zeggen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #79
          Re: juiste schrijfwijze

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          verkeerD (let op, van een ander zie je het, van jezelf meestal niet).
          U heeft gelijk verkeert/verkeerd heeft verschillende betekenissen, verkeert(d ) als synoniem van onjuist moet met een d.

          Comment


          • #80
            Re: juiste schrijfwijze

            Dit vind ik ook een goeie:

            "Wat heb jij een schoon kleedje aan!"

            "Schoon" betekent voor een Nederlander wat "proper" voor een Vlaming is.
            En een "kleedje" is voor een Nederlander iets wat je b.v. op tafel legt. Wat een Vlaming een "tafellaken" zou noemen.

            Dus de zin zou moeten zijn:
            "Wat heb jij een mooi jurkje aan!"
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

            Comment


            • #81
              Re: juiste schrijfwijze

              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Ik typ zelfs met één vinger op "ne" tablet .
              Je kent dus duidelijk niet het stopwoorje 'nė'.
              In het schoon "Vlaams" is dit ongeveer hetzelfde als 'voila'.
              Dit gewoon ter informatie .

              Comment


              • #82
                Re: juiste schrijfwijze

                Ipv allerhande taalregeltjes te willen toepassen zouden ze beter eens leren de juiste woorden gebruiken bij de VRT.
                Zo weten ze nooit wanneer ze cement, of mortel of beton of gestabiliseerd zand moeten gebruiken.
                Ook weten ze het verschil niet tussen een bulldozer, een graafkraan, een montagekraan, een torenkraan enz
                Ook met houten platen hebben ze het moeilijk, het is precies of alle platen zijn multiplexplaten.
                En zo zal eenieder op zijn vakgebied zich el eens ergeren aan dergelijke fouten zeker.
                Last edited by Guest17; 19 februari 2017, 10:40.

                Comment


                • #83
                  Re: juiste schrijfwijze

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Dit vind ik ook een goeie:

                  "Wat heb jij een schoon kleedje aan!"

                  "Schoon" betekent voor een Nederlander wat "proper" voor een Vlaming is.
                  Toch hebben ze in Nederland ook een schoonheidskoningin.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #84
                    Re: juiste schrijfwijze

                    Klopt: schoonheid (in het Engels: beauty) is correct Nederlands.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                    Comment


                    • #85
                      Re: juiste schrijfwijze

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Je kent dus duidelijk niet het stopwoorje 'nė'..
                      Hmmm ... "stopwoorje", moet daar ook niet ergens een d in?

                      Men blijft hier alvast lang on-topic in dit "fouten-topic". [emoji1]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #86
                        Re: juiste schrijfwijze

                        En het schoon verdiep in het stadhuis van Antwerpen... heeft ook weinig met properheid te maken dacht ik .

                        Comment


                        • #87
                          Re: juiste schrijfwijze

                          Inderdaad... maar da's typisch Vlaams.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                          Comment


                          • #88
                            Re: juiste schrijfwijze

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Dit vind ik ook een goeie:
                            "Wat heb jij een schoon kleedje aan!"
                            "Schoon" betekent voor een Nederlander wat "proper" voor een Vlaming is.
                            En een "kleedje" is voor een Nederlander iets wat je b.v. op tafel legt. Wat een Vlaming een "tafellaken" zou noemen.
                            Dus de zin zou moeten zijn:
                            "Wat heb jij een mooi jurkje aan!"
                            Spiegel a.u.b. ons "Schoon Vlaams" niet aan de taal van onze Noorderburen.

                            Het Vlaams, Nederlands en Hollands zijn verschillende talen.
                            Het Nederlands van de Nederlanders is zo pover en arm dat ze er zo veel mogelijk Franse, Engelse of Duitse woorden moeten bij betrekken.
                            Zij dragen een shirt en een pantalon, alhoewel een hemd en broek even goed past.
                            Onze droogzwierder is er een centrifuse, en ze rijden met een cèrèvèn of trèm want dat gaat met een Engelse uitspraak sneller dan met een caravan of tram.
                            A.u.b. is s.v.p., maar vraag aan een Nederlander eens waar s.v.p. vandaan komt.
                            In vele buurten spreekt men een onverstaanbaar taaltje dat een mengeling is van Nederlands, Turks, Marokkaans, Indonesisch, enz.
                            Dat taaltje wordt niet enkel gesproken door allochtone rappers en hangjongeren, maar ook door autochtone Nederlandse jeugd.
                            Kijk en luister op de Nederlandse televisie eens naar een interview. Daar valt met de regelmaat van een klok het woord "überhaupt".
                            Dat klinkt ook niet erg Nederlands.
                            En wat betreft d, t of dt-regels, daar vegen de meeste Nederlanders hun reet aan. Ze hebben gelijk. Er is nog nooit iemand gestorven door een dt-fout.

                            Comment


                            • #89
                              Re: juiste schrijfwijze

                              Nog iets dat typisch Nederlands is:
                              "Een restaurant op de bonnefooi bezoeken".
                              "Een bonnefooi hotel kiezen."
                              "Met de tent kamperen op de bonnefooi."
                              Sommige Nederlanders zullen niet meer weten vanwaar het woord "bonnefooi" komt.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment


                              • #90
                                Re: juiste schrijfwijze

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                En het schoon verdiep in het stadhuis van Antwerpen... heeft ook weinig met properheid te maken dacht ik .
                                En in Brussel dan: dat mannetje dat staat te plassen.

                                Comment

                                Working...
                                X