Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpte veiligheidsmaatregelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: verscherpte veiligheidsmaatregelen

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Dat krijg je dan weer, ethnic profiling.
    Wat weeral eens stigmatiserend werkt.

Vraag me af of het wel een goede zet is.
    Ik probeer me in de plaats te stellen van iemand met een vreemde roots maar die wel hier geboren is en goed geďntegreerd is. Hoe voelt die zich daarbij om weer geviseerd te worden en zijn buurman niet.
    +1

Alleen, wat is " goed geďntegreerd " ?

Is dat kiezen om duidelijk zichtbaar aanwezig te zijn en deel te nemen aan het courante leven in het geheel van een maatschappij ?

Of is dat verborgen of geconcentreerd in een bepaalde wijken aanwezig zijn en vooral deelnemen aan het leven in een besloten gemeenschap en heel weinig tot totaal niet in sommige onderdelen van een maatschappij maar vooral in de eigen gemeenschap (werk bv.) ?

Wat ik mij zelf afvraag : waarom zit het discriminatoir onderscheid maken ook ingebakken in mijn eigen primaire reakties, genre : stomme makak, 't zijn er weer met kapkes op hun kop (antwerps voor ze dragen een hoofdoek), als ik mij gestoord voel in het verkeer ? (nu, ik denk ook altijd : 't is ene met een hoedje achter het stuur als er zo'n taffelaar voor mij rijdt of ook ' t zal wel een vrouw zijn .... ). Iemand moet dat ooit in mijn hoofd hebben gezaaid, van kleinsaf en sluipend maar altijd maar herhalend ... gelukkig zijn het maar gedachten en ben ik mij er sterk van bewust en kan ik dus relativeren maar ook het gevaarlijke van indoctrinatie inzien, van welke zijde ze ook komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      +1

Is dat kiezen om duidelijk zichtbaar aanwezig te zijn en deel te nemen aan het courante leven in het geheel van een maatschappij ?

Of is dat verborgen of geconcentreerd in een bepaalde wijken aanwezig zijn en vooral deelnemen aan het leven in een besloten gemeenschap en heel weinig tot totaal niet in sommige onderdelen van een maatschappij maar vooral in de eigen gemeenschap (werk bv.) ?

Wat ik mij zelf afvraag : waarom zit het discriminatoir onderscheid maken ook ingebakken in mijn eigen primaire reakties, genre : stomme makak, 't zijn er weer met kapkes op hun kop (antwerps voor ze dragen een hoofdoek), als ik mij gestoord voel in het verkeer ? (nu, ik denk ook altijd : 't is ene met een hoedje achter het stuur als er zo'n taffelaar voor mij rijdt of ook ' t zal wel een vrouw zijn .... ). Iemand moet dat ooit in mijn hoofd hebben gezaaid, van kleinsaf en sluipend maar altijd maar herhalend ... gelukkig zijn het maar gedachten en ben ik mij er sterk van bewust en kan ik dus relativeren maar ook het gevaarlijke van indoctrinatie inzien, van welke zijde ze ook komt.
      Mooi om over na te denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Veel geld kost dat, maar op de slachtoffers die daar in het begin zijn gevallen, daar plak je geen prijs op.
        http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...j-Rekkem.dhtml
        Oh ja hoor, daar wordt wel degelijk een prijs op gekleefd op een mensenleven, op diens vermoedelijke waarde in de economie en op hoeveel schadevergoeding nabestaanden recht hebben ...

Comment

+1

Ja, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld.
          En daar zijn mooie visies omtrent 'de maatschappij', maar dan wordt het algauw weer een maatschappelijke discussie.
          Wat men hier op dit forum niet helemaal tolereert.

Kijk, het is niet omdat men over een bepaald thema op een normale manier babbelt, dat daar altijd een ruzie zou uit ontstaan.
          Maar, tegenwoordig doe je nog maar een uitspraak (die altijd wel te nuanceren valt), en je wordt meteen als extreem-links of extreem-rechts bestempelt.
          Er komt al snel wat zwart-wit denken bij te pas. Wat op zich -op fotografisch vlak- heel interessant kan zijn.
          Kleurenfoto's, da's allemaal multicul

Comment

De ministers van de federale regering maken zich klaar voor de zomervakantie. Vlak voor die begint, maakte premier Charles Michel een stand van zaken op. Zijn regering is nu ongeveer halverwege haar regeerperiode.
            De premier schuift ook 25 prioriteiten naar voren voor de komende jaren.
            Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160723_02396458

Prioriteit nummer 5 luidt:
            "5. GPMI (geďndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie)"

Wat dat GPMI concreet inhoudt, zullen we na hun zomervakantie wellicht te weten komen.

SPANNEND !! Een pro-ject, zeg !!
            Last edited by anonymous; 23 juli 2016, 21:31.

Comment

Volgens sommige wetenschappers (die ook worden tegengesproken natuurlijk) is dit op zijn minst deels vanuit de oerinstinkten van de mens te verklaren. Toen we nog in kleine gemeenschappen leefden, al dan niet sedimentair, was het een voordeel om een gezonde portie wantrouwen te hebben ten overstaan van alles wat vreemd was aan de eigen groep.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Trouwens ik hoor het graag zeggen dat je je leven daardoor niet moet laten bepalen, ook zijn er mensen die zeggen dat ze er zeker niet voor thuis blijven en helemaal niet bang zijn (regelmatig gehoord die uitspraak op TV tijdens interviews)
                Maar als er de dag van vandaag iemand in een menigte zijn boterhamzak laat ploffen is er al paniek bij manier van spreken, heb je wel gemerkt tijdens die optocht in Parijs, iedereen liep alle kanten op door een vuurwerkbommetje

Vorige maand ben ik naar AC/DC geweest in Werchter en vorige week naar Bruce Springsteen ook in Werchter, dan sta je tussen 65.000 mensen.
                Wel ik moet eerlijk toegeven dat je er toch wel even aan denkt, maar ik heb er daarom niet minder van genoten hoor
                Onbewust houdt iedereen dat toch in z'n achterhoofd als je in een menigte rondloopt.

grts
                Sieg
                Sieg, tuurlijk heb je gelijk en ik zeg niet dat ik er niet aan denk hé, integendeel. De afgelopen dagen hebben we het er tijdens de Gentse Feesten zelfs regelmatig over gehad. Van 'stel je voor dat er hier nu een zot... '. Maar dat weerhoudt mij niet om er wel degelijk naartoe te gaan en de afgelopen dagen al heel veel plezier te hebben beleefd. Dat is mijn welgemeende middelvinger naar die zotten, of ze van IS zijn of van het genre München. Trouwens, op de GF zie je inderdaad vele extra maatregelen als je wat rondkijkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik hoor het hem ook graag zeggen Siegfried, maar toch zit de schrik er onderhuids in, ook bij kinderen.
                  Verleden weel hoort ons kleindochter van 6 dat ze met het vliegtuig naar Spanje vertrekken, haar reactie "ja, maar daar leggen ze bommen, gaan jullie maar, ik ga met mijn fietsje"
                  Zo hoor je dat ook kleine kinderen daar mee bezig zijn....
                  Ook correct Geert en ook dit zal je me nooit horen ontkennen of minimaliseren. De mijne is nog te jong om hier iets van te merken, maar ik stel mezelf wel nu reeds de vraag hoe ik het aan boord zal leggen om hem te wapenen tegen die angst. En daar zit ik wel mee in!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Let wel dat in de meeste gevallen, zij die nu zogezegd niet bang zijn, en er hun leven niet door laten bepalen, in feite de grootste bangerikken zijn en er nog het meest van iedereen hun leven laten door bepalen. Maar dat op zich in geen verwijt naar die mensen toe, ze kunnen er meestal zelf niks aan doen.
                    Het met luide stem verkondigen van hun niet, is in feite een manier om zichzelf moed in te praten en/of hun bangheid weg te dringen.
                    Beetje zoals vele bungeespringers net voor de sprong staan te roepen " ik ben niet bang, je kunt het, doe het......" zichzelf moed inpraten dus.
                    Ik denk niet dat het zichzelf moed inspreken voor een bungeesprong op welke wijze dan ook vergeleken kan worden met het niet laten bepalen van je leven door wat nog steeds maar 'een paar' zotten zijn. Wat je hier eigenlijk zegt is dat als jij in min of meerdere mate je leven erdoor laat bepalen het niet kan zijn dat andere mensen dat niet doen. Dus als ze dat dan beweren, dan moet er wel iets achter zitten... Wel, ik kan je zeggen, nee, ik laat het me niet beďnvloeden en nee, ik praat mezelf geen moed in alvorens ik blijgemutst mijn voordeur achter me toetrek om me tussen een paar tienduizend mensen te gaan smijten om alweer eens een avond plezier te hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                      Ik denk niet dat het zichzelf moed inspreken voor een bungeesprong op welke wijze dan ook vergeleken kan worden met het niet laten bepalen van je leven door wat nog steeds maar 'een paar' zotten zijn. Wat je hier eigenlijk zegt is dat als jij in min of meerdere mate je leven erdoor laat bepalen het niet kan zijn dat andere mensen dat niet doen. Dus als ze dat dan beweren, dan moet er wel iets achter zitten... Wel, ik kan je zeggen, nee, ik laat het me niet beďnvloeden en nee, ik praat mezelf geen moed in alvorens ik blijgemutst mijn voordeur achter me toetrek om me tussen een paar tienduizend mensen te gaan smijten om alweer eens een avond plezier te hebben
                      Ik zie dat anders, ik heb geen paar tienduizend mensen nodig om een avond plezier te hebben .
                      Vroeger eens met de kinderen stoeien en nu met de kleinkinderen heb ik veel meer aan .
                      Last edited by Guest17; 24 juli 2016, 09:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Ik zie dat anders, ik heb geen paar tienduizend mensen nodig om een avond plezier te hebben .
                        Uiteraard niet. Je kan zonder de massa ook genieten. Maar op een heel andere manier.

Vb:
                        - voetbal kijken alleen thuis voor de tv, tegenover met vrienden in een vol stadion.
                        - een cd van Iron Maiden thuis opzetten, tegenover een overweldigende live-show met duizenden andere eensgezinden die rondom jou meezingen.

Je kan van beiden genieten. Niet iedereen heeft 10 000 man nodig om te genieten.
                        Maar soms willen sommigen ook eens voor de volledige ervaring gaan, en het is spijtig als je die keuze niet meer zou willen maken omdat enkele partypoopers van IS je een indirect angstgevoel meegeven dat onbewust op de achtergrond kan meespelen. Het is net dát wat IS wil, ons niet meer onbevreesd laten leven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Uiteraard niet. Je kan zonder de massa ook genieten. Maar op een heel andere manier.

Vb:
                          - voetbal kijken alleen thuis voor de tv, tegenover met vrienden in een vol stadion.
                          - een cd van Iron Maiden thuis opzetten, tegenover een overweldigende live-show met duizenden andere eensgezinden die rondom jou meezingen.

Je kan van beiden genieten. Niet iedereen heeft 10 000 man nodig om te genieten.
                          Maar soms willen sommigen ook eens voor de volledige ervaring gaan, en het is spijtig als je die keuze niet meer zou willen maken omdat enkele partypoopers van IS je een indirect angstgevoel meegeven dat onbewust op de achtergrond kan meespelen. Het is net dát wat IS wil, ons niet meer onbevreesd laten leven.
                          Ben ik mee eens, met uitzondering van dat meezingen..... vooral over het woordje zingen .

En ik begaf me voorheen al niet in grote massa's, maar nu ga ik het zeker mijden.
                          Elk zijn goesting, maar ik schreef het reeds, liever een levend watje dan een dode held.
                          Maar ik heb ook geen probleem met zij die liever dode held zijn, ze doen maar, nogmaals ieder zijn goesting.

Heeft nu laatst niks met terrorisme te maken, maar kan je je voorstellen dat een wildvreemd iemand op sociale media schrijft dat hij of zij trakteert in café X, dat je daar dan naartoe gaat !?!?!?
                          En toch gebeurt het jammer genoeg.
                          Maar anders had hij wellicht een andere plaats gekozen.
                          Last edited by Guest17; 24 juli 2016, 09:37.

Comment

De mijne is nog te jong om hier iets van te merken, maar ik stel mezelf wel nu reeds de vraag hoe ik het aan boord zal leggen om hem te wapenen tegen die angst. En daar zit ik wel mee in!
                            Proberen de kinderen mee te nemen in het volle leven. Ze alles te tonen wat de wereld te bieden heeft.
                            Zo ben ik vorig jaar met de kinderen naar Parijs geweest om hun vanalles te tonen, toevallig dezelfde dag dat die ene schutter de Thalys opstapte. (wij kwamen op ongeveer hetzelfde ogenblik met een andere Thalys uit Parijs toe in Brussel) Gelukkig hebben de kinderen er niets van gemerkt, maar zulke zaken doen je echt wel stilstaan.

Natuurlijk, eens kinderen zulke beelden op tv zien, zullen ze zich ook vragen gaan stellen en piekeren...

Ik moet 7-8 jaar geweest zijn toen de golf-oorlog woedde, en zag -wellicht per ongeluk- de beelden op tv toen mijn ouders naar het journaal keken.
                            Op school werd er onder de kinderen over gepraat, over patriot- en scudraketten, misschien zelfs toen we in de rij stonden aan te schuiven voor een Sinterklaasfeest.
                            Moeten ouders hun kinderen van dit soort beelden afschermen, of er net aan blootstellen met enige duiding?

Interessante artikels ivm dit thema, na de aanslagen in Brussel, hoe dit bespreekbaar maken met kinderen:
                            Het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) helpt mensen met al hun vragen en problemen die te maken hebben met welzijn.

Wat je ook kan doen eens ze oud genoeg zijn:
                            - kinderen naar een jeugdbeweging sturen, zodat ze zichzelf kunnen ontplooien, zelfstandiger én socialer worden, hun plan leren trekken.
                            - kinderen een verdedigingssport laten uitoefenen, om hun zelfvertrouwen wat op peil te houden (maar dat zal een kogel of een terreuraanval nooit kunnen tegenhouden).

Comment

Akkoord Anonymous. Enige manier denk ik om er mee om te gaan.
                              En jeugdbeweging en judo zal hij moeten proberen (zelf judoka zijnde, ben ik dat een beetje aan mezelf verplicht ). Wel met die verstande dat als het hem echt niet aanstaat, we naar iets anders op zoek zullen van sport/jeugdwerk... (als hij maar geen voetballer wordt, zegt mijn vrouw dan )

Djivan, ik kan je gerust stellen hoor, een held ben ik niet en een dode wil ik al helemaal niet zijn, daarvoor geniet ik te graag van het leven. En dat genieten gaat van ravotten met de zoon, tot een goeie film in de zetel, mij onder water gaan ontspannen (ook al moet ik daarvoor soms eens het vliegtuig nemen), de Gentse Feesten, Rock Werchter, Dranouter, mezelf afbeulen in de judo,...

En o ja, een bungeesprong staat ook al een tijdje op mijn bucketlist

Comment

Wel met die verstande dat als het hem echt niet aanstaat, we naar iets anders op zoek zullen van sport/jeugdwerk... (als hij maar geen voetballer wordt, zegt mijn vrouw dan )
                                Begrijpelijk... je kan het erger treffen, mijn dochter wil ballet gaan doen.
                                Heb medeleven met mij... het zit me allemaal niet mee

Ikzelf heb als kind Aikido gedaan, en een aantal jaren geleden herbegonnen, maar wegens tijdsgebrek weer gestopt.
                                Eens ik de luxe heb om tijd vrij te maken, zou ik het opnieuw herbeginnen. Maar ja... prioriteiten stellen in hobbies, ik wil buiten foto's nemen ook nog dát en dát en dát, maar in een gezinsleven is dat niet haalbaar. Keuzes

Comment

Working...
                                X