Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EID - kaartlezer aanschaffen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: EID - kaartlezer aanschaffen

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Klopt, maar werken met een certificaat is in principe nog veiliger ... al kan een hacker er dan eventueel aan indien fysiek verbonden.
    Dat is ook de reden waarom banken overstappen naar losse lezers ... hackers kunnen dan niet ongemerkt zonder uw weten een code genereren.
    Wat U hier zegt, dat ze overstappen van USB lezers naar losse lezers heb je verkeerd voor,
    want zij voerden sinds verleden jaar of zo net de bekabelde lezertjes terug in, deze zijn zowel met draad als draadloos
    te gebruiken, en wees gerust, die dingen worden door een ploeg IT mensen toch wel grondig getest of ze te kraken zijn.
    Last edited by Guest42; 24 februari 2016, 08:20.

    Comment


    • #17
      Re: EID - kaartlezer aanschaffen

      Net dezelfde heb ik (gratis van de bank) en die dient als eID lezer ook.

      Comment


      • #18
        Re: EID - kaartlezer aanschaffen

        Elke bank heeft er andere, sommige zelfs één per rekening, bovendien veranderen ze regelmatig (een goede zaak dat ze ook voor e-government kunnen dienen).
        En de inlogprocedures worden terug omslachtiger (bv geen scanning meer bij KBC).
        Voor de veiligheid, of om het de gebruikers moeilijk te maken ?

        Want anderzijds pushen ze de smartphone, waar je gek genoeg gewoon 5 cijfers moet invoeren, wat als iemand meekijkt en je gsm pikt ?
        Vroeger werden oude mevrouwtjes gewaarschuwd dat wanneer ze geld kwamen afhalen aan de automaat ze eerst goed achterom moesten kijken.

        Nog maar 300 gevallen van betaalkaartfraude in België vorig jaar, wil ik best geloven, maar daar zullen de mobiele betalingen niet bijgerekend zijn.
        Of is dat geen fraude meer maar altijd de fout van de klant ?
        Toch even de kleine lettertjes gaan nalezen.
        Last edited by palombian; 22 februari 2016, 22:32.

        Comment


        • #19
          Re: EID - kaartlezer aanschaffen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Elke bank heeft er andere, sommige zelfs één per rekening, bovendien veranderen ze regelmatig (een goede zaak dat ze ook voor e-government kunnen dienen).
          En de inlogprocedures worden terug omslachtiger (bv geen scanning meer bij KBC).
          Voor de veiligheid, of om het de gebruikers moeilijk te maken ?

          Want anderzijds pushen ze de smartphone, waar je gek genoeg gewoon 5 cijfers moet invoeren, wat als iemand meekijkt en je gsm pikt ?
          Vroeger werden oude mevrouwtjes gewaarschuwd dat wanneer ze geld kwamen afhalen aan de automaat ze eerst goed achterom moesten kijken.

          Nog maar 300 gevallen van betaalkaartfraude in België vorig jaar, wil ik best geloven, maar daar zullen de mobiele betalingen niet bijgerekend zijn.
          Of is dat geen fraude meer maar altijd de fout van de klant ?
          Toch even de kleine lettertjes gaan nalezen.
          Je hebt idd een 5-cijferige PIN code voor de smartphone app van KBC waarmee je de stand van je bankrekening kan controleren. Wil je een overschrijving doen heb je nog steeds het bakje nodig hoor.

          EDIT: en je kan nog steeds scannen hoor bij KBC, geen enkel probleem.
          Last edited by Sultana; 22 februari 2016, 23:40.

          Comment


          • #20
            Re: EID - kaartlezer aanschaffen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Je hebt idd een 5-cijferige PIN code voor de smartphone app van KBC waarmee je de stand van je bankrekening kan controleren. Wil je een overschrijving doen heb je nog steeds het bakje nodig hoor.

            EDIT: en je kan nog steeds scannen hoor bij KBC, geen enkel probleem.
            Met de app van KBC kan je gewoon overschrijvingen doen zonder extra kaartlezer of wat ook.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: EID - kaartlezer aanschaffen

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wat U hier zegt, dat ze overstappen van USB lezers naar losse lezers heb je verkeerd voor,
              want zij voerden sinds verleden jaar of zo net de bekabelde lezertjes terug in, deze zijn zowel met draad als draadloos
              te gebruiken, en wees gerust, die dingen worden door een ploeg IT mensen toch wel grondig getest of ze te kraken zijn.
              Ik heb zelf ook 17 jaar voor 35 banken support gegeven op banksoftware en kaartlezers en het laatste wat ik daarvan weet is dat ze volgens een Europese norm verplicht werden draadloze lezers te maken wegens veiligheidsredenen.
              Maar dit is inderdaad geleden van 2013 en ondertussen kan die norm weer aangepast zijn.
              Dat ze sinds vorig jaar terug begonnen zijn met bekabelde versies kan dus best zijn.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Want anderzijds pushen ze de smartphone, waar je gek genoeg gewoon 5 cijfers moet invoeren, wat als iemand meekijkt en je gsm pikt ?
                Dan ben je zelf ook verantwoordelijk want normaal moet je het toestel best beveiligen met een pincode of dergelijke en een code geef je niet in als iemand kijkt.

                Langs de andere kant is het risico niet groter dan wanneer iemand je code ziet aan de Bancontact en dan je kaart pikt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                  Ik heb een goedkoop usb kaartlezertje van nog geen 10€ en dat werkt zonder probleem ... FWIW

                  Comment


                  • #24
                    Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ik heb een goedkoop usb kaartlezertje van nog geen 10€ en dat werkt zonder probleem ... FWIW
                    Omdat daar 9/10 hetzelfde in steekt als in een duurder model waar ze enkel de behuizing wat aangepast hebben.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Ik heb een goedkoop usb kaartlezertje van nog geen 10€ en dat werkt zonder probleem ... FWIW
                      Ik geloof niet dat ik de mijne veel meer betaald heb. Het probleem zit 'm echter in de steeds veranderende software (zowel OS als Firefox). Misschien gebruik jij min of meer dezelfde hard- en soft als de overheid?
                      Daar gaat men trouwens maar al te gemakkelijk van uit dat iedereen met (een oude versie van) Windows werkt en IE als browser gebruikt.
                      Vandaar ook mijn opmerking boven over een platform-onafhankelijk systeem, en liefst zonder USB-verbinding.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ik geloof niet dat ik de mijne veel meer betaald heb. Het probleem zit 'm echter in de steeds veranderende software (zowel OS als Firefox). Misschien gebruik jij min of meer dezelfde hard- en soft als de overheid?
                        ...
                        Ik gebruik idd enkel "de soft van de staat" ... geen idee waarvoor ik dat anders zou nodig hebben
                        Maar als ik dat ding aan mijn W10 OS hang heb ik de indruk dat andere applicaties ook "aware" zijn dat er plots een ID kaartlezer aanhangt .. weet wel niet meer welke

                        Comment


                        • #27
                          Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                          (ik heb een bankkaart/eID-lezer van de bank en een eID lezer van de Staat gekregen, jawel, beide gratis)
                          Ik gebruik "dat ding" ook alleen voor overheidstoepassingen (eID) en voor bankzaken (als bankkaartlezer) en bijwerken heb ik nog maar 1 keer (denk ik) moeten doen. Waarschijnlijk was dat een grote (beveiligings?)update toen of er was iets anders loos (bijv een windows update die de boel heeft gesaboteerd ). Maar de lezer werkt zowel op IE als op FF zonder enig probleem.
                          Ik zou trouwens niet direct weten welke niet-overheidsinstellingen mijn eID gegevens moeten raadplegen - of er het recht toe hebben


                          edit:
                          Zonet ook eens getest met Chrome, maar dan kom ik op een "error" pagina en ik kan niet inloggen op de Staat. Met Firefox ben ik dadelijk ingelogd.
                          Last edited by nabi; 23 februari 2016, 15:10.

                          Comment


                          • #28
                            Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                            Vasco 905 is toegekomen en werkt probleemloos.
                            Iets van een 12 euro betaald, maar hier zit wel een zware voet bij, zodat hij stevig op mijn bureau blijft staan.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #29
                              Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                              Ik kreeg maanden geleden zo'n Vasco 905 omwille van dubbel gebruik van een familielid (die hem al van z'n werkgever had gekregen). Bij mijn pogingen om aan te loggen bij de overheidsdiensten stuitte ik op verschillende problemen (en telefonische dwaalsporen bij de overheidsdiensten) en gaf het dan maar op.
                              Nu wil ik dat toch nog eens grondig proberen.

                              Win7, Firefox (bij extensies zit eID België) (Java zie ik niet bij de Firefox add ons extensies of plugins staan)

                              Vraag 1/ Java
                              - In mijn startmenu (Win7) staat "eID Viewer" (target "Belgium Identity Card\EidViewer\eID Viewer.exe") (start in: C:\Program Files (x86)\Belgium Identity Card\Eid)

                              - eID Viewer shortcut aanklikken = foutboodschap "This application requires a Java Runtime Environment 1.8.0.00". Dit brengt me naar een downloadpagina van Oracle (https://www.java.com/nl/download/) voor versie 8 update 111

                              - gezocht in Startmenu vind ik wel reeds een programma "java.exe". (Java(TM) Platform SE binary; bij properties/security: objectname: C:\Windows\System32\java.exe ; usernames: SYSTEM)

                              - op de Oracle Java download pagina kies ik voor "Heb ik Java?"
                              Dit geeft : "We kunnen niet verifiëren of Java op uw browser is geïnstalleerd en geactiveerd.
                              Als u Java hebt geïnstalleerd en er is tijdens het verificatieproces een fout opgetreden, dan is dit mogelijk te wijten aan de configuratie (bijvoorbeeld de browser, het Java-configuratiescherm, de beveiligingsinstellingen) of wordt de Java-plug-in geblokkeerd door de browser. Start de browser opnieuw en controleer of Java mag worden uitgevoerd in de browser. Probeer de verificatie voor de installatie vervolgens opnieuw uit te voeren."

                              In eerste instantie vraag ik me af : is het veilig om Java te downloaden en installeren van deze Oracle site?

                              Vraag 2/ Smart card block ?
                              Destijds kreeg ik ergens de popup "Microsoft Smart Card Provider. Geef uw PIN in" Dit gaf "Your smart card is blocked". Mogelijks heb ik hier een eigen code willen ingeven terwijl er een andere van een vorige gebruiker inzat?
                              Is hier nog iets aan te doen?

                              Comment


                              • #30
                                Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                                Nog ter info: operating system is Win7 HomePremium 64bit

                                Comment

                                Working...
                                X