Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EID - kaartlezer aanschaffen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: EID - kaartlezer aanschaffen

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Voila, ook een alternatief. Zo zie je maar dat er voor alles een alternatief bestaat als je tenminste de prepaid kaart bedoelt die bvb ook in Frankrijk in de tabakswinkels kan kopen, waar je mee kan telefoneren, parkeren...
    Ik kan met niet voorstellen dat je OF een GSM moet hebben OF een bankrekening met kaart, om te kunnen parkeren ???? In welke gemeente/stad is dit zo ?
    In Brussel stad hebben ze er ooit zo geplaatst, maar daar rees onmiddellijk protest tegen, er is denk ik zelfs een rechtszaak voor aangespannen, maar hoe dit afgelopen is weet ik niet.

    Ik vond er ondertussen nog dit over... wordt dus waarschijnlijk nog vervolgd.

    Ik heb een schoonbroer die nog nooit een GSM gehad heeft en nog nooit een bankkaart in zijn handen heeft gehad. Die zou daar dan onmogelijk kunnen parkeren !?!?
    Ofwel moet die dan een parking gaan zoeken waar wel nog meters of een automaat staan die met munten/biljetten werkt.
    Men kan toch nooit de mensen verplichten om een GSM/Smartphone te hebben, een bankrekening met kaart te hebben... en ga zo maar door.

    Maar je kiest er zelf voor op welke manier dat je wil leven, ttz. blijven hangen in de tijd of mee evolueren met de tijd.
    Voor ieder wat wils .

    Nu, soit, dit brengt ons weer al wat te ver van de eID lezer.
    Smidsestraat ,Gent (12/01/2017)
    Gelukkig kun je daar nog een vrij ticket krijgen voor 15 min.
    Vroeger was dit anders,viertal weken geleden.Toen kon je nog met muntjes betalen.Gelukkig dat je met je kaart kunt betalen,en niet verplicht met een GSM,zoals het in Brugge nog het geval geweest is of nog is.
    Nog nooit tegengekomen dat je kaart niet gelezen wordt??Ooit al in de kletsende regen staan tikken op je GSM en hopen dat alles functioneert??.

    Het gaat niet om een keuze hoe je wilt leven,het gaat over het feit dat je die keuze dus niet meer hebt,en men bepaalt hoe je moet leven.
    Maar dit is inderdaad ver van een eID-lezer,die hier ook al als een prehistorisch ding wordt afgeschilderd.

    Comment


    • #62
      Re: EID - kaartlezer aanschaffen

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

      Men kan toch nooit de mensen verplichten om een GSM/Smartphone te hebben, een bankrekening met kaart te hebben... en ga zo maar door.

      Als je dat doortrekt dan zou men ook het gebruik van geld ipv ruilhandel in natura nooit hebben kunnen verplichten.

      Kwestie van blijven hangen: een vriendin van mijn vrouw moet hoegenaamd niets weten van computer of smartphone. Ze komt wel regelmatig bij ons terecht om iets op te zoeken op internet of iets te bestellen...


      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

      Ik heb een schoonbroer die nog nooit een GSM gehad heeft en nog nooit een bankkaart in zijn handen heeft gehad.

      Wie nu nog geen bankkaart heeft die steekt toch wel een beetje zijn kop in het zand vind ik.
      Last edited by nete; 14 januari 2017, 14:37.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #63
        Re: EID - kaartlezer aanschaffen

        Ik dwaal ook nog even af...
        Nu moet je bij sommige betaalautomaten zelfs uw autokenteken ingeven... duurt het nog wat langer
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #64
          Re: EID - kaartlezer aanschaffen

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Nog nooit tegengekomen dat je kaart niet gelezen wordt?
          Dan volg je de instructies die erop staan bij een defect ... ofwel u naar een nabijgelegen parkeermeter begeven ofwel uw parkeerkaart plaatsen.
          Tenzij de fout aan je kaart ligt, maar dat riskeer je ook met geld als je de portefeuille vergeten bent.
          De laatste jaren ben ik alvast vaker op stap geweest zonder kleingeld dan zonder smartphone of bankkaart.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #65
            Re: EID - kaartlezer aanschaffen

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Ik dwaal ook nog even af...
            Nu moet je bij sommige betaalautomaten zelfs uw autokenteken ingeven... duurt het nog wat langer
            Klopt, maar dan moet je niet meer terug naar je wagen om een ticket te plaatsen ... dus weer wat tijd gewonnen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #66
              Re: EID - kaartlezer aanschaffen

              en via sms of app betaal je enkel voor de gebruikte tijd (die je dus niet meer vooraf moet inschatten)
              en je verlengt vanop je bureau (of het strand of café )

              Comment


              • #67
                Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                Probleem is dat men met al die sms etc. men zonder veel probleem jouw handel en wandel blootlegt.Jaren nadien nog beschikbaar en in te lezen,met GPS-gegevens etc..,zonder dat je het zelf beseft.Foto's wissen,ja op je smartphone,maar zij blijven een eigen leven leiden via Google etc.
                En dan maar janken over privacy.(Ze weten binnen 5 jaar nog waar jij op café zat,plaats, uur,en wanneer je parkeertijd verlengd hebt en hoelang)
                Maar ik zal hierover misschien eens een ander topic openen,want dat doet er hier eigenlijk niet toe.
                Ik voel mij daardoor niet geviseerd,maar stel er toch een aantal vragen bij.

                Comment


                • #68
                  Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  ..Java ....Het is dus belangrijk dat je enkel de laatste versie op je PC hebt staan. Oracle is de maker van java, dus het is inderdaad van die site dat je het installeert. Alleen oppassen dat je Amazon tooltje uitvinkt tijdens de installatie (dus niet zoals veel gebruikers overal maar blind op enter drukken...).
                  Als je 100% zeker wil zijn, kan je ook eens in de lijst met geďnstalleerde software kijken : daar mag je enkel java 8 111 terugvinden, als er oudere versies instaan deďnstalleer je die beter.

                  En voor je vraag 2 : die pin is afhankelijk van de ID-kaart die je in de lezer steekt. Dat een andere gebruiker eens een ander pin zou gebruikt hebben, mag daar geen invloed op hebben. Je kan perfect op dezelfde PC meerdere eID kaarten gebruiken (en uiteraard een andere pin).
                  Dat was een goede tip.
                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Is er geen aparte software bij. Mijn reader heeft eigen software zodat ik eerst en vooral al kan kijken of mijn ID gelezen kan worden (foto en andere info). Het is ook mogelijk om de PIN van de kaart aan te passen.
                  Als dat werkt is de volgende stap kijken of het werkt in je browser. Hier met FF 50.1.0/Win7 alvast geen probleem. Op FOD financiën moet wel eerst het certificaat aanvaard worden voor je verder kan. .
                  ...en dat ook.

                  Intussen: laatste versie van Java geďnstalleerd zoals gezegd. (het programma van de eID lezer was er dus wel maar gaf Java probleem aan; dat is nu verholpen).
                  Heb ook eens bij familie geprobeerd (Mac en Safari browser). Dit gaf melding dat mijn PIN code geblokkeerd is. (het werd me nu duidelijk dat niet het toestel een aparte Pin bevat zoals een bank digipass, maar enkel mijn identiteitskaart)
                  Ben naar de gemeente geweest, PIN was idd geblokkeerd en is gedeblokkeerd (je moet daarvoor wel je PUK code bij de hand hebben, zoniet is de procedure complexer).
                  Terug over naar familie: het werkte perfect.
                  Later probeer ik nog eens thuis met mijn Firefox, maar ik meen me te herinneren van mijn lang geleden sukkelen dat er ook iets fout ging met certificaat.

                  Comment


                  • #69
                    Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Probleem is dat men met al die sms etc. men zonder veel probleem jouw handel en wandel blootlegt.Jaren nadien nog beschikbaar en in te lezen,met GPS-gegevens etc..,zonder dat je het zelf beseft.Foto's wissen,ja op je smartphone,maar zij blijven een eigen leven leiden via Google etc.
                    En dan maar janken over privacy.(Ze weten binnen 5 jaar nog waar jij op café zat,plaats, uur,en wanneer je parkeertijd verlengd hebt en hoelang)
                    Maar ik zal hierover misschien eens een ander topic openen,want dat doet er hier eigenlijk niet toe.
                    Ik voel mij daardoor niet geviseerd,maar stel er toch een aantal vragen bij.
                    Zit ik ook al een tijdje op te broeden.... Je vingerafdruk te grabbel op het internet.....

                    Sluit trouwens aan bij de opmerking van WimVanmaele in "Wat, wie is +32 2 8083345 ?" nl :
                    "Wat heel eigenaardig is, is dat de beller blijkbaar over alle info beschikt van de gebelde. Naam, adres, telefoonnummer, gsm-nummer, samenstelling gezin, liefhebberij. De te winnen prijs ligt in het verlengde van de hobby. Een reis, een wagen, fotomateriaal. Dus een goed uitgeknobbelde prijs ...l".

                    Comment


                    • #70
                      Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                      Privacy is een illusie.
                      En dat was het vroeger ook al. Dan wist het hele dorp ook als je zondag niet in de mis was, of te weinig centen in de schaal gegooid had.
                      In elk geval zal ik blij zijn als er een alternatief komt voor die verdomde eid lezer. Elk jaar weer alle software verwijderen, herinstalleren, drivers zoeken... gebruiksvriendelijkheid was anders.

                      Comment

                      Working...
                      X