Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?
De vraag is wat "men" wil in de reissector. En of de overheid hierover een beleid kan of wil sturen.
Voor je voorbeeld in Toscane, hier kan je 'op brandstof' naartoe met het vliegtuig of met de bus. Beiden zowat de goedkoopste manier als alternatief van de wagen. De ene gaat snel, de ander traag.
Maar dan is er ook nog de trein, die qua snelheid tussen de bus en de vlieger in ligt. Doch, heel duur. En zeker met de liberalisering van het spoorverkeer, lijkt het er niet op te verbeteren. Het zou alles goedkoper maken, maar de prijzen blijven stijgen, zeker door de privemaatschappijen.
In het Verenigd Koninkrijk, waar men een 15-tal spoormaatschappijen heeft, wil men ook van dat idee afstappen en de spoorwegen terug nationaliseren omdat het los van de prijs heel wat andere problemen met zich meebrengt voor de reizigers.
Het spoor zou ecologischer zijn, maar moet zijn elektriciteit natuurlijk ook ergens halen. Doch, de overheid doet blijkbaar weinig om treinreizen op Europees vlak te stimuleren, ze kunnen er namelijk geen dieseltaksen op innen. Dus iedereen terug de vlieger op.
Er is ook een verschil tussen reizen en vakantie.
De reis is minstens even belangrijk dan de bestemming.
Maar mensen willen overal zo snel mogelijk zijn. Gehaastheid.
Terwijl wanneer het echt om reizen gaat, je best zo traag mogelijk reist en hierdoor zo veel mogelijk ziet en mensen ontmoet.
Lees maar eens blogs van mensen die per fiets de wereld doorreizen. Of die kerel die in 3 jaar tijd bijna alle landen ter wereld had gedaan, zonder betalend transportmiddel, auto nam hij uitzonderlijk eens al liftend met andere mensen die al op de baan waren.
Waar een wil is, is een weg, en mensen bewijzen dat ze zonder al te veel brandstof ook de hele wereld gezien kunnen hebben.
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
Bekijk bericht
Voor je voorbeeld in Toscane, hier kan je 'op brandstof' naartoe met het vliegtuig of met de bus. Beiden zowat de goedkoopste manier als alternatief van de wagen. De ene gaat snel, de ander traag.
Maar dan is er ook nog de trein, die qua snelheid tussen de bus en de vlieger in ligt. Doch, heel duur. En zeker met de liberalisering van het spoorverkeer, lijkt het er niet op te verbeteren. Het zou alles goedkoper maken, maar de prijzen blijven stijgen, zeker door de privemaatschappijen.
In het Verenigd Koninkrijk, waar men een 15-tal spoormaatschappijen heeft, wil men ook van dat idee afstappen en de spoorwegen terug nationaliseren omdat het los van de prijs heel wat andere problemen met zich meebrengt voor de reizigers.
Het spoor zou ecologischer zijn, maar moet zijn elektriciteit natuurlijk ook ergens halen. Doch, de overheid doet blijkbaar weinig om treinreizen op Europees vlak te stimuleren, ze kunnen er namelijk geen dieseltaksen op innen. Dus iedereen terug de vlieger op.
Er is ook een verschil tussen reizen en vakantie.
De reis is minstens even belangrijk dan de bestemming.
Maar mensen willen overal zo snel mogelijk zijn. Gehaastheid.
Terwijl wanneer het echt om reizen gaat, je best zo traag mogelijk reist en hierdoor zo veel mogelijk ziet en mensen ontmoet.
Lees maar eens blogs van mensen die per fiets de wereld doorreizen. Of die kerel die in 3 jaar tijd bijna alle landen ter wereld had gedaan, zonder betalend transportmiddel, auto nam hij uitzonderlijk eens al liftend met andere mensen die al op de baan waren.
Waar een wil is, is een weg, en mensen bewijzen dat ze zonder al te veel brandstof ook de hele wereld gezien kunnen hebben.
Comment