Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Als die auto's voor de deur of in de garage staan, geen probleem dus.
    In ons geval hebben mijn vrouw en ik ook elk een auto, en ik kan bewijzen dat deze gezamenlijk minder Km bollen dan als wij met één auto zouden rijden.
    Gewoon voeren en terug ophalen van je wederhelft omdat je zelf eens de auto nog hebt kent iedereen denk ik, waardoor het totaal aantal Km hoger zal uitvallen.
    Als ze voor de deur of in de garage staan inderdaad geen probleem. Maar dat is dus niet het geval zoals je nadien zegt, want je gebruikt ze beiden op hetzelfde moment om kilometers uit te sparen.
    Je zal dus effectief minder km hebben, maar er zijn dus niet minder voertuigen op de baan. En daar ging mijn punt net over: de wegen die dichtslibben door de toename of gebruik aan wagens.


    Maar wanneer ze beiden op de baan zijn, tov 1 auto op de baan, rijdt er dus 1 voertuig meer op de baan.
    Net zoals wanneer er 30 man in 1 bus zit, elk zijn eigen auto zou nemen, zijn er plots 29 voertuigen meer op de baan.
    In jouw situatie rij je dus minder kilometer, maar met meer voertuigen.

    Als in: 50 km met 1 voertuig.
    Of 40 km verdeeld over 4 voertuigen die elk 10 km doen.
    Ja, je doet minder km...

    Comment


    • #47
      Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

      En TV's dus ook blijkbaar.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #48
        Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Je kan het ook als volgt even bekijken.
        Bij aankoop nieuwe wagen 4 jaar vrijgesteld van controle ....
        En, Na de 4 jaar moeten je naar de controle ...

        Een jaar lekker bollen en rijden en gas geven of iets anders en op de laatste dagen voor de controle moet plots de wagen binnen voor een groot onderhoud en vooral niet te vergeten en belangrijk, afstelling van de motor zodat de controle tevree is, klant tevree en weg zijn wijlle voor een volgend jaar rijplezier zonder afstellen van de motor.
        Is toch in feite hetzelfde, met dat verschil dat je bij het laatste zelf bepaalt wanneer je je afstelling laat gebeuren opdat je de controle zou kunnen passeren. Bij de soft, doet een ander dat voor U.
        Wat, wie moet er nu op de schandpaal ?
        Je begrijpt het blijkbaar niet.

        Bij de jaarlijkse controle bij diesels wordt qua uitstoot enkel de " dikte " van de uitlaatgassen bekeken, de opaciteit. Meer niet. Niet de CO, niet de CO², niet de nox, niet de reden waarom de opaciteitstest faalt (olielek, waterlek, regeneratie, .. niets van dat alles).

        De fraude bij VW. zit 'm in de homologatie, ttz. de voorwaarden om de auto conform de wettelijke milieueisen te krijgen. Een auto met label " euro 5 " op de markt gooien door gefoefel met de software bovenop de normale aanpassingen die constructeurs mogen toepassen voor zo'n homologatie (en die alle andere ook doen).

        Eens op de markt worden die normen hier nooit gecontroleerd, enkel dus die opaciteitstest bij een diesel. Gewoon omdat geen enkel keuringstation uitgerust is om de homologatievoorwaarden eens te keuren.

        In de VS kunnen en doen ze dat wel, random worden er auto's uit het verkeer gehaald en getest. Vandaar dat het met software moet die zelf vaststelt of er met de wagen wordt gereden of dat hij bij stilstand wordt getest.

        Wellicht uit besparingsoogpunt zal VW gewoon al dat soort motoren zo hebben uitgerust en niet enkel die motoren die naar de VS zouden gaan. Zonder de VS zou het hier nooit aan het licht zijn gekomen omdat er geen volledige milieucontrole meer gebeurt NA de homologatiegoedkeuring.

        Comment


        • #49
          Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

          Ik begrijp het beter dan je vermoed.
          't Is zoals met het sporten en doping.
          Iedereeen is tegen en toch nemen heel wat sporters doping. 't Komt erop neer dat je die producten neemt die 'voorlopig' niet als doping staan ingeschreven.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #50
            Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            In principe heb je gelijk, met carbu was het zelfs nog erger daar velen de auto na de TC terug anders lieten afstellen om beter trekken.

            Maar met recente wagens regelt (in principe) de computer alles en als een sensor een slechte regeling vaststelt, dan gaat de motor in beveiliging en moet je naar de garage als je terug sneller wil kunnen rijden dan 50km/u.

            Computer gestuurde motoren kunnen "zonder foefelen" niet veel afwijking hebben en veel motoren zonder computersturing zal je in recentere wagens niet meer vinden.
            En denk je dat je met computers niet kan foefelen? Er is een hele markt voor zo'n tuningchips en interfaces.

            Comment


            • #51
              Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              En denk je dat je met computers niet kan foefelen? Er is een hele markt voor zo'n tuningchips en interfaces.
              Er bestaan ook brillen waarmee je de volledige tekst kan lezen. 😆

              Ik schrijf er net bij dat dit zo is als men "niet foefelt".
              Alles lezen hé. ☺
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                VerSeg en Spanik : sorry het is niet persoonlijk. Maar iets flitste door mijn hoofd :
                Sommige mensen zien de wereld door een roze bril.
                De "foefelbril" is de bril die de overheid opzet. Als ze niet wil zien dat het met die verbruiksnormen al jaren de verkeerde kant uit gaat.
                " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

                Comment


                • #53
                  Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Sommige mensen zien de wereld door een roze bril.
                  Hadden sommige fototoestellen maar een roze zoeker -mét dioptrie afstelling- dan konden we er veel mooiere foto's mee maken.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    De "foefelbril" is de bril die de overheid opzet.
                    Om toch even in te pikken op "zelf" foefelen.

                    Vroeger kon bijna iedere bestuurder zelf aan een vijske draaien na de TC om betere prestaties met slechtere uitstoot te hebben, het werd dan ook massaal gedaan.

                    Bij moderne wagens moet je de computer gaan beïnvloeden met ofwel software ofwel een andere chip.
                    Het aantal mensen dat dit doet is dan ook al fors afgenomen mits niet meer zo eenvoudig zelf te doen.

                    Dat het bestaat weet ik ook wel.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                      Er zijn verschillende bedrijven waar je met je wagen naartoe kan om chiptuning te laten doen.
                      Of er daarbij ook naar de uitstoot van schadelijke gassen wordt gekeken, dat betwijfel ik.
                      Bij sommige wagens kunnen ze het verbruik verminderen, en tegelijk de prestaties verbeteren, dat klinkt zo een beetje hetzelfde als wat VW aan het doen was, maar dan kwamen er weer andere milieubelastende stoffen uit de uitlaat.

                      Heel wat motoren worden in verschillende uitvoeringen geleverd (meer of minder vermogen), de uitvoering met het meeste vermogen is doorgaans ook een stuk duurder (voor een deel door betere remmen en ophanging).
                      Maar met chiptuning kunnen ze soms dat maximale vermogen uit de goedkoopste versie halen.
                      Of de rest van de onderdelen rond de motor dan nog in staat zijn om bijvoorbeeld de NOx uitstoot laag genoeg te kunnen houden, dat is maar de vraag (daarvoor heeft de fabrikant zelf dan de sjoemelsoftware uitgevonden).

                      Ik denk dat ze in de toekomst een betere testmethode moeten gebruiken bij de technische controle als ze willen voorkomen dat er met de autosoftware wordt geknoeid.
                      Maar het is altijd mogelijk om de wagen voor de controle in orde te brengen, en die nadien terug op te voeren voor meer pk's.
                      De enige methode om dat tegen te gaan zijn extra controles waarbij wagens gewoon uit het verkeer worden geplukt voor een bijkomende controle.
                      Als de extra vervuiling dan te wijten is door een technisch defect, dan moet dat zo snel mogelijk in orde worden gemaakt, is de vervuiling te wijten aan geknoei met de software, dan kunnen daar eventueel zware boetes tegenover staan (zoals in de VS).

                      Als ze de luchtkwaliteit binnen bepaalde normen willen houden, dan moet er effectief gecontroleerd worden op de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen, en niet op wat de fabrikant in de brochures schrijft.
                      Voor de opgave van de CO² uitstoot zullen ze een meer realistische test moeten uitwerken, waarbij ook rekening wordt gehouden met bepaalde opties die voor een meerverbruik kunnen zorgen (airco bijvoorbeeld).
                      En er moet in het geval van airco ook rekening worden gehouden met het global warming potential van het gebruikte koelmiddel.
                      Als er over het hele wagenpark jaarlijks 10% van het koelmiddel weglekt (waarschijnlijk is het zelfs meer), dan maakt dat een heel groot verschil op de totale uitstoot van broeikasgassen.
                      Het global warming potential van 1 kg R134a komt overeen met een uitstoot van 1,43 ton CO², met een zuinige wagen kan je al heel wat kilometers doen om 1,43 ton CO² uit de uitlaat te laten komen.
                      Zelfs elektrische wagens hebben bijna allemaal airco, die stoten dan geen CO² uit, maar wel andere broeikasgassen als de airco lekt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                        Geen idee of het minder mensen zijn die foefelen nu het digitaal is. Voor weinig geld heb je zo'n interface om aan je wagen te hangen. En de software maakt het nog gemakkelijker dan vroeger. Met 1 selectie maak je van je 90pk wagen een 125pk model. Het verschil tussen de 2 is toch niet meer dan de software. Om een carburator af te stellen (zelfs slecht) moet je toch wat meer weten dan ergens op een software selectie klikken. Ken er wel die zich daar mee bezig houden en dat zijn geen software en pc genieën, ook geen garagisten. Gewoon hetzelfde type als vroeger met interesse voor wagens, wat mechanische aanleg om zelf aan de wagen te sleutelen en genoeg vrije tijd.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Er zijn verschillende bedrijven waar je met je wagen naartoe kan om chiptuning te laten doen.
                          Klopt ... maar die bedrijven zijn ook gekend bij gerechtelijke instanties en het valt ook regelmatig voor dat wie er buiten komt, direct wordt gecontroleerd met vermoeden van opdrijven van de motor.
                          Indien de wagen dan meer PK's heeft dan op papier, dan wordt die (mogelijks) in beslag genomen.
                          Idem met wie online een box koopt, die loopt het risico tegen de lamp te lopen als ze achter de aankopers komen.

                          Wie vroeger zijn carbu wat rijker afstelde, riskeerde hoogstens afgekeurd te worden of bij controle door politie een waarschuwing/PV en een verplicht bezoekje aan de garagist.
                          Dat politie deze controle uitvoerde is ook al lang geleden dat ik dat nog gezien heb (zeker 25 jaar), ik weet zelfs niet of ze dat nog zelf (mogen) doen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Milieu: Vw aan de schandpaal ... en de rest ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Voor weinig geld heb je zo'n interface om aan je wagen te hangen.
                            Hangt ervan af wat je weinig geld noemt.
                            Mogelijks is de ene wagen eenvoudiger aan te passen dan de andere?
                            Ik vind prijzen van enkele honderden Euro's.

                            Om een carburator af te stellen (zelfs slecht) moet je toch wat meer weten dan ergens op een software selectie klikken
                            Ik weet nog toen ik kind was, dan ging men eerst naar de garage om de afstelling na te kijken.
                            Elke garagist draaide dat wat toe voor de keuring en zei er direct bij "dit vijsje zoveel draaien na de controle of spring even binnen".
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X