Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Wil je nu zeggen dat als men voor Rolex kiest men er best een serie koopt? [emoji16][emoji16][emoji16]
Allé ... wanneer zien we hier de volgende (voor er 10% bij komt)? [emoji41]
Nee dit wil ik niet zeggen, er is maar een minderheid van bezetenen van het merk en die er verschillende koopt, alhoewel ik ken er hier nog eentje ken, maar die zwijgt verstandig in alle talen...
En ik ben jammer genoeg ook eentje van dit soort sedert enkele tijd. Hoe wordt je dat... , van bij den beginne het verkeerde gen, veel documentatie opzoeken en een beetje gek zijn. Ik doe ook graag aan zelfrelativering weet je.. Maar als je voor het eerst een Rolex zou kopen, koop er dan één die niet zo speciaal is van kleur en vooral als je zinnens bent die dagelijks te dragen. Een zwarte zou daarvoor beter passen. En weet je, zelfs mijn vrouw fronst de wenkbrauwen voor de groene kleur, maar dat wist ik al op voorhand...
Dan kom ik in September nog wel eens kijken naar je zwarte Rolex.
Zal zeker niet het geval zijn. Check out! Voor dit jaar ben ik compleet. Was maar gepland voor tweede helft of eind dit jaar gezien de lange wachttijden, maar deze kon ik zeker niet uit mijn handen laten gaan door afzeggen van een andere klant en een beetje bevoorrecht als trouwe klant en die dan nog in de omgeving woont. Hiermee houdt men blijkbaar ook rekening. Een klant van ver buiten de zone zal misschien ook minder geneigd zijn om terug te komen. En één van de modellen, Batman of Hulk zou kunnen veranderen vandaar dat de vraag enorm is toegenomen en er is bovendien een prijsstijging op komst. 5% is courant.
Die verwachtte prijsstijging van 5% is een verkoperstruc, en behoorlijk doorzichtig.
5% per jaar is zelfs bij Rolex echt te veel.
Da's niet per jaar, nu zeker al 2 jaar. Dit dekt enkel de inflatie. Goed voor de verzamelaars dus... Dan nog af en toe eens de Zwitserse frank die stijgt ...
Toen ik mijn Datejust II 41 kocht ging kort nadien de Zwitserse frank fors naar omhoog. Aan de prijzen van Rolex en andere Zwitserse horlogemakers was dat snel te zien.
Je moet jezelf nog te veel "justifieren".
Als je zin hebt in een Rolex, dan kan je dat ook gewoon kopen zonder je te moeten verantwoorden.
Wij mannen zijn daarin nogal voorzichtig. Als we iets kopen zoeken we altijd redenen om dat aan anderen te verantwoorden.
Vrouwen kopen gewoon een kleedje en zeggen dat ze dat echt niet konden laten liggen. Redenen geven ze niet.
Of ze komen terug van de solden en zeggen dat ze 300€ (of meer) bespaard hebben door alles in solden te kopen. Mijn antwoord is dan makkelijk: leg dat verdiend geld maar op tafel.
Nu wil je wel een paar verkoopstrucs/onderhandeltrucs uitleggen: Als je ze leest zal je ze wel herkennen.
1. Impose time pressure
Ja, deze prijs kan ik alleen vandaag maken/ Saloncondities enkel tot eind Januari (en ieder jaar verlengen ze die tot Feb).
Volgende maand is er een prijsverhoging. Ik heb nu nog juist 2 stuks op stock, en straks komt er iemand die 2e halen.....
2. Make excessive demand
Vraag eerst 10000€ (of leg uit dat dat de waarde is, of dat verzamelaars dat nu betalen), en na wat praten en wat toneel zak je naar 9000€. Als klant krijg je dan het gevoel een goeie deal te doen.
Goeie tegentactieken:
1. Run away, threaten to take the business elsewhere
Als ze jou vandaag een deal voorstellen, dan kan een verkoper het echt niet maken om dezelfde deal morgen te weigeren.
Elders maken ze misschien nog een betere deal.
Ik zeg dan altijd: ik moet eerst nog eens met mijn vrouw of vader overleggen, en dat kan pas in de loop van de week. "Moet ik dan echt een andere winkel zoeken om die prijs te krijgen volgende week?". Geloof me, de meeste verkopers zeggen dan "Neeneee, een week of 2 is wel OK" sneller dan dat je kan rechtstaan.
2. Claim limited authority
Vraag om de "baas" te spreken, en laat die weten dat hij toch zelf nog iets extra mag en kan doen doen, anders is hij geen baas.
3. Don't stop until you hear a NO 3 times
Meestal stoppen we al na 1 keer een nee. Durf nog wat doorzetten, en vraag iets anders. Misschien mag de prijs niet naar omlaag, maar kan er wel een gratis kuisbeurt, of een nieuwe band aan dat andere horloge.
4. Klassieker: "Good cop-bad cop"
Ofwel jij, ofwel je vrouw doen alsof ze helemaal tegen die aankoop zijn. Dan kan de goeie vragen om iets extra te krijgen zodat die de slechte kan overtuigen om toch te kopen.
Je moet jezelf nog te veel "justifieren".
Als je zin hebt in een Rolex, dan kan je dat ook gewoon kopen zonder je te moeten verantwoorden.
Wij mannen zijn daarin nogal voorzichtig. Als we iets kopen zoeken we altijd redenen om dat aan anderen te verantwoorden.
Vrouwen kopen gewoon een kleedje en zeggen dat ze dat echt niet konden laten liggen. Redenen geven ze niet.
Of ze komen terug van de solden en zeggen dat ze 300€ (of meer) bespaard hebben door alles in solden te kopen. Mijn antwoord is dan makkelijk: leg dat verdiend geld maar op tafel.
Nu wil je wel een paar verkoopstrucs/onderhandeltrucs uitleggen: Als je ze leest zal je ze wel herkennen.
1. Impose time pressure
Ja, deze prijs kan ik alleen vandaag maken/ Saloncondities enkel tot eind Januari (en ieder jaar verlengen ze die tot Feb).
Volgende maand is er een prijsverhoging. Ik heb nu nog juist 2 stuks op stock, en straks komt er iemand die 2e halen.....
2. Make excessive demand
Vraag eerst 10000€ (of leg uit dat dat de waarde is, of dat verzamelaars dat nu betalen), en na wat praten en wat toneel zak je naar 9000€. Als klant krijg je dan het gevoel een goeie deal te doen.
Goeie tegentactieken:
1. Run away, threaten to take the business elsewhere
Als ze jou vandaag een deal voorstellen, dan kan een verkoper het echt niet maken om dezelfde deal morgen te weigeren.
Elders maken ze misschien nog een betere deal.
Ik zeg dan altijd: ik moet eerst nog eens met mijn vrouw of vader overleggen, en dat kan pas in de loop van de week. "Moet ik dan echt een andere winkel zoeken om die prijs te krijgen volgende week?". Geloof me, de meeste verkopers zeggen dan "Neeneee, een week of 2 is wel OK" sneller dan dat je kan rechtstaan.
2. Claim limited authority
Vraag om de "baas" te spreken, en laat die weten dat hij toch zelf nog iets extra mag en kan doen doen, anders is hij geen baas.
3. Don't stop until you hear a NO 3 times
Meestal stoppen we al na 1 keer een nee. Durf nog wat doorzetten, en vraag iets anders. Misschien mag de prijs niet naar omlaag, maar kan er wel een gratis kuisbeurt, of een nieuwe band aan dat andere horloge.
4. Klassieker: "Good cop-bad cop"
Ofwel jij, ofwel je vrouw doen alsof ze helemaal tegen die aankoop zijn. Dan kan de goeie vragen om iets extra te krijgen zodat die de slechte kan overtuigen om toch te kopen.
Koop- en verkooptechnieken heb ik nooit gestudeerd. Ben ook maar een simpel kinesistje die ergens nog wel wat psychologie heeft gestudeerd om te proberen wat inzicht in mensen te krijgen, maar niet van dat type want daar was waarschijnlijk nog geen sprake van.
Mij justifiëren hoef ik ook tegenover niemand, daarvoor ben ik te oud geworden en weet ik heel goed wat kan, mag en al dan niet verantwoord is.
Ik aanhoor die theorieën wel allemaal heel graag, maar mijn manier van handelen ga ik niet veranderen in de wijsheid dat de praktijk nogal eens anders is dan wat hier opgesomd wordt.
Uw strategieën zijn goed voor profs in het vak die zich dagelijks moeten bewijzen tov hun overste. Dat hoef ik gelukkig niet.
Er is ook nog een oude wijsheid die ik van mijn ouders, ook zelfstandigen, heb meegekregen : "Leeft en Laat Leven", misschien wat uit de mode, maar daarom niet minder waardevol.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Dit is uiteraard een kwestie van smaak. Als wij het over de sportieve horloges hebben, in he midden en rechts gaat mijn lichte voorkeur naar de middelste (GMT Master II BLNR) omdat ik qua kleur een voorkeur heb voor blauw al is het slechts gedeeltelijk aanwezig in de bezel en de GMT wijzer. Maar hierdoor komt het zwart wat minder hard over dan bijvoorbeeld bij de zwarte Submariner. Als minpunt zou je de drukke bezel kunnen aangeven. Maar die heeft wel zijn praktisch nut voor hen die nogal eens van tijdzone moeten veranderen. Het horloge werd daarom speciaal ontworpen voor piloten. Ik kan mij inbeelden dat dit in de US wel goed van pas komt.
De groene is dus nogal extreem, is een eyecatcher en misschien niet geschikt om er overal mee rond te lopen. Heeft wel zeer vele kleurschakeringen al naargelang de lichtinval. Maar al bij al twee mooie aanwinsten voor de verzameling.
En dit zijn dan een paar voorbeelden van Hommage horloges, maar ik noem dat plagiaat. En het mag blijkbaar. De Steinhart is Duits, laat het ons een goeie hommage noemen, degelijk en Swiss made, prijs van een Seiko zou ik denken (40à500€).
De Alpha's daarentegen lijken al meer op namaak of copies (100€). Dit is er wel een beetje over voor mij. Dit trekt volgens mij op niks en bovendien waardeloos.
Ik zeg ook niet dat je altijd moet onderhandelen tot op de laatste euro, verre van, en dat doe ik ook niet in het dagelijks leven.
Ik probeer me wel bewust te zijn van de truken die de verkopers gebruiken, en als je ze kent dan herken je ze ook beter.
Dan zie je ook snel waar er nog marge zit, en waar de tegenpartij al op het bot zit.
Ben het helemaal eens met "leven en laten leven", maar dat moet van 2 kanten komen.
Comment