Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux speeltijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Linux speeltijd

Ik ga inderdaad niet veel woorden vuilmaken aan uw blasé stijl.

Toch 2 tips (omdat ik de goedheid zelve ben):
    - gezien je uitgebreide kennis, weet je hoe geheugengebruik verschilt tussen XP en linux? Indien de XP slechts sporadisch gebruikt werd, werd waarschijnlijk nooit het volle geheugen aangesproken. Het feit dat je zoveel verschillende probleem-installaties hebt met linux lijkt in de richting te wijzen dat je wel eens geheugen-probleempjes zou kunnen hebben. Je splinternieuw geheugen best eens aan een testje onderwerpen.
    - "Bios kapot"? UEFI probleempjes? (Daar ken ik zelf niet veel van, maar ik weet wel dat dat serieus wat roet in het eten kan gooien.)

V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Bijzonder vreemd dat mensen hier weeral woorden in de mond gelegd krijgen maar dat schijnt nu eenmaal de mentaliteit van dit forum te zijn geworden, maar iets zinnigs bijdragen? oh maar, LLDM ! ... voor al die hersenlozen .. ik heb bijna 35 jaar professioneel IT support gedaan in al zijn aspecten en in een multiplatform omgeving .. ik kan verdorie wel goed genoeg evalueren als iets bagger is of niet, ongeacht al de blah blah van de fanboys ... Ik heb nu bijna een dozijn distributies uigeprobeerd op een minimaal/eenvoudig/basisch PC'ke en een aantal ervan weet daar totaal geen blijf mee ... get a reality check mannekes .. en FYI het woord windows is hier nauwelijks gevallen maar als ge een evaluatie wil tussen beide OS'en ik kan er u, zelfs ongevraagd, een geven .. sommige OS' en hebben "het", anderen moeten zelfs niet hopen om daar ooit te geraken, live with it ... djeezes kristes, 15+ jaar geleden las ik al "hersendode" kommentaren van "you will see, very soon Linux will blow windows out of the waters ..." ... jaja ... als het al blowt is het van dat gras in een "tut" en dan is het meestal niet straffer dan een dampend zuchtje met de blik op half zeven .. get a life, dudes?
      Heey voilah dat was de stijl die ik miste...
      35 jaar ervaring, en niet in staat om te doen wat ne snotneus met enkel webdevelopment ervaring wel kan?
      Get a reality check he manneken, volgens mij hebt gij professioneel dus heel veel sjans gehad ipv kennis
      FWIW en vooral WWJD en 't wordt tijd om eens te gaan blowen, dat ge wat kalmeert...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Kennelijk.

Comment

Zoals ik zei ben ik behoorlijk onder de indruk van de hardwaredetectie van de laatste (K/X)Ubuntu versie 14.04. Mijn Epson Pro 3880 en 1500W werd zonder meer juist gedetecteerd, terwijl Windows 7 en OS X drivers nodig hebben om ze ondersteunen. Bovendien gebruikt Linux Gutenprint RIP drivers: kenners weten dat dit soort geavanceerde drivers zijn, waarbij je zelfs per kanaal kunt aangeven hoeveel inkt gespoten kan worden. Afgezien van een andere interface, moet ik zeggen dat een kind de was kan doen. Ook de Muon software store is zeer gebruikersvriendelijk. Geen gedoe met compileren en dependencies zoals de oudere Linuxdistro's, maar direct selecteren en installeren het werkt direct. Er is goed over nagedacht en het belangrijkste: een consistente manier van werken...Ben ik een Linxufan, absoluut niet, net als ik geen Windows- of Appelfan ben. Ik probeer alles uit en hierdoor gebruik ik deze 3 besturingssystemen tegelijkertijd.

Ik kan dus Regulus zijn ervaring absoluut niet onderschrijven en ik vermoed net als Koeno en VincentBxl dat er iets mis is met het geheugen of een klein defect aan het moederbord of andere hardware.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Een vraagje in dat verband.
            Ik heb hier nog een relatief recente Siemens laptop met SSD waar Linux Ubuntu op staat.
            Kan ik deze personaliseren op mijn dochter haar naam ipv. op mijn naam ?
            Tijdens de instal heb ik deze op mijn naam gezet, maar wil deze nu opkuisen om deze
            aan mijn dochter te geven, niet dat dat zoveel belang heeft, maar als het simpel zou kunnen
            graag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              In welke zin bedoel je "op jouw naam gezet"?
              Volstaat het niet om haar een user account te geven zodat ze haar eigen desktopomgeving en bestandslocaties heeft?

Of heeft je vraag te maken met root rechten? Dan voeg je haar toe aan de sudoers groep.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                [...] Siemens laptop met [...] Linux Ubuntu.
                You'll never walk alone
                Some time ago, when I installed Ubuntu, I chose a rather stupid username for my account that I do not want to use anymore. How do I change this (including the name of my home directory, and the nam...

V.
                http://www.catchlight.be
                Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Ik snap ook niks van de problemen die TS blijkbaar ondervindt. Zoals reeds gezegd ben ik een absolute kneus wat betreft Linux, en ik heb echt nul problemen ondervonden bij de installatie, en nu, een maand of zes later, draait het allemaal nog steeds piekfijn. Zo vierkant loopt het dus allemaal niet hoor.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Het zijn de programma's die een besturing groot maken, dus niet andersom
                    Beste bewijs = Windows.
                    Plus de gebruiksvriendelijkheid.

En ander bewijs is het OS van Apple: volwaardige ingebouwde en goed bruikbare programma's.
                    Plus de nog betere gebruiksvriendelijkheid.
                    Enige rem = de hoge kostprijs voor aanschaf van de apparatuur.

Als mensen het woord gratis horen dan gaan hun oren fluiten.
                    Waarom lukt het dan niet met de populariteit van Linux en afgeleide?
                    Doodsimpel antwoord: (was) veel te moeilijk en meer tekst georiënteerd aanvankelijk dan grafisch, nietszeggende woordenschat of benamingen.
                    Vraag eens aan de buren wat een C-schijf is
                    Vraag eens aan de buren waar hun sda zit of de hda of de sdb.

En wie heeft dat goed begrepen? Apple dacht ik
                    Is hun besturing niet gebaseerd op Unix of Linux?
                    Ik bedoel een technisch goede onderliggende unix-basis zonder in te boeten op de gebruiksvriendelijkheid.
                    Dus ik beweer niet en zal dat ook nooit beweren dat unix of linux niet deugd, verre van.

Programma's?
                    Ja, inderdaad.
                    Heb me ooit bezig gehouden, anderhalf jaar met Ubuntu.
                    En om de zaak aan 't draaien te krijgen heb ik zelfs drivers gekocht: het moest draaien en ik wilde erg
                    Mijn geduld was ook op. Ik heb me krom gelezen om oplossingen te vinden.

In die tijd had Ubuntu meer dan 40.000 programma's en allemaal gratis en weer waren de oren aan 't fluiten
                    Sorry maar ik kon er niks mee aanvangen.
                    En dan moet je nog weten wat je moet zoeken.
                    Wijn kan ik kopen en drinken maar "wine " draaide van geen kanten.

Ik wil géén gelijk maar het gaat gewoon over praktische ervaring.
                    Er is veel veranderd tegen vroeger en dat besef ik wel.
                    Vroeger las ik wel eens dat linux-mensen apart waren, eigenzinnig en het was een levenswijze.
                    Gelde ook een beetje voor Apple gebruikers.

Mijn indruk vroeger en nu.
                    - Applemensen gebruiken hun machines en prutsen niet
                    - Windowsmensen gebruiken hun machines maar prutsen wel eens.
                    - Linuxmensen? Die prutsen de godganse dag. Niks op tegen hoor als dat hun leven en hun hobby is. IMHO zijn die meer bezig met de besturing dan met hun programma's.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Mijn indruk vroeger en nu.
                      - Applemensen gebruiken hun machines en prutsen niet
                      - Windowsmensen gebruiken hun machines maar prutsen wel eens.
                      - Linuxmensen? Die prutsen de godganse dag. Niks op tegen hoor als dat hun leven en hun hobby is. IMHO zijn die meer bezig met de besturing dan met hun programma's.
                      Linuxmensen zijn bezig om hun computer zo te maken dat die voor hen werkt.
                      Bij Windows net andersom, die computer zet de gebruiker aan het werk.
                      Wel eens geprobeerd om mappen altijd in detailweergave te krijgen met Windows?
                      Daar heb ik al veel tijd aan gespendeerd en het lukt me niet.
                      En dan lig ik weer in de knoop met UAC ofzo, denk je als admin alle rechten te hebben, maar nee hoor.
                      Er is in de Windows-pc nog een hogere macht waar je het als admin tegen moet opnemen.
                      Gooi je mappen weg, worden achter je kont gewoon weer aangemaakt.
                      Af en toe wordt ik een beetje verdrietig van Windows maar dat werd ik ook van Linux.
                      Uiteindelijk zal het wel aan mij liggen. Wie weet probeer ik OS-X nog eens een keer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Bij Windows net andersom, die computer zet de gebruiker aan het werk.
                        Wel eens geprobeerd om mappen altijd in detailweergave te krijgen met Windows?
                        Daar heb ik al veel tijd aan gespendeerd en het lukt me niet.
                        En dan lig ik weer in de knoop met UAC ofzo, denk je als admin alle rechten te hebben, maar nee hoor.
                        Er is in de Windows-pc nog een hogere macht waar je het als admin tegen moet opnemen.
                        Gooi je mappen weg, worden achter je kont gewoon weer aangemaakt.
                        Af en toe wordt ik een beetje verdrietig van Windows maar dat werd ik ook van Linux.
                        Uiteindelijk zal het wel aan mij liggen. Wie weet probeer ik OS-X nog eens een keer.
                        Hoi
                        Heb jouw pm intussen gelezen maar ik kan je niet verder helpen.

Als ik iets wil opslaan onder Windows dan gaat die steeds naar OneDrive...hoe los ik dat op.

Denk dat het Apple OS het beste is van beide werelden.
                        Wel opletten met updates maar ja, dat moet je met alles en overal

Mappen verplaatsen kan maar je moet weten hoe.
                        Heb dat ooit geprobeerd zonder kennis van zaken, met de map Mijn Documenten. Was een koude kermis....
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

-----
                          Last edited by Koeno; 13 januari 2015, 08:38.
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Geloof je dat nu zelf ?
                            Heb verschillende distro's geïnstalleerd op diverse systemen (Ubuntu, Mint, OpenSuse, Netrunner op iMac, desktop PC, Dell laptop) en nooit echt problemen gehad om alles te laten draaien (soms werd de Wifi adapter niet meteen gevonden maar dat was snel opgelost).

Het is zo dat je voor Linux het beste bent met Intel en nVidia. Maar de iMac waarvan sprake hierboven had een AMD-kaart en dat werkte ook prima.
                            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Geloof je dat nu zelf ?
                              Heb verschillende distro's geïnstalleerd op diverse systemen (Ubuntu, Mint, OpenSuse, Netrunner op iMac, desktop PC, Dell laptop) en nooit echt problemen gehad om alles te laten draaien(...)
                              Ik heb me niet goed uitgedrukt maar de zin er onder "Bij Windows net andersom, die computer zet de gebruiker aan het werk." hoort er zeker bij.
                              Ik heb (bijna) alleen ervaring met Debian Linux en dat OS werkte altijd goed, jammer genoeg waren er geen programma's die een alternatief bieden voor o.a.Tomtom Home, DPP (Canon) en ook iTunes (om een nieuwe iOS-versie of apps uit de store op de iphone te zetten)
                              Als je Debian had geïnstalleerd (niet erg moeilijk meer met de grafische installer) en je had het ingesteld werkte het verder goed en had je er geen omkijken naar.
                              Als je wil kun je er uren aan 'prutsen' om met Theokus' woorden te spreken maar dat 'prutsen' hoeft niet. De computer werkt voor jou. Bij Windows is het nogal eens zo dat jij aan het werk bent voor de computer. Bijvoorbeeld uitzoeken hoe je als local user kunt inloggen omdat je geen Microsoftaccount wil. Of de 'important updates' lukken niet en met een raadselachtige cijfercode mag je de oplossing zoeken. Dit gebeurt mij bijna altijd met updates. Of je wil dat alle mappen altijd in detailweergave worden getoond omdat je je ergert aan die kinderlijke grote pictogrammen. Nog altijd niet gevonden hoe dat moet. Mappen die je weggooit worden achter je kont opnieuw aangemaakt als je als admin al 'gerechtigd' was om die mappen weg te gooien. En zo zet Windows de gebruiker te pas en onpas aan het werk (om uit te zoeken hoe het moet)

Comment

Ik heb me niet goed uitgedrukt
                                Ok.
                                De logica is bij Windows soms ver te zoeken en dit leidt inderdaad soms tot ergernissen. Niet dat ik Windows 8.1 slecht vind : met Classic Shell geïnstalleerd heb je een prima desktop.

Ik heb 15 jaar met Mac gewerkt en ik vind dat nog steeds top, maar wispelturig als ik ben, wou ik eens iets anders. :-)
                                De enige ergernissen die ik ondervind bij Linux zijn het ontbreken van officiële native plug-ins voor de browsers zoals Flash en Unity3D. Flash krijgt enkel nog security updates en Unity3D bestaat gewoon niet voor Linux. Je krijgt het wel min of meer aan de praat via omwegen, maar 't is verre van optimaal.
                                Eens we af zijn van die ouderwetse plugins en iedereen de weg van HTML5 gaat volgen, denk ik dat Linux een serieuze kans maakt om marktaandeel van Windows af te snoepen…

Uiteindelijk is het persoonlijke voorkeur maar 3/4 van de mensen kopen 'een computer', en dat is dan quasi altijd met Windows, omdat ze er geen reet om geven of omdat ze er geen reet van snappen maar vooral omdat ze gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is…
                                Probeer maar eens Linux 'verkocht' te krijgen aan Jan met de pet. Wat Linux ook zou helpen, is een bedrijf als System76, nogal populair in de US en die leveren desktops en laptops met Ubuntu voorgeïnstalleerd en bovendien zijn die computers gemaakt voor Linux.
                                Beetje ijzersterke marketing errond en we zijn vertrokken, want de mensen geloven nog steeds wat ze in de gazet lezen en op TV zien…
                                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
                                X