Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux speeltijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Linux speeltijd

Zeg spanik; is er ook een relatie mogelijk met een 3D-printer?
    Of werkt die totaal anders.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Uiteraard kan je zo'n pakketten gebruiken om een 3D-printer aan te sturen. Je moet gewoon je model wegsaven in een 3D-formaat dat je "printer-driver" verstaat.

Die Creo is dus niet de light-versie van Pro-engineer. PTC heeft gewoon na Pro-e Wildfire 5 gekozen voor een andere naam, en dat is dus Creo.
      Eigenlijk is dat nu een familie van applicaties geworden. De bijkomende naam (parametric, direct, simulate, ...) geeft dan aan wat de functie van dat pakket is. Creo Parametric is dan de opvolger van Pro-engineer, Creo direct van Solid designer, Creo simulate het berekeningspakket (dus de opvolger van Mechanica), enz.
      PTC heeft bv. ook Mathcad opgekocht voor algemene wiskundige berekeningen (ook symbolisch). Dat is een concurrent van Mathematica of Maple.

Creo zit trouwens nu al aan de 3e versie. Wij gebruiken nu nog versie 2.

En zoeken via een stoute omweg ? Hoe doe je dat ? In Google "PTC" of "Creo" intikken en je krijgt info genoeg...
      Waarom zou het erg zijn als je van die software moet leven ? Met 1.3 miljard dollar omzet kan je al iets doen .
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Voor een 3D printer moet je (meestal) je 3D model als .stl file exporteren. Ben nog geen printshop tegengekomen die dat niet wil. Stl van stereo lithografie, een van de eerste 3D rapid prototyping processen. Bij mijn weten sturen die paketten de printer niet direct maar maak je gewoon de files aan en stuurt die dan naar de printer applicatie.

Eerlijk gezegd niet echt gezocht naar ptc. (mea culpa)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Voor een 3D printer moet je (meestal) je 3D model als .stl file exporteren. Ben nog geen printshop tegengekomen die dat niet wil. Stl van stereo lithografie, een van de eerste 3D rapid prototyping processen. Bij mijn weten sturen die paketten de printer niet direct maar maak je gewoon de files aan en stuurt die dan naar de printer applicatie.

Eerlijk gezegd niet echt gezocht naar ptc. (mea culpa)
          Niet erg
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Voor de rest heb je nog een hele serie pakketten (Solidworks (ook van Dassault), Solid edge, Inventor (Autodesk), ... Die allemaal feature, history based werken.
            Op dat laatste heb je 1 uitzondering : PTC Creo direct, het vroegere Solid Designer van Cocreate, nu al een tijdje ook in handen van PTC.
            Nee hoor, PTC Creo direct is niet de enige uitzondering: Solid Edge biedt beide omgevingen aan: zowel feature history based werken als Synchronous.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
              Nee hoor, PTC Creo direct is niet de enige uitzondering: Solid Edge biedt beide omgevingen aan: zowel feature history based werken als Synchronous.
              http://www.design-engineering.com/ca...ign-eng-121865
              Binnen Creo Parametric kan je ook zo werken via flexible modeling. maar dat maakt er nog altijd geen "niet feature history based modeler" van. PTC heeft wat dat betreft het voordeel dat ze Cocreate gewoon hebben overgenomen...
              Groeten,

Polleke

Comment

Een exfat drive mounten in UBuntu:

En 't werkt
                Heb mijn laptopje weer aan 't draaien gekregen.
                Joepie...dus

startx blijkt ook handig....
                Kreeg maar geen grafisch scherm.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Wake up call ..

Vooreerst bedankt iedereen voor de input ...

Algemene indruk: de ganse boel is nog even krakkemikkig als 10 jaar geleden alleen moet je je er nu een breuk of 2 naar zoeken waar de boel eventueel fout loopt. Alles zit nu lekker begreven onder een GUI sausje ... waar je dus geen donder mee opschiet.
                  Er zit kompleet geen enkele logica in de GUI ... als je, default, al iets op je scherm ziet qua ikonen, kan je er vrijwel geen kant mee uit als de "auto-config" er een potje van maakt. Je zit je suf te klikken omdat geen enkele app open blijft staan, je steevast in het verkeerde menu zit en je steevast naar de "home" page van het OS teruggeschoten wordt. met een "leeg" scherm krijg je dus de kramp in je poten van het nutteloze geklik ...
                  Ik was vroeger de CLI gewoon en schijnbaar is dat nog steeds de enig manier om iets productief te gaan doen ?
                  Ergo, ik ben dus absoluut niet onder de indruk van wat ik tot nu toe heb gezien.
                  Geprobeerd: op zoals gezegd, een eenvoudige PC met een MSI bordje socket 775, E6800 cpu, 4Gb splinternieuw geheugen en een 80 GB sata II schijfje

De meeste distributies installeren in 32 bit, als er al een 64 bit bij zit dan lijkt die bijzonder instabiel, alle iso's zijn om en bij de 1Gb behalve die van Openmandrive die 1,5 Gb is ...
                  Voor de keuzes heb ik mij enerzijds laten leiden door wat ik mij nog herinnerde en deels door de info of Distrowatch ...

- Opensuse .. gaat op z'n bek bij install, vindt een curieuze windows partitie van 1,86 Gb en gaat vlot de diepvries in en in een endless loop en einde verhaal
                  - Openmandriva ... ik zit hier al een kwartier naar een diepgevroren install scherm te kijken .. einde verhaal
                  - Fedora .. installeert, reboot vindt een komplete nieuwe systeem update ??? en gaat dan plat op de bek bij 55% update, geen moven aan, einde verhaal
                  - Gentoo, de chaos vooraleer men begint geen mens die je duidelijk kan vertellen welke iso je nu moet dl'en .. oh ja, er is een duidelijke man page over de distributies "what to download" maar de correlatie met de dl page is kompleet zoek.
                  - Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu allen even chaotisch als de rest ... de gewone Ubuntu is nog het schappelijkst en is de enige die de onboard network kaart in 1Gb initialiseert. De anderen blijven steken bij 100Mb. Geen idee waarom (nu ja, 'k heb wel een idee maar hey, "out of the box" ja? ik ga geen dagen zitten debuggen!)
                  Stop je een andere netwerkkaart in de PC (Gigabyte DGE-528T) dan is het feest meteen over en heb je geen netwerk meer. Die linuxen kunnen niet aan de slag met een netwerkkaart gebaseerd op de realtek R8169 chip alhoewel de detectie er is en de "soft" aanwezig ... back to square one !
                  Ik probeer bvb na installatie een idee te krijgen wat er geinstalleerd is en hoe het geconfigureerd werd, daar is via de GUI geen fatsoenlijk doorkomen aan tenzij je terugkruipt naar een terminal emulatie en via de command line de expliciete commandos uitvoert ! (bvb ifconfig ..)
                  Nu ga ik dus Mint nog eens proberen

jij mag blijven proberen, maar probeer ook eens een handleiding te lezen.
                  wat betreft de CLI, ik heb leren werken met GUI, het is sinds een jaar of 3 dat ik meer en meer in command line begin te doen :-)
                  ik heb 10 jaar geleden gekozen voor openSUSE en heb deze distro leren kennen ;-)

ook raad ik je aan op de forums te zoeken van de distro waar je probleem me hebt. één ding met je doen, leer lezen!
                  Een leek kan ook geen windows install doen met sucses (en spreek dan over alle soft, drivers, config enz)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CasperM Bekijk bericht
                    jij mag blijven proberen, maar probeer ook eens een handleiding te lezen.
                    wat betreft de CLI, ik heb leren werken met GUI, het is sinds een jaar of 3 dat ik meer en meer in command line begin te doen :-)
                    ik heb 10 jaar geleden gekozen voor openSUSE en heb deze distro leren kennen ;-)

ook raad ik je aan op de forums te zoeken van de distro waar je probleem me hebt. één ding met je doen, leer lezen!
                    Een leek kan ook geen windows install doen met sucses (en spreek dan over alle soft, drivers, config enz)
                    Bedankt voor uw advies .... ik heb echter met Linux gewerkt sinds 1996 (en sinds 1986 met Unix) en er op professioneel vlak meerdere servers mee geconfigureerd om er Windows Active Directory mee te simuleren in een hybriede omgeving. (met oa windows roaming user profiles). De laatste paar jaren heb ik er niets meer mee gedaan (niet meer professioneel actief), vandaar mijn vraag.
                    Ik heb meer docs gelezen dan u, waarschijnlijk en hopelijk, haren op uw hoofd hebt. Werd op den duur niet meer in blz maar in kilo papier afgemeten. Het was echter de tijd dat er niet eens fatsoenlijke drivers waren voor grafische kaarten en een GUI opzetten was dus meestal ongelofelijk tijdverlies om nog niets te zeggen over het debiiel" XVIDTUNE om je scherm in te stellen cq te "calibreren", een ongelofelijk primitief stukje soft waarmee je zonder al te veel kunst de hoogspanningstrafo van je scherm naar de filistijnen kon helpen.

Ik ken hele horden leken die, met de ogen dicht, een goed werkende windows install kunnen doen op een standaard hardware.
                    Ik heb nu een distro waarbij ik redelijk tevreden ben met de grafische schil (en de onderliggende achitectuur), maar zie je, tot zolang ik met een editterke in .conf files moet zitten kl...n om een OS te "tunen" zoals ik het hebben wil, beschouw ik dat OS als allerminst afgerijpt aka "matured". De juiste term schijnt "amateuristisch" te zijn. Daar is op zich niets mis mee (en Linux is ook op die manier gebouwd) tenminste als men dat als primaire karakteristiek wil voorop zetten ipv het zonder mirakels meteen heilig te verklaren. De gebruiker weet dan meteen welk vlees er in de kuip zit. Misschien zijn de commercieele distros beter(?) maar ik vermoed dat men zich daar enkel verrot betaalt aan support!
                    "It is going to blow windows out of the waters" ..... al decades lang, haha ... ja ja .. blowen, dat wel ... nu ja, spielerei .. EOS!

Comment

Benieuwd hoever jij windows kan tunen met verschillende grafische schillen...
                      Of Windows toevallig net alles wat je nodig hebt...

Sorry Regulus, je moet dringend stoppen met je professionele ervaringen als maatstaf te gebruiken, want na 18 jaar met Linux gewerkt te hebben lukt een standaard install op standaard hardware nog steeds niet....
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        (...)maar zie je, tot zolang ik met een editterke in .conf files moet zitten kl...n om een OS te "tunen" zoals ik het hebben wil, beschouw ik dat OS als allerminst afgerijpt aka "matured".
                        Hoe gaat het tunen van een "matured OS" dan wel?

Zijn er aanwijzingen waaruit blijkt dat je professioneel (succesvol) hebt gewerkt als ICT-er want het linux-bashen wat je systematisch doet komt niet erg
                        professioneel over. Heeft je werkgever in de ICT (indien van toepassing) je alle mogelijkheden geboden om vervroegd te stoppen met werken? Ja, zeker?

Comment

Snap het ook niet. Als je sinds 1996 met linux (en daarvoor reeds met unix) werkt en je krijgt geen 64-bit install voor mekaar is er iets mis. En ik zou eerlijk gezegd niet weten in welke .conf file je moet klooien om het OS aan de praat te krijgen. De enige .conf file waar ik iets in verander is make.conf om te beletten dat hij alle mogelijke videokaart en scanner drivers installeert. En dat is eigenlijk niet eens nodig, enkel installeer je dan alle mogelijke en onmogelijke video- en scannerdrivers. Al de rest doe ik eenvoudigweg in de instellingen van de desktop.

Ofwel is hij nog CD's van de jaren '90 aan het installeren ofwel vertelt hij herinneringen aan die tijd.

Comment

Snap het ook niet. Als je sinds 1996 met linux (en daarvoor reeds met unix) werkt en je krijgt geen 64-bit install voor mekaar is er iets mis. En ik zou eerlijk gezegd niet weten in welke .conf file je moet klooien om het OS aan de praat te krijgen.

Misschien is het een clickhappy Windowsuser die liever in het register gaat freubelen om het OS te tunen.

Ik zit overigens nog steeds met het feit dat ik niet weet hoe ik bij Windows (versie doet er niet veel toe) voor elkaar moet krijgen dat alle mappen altijd in detailweergave worden weergegeven. En ik ben lang niet de enige die dit niet weet, over tunen van een mature OS gesproken.
                            Had ik nu maar een config-file waarin ik dit met speels gemak kon doen, had me de nodige uren met Google en vele websites lezen bespaard.

Comment

In XP gaat dat redelijk dacht ik: start explorer in de accesories, zet 1 map goed, tools>folder options, kies "use windows classic folders", dan in de "view" tab, zet de rest goed (zelf laat ik altijd filetypes zien bvb), apply en dan "apply to all folders".

In W7 gaat het ook nog, maar er zijn enkele folders (oa die waar standaard de fotos en videos in belanden) waar je thumbnails krijgt eender wat je doet. W8 heb ik niet.

Natuurlijk als je zoals bij mij op het werk een IT afdeling hebt die dit onmogelijk gemaakt heeft en waar elke directory terug met iconen komt ben je er aan voor de moeite. Ergste is dat ze niet eens weten hoe ze het ongedaan moeten maken...

Comment

In XP gaat dat redelijk dacht ik: start explorer in de accesories, zet 1 map goed, tools>folder options, kies "use windows classic folders", dan in de "view" tab, zet de rest goed (zelf laat ik altijd filetypes zien bvb), apply en dan "apply to all folders".
                                Dit werkt jammer genoeg niet altijd en voor alle mappen.
                                Steek maar een usb-stick, mp3-speler, smartphone of iets dergelijks in de pc en de weergave is dan weer met die kinderlijke grote pictogrammen.
                                Hoewel, misschien bij XP wel maar niet bij Windows 7 en 8(.1) en ook niet bij de proefversie van Windows 10.

Comment

Working...
                                X