Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux speeltijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Linux speeltijd

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    Ok.
    Probeer maar eens Linux 'verkocht' te krijgen aan Jan met de pet.
    Ik ben Jan met de pet en heb bijna altijd Linux in dualboot gehad met Windows.
    Ooit moest ik voor een opleiding leren werken met SPSS, er was toen geen Linuxversie van (nu wel)
    Voor dezelfde opleiding ook andere programmaatjes (weet niet meer welke) waar alleen een Windowsversie van was.
    Een alternatief was er toen niet (zou ik niet mee mogen werken van de opleiding anyway)
    Later Tomtom Home, de software om je Tomtom te updaten. Gaat nu via de webbrowser dus waarschijnlijk kan het nu wel met Linux maar toen niet.
    Itunes, niet om muziek en foto's van en naar de iPhone te plaatsen maar apps installeren en iOS-upgrade te doen.
    Is geen Linuxversie van en over the air upgraden leidt soms tot problemen en het advies is dan te upgraden via iTunes.
    Nu heb ik weer dit programma nodig.
    Alleen voor Windows, ik kan me niet voorstellen dat er een Linuxvariant van is (moet bekennen er niet naar gezocht te hebben)
    De software die bij mijn dashcam zit is alleen voor Windows, is geen Linuxversie van.
    Mogelijk wel een Linuxprogramma om de beelden te decoderen en weergeven maar niet om instellingen te doen aan de dashcam.
    Instellingen die je niet op de dashcam zelf kan doen maar alleen aangesloten aan de pc met bijbehorende software.

Ik denk dat om die reden Linux* nooit populair zal worden, er is altijd wel iets waarom je niet zonder Windows kan.
    Hoewel strict genomen de oorzaak niet bij Linux ligt maar bij de softwaremakers.
    Zo is het cirkeltje rond; Jan met de pet denkt 'waarom Linux? Je kunt er niet alles mee doen'.
    De softwaremaker denkt 'Waarom naast Windows ook ontwikkelen voor Linux, Jan met de pet heeft toch Windows?'

* Linux op de desktop
    Last edited by heaucheneaudt; 28 oktober 2014, 15:47. Reden: aanvulling * Linux op de desktop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Ik ben Jan met de pet
      Dubbelklik jij op internetlinks ? Zoniet, dan ben jij niet Jan met de pet. Zo ja, dan blijf je beter weg van computers
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Gisteren heb ik op ubuntu studio een liedje opgenomen met Audacity.
        Dat heb ik opgeslagen in een mapje "Mijn muziek".

Nadien heb ik met een ander programma (waarvan de naam me even ontgaat) het begin van een bijhorend clipje gemaakt.
        Dat heb ik dan gesaved onder "Mijn videos".

Nadien ging ik wat surfen, en heb ik enkele pdf-tutorials gesaved in de map downloads.
        Ik heb de computer afgesloten en ben gaan slapen.

Samengevat: net zoals in windows moet ik al lang niet meer weten wat een C-drive is, of wat sda/hda/.. is

Maar ik denk dat er wat verwarring is.
        Namelijk, jullie praten over een moeilijke installatie, waardoor gebruik moeilijk wordt...
        Maar vraag eens aan je buur, om zelf zijn computer te installeren van 0 met 1HD die in 2 gesplitst wordt?
        Juist, dan gaat de buur zelfs moeilijkheden krijgen met windows...

Maar goed, ik vermoed dat sommige speciale setups misschien issues geven,
        maar op alle installaties die ik reeds deed, heb ik nog maar 1 keer echt problemen gehad...
        De installatie kan idd. moeilijk zijn
        Ik heb een klein beetje kennis maar momenteel ligt mijn laptop in de prak. Stond Xubuntu op.
        't Is idd. een laptop uit de middeleeuwen maar ik kan nergens aan. Heb van alles geprobeerd.
        Ik wilde updaten via bedraad netwerk en toen liep het mis.

Als je een draaiende installatie hebt dan is het gebruik helemaal niet moeilijk Koeno
        Het is wel anders dan Windows of OS van Apple.

Je kan idd. nu nog pc's aanschaffen waar bijv. Ubuntu op is geïnstalleerd.
        Dus "onze buren" zijn geholpen en zullen verder hun programma's gebruiken.
        Ik merk wel door de laatste reacties hier dat jullie technisch goed op de hoogte zijn en dat is een groot voordeel natuurlijk.
        De gewone gebruiker en "onze buren" zijn dat echter niet.
        Er zijn er zelfs die moeten zoeken waar de uit-aan-knop van hun pc zit
        En er is nog goed&leuk nieuws.
        Het blijkt dat oudere gebruikers vlugger aan de slag geraken met Ubuntu dan met Windows of het OS van Apple.
        Heb het wel over nieuwe gebruikers. (niet de degenen die overstappen).
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Als je wil kun je er uren aan 'prutsen' om met Theokus' woorden te spreken maar dat 'prutsen' hoeft niet.
          Heb je met alle pc's. Enkel nodigt linux meer uit om zelf te prutsen. En dat stoort me niet.

Het is zo dat je voor Linux het beste bent met Intel en nVidia.
          Daarom dat 64-bit code bij linux aangegeven wordt als amd64... Amd wordt al met 64-bit ondersteund nog voor intel een 64-bit cpu uit had voor pc's. Met video is nvidia iets gemakkelijker, maar het verschil is klein geworden. Enige hardware die problematisch is zijn usb toestellen waar eerst een stuk firmware door de pc moet opgeladen worden. Typisch voorbeeld zijn DVB-T tuners en 3G modems, soms wifi kaarten. Probleem is vaak niet eens het toestel of drivers maar dat stukje firmware vastkrijgen.

Mappen die je weggooit worden achter je kont opnieuw aangemaak
          Dat doet linux (de desktop omgevingen meer bepaald) tegenwoordig ook. Om juist die mappen als "my video", "downloads" etc aan te maken. Zelfs als root krijg je die niet weg.

Wat betreft programma's die niet beschikbaar zijn voor linux is dat voor mij enkel een deftig, handig 3D cad programma. Er zijn er (veel zelfs) maar niets dat zo vlot of universeel bruikbaar is als bvb een solidworks. Maar ik denk niet dat het nog 5 jaar gaat duren voor dat er wel is.

Comment

Ken je deze:

Zelf gebruik ik nog AutoDesk 3DsMax.
            En als je eenmaal iets gewoon bent

Ik ga nog een stapje verder....
            - tegenwoordig werk ik ook met Google SketchUp. Werkt enorm snel.
            - importeer ik in 3ds waar ik enkel nog de texturen aanbreng.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Blender? Ken ik wel, maar niet parametrisch. Als je eenmaal zo gewerkt hebt wil je niet meer terug naar een tekentafel. Dat is het probleem, er zijn er wel (*) maar niets dat en handig en universeel is en in korte tijd bruikbaar en onderhoudbaar als je er geen 8h per dag mee bezig bent. Free-CAD is op weg maar er is nog veel werk aan.

(*) NX, Medusa4, Varicad, GraphiteOne (bestaani niet meer denk ik). Behalve NX heb ik die geprobeerd.

Comment

Blender is geen 3D CAD programma, maar een surface modeller (zoals die 3D studio max).
                Een 3D CAD programma werkt met solids. Daarmee "weet" het pakket dus ook wat aan de binnenkant gebeurt en kan je er bijvoorbeeld ook massa en sterkteberekeningen op uitvoeren.
                Een Surface modeller is bedoeld voor "estetische" 3D toepassingen : animatie, games, ... Maar is voor CAD toepassingen onbruikbaar.

In die wereld heb je 3 groten (die allemaal van Unix stammen), maar op dit ogenblik is er maar 1 die ook op Linux werkt (Siemens NX, het vroegere Unigraphics). De andere 2 zijn Dassault's Catia en PTC's Pro engineer (nu Creo parametric). Van PTC weet ik dat daar vroeger een Linux variant van bestond, maar die ondersteuning is al een tijdje opgezegd.
                De Unix varianten zijn er nog, maar ook dat is al behoorlijk ingeperkt (vroeger werkte het op meer Unix platvormen). Dat vandaag de meesten onder een windows NT variant werken is daar uiteraard niet vreemd aan.
                Voor de rest heb je nog een hele serie pakketten (Solidworks (ook van Dassault), Solid edge, Inventor (Autodesk), ... Die allemaal feature, history based werken.
                Op dat laatste heb je 1 uitzondering : PTC Creo direct, het vroegere Solid Designer van Cocreate, nu al een tijdje ook in handen van PTC.

Als je serieus met 3DCAD bezig bent, kan je moeilijk buiten bovenstaande namen. Linux heeft in deze markt dus bitter weinig in de pap te brokken...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Blender is geen 3D CAD programma, maar een surface modeller (zoals die 3D studio max).
                  Een 3D CAD programma werkt met solids. Daarmee "weet" het pakket dus ook wat aan de binnenkant gebeurt en kan je er bijvoorbeeld ook massa en sterkteberekeningen op uitvoeren.
                  Een Surface modeller is bedoeld voor "estetische" 3D toepassingen : animatie, games, ... Maar is voor CAD toepassingen onbruikbaar.

In die wereld heb je 3 groten (die allemaal van Unix stammen), maar op dit ogenblik is er maar 1 die ook op Linux werkt (Siemens NX, het vroegere Unigraphics). De andere 2 zijn Dassault's Catia en PTC's Pro engineer (nu Creo parametric). Van PTC weet ik dat daar vroeger een Linux variant van bestond, maar die ondersteuning is al een tijdje opgezegd.
                  De Unix varianten zijn er nog, maar ook dat is al behoorlijk ingeperkt (vroeger werkte het op meer Unix platvormen). Dat vandaag de meesten onder een windows NT variant werken is daar uiteraard niet vreemd aan.
                  Voor de rest heb je nog een hele serie pakketten (Solidworks (ook van Dassault), Solid edge, Inventor (Autodesk), ... Die allemaal feature, history based werken.
                  Op dat laatste heb je 1 uitzondering : PTC Creo direct, het vroegere Solid Designer van Cocreate, nu al een tijdje ook in handen van PTC.

Als je serieus met 3DCAD bezig bent, kan je moeilijk buiten bovenstaande namen. Linux heeft in deze markt dus bitter weinig in de pap te brokken...
                  Ok.
                  Die massa en sterkteberekeningen heb ik idd. niet echt nodig.
                  Wel de afmetingen zodat de verhoudingen met de buitenwereld kloppen.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

NX werkt uitsluitend op linux. Maar ik vrees dat de prijs zal tegenvallen... De PTC die nog op unix werkte was Wildfire 4 maar dat is ondertussen al lang geleden. Ergste is dat de core, het mathematische wel beschikbaar is maar de interfaces een probleem zijn. Zoals nog wel eens met linux het geval is, eenmaal het moeilijke opgelost is er weinig interesse voor de implementatie van de toeters en bellen.

Heb voor het werk met Solidworks gewerkt en als je eenmaal zoiets gebruikt hebt is de rest een dikke stap terug. Voor hobby zijn de linux paketten waarschijnlijk wel bruikbaar als je van de andere nog niet geproefd hebt. Zoals gezegd Free-Cad is met een Solidworks achtige interface en manier van gebruiken gestart maar de ontwikkeling gaat héél traag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      NX werkt uitsluitend op linux. Maar ik vrees dat de prijs zal tegenvallen... De PTC die nog op unix werkte was Wildfire 4 maar dat is ondertussen al lang geleden. Ergste is dat de core, het mathematische wel beschikbaar is maar de interfaces een probleem zijn. Zoals nog wel eens met linux het geval is, eenmaal het moeilijke opgelost is er weinig interesse voor de implementatie van de toeters en bellen.

Heb voor het werk met Solidworks gewerkt en als je eenmaal zoiets gebruikt hebt is de rest een dikke stap terug. Voor hobby zijn de linux paketten waarschijnlijk wel bruikbaar als je van de andere nog niet geproefd hebt. Zoals gezegd Free-Cad is met een Solidworks achtige interface en manier van gebruiken gestart maar de ontwikkeling gaat héél traag.
                      Siemens NX werkt ook op Windows en OS X... Versie 10 is trouwens juist uitgebracht.
                      Het klopt blijkbaar inderdaad dat PTC Creo niet bestaat voor Unix, maar de laatste versie was Pro-e Wildfire 5 (voor Solaris, HP-UX hadden ze toen al laten vallen), niet Wildfire 4. En die dateert van een jaar of 5 geleden. De laatste versie (M060) was van eind 2010.
                      Last edited by polleke_cgc; 28 oktober 2014, 22:53.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Wist ik niet van NX. Is trouwens niet echt een programma waar je veel info over vindt of geschikt voor hobbygebruik. PTC Creo is ook héél beperkt in mogelijkheden.

Comment

En vroeger allemaal op een tekentafel en wellicht kalkpapier...

Nog eerder als ik denk aan kerken en kathedralen die men vroeger bouwden...
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Wist ik niet van NX. Is trouwens niet echt een programma waar je veel info over vindt of geschikt voor hobbygebruik. PTC Creo is ook héél beperkt in mogelijkheden.
                            Ben je zeker dat je PTC creo kent ??? Die 3 pakketten zijn qua mogelijkheden heel vergelijkbaar (dus Unigraphics (NX), Catia en Creo). Ze worden alledrie gebruikt in de vliegtuigbouw en automobielnijverheid. Nog altijd bij uitstek de bakermat voor de 3D-systemen.
                            Het prijskaartje van de basisversie is nu ongeveer een 6500€, maar als je alle opties zou willen (met oa sterkteberekening en aanverwanten) zit je per licentie nog altijd vlotjes boven de 25000€.
                            Om je een idee te geven : toen wij onze 1e licentie kochten (was toen nog Pro engineer R18, ergens een 15 jaar geleden) kostte een licentie voor een basisversie met sheetmetal-mogelijkheden met opleiding inbegrepen 1.100.000 Befkes (1.1 miljoen). Vandaag zorgt die 6500€ voor een veel uitgebreidere versie... De prijs gaat dus de goeie richting uit ...
                            Als je er vandaag een Windchill omgeving aankleeft voor het tekeningenbeheer en koppeling naar je ERP-pakket heb je echt een behoorlijk krachtig systeem in handen. Maar dat kan je van een NX of Catia uiteraard ook zeggen...

En inderdaad : dergelijke software is niet bedoeld voor hobbygebruik. Ik ken niet veel mensen die ook een CNC-bewerkingscentrum of de nodige plooibanken, rolmachines en andere lasersnijmachines staan hebben om er veel nut van te hebben. Als ooit de 3D-printers echt betaalbaar worden, kan dan anders worden. Maar vandaag is dat nog niet echt het geval...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Ben je zeker dat je PTC creo kent ??? Die 3 pakketten zijn qua mogelijkheden heel vergelijkbaar (dus Unigraphics (NX), Catia en Creo). Ze worden alledrie gebruikt in de vliegtuigbouw en automobielnijverheid. Nog altijd bij uitstek de bakermat voor de 3D-systemen.
                              Het prijskaartje van de basisversie is nu ongeveer een 6500€, maar als je alle opties zou willen (met oa sterkteberekening en aanverwanten) zit je per licentie nog altijd vlotjes boven de 25000€.
                              Om je een idee te geven : toen wij onze 1e licentie kochten (was toen nog Pro engineer R18, ergens een 15 jaar geleden) kostte een licentie voor een basisversie met sheetmetal-mogelijkheden met opleiding inbegrepen 1.100.000 Befkes (1.1 miljoen). Vandaag zorgt die 6500€ voor een veel uitgebreidere versie... De prijs gaat dus de goeie richting uit ...
                              Als je er vandaag een Windchill omgeving aankleeft voor het tekeningenbeheer en koppeling naar je ERP-pakket heb je echt een behoorlijk krachtig systeem in handen. Maar dat kan je van een NX of Catia uiteraard ook zeggen...

En inderdaad : dergelijke software is niet bedoeld voor hobbygebruik. Ik ken niet veel mensen die ook een CNC-bewerkingscentrum of de nodige plooibanken, rolmachines en andere lasersnijmachines staan hebben om er veel nut van te hebben. Als ooit de 3D-printers echt betaalbaar worden, kan dan anders worden. Maar vandaag is dat nog niet echt het geval...
                              Effe gezocht op PTC creo (2.0) via een stoute omweg
                              Eigenlijk erg als een firma van die software moet leven, als ik het simpel mag samenvatten.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Zal me vergissen dan, dacht dat dit de uitgekleede versie van ProEng was.

Denk niet dat het moeilijk is om daarvan te leven De prijzen zijn fenomenaal en die worden nooit verkocht zonder onderhoudscontract van duizenden euro per jaar per licentie.

Ik gebruik dat wel degelijk voor hobby (maar dan tijdens de middagpauze, de prijzen zijn niet voor hobby gebruik Basislicentie Solidworks zit tegen de 4000 euro). Voor life steam is het gewoon een must als je op voorhand weet dat alles in elkaar past voor je de file naar de metaalboer stuurt om te laten laseren. Tegen het einde van het jaar zou ik naar cnc frezen willen gaan. Maar de manier waarop die firma's werken is niet geschikt voor de hobbymarkt. In de pcb cad markt is er wel interesse voor de hobby markt. De groten (Cadence, Mentor) volgen dezelfde prijsstructuur en opzet van de grote 3D mechanische paketten, maar de kleinere zien de hobbymarkt wel zitten met betaalbare licenties. Weliswaar met beperkingen maar beperkingen waar mee te leven valt en die voor hobby niet storen.

Comment

Working...
                                X