Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar eindigt fotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waar eindigt fotografie?

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    .......

Als er in een bos een boom omver valt, en er is niemand in de buurt die dit heeft kunnen waarnemen, is er dan sprake van een omstandigheid?
    Zet een groep van 10 mensen in een cirkel rondom de omvervallende boom, en elke persoon zal een andere richting aangeven naarwaar die boom gevallen is.
    sorry hoor maar dit slaat nergens op.
    in ieder geval niet op het onderwerp.
    discussie op gang houden is een tweede maar verlies de intentie niet uit het oog.
    -----
    en ja er zijn omstandigheden.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Sorry hoor, maar ik begrijp niet goed waar het in deze discussie nu over zou moeten gaan.
      Is het onderwerp nu een definitievraag om te bepalen wat er onder de noemer 'fotografie' valt?
      Of is het onderwerp 'beeldbewerking' en moeten we daar een waarde-oordeel op plakken, wat mag wel en wat mag niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
        Sorry hoor, maar ik begrijp niet goed waar het in deze discussie nu over zou moeten gaan.
        Is het onderwerp nu een definitievraag om te bepalen wat er onder de noemer 'fotografie' valt?
        de discussie is waar fotografie eindigt.
        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Stel dat je vb een foto wil maken, die een beeld weergeeft van wat jij zonet gezien hebt door je lens, en hierbij louter een fototoestel wil gebruiken. Dan spreek ik van fotografie.
          Je kunt van tevoren op het fototoestel zaken instellen die je ook achteraf kunt doen met nabewerken zoals verzadiging, contrast etc.
          Dat maakt het lastig om te stellen dat je louter een camera mag gebruiken om van fotografie te kunnen spreken.

Hoe sta je tegenover bijvoorbeeld een polarisatiefilter om daarmee de 'werkelijkheid' te manipuleren?
          Zou dat bij fotografie horen of is dat 'oplichting'?

Comment

.....
            Zou dat bij fotografie horen of is dat 'oplichting'?
            als dat help om de realiteit te benaderen vind ik het geen oplichting/manipulatie.
            het mensenlijkoog ziet het nl anders dan je fototoestel.
            en om de werkelijkheid zo goed mogelijk weer te geven, moet je soms vooraf of later op de PC tools gebruiken.
            grt,bouk.

Comment

man man .. al de irrelevante dingen die hier allemaal op één en dezelfde hoop gegooid worden en het aantal haren dat daarbij gekliefd worden .. onwezenlijk ! alsof destijds het ontwikkelen van film géén "manipulatie" was .. het "digitale" aspect van de huidige fotografie zorgt er enkel voor dat elke hond, al dan niet met hoed op, tegenwoordig, en zonder al te veel voorkennis, opnamen kan verheerlijken of kompleet vern....n. Gebaseerd op de, voor mij, schier eindeloze stroom bagger die ik zie voorbij komen, lijkt het laatste mij eerder aan de orde, maar ik wil de uitspraak van mijn vroegere leraar esthetica wel gestand doen, zijnde dat kunst de "allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie" ... dat maakt die stroom bagger nog net iets draaglijker ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                man man .. al de irrelevante dingen die hier allemaal op één en dezelfde hoop gegooid worden en het aantal haren dat daarbij gekliefd worden .. onwezenlijk ! alsof destijds het ontwikkelen van film géén "manipulatie" was .. het "digitale" aspect van de huidige fotografie zorgt er enkel voor dat elke hond, al dan niet met hoed op, tegenwoordig, en zonder al te veel voorkennis, opnamen kan verheerlijken of kompleet vern....n. Gebaseerd op de, voor mij, schier eindeloze stroom bagger die ik zie voorbij komen, lijkt het laatste mij eerder aan de orde, maar ik wil de uitspraak van mijn vroegere leraar esthetica wel gestand doen, zijnde dat kunst de "allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie" ... dat maakt die stroom bagger nog net iets draaglijker ...
                Je hoeft niet boos te worden hoor!
                Als jij het vraagstuk in dit topic haarkloverij vindt, @#$! dan een eind op en houd de bagger voor jezelf.

Comment

Fotografie is kunst.
                  Kunst is de vrijheid van de kunstenaar om zich te uiten.
                  Groetjes,
                  Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Fotografie is kunst.
                    Kunst is de vrijheid van de kunstenaar om zich te uiten.
                    En mensen die iets kunnen zijn kunstenaars
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Dat er veel bagger gemaakt wordt is juist, maar iedereen heeft dat recht. Voor jou is bagger iets anders dan voor mij, hetzelfde over fotografie, wanneer is het kunst, wanneer is er teveel gemanipuleerd (volgens sommige toch), dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik kijk naar een foto en soms zeg ik "waauw" en soms "dat zou ik niet durven tonen". Ik ga regelmatig gaan kijken naar vernisages van kunstfotografen, is dat nog fotografie, voor mij wel, voor een andere niet. Als er een speelfilm met veel special effects wordt vertoond is dat nog film, natuurlijk is dat film.
                      Last edited by franvd; 18 september 2014, 11:34.

Comment

Je hoeft niet boos te worden hoor!
                        Als jij het vraagstuk in dit topic haarkloverij vindt, @#$! dan een eind op en houd de bagger voor jezelf.
                        Ja, alsof ik mij boos zou maken over dit soort baarlijke nonsens ! LOVL ! .. 't is een uitermate zinnige discussie !! LMAO ... iedereen kletst maar een onzinnig eind voor zich uit ...ROTFL, dit komt zeker aanmerking voor de "lulkoek van het jaar" De vraagstelling was interessant genoeg, de antwoorden/reacties daarentegen .. nou moe ... de ondraaglijke lichtheid van het bestaan, jong ... letterlijk !

Edit: Begrijpend lezen is voor de meesten ook al niet hun sterkste kant ... maar dat is hier al lang geen nieuws meer !!

Comment

Fotografie eindigt op het punt dat mensen zich gaan zitten druk maken op een forum over wat wel en niet mag in de fotografie en zich dan nog gaan aantrekken wat ze met hun foto's gaan doen (nabewerken of niet).

Voor mij is fotografie het laten zien van een beeld zoals ik dat zie en/of interpreteer. Als mijn camera dat beeld niet kan produceren zonder nabewerking zal er nabewerkt worden. Als mijn camera dat wel kan produceren zonder nabewerking zal er niet nabewerkt worden.
                          Zolang ik mijn bedoelde visie/interpretatie van dat beeld maar kan laten zien. Als ik mezelf dan geen fotograaf meer mag noemen dan zij het zo. Maar ga je adem niet gaan inhouden om te zien of ik me DAT ga aantrekken :-)

Ik vermoed trouwens dat we dan ook wel héél veel fotos van BD mogen gaan smijten hoor.
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            ....
                            Als mijn camera dat beeld niet kan produceren zonder nabewerking zal er nabewerkt worden. Als mijn camera dat wel kan produceren zonder nabewerking zal er niet nabewerkt worden.
                            helemaal mee eens, maar dan om het beeld zo realistisch mogelijk weer te geven.
                            grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              En mensen die iets kunnen zijn kunstenaars
                              Juist, het zijn vaak zij die weinig kunnen die met hun bekrompen idee anderen proberen grenzen op te leggen te leggen bij (foto)kunst.
                              Last edited by Eenbes; 18 september 2014, 19:26.

Comment

Waar eindigt fotografie?

"Waar eindigt fotografie ?"
                                Als het goed is, ergens aan een muur of in een magazine.

Comment

Working...
                                X