Re: Waar eindigt fotografie?
Als je een strikte definitie van realisme als eis stelt, valt heel veel uit de boot. Zwart-wit fotografie is dan geen "fotografie", want (normaliter) geen weergave van de werkelijkheid. Gebruik van flitslicht vertekent de werkelijkheid in niet onbelangrijke mate. Idem als je het perspectief van gebouwen "corrigeert" (reeds met de camera of pas achteraf). Idem voor de aanpassing van het contrast of de verscherping van het beeld. Wat gedacht van foto's met sterk wazige achtergronden (door zeer kleine scherptediepte of door achteraf bepaalde delen te vervagen)? Als je personen fotografeert, mogen die voor de echte puristen misschien zelfs niet glimlachen of poseren, want dat is manipulatie van de realiteit. Waar trek je de grens?
Doet me denken aan verhitte discussies op jazzforums over wat nog "jazz" mag worden genoemd.
Voor mij hoort onder de noemer "fotografie" zowat alles als je foto's gebruikt. Dus ook fotocollages : het woord zegt het zelf.
Worden foto's op canvas (doek) ineens schilderijen? Of met olieverf overschilderde foto's?
Oorspronkelijk geplaatst door bouk
Bekijk bericht
Doet me denken aan verhitte discussies op jazzforums over wat nog "jazz" mag worden genoemd.
Voor mij hoort onder de noemer "fotografie" zowat alles als je foto's gebruikt. Dus ook fotocollages : het woord zegt het zelf.
Worden foto's op canvas (doek) ineens schilderijen? Of met olieverf overschilderde foto's?
Comment