Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energie en paniekzaaierij.....

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Als ik al zie welke heisa er in ons minuscuul landje ontstaat voor het plaatsen van 1 windmolenturbine, dan zitten we nog ver af van een duurzamer beleid.

Denk maar aan meneerke Lippens van Knokke, die wil ze nog niet zien staan in de verre verte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      .................................................. ....
      Maar misschien valt die meteoor eerder (ik zend straks eens een appletje door), barst de Yellowstonevulkaan eerder uit (of de Katla op IJsland, erger nog : de Laki), komt er een wereldwijde pandemie, scheurt La Palma in 2 met een tsunami van honderden meter hoog (probleem voor de Amerikanen). Dan beginnen ze ongemakkelijk over en weer te schuiven op hun stoel :-) altijd grappig om ze dan voorstellen te laten doen. Meteoor kapot blazen met een krachtige atoombom ? Neen, je moet dan wel goed kunnen mikken en het op tijd weten, en als het lukt dan hebben we niet één maar vele inslagen, het massamiddelpunt gaat immers rechtdoor.
      Ik ga goed moeten uitkijken aan welke kant een stulpje te kopen dan....
      Alle gekheid op een stokje, maar aan de westkant (kant waarvan sommigen beweren dat hij kan afscheuren) schijnt altijd de zon, en aan de oostkant niet.
      Woningen zijn er heel goedkoop, misschien is dat de reden . Wellicht krijg ik ooit, als het gaat schuiven een gratis overtocht naar Amerika, met huis en al .
      Maar ik ben er heel gerust in, er zijn evenveel wetenschappers die beweren dat het nooit zal gebeuren, als er zijn die het wel zien gebeuren, en laat dit nu altijd zo zijn met alle "voorspelde" mogelijke rampscenario's die onze aarddkl..t kunnen overkomen.

Comment

Mag ik U verbeteren?
        ..............................
        Meteoor kapot blazen met een krachtige atoombom ? Neen, je moet dan wel goed kunnen mikken en het op tijd weten, en als het lukt dan hebben we niet één maar vele radioactieve inslagen, het massamiddelpunt gaat immers rechtdoor.
        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Denk maar aan meneerke Lippens van Knokke, die wil ze nog niet zien staan in de verre verte
          En deze middag op het nieuws: Knokke groenste vervoer van het land, vanwege hun golfkarretjes waar ze mee door de stad schuifelen.
          Niet te geloven hoe ze het verkocht krijgen, manman.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Mag ik U verbeteren?
            Jawel, ook juist Skitch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              En deze middag op het nieuws: Knokke groenste vervoer van het land, vanwege hun golfkarretjes waar ze mee door de stad schuifelen.
              Niet te geloven hoe ze het verkocht krijgen, manman.
              Knokke ? Je ne comprends pas :-(
              Voor het gemak vergeten we even de vele 12 cilinders op de place m'as tu vu.
              Last edited by opapol; 19 april 2016, 15:21.

Comment

Knokke ? Je ne comprends pas :-(
                Voor het gemak vergeten we even de vele 12 cilinders op de place m'as tu vu.
                Zo zie je meteen wat cijfers betekenen................

Comment

Creating the next biotech cities and buildings in the world through unique technologies powered by nature. From biological batteries to bioluminescent plants and biological activators, Bioo is implementing unique biotechnologies in green and urban areas. Installing projects capable of generating electricity from nature and recovering the investment of any green zone, working as a biotechnological partner and landscape architect capable of creating biotechnological marvels around the planet.

Nog leuke uitvindingen. Om energie op te wekken via kamerplanten.
                  1 plantje zou genoeg zijn om per dag 3x een gsm te kunnen opladen.

Comment

Morgen een interessant artikel in De Standaard WE:
                    ‘Duurzaam is een vergissing, het rekt alleen de roofbouw’

Elk materiaal in het Liander-gebouw heeft een ‘paspoort’ gekregen, zodat het in stukjes uit elkaar kan worden gehaald. ‘Ik ga alleen nog in zee met partijen die op die manier willen werken.’ Foto: rr

Vorige afbeelding 1 van 2 Volgende afbeelding
                    ..

Als we straks geen lampen meer kopen maar licht, en geen wasmachines maar wasuren, is dat te danken aan een Duits-Nederlands koppel: Thomas Rau en Sabine Oberhuber. Ze ontwikkelden een model dat onze economie voorgoed kan veranderen. ‘Alles rouleert, maar op een dag komt het terug in de schappen van de grote bibliotheek die onze aarde is.’

dS Weekblad sprak met ex-duurzaamheidsarchitecten Thomas Rau en Sabine Oberhuber. Het volledige interview leest u zaterdag. Hier vindt u alvast een voorsmaakje.
                    .
                    Thomas Rau, die opgroeide in Duitsland, is dé duurzaamheidsarchitect van Nederland. Hij ontwerpt al bijna twintig jaar gebouwen die meer energie opwekken dan ze verbruiken. Hij kreeg zowat alle groene onderscheidingen die je als architect kunt krijgen. Dat was een grote vergissing, zegt hij nu aan dS Weekblad. ‘Wat heb ik bereikt? Niets! Ik heb foute dingen geoptimaliseerd, zodat ze iets minder fout zijn. Maar er is niets fundamenteel veranderd. De roofbouw op de planeet gaat gewoon door, hij wordt alleen iets langer gerekt.’

Afval scheiden, duurzaam produceren: het is morrelen in de marge, zegt Rau. ‘Sterker: duurzaam is het probleem. Die hele duurzaamheidscultuur verkwanselt ons mentale vermogen. We denken alleen nog over hoe we dingen beter kunnen doen. Maar we leren niet hoe je het fundamenteel ánders aanpakt.’

'Ik wil geen lampen, maar licht'

Het besef sloeg bij de man van de onderscheidingen in als een blikseminslag. Dat gebeurde, meer precies, door uit het raam te kijken op de plek waar zijn vorige kantoorgebouw stond. ‘Ik zag op de stoep een berg afgedankte CV-ketels. Van bewoners die daar ná ons waren neergestreken. Ik dacht: dit moet anders. Toevallig had ik de volgende dag een afspraak met de commercieel directeur van Philips, dat een nieuw lichtplan voor ons zou ontwerpen. Toen hij voor de deur stond, vroeg ik hem zijn dozen met lampen in de wagen te laten. “Ik vrees dat ik u de verkeerde vraag heb gesteld”, zei ik. “Ik wil geen lampen, maar licht. 300 lux, ongeveer 2.000 uur per jaar.”’

De anekdote staat ook beschreven in het boek Material Matters, waarin Rau en zijn vrouw Sabine Oberhuber een alternatief voor de roofbouwmaatschappij voorstellen. De Philips-man zou enkele weken later opnieuw aan de deur staan met een nieuw lichtplan en een leasecontract. Toen Rau opmerkte dat ook de energierekening voor Philips was, werd de lampenman nerveus. Uiteindelijk kwam hij met een voorstel waarbij nog een fractie van het aantal lampen overbleef. Van een nieuw, energiezuiniger model. De energierekening van Rau *Architecten zou met 54 procent dalen. En voor Philips was een nieuw verdienmodel geboren: Light as a Service.

Voor Rau veranderde toen alles. Hij bestelde geen kantoormeubelen meer maar zituren, geen tapijt maar loopuren. ‘We beseften dat we niet alleen de architectuur van gebouwen moesten veranderen, maar vooral die van onze businessplannen. Dus richtten Sabine en ik Turntoo op. Een nieuw bureau, voor de architectuur van een nieuw economisch systeem. Mijn ultieme doel is de wereld te veranderen.’

Hij zegt het zonder spoor van ironie of arrogantie.

Kennis zorgt niet voor verandering

Rau is geen jongen van de groene garde. Moraliserend met het vingertje wijzen, brengt ons nergens, zegt hij. ‘Kennis is geen incentive voor verandering. Financiële prikkels zijn dat wél. Niemand gooit zijn businessplan om omdat hij denkt dat zijn kleinkinderen er beter van worden. De transformatie van Philips is niet ingegeven door een morele houding tegenover Moeder Aarde. Ze stappen over op het dienstenmodel omdat ze beseffen dat ze er bakken geld mee kunnen verdienen.’

'Ook voor ons was het een leerproces', gaat Rau verder. We kwamen in bedrijven steevast bij de duurzaamheidsman terecht. Dan zit je met het meest revolutionaire gedachtegoed bij degene die niets te zeggen heeft. Dat werd niets, dus gingen we met de ceo praten. Die vindt het allemaal geweldig. Maar hij heeft vaak geen budget, hij is een paus in een witte koets. Tot we doorhadden dat we bij de financiële man moesten zijn. Nu schuiven we met de cfo’s aan tafel. Als die zien hoeveel meer ze op termijn kunnen verdienen met dat servicemodel, gaan ze heel hard vooroplopen.’

'Hoe konden we zo dom zijn?'

Gestaag verovert het circulaire denken terrein. Turntoo zat aan tafel met Philips en Bosch, dat wasbeurten en koeluren verhuurt aan huurders van sociale woningen, maar ook met BMW en Schiphol. Het werkt met interieurbedrijven, overheden en scholen. De Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen en Howest in Kortrijk lieten Rau campussen ontwerpen waar het interieur niet meer wordt gekocht, maar gehuurd.

‘Weet je wat een manager van BMW tegen me zei? “De allergrootste fout die we ooit hebben gemaakt, is dat we auto’s hebben verkocht in plaats van mobiliteit. Hoe konden we zo dom zijn?”’

Zaterdag leest u in dS Weekblad het volledige interview met Thomas Rau en Sabine Oberhuber. ‘Je kunt nooit echt eigenaar zijn van iets. Van wie is koper? Daar gaat ons verhaal over. Materiaal kan zich overal bevinden, maar het blijft ultiem wel het eigendom van de grote bibliotheek die onze aarde is.’

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Morgen een interessant artikel in De Standaard WE:
                      Oppassen met het quoten van lange/volledige artikels van kranten. Ze stellen dat meestal niet op prijs
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Oppassen met het quoten van lange/volledige artikels van kranten. Ze stellen dat meestal niet op prijs
                        Dan moeten ze hun artikels niet publiekelijk online gooien.

En dat doet De Standaard ook niet. Je kan het volledige interview/artikel enkel in de papieren versie bekomen dit weekend.

Of waarschijnlijk ook als je een abonnement hebt op hun online versie.

Comment

Dat zien we hier regelmatig als iemands foto gebruikt wordt die "publiekelijk online" stond.

Ik wou het gewoon melden omdat ik het elders ook al zag dat "ze" er soms op uitkomen en je er dan last kan mee krijgen.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

Comment

De reden waarom ik het in quote zet, is eigenlijk omdat die artikels na verloop van tijd misschien offline gehaald worden, en dan is de link nutteloos geworden, dan heb je tenminste het artikel nog en weet je waarover het gaat.

Bovendien heb ik er de bron bijgezet. En vermeld dat het morgen (vandaag dus) in de weekendeditie van de krant te lezen staat.
                            Ik maak eigenlijk reclame, nee?
                            Wellicht leidt het zelfs bij 73% van de forummers tot de aankoop van deze papieren krant.
                            De dagbladhandelaar zal zijn klant misschien ook nog een ander tijdschrift en een pakje sigaretten extra kunnen bijverkopen.
                            De staatskas is weer extra gespijsd.

Comment

Voila, in Kortrijk begint men er al mee...

Comment

• Energie en paniekzaaierij.....

Of gewoon de regeltjes volgen met respect voor de auteurs?

Heb het al vaker aangekaart ... een auto staat ook openbaar op een parking, daarom steelt men hem niet. [emoji4]

Gewoon een link naar het artikel plaatsen is al voldoende om het aan te kaarten.
                                Ja dat verdwijnt na een tijd ... maar dan is het ook oud nieuws dat niemand nog wil lezen. [emoji1]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X