Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energie en paniekzaaierij.....

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Neen zeker niet Theo, het enige nadeel is dat je transfo iets meer nullastverbruik heeft, maar dat
    gaat maar om een paar watt, daarvoor kan je geen ombouw doen, is niet de moeite.
    Okee en mersie
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      En als ze dan toch bezig zijn, is het echt nodig dat de motor van hun eigen auto zoveel vermogen kan leveren?(gewoonlijk rijden de mensen die dat soort zaken beslissen niet in kleine autootjes )
      Zelfs met mijn Clio 1,2 (zo'n 60pk) heb ik nog een heleboel overschot als ik hier in België tegen de maximaal toegelaten snelheid rij.
      En op de parking van luchthaven Zaventem mogen je passagiers al met hun bagage op het gelijkvloers uitstappen, zodat je in eerste versnelling tegen 5kmh naar de derde verdieping kan rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Opletten hier, der is ook G9 halogeen, ook 2 metalen pinnetjes maar 230 volt. Zien er hetzelfde uit, iets groter dan de G5.3.
        Ik heb destijds 2 mooie armaturen aangeschaft voor twee lichtpunten, totaal 14 spaarlampen erbij. Die waren al na een paar weken voor de helft kapot. Gewoon onvoldoende afkoeling in zo'n krappe glazen kapje zonder verluchtingsgaten in. Halogeen G9 gaat nog minder lang mee en LED heb ik nog niet kunnen vinden IRL maar al wel in een webshop.
        Ik heb op de slaapkamer ook een armatuur met 2 van die G9 halogeenlampjes (het zijn geen spots).
        Dat zijn de enige gloeilampen hier in huis (buiten het lampje van de koelkast en microgolf), maar omdat die bijna nooit branden heb ik die nog niet vervangen door een alternatief (ik slaap beter als het licht uit is).
        Er bestaan wel alternatieven met leds, maar in zo'n klein armatuur moet je die niet gebruiken, want dan gaan ze misschien maar een paar uren mee (de warmte kan niet weg).
        Als die lampjes ooit stuk gaan, dan hang ik er gewoon een ander armatuur waar wel gemakkelijk een spaar of led lamp (spot) past.

In China hebben ze genoeg led lampjes met G9 fitting http://www.dx.com/s/g9+led
        Maar ik heb geen ervaring met die lampjes.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

In China hebben ze genoeg led lampjes met G9 fitting http://www.dx.com/s/g9+led
          Maar ik heb geen ervaring met die lampjes.
          Ondertussen heb ik er een zestal besteld bij Ledshoponline.be, led is nu betaalbaar zodat ik kan kijken of deze wat waard zijn. Op een Nederlandse website raden ze het gebruik van ontstoorders aan. Ik vraag me af of dat echt nodig is?
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ondertussen heb ik er een zestal besteld bij Ledshoponline.be, led is nu betaalbaar zodat ik kan kijken of deze wat waard zijn. Op een Nederlandse website raden ze het gebruik van ontstoorders aan. Ik vraag me af of dat echt nodig is?
            Zijn gewoon netfilters, ik heb er nog een honderdtal liggen, met schakelaar, t'is gratis, zeg maar hoeveel je er wil

Comment

Ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat je ontstoorders nodig hebt voor ledverlichting, als je in de technische gegevens van de fabrikanten gaat zoeken, dan is dat ook nergens vermeld.
              Het zal geen kwaad kunnen, maar ik denk dat het vooral een manier is om extra geld uit je zakken te krijgen.
              Een goede verkoper krijgt alles verkocht, ook al heb je het helemaal niet nodig.

Voor de prijs die ze daar vragen voor led spots van onbekende merken zou ik persoonlijk liever iets meer uitgeven aan spots van bekende merken die betrouwbare specificaties (kleurtemperatuur en kleurweergave-index) geven zoals Philips, Osram, en ook Cree.
              Cree is een van de grootste fabrikanten van led chips, die ook eigen lampen maakt, maar die zijn hier niet gemakkelijk te vinden, ze hebben zelfs led lampen met een kleurweergave-index van meer dan 90 (zelfs bij Philips is CRI 80 het maximum) .

De led spots die ze bij Ledshoponline verkopen kan je zelf ook goedkoper vanuit China laten komen (niet teveel tegelijk, want dan betaal je btw en invoerrechten, en dan gaat de prijs wel flink de hoogte in).
              BD0338BE

Comment

Ter info:
                Vroeger was LED IT LIGHT mijn hofleverancier.
                Bijna heel ons restaurant was, waar het mogelijk was, met Led's uitgerust.
                'k Heb er geen aandelen, maar hun website is zo klaar als een klontje.
                'k Heb daar dus heel veel gekocht.

Een anekdote :
                We hadden (die zijn er nog bij de overnemers...) 3 grote lusters waarin er een 50 tal lampen ingeschroefd konden worden, per luster.
                Bij gloeilampen van 20W was het geen probleem als er een lamp defekt was. We lieten die zitten totdat er te weinig licht was. We vervingen dus een heleboel lampen tegelijk.
                Bij Led lampen onstaat er (soms) een kortsluiting als ze defekt gaan. Dan springt de zekering, van die drie lusters.
                Maar : dan mocht "ikke" bij die drie lusters één voor één de lampjes gaan testen om te zien dewelke stuk was.
                Last edited by Skitch; 31 augustus 2014, 20:24.
                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

• Energie en paniekzaaierij.....

Opletten met bepaalde types van Philips, in sommige zit een mini ventilator, en wat gaat er kapot denk je?

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Comment

De leds die ik aangekocht heb, zijn 3000k met een CRI van 85, Samsung SMD. Ik heb wat meer vertrouwen op de 3 jaar garantie in België dan die van China ;-)
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Opletten met bepaalde types van Philips, in sommige zit een mini ventilator, en wat gaat er kapot denk je?

https://m.youtube.com/watch?v=5avJVvrFedc
                      Ik had nog niet gezien dat er in de 10W versie een ventilatortje zit, het probleem is dat ze de warmte op een of andere manier kwijt moeten.
                      Ofwel maken ze die zo groot dat de koelvinnen voldoende oppervlakte hebben, of ze steken er een ventilator in.
                      De koelvinnen groter maken zorgt ervoor dat zo'n led niet meer past in de armaturen waarin vroeger halogeenspotjes zaten.

De Philips Master GU5.3 / 7W / 12V / 435 lumen / 4000K spotjes die heb, daar zit geen ventilator in, die kan dan ook niet stuk gaan.
                      Maar als je die in een gesloten armatuur steekt, dan zouden die wel te warm kunnen worden.
                      Die hebben wel een aluminium koelelement waar de lucht goed door kan (als ze "vrij" hangen, anders helpt dat ook niet veel).

In de GU10 / 4W / 230V / 245 lumen / 3000K spotjes die in bij de Lidl heb gekocht zit ook geen ventilator.
                      Die hebben een plastieken (keramische?) behuizing om de warmte af te voeren (aluminium lijkt mij een betere keuze, maar dat zal te duur zijn).

Daarom wist ik niet dat er bij de modellen met een groter vermogen wel een ventilator zit, ik heb zelf geen spotjes met een ingebouwde ventilator.

Voor de vervanging van halogeen autolampen heb ik al wel systemen gezien met een ventilatortje.
                      Die kan je eigenlijk ook alleen maar gebruiken in koplampen waarbij je de stekker van de lamp ziet zitten als je de motorkap open doet, als je eerst nog een ander afdekkapje weg moet halen, dan kan de warmte niet weg.
                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=v4Ohy62oh4A (in deze auto zou ik die niet plaatsen, met afdekkap wordt de led te warm, zonder afdekkap komt er vuil in de koplampbehuizing)
                      Maar ik weet ook niet of dat soort lampen wettelijk toegelaten zijn in België.

De led autolampen die op een maiskolf lijken , die moet je zeker nooit kopen, die geven te weinig licht, het licht gaat niet in de juiste richting, en de warmte kan niet weg (rotzooi dus)...
                      BD0338BE

Comment

• Energie en paniekzaaierij.....

Een vriend van mij heeft er zo een stuk of dertig in zijn living zitten, in een vals plafond,
                        dertig van die dingen maken echt wel wat gerucht, en zeker in een houten plafond, wil hij nooit meer.

Comment

Dertig ventilatortjes in een vals plafond, dat zou ik hier ook niet willen.
                          In een winkel of horecazaak zal dat niet zo'n probleem zijn, maar in een woonkamer zal je die wel continu horen draaien...

Maar de andere merken moeten de warmte ook weg krijgen, vooral bij de spots met een groter vermogen is dat wel degelijk een probleem.
                          Als dat bij Philips niet lukt binnen de standaardafmetingen van een halogeenspotje (ongeveer), dan lukt dat bij de andere merken ook niet.
                          En als de warmte niet voldoende afgevoerd wordt, dan gaan de ledspotjes ook heel snel stuk...
                          Je kan dan beter kiezen voor spotjes met een wat lager vermogen, maar dan heb je ook wat minder licht.
                          BD0338BE

Comment

Ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat je ontstoorders nodig hebt voor ledverlichting, als je in de technische gegevens van de fabrikanten gaat zoeken, dan is dat ook nergens vermeld.
                            Wat ik met zekerheid weet is dat veel LEDs serieuze storingen veroorzaken. Doe eens een test met een MW radio.

De led spots die ze bij Ledshoponline verkopen kan je zelf ook goedkoper vanuit China laten komen (niet teveel tegelijk, want dan betaal je btw en invoerrechten, en dan gaat de prijs wel flink de hoogte in).
                            Chinese LEDS zijn bijna allemaal "zenders".
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Wat ik met zekerheid weet is dat veel LEDs serieuze storingen veroorzaken. Doe eens een test met een MW radio.

Chinese LEDS zijn bijna allemaal "zenders".
                              Okee
                              En welke zijn dan de 'goei'. Wat moeten&mogen we ons aanschaffen?
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Okee
                                En welke zijn dan de 'goei'. Wat moeten&mogen we ons aanschaffen?
                                Dan dan zijn er niet veel over Theo, Philips "made in China" Osram, zelfde fabriek.
                                Blijkbaar is er bij de grote merken alleen nog Sylvania nog Made in Begium, maar aan die prijzen zullen die mannen dat niet volhouden vrees ik.

Jaarlijks worden er ook bij Aldi aangeboden, ik heb er daar enkele van zitten in mijn badkamer, en deze doen het voortreffelijk moet ik zeggen,
                                de vorige (inbegrepen bij de armaturen) kwamen na enkele maanden bruin, en gaven geen licht meer, bij deze van de Aldi zie ik nog geen verschil,
                                en zitten er reeds iets van een jaar in denk ik, waren nogthans redelijk goedkoop dacht ik.
                                In ledspots rechtstreeks op 230 volt heb je dan ook nog de dimbare versies, meestal met GU10 connector, deze kosten normaal ook een pak meer.

Dat van die stoorzenders..... moet je nemen met een korrel zout, heeft alles te maken met de HF omzetting en voorziene afscherming,
                                daar liggen regels op, trouwens alles wat met geschakelde voedingen te maken heeft transformeert op een hogere freqwentie,
                                dat om de omvang van ijzer kernen te kunnen vervangen door véél kleinere grafiet kernen, het zijn in wezen allemaal netvervuilers.
                                Van je gewone telefoon oplader over je computervoeding tot een freqwentieregelaar van 500 Kw, daarom worden in veel van die toestellen netfilters gezet.
                                Iets met een gewone transfo zal je tegenwoordig nog moeilijk vinden, is wel het betere qua netvervuiling, maar dan heb je het probleem met een
                                slechte cos fi en het grotere nullast verbruik, zo is het altijd wel iets.
                                Wat hier (legaal) verkocht wordt moet normaal aan bepaalde normen voldoen, de EMC-richtlijn, (moet je eens opzoeken)

Bij grote zaken met veel lichtpunten wordt daar wel rekening mee gehouden, maar aan die paar lampjes die wij bij ons thuis hebben
                                zal het wel niet liggen denk ik.

Netfilters hebben ook een nadeel, ze bestaan uit een drietal kleine condensatoren en een drietal weerstanden, met op de uitgang (tussen twee condensatoren)
                                een koppeling naar aarde, daar zit dus een klein aardlek op, heb je zo veel van die dingen, dan kan dat aardlek oplopen tot boven de waarde van
                                je verliesstroom schakelaar, wasmachines enz . hebben tegenwoordig ook allemaal een netfilter, gewoon omdat dat tegenwoordig allemaal
                                DC borstelmotoren met toerenregeling zijn, en dat kan soms wel eens problemen geven op een 30 mAmp. verliesstroom schakelaar.

Toen mijn zus haar kapperszaak bouwde, moest daar bij wet een 30 mAmp. verliesstroom schakelaar staan, dus alles binnen de regels,
                                overal netfilters voorzien op de Led verlichting, op de airco, op de wasmachine en droogtrommel, op de warmtepomp enz.

Te pas en te onpas viel die verliesstroom schakelaar uit, zodat ik niet verder kon dan er een 100 mAmp. te zetten, wat moet je doen
                                in zo een geval ? Bij het meggeren meet je overal wel iets, maar de samentelling van alles komt er net boven, bovendien moet je dan nog opletten
                                dat je de meggerspanning niet te hoog gaat zetten, ga bv nooit meggeren op 1.000 volt en op een lijn waar bv. een modem op staat.
                                Last edited by Guest42; 1 september 2014, 09:13.

Comment

Working...
                                X