Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik weet niet of dit een maatschappelijk onderwerp is, maar heb mijn bedenkingen bij het afschakelplan in Antwerpen.
Overal wordt er afgeschakeld behalve Waalse kaai, oude haven en St Laurentius (yuppiewijken met veel dure lofts) en Sint Amandus (wijk met slechts 10% autochtonen). Nergens in deze wijken is er industriële activiteit. De wijken waar de middenklassers wonen hebben prijs.
Is deze selectie toeval of wordt er naar het type van de bewoners gekeken ?
Ik weet niet of dit een maatschappelijk onderwerp is, maar heb mijn bedenkingen bij het afschakelplan in Antwerpen.
Overal wordt er afgeschakeld behalve Waalse kaai, oude haven en St Laurentius (yuppiewijken met veel dure lofts) en Sint Amandus (wijk met slechts 10% autochtonen). Nergens in deze wijken is er industriële activiteit. De wijken waar de middenklassers wonen hebben prijs.
Is deze selectie toeval of wordt er naar het type van de bewoners gekeken ?
Dat denk ik niet. Denk dat ze gewoon de gemeenten opgedeeld hebben volgens de vooraf opgestelde parameters.
Ik zie bijvoorbeeld dat Knokke niet afgeschakeld wordt en St. Martens-Latem dan weer wel.
Om maar te duiden dat rijkdom er niet veel toe doet.
hoe weet je of jou straat wordt afgekoppeld? bij ons in Scherpenheuvel zichem word een (klein) deel van de kasten afgeschakeld. En laat ik me nu net in een uithoek van de gemeente wonen met de limburgse grens op 50meter en de grens met diest of 3km. Hoe weet ik of een van de af te schakelen kasten mij voorzien van electriciteit?
Idem voor de huizen aan de "overkant" ze zijn grondgebied tessenderlo, maar ik betwijfel of hun electriciteit helemaal van door het bos tussen ons en engsbergen naar hun toe komt. Of anders, als zei hun elec van tessenderlo krijgen dan is de kans groot dat ook ik op diezelfde verdeelkast zit.
Iemand een idee hoe ik dat kan terug vinden?
Tom
De gustibus et coloribus non est disputandum
Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes
In Rijkevorsel wordt er ook maar een deel afgeschakeld, maar het is volgens mij onmogelijk om op die lijst terug te vinden welke straten ze in het donker zullen zetten.
Heel die zaak doet mij denken aan Bahrein, meer dan 20 jaar geleden (net na de eerste Golfoorlog, ik dacht in 1992).
Ik moest toen naar daar om een aantal persluchtdrogers na te zien.
Als ze in de scheepswerf hun grootste persluchtcompressor wilden opstarten, dan moesten ze eerst de elektriciteitscentrale telefonisch verwittigen, anders viel de stroom uit in Bahrein.
Maar daar hadden ze toch wel de mogelijkheid om voldoende stroom te leveren als dat nodig was (ze hebben in die regio ook wel voldoende brandstof in de grond zitten).
Onlangs zag ik een documentaire over diesel-elektrische locomotieven, dat is in feite een grote stroomgroep op wielen.
Zo'n locomotief hadden ze ooit gebruikt om een stadje van stroom te voorzien.
Hebben ze bij de NMBS er zo geen in reserve staan?
Het zal niet zo simpel zijn om die zomaar op het net aan te sluiten, de spanning en frequentie moeten juist zijn, en ze moeten ook netjes in fase lopen, anders krijg je vuurwerk...
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Onlangs zag ik een documentaire over diesel-elektrische locomotieven, dat is in feite een grote stroomgroep op wielen.
Het zal niet zo simpel zijn om die zomaar op het net aan te sluiten, de spanning en frequentie moeten juist zijn, en ze moeten ook netjes in fase lopen, anders krijg je vuurwerk...
Geen 2 Km van hier zit er iemand die groepjes verhuurd tot 1.400 Kva, de zaken zullen goed gaan, ook al hebben ze de groep niet nodig.
Het crisiscentrum maakte een duidelijke analyse en won aan heel wat informatie bij de verschillende betrokken bevoegdheden.
Het wegvallen van de stroomvoorziening zal een zekere verstoring creëren, doordat apparatuur en infrastructuur onverwachts zal uitvallen.
Indien een onderbreking van de elektriciteitsbevoorrading in een grote regio plaatsvindt, kunnen er zich verschillende situaties voordoen:
• Personen die vastzitten in liften, achter gesloten deuren,…
• verkeersongevallen en opstoppingen door het uitvallen van de verkeersinfrastructuur, het automatisch sluiten van slagbomen,…
• een overbelasting van de hulpcentrales 100 en 112.
Na een tweetal uren zullen deze gevolgen geleidelijk aan afnemen, doordat de eerste noden zo snel als mogelijk verholpen zullen worden.
Naarmate de stroomonderbreking langer duurt en door allerlei onderlinge afhankelijkheden, kan het maatschappelijk leven steeds meer verstoord geraken. De duur van de onderbreking is van grote invloed op de maatschappelijke gevolgen van een grootschalige stroomonderbreking.
Bij het uitvallen van de stroom voor een langdurige periode, kunnen domino-effecten plaatsvinden in de verschillende socio-economische sectoren. De beschikbare noodvoorzieningen laten toe om een periode van 2 uur tot meerdere dagen te overbruggen. Dit betekent evenwel dat vanaf een periode van 2 à 4 uur zonder stroom de gevolgen zich stapsgewijs kunnen laten gevoelen.
In Rijkevorsel wordt er ook maar een deel afgeschakeld, maar het is volgens mij onmogelijk om op die lijst terug te vinden welke straten ze in het donker zullen zetten.
Heel die zaak doet mij denken aan Bahrein, meer dan 20 jaar geleden (net na de eerste Golfoorlog, ik dacht in 1992).
Ik moest toen naar daar om een aantal persluchtdrogers na te zien.
Als ze in de scheepswerf hun grootste persluchtcompressor wilden opstarten, dan moesten ze eerst de elektriciteitscentrale telefonisch verwittigen, anders viel de stroom uit in Bahrein.
Maar daar hadden ze toch wel de mogelijkheid om voldoende stroom te leveren als dat nodig was (ze hebben in die regio ook wel voldoende brandstof in de grond zitten).
Eens de generatoren in fase zijn en op het net aangesloten kan hij niet anders dan in fase lopen hij gaat dan meer of minder belast worden.Hebben ze bij een gascentrale van Luminus eens uitgelegd.
Eens de generatoren in fase zijn en op het net aangesloten kan hij niet anders dan in fase lopen hij gaat dan meer of minder belast worden.Hebben ze bij een gascentrale van Luminus eens uitgelegd.
Als het maar zo simpel was. Om een generator parallel met het net te schakelen moet de fasevolgorde gelijk zijn, de phasehoek moet lichtjes voorijlend zijn, en de spanning moet gelijk of lichtjes hoger zijn. Dan schakel je de generator parallel aan het net, maar dan moet je nog naar andere factoren kijken. Of heb je als electronicus nog nooit van capacitieve belasting, inductieve belasting, blindstroom en cos phi bij parallelbedrijf van generatoren gehoord ?
Als het maar zo simpel was. Om een generator parallel met het net te schakelen moet de fasevolgorde gelijk zijn, de phasehoek moet lichtjes voorijlend zijn, en de spanning moet gelijk of lichtjes hoger zijn. Dan schakel je de generator parallel aan het net, maar dan moet je nog naar andere factoren kijken. Of heb je als electronicus nog nooit van capacitieve belasting, inductieve belasting, blindstroom en cos phi bij parallelbedrijf van generatoren gehoord ?
Ik wou het hier enkel zo eenvoudig mogelijk meegeven , er komt natuurlijk wel meer bij kijken maar iedereen kent deze termen niet.Als het zo eenvoudig was zouden we met zijn allen een groepje op het net kunnen hangen.
De meeste gemeentes in de provincie Antwerpen weten ondertussen welke straten afgesloten worden als er te weinig stroom geleverd kan worden.
Zowat heel Sint-Jozef Rijkevorsel zal in het donker zitten, alleen de straten aan de "zuidkant" van de vaart (waar ik ook woon) zullen niet afgeschakeld worden (ik moet dus geen stroomgroep installeren ).
Het is natuurlijk wel minder leuk voor iedereen die dan wel in het donker zit...
De meeste gemeentes in de provincie Antwerpen weten ondertussen welke straten afgesloten worden als er te weinig stroom geleverd kan worden.
Zowat heel Sint-Jozef Rijkevorsel zal in het donker zitten, alleen de straten aan de "zuidkant" van de vaart (waar ik ook woon) zullen niet afgeschakeld worden (ik moet dus geen stroomgroep installeren ).
Het is natuurlijk wel minder leuk voor iedereen die dan wel in het donker zit...
Het moet toch mogelijk zijn om de grote verbruikers ,wasmachine droogkast en vaatwasser maar na een bepaald uur in te schakelen moet toch ook een verschil maken.
Comment