Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energie en paniekzaaierij.....

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Er is een wereld van verschil tussen de producten die je opnoemt en spaar- en ledlampen. Die lampen zijn massaproducten waar het op de laatste centieme (of honderste centieme) aankomt. Daar ziten heus geen 10000h 135° automotive componenten in. Hoogstens 5000h 85° van de laagste bieder. Als het bij je thuis 25° is, dan staat de buitenkant van de lamp gemakkelijk op 50° dus de componenten intern zullen niet ver van de 85° zijn.

Die voedingen die je noemt zijn ontworpen voor levensduur, hebben ventilatoren, die ballasten hebben ruimte en vaak een metalen behuizing. Andere wereld.
    Wij hebben in onze gemeenschappelijke tuin 37 lantaarnpalen staan. Daarin zaten kwikdamplampen van 250W. Die heb ik 18 maand geleden laten vervangen door spaarlampen van 42W omdat ledlampen toen nog zeer duur waren. Installateur had 10.000h beloofd, maar na het eerste jaar waren er al 10 kapot. Die defecte spaarlampen heeft hij onder garantie vervangen door ledlampen van 22W. Nu zijn er weer 7 van die spaarlampen kapot. Dus een uitval van bijna 50% binnen de 5000h.
    Volgens zijn uitleg is die 10.000h maar bij wijze van spreken. Maar omdat hij op zijn offerte en factuur zwart op wit heeft staan dat er een gegarandeerde levensduur van 10.000h is, scheurt hij er nu dik zijn broek aan.
    Last edited by notex; 29 augustus 2014, 13:15.

Comment

Er is een wereld van verschil tussen de producten die je opnoemt en spaar- en ledlampen. Die lampen zijn massaproducten waar het op de laatste centieme (of honderste centieme) aankomt. Daar ziten heus geen 10000h 135° automotive componenten in. Hoogstens 5000h 85° van de laagste bieder. Als het bij je thuis 25° is, dan staat de buitenkant van de lamp gemakkelijk op 50° dus de componenten intern zullen niet ver van de 85° zijn.

Die voedingen die je noemt zijn ontworpen voor levensduur, hebben ventilatoren, die ballasten hebben ruimte en vaak een metalen behuizing. Andere wereld.
      Ik heb DEZE reeds 22 maanden dag en nacht weekdag zondag branden, nog steeds dezelfde lichtopbrengst en nog geen enkele led kapot.

Comment

Ik heb ook hele slechte ervaringen met spaarlampen. Ik heb alles tot de laatste lamp door LED-spots vervangen (of armaturen met LED), ongeveer anderhalf jaar geleden, en daar is er van de 42 nog niet één van kapot. Ik heb nu alleen nog een spaarlamp in de buitenspot die mijn boom verlicht en drie TL-armaturen in de garage, en that's it.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Met spaarlampen heb ik ook geen goede ervaringen. Maar het lijkt af te hangen van de armatuur waar ze inzitten. Heb een armatuur in de gang waar de lamp om de 5-7 jaar vervangen moet worden. In de living echter moeten ze 1x per jaar vervangen worden. Al verschillende merken (Philips, Sylvania, Memorex, Ikea...) geprobeerd zonder merkbaar verschil.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ik heb DEZE reeds 22 maanden dag en nacht weekdag zondag branden, nog steeds dezelfde lichtopbrengst en nog geen enkele led kapot.
          Dat zijn ledstrips zonder voeding... Kan niet veel aan kapot gaan. Heb ik ook geschreven, het zijn niet de leds die stukgaan en zeker niet de weerstanden. De leds in de hal staan op een lekker grote ringkerntransfo en die gaan ook lang mee. Maar ja, zo'n blok ijzer en koper kan niet veel mee misgaan natuurlijk.

Ben deze week nog bij een leverancier van zo'n ledlampen langsgeweest. Die had in heel zijn gebouw niets anders. Ook van die TL's met leds in de refter. Zat al behoorlijk de mot in.

Comment

Mijn spotjes geven regelmatig de geest: nog halogeen. Die hebben nog twee, dunne metalen pinnetjes...weet niet of ik die kan vervangen door iets beter.
            In de woonkamer heb ik ook nog en recent led-verlichting.
            Verder nog een staande lampverlichting op halogeen.

Heb nu nog vijf spaarlampen: wc, hal, badkamer, keuken en slaapkamer.
            Twee spaarlampen doen het nog en dit vanaf 1988. Nog nooit moeten vervangen.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Mijn spotjes geven regelmatig de geest: nog halogeen. Die hebben nog twee, dunne metalen pinnetjes...weet niet of ik die kan vervangen door iets beter.
              Jazeker, led 12volt GU5.3 Theo, die twee pinnetjes zijn GU 5.3

Comment

Heb even gekeken: gezocht en gevonden.
                Verdorie Geert Had ik dat eerder geweten.
                Nu nog even zien of de Gamma die heeft. (winkel is vlak bij).
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Goed om weten dat het bestaat met twee pinnetjes. In onze vorige woning hadden we ook zo'n dingen die altijd de geest gaven. En toen ik zocht naar LED's vond ik ze nooit in de winkel, tenzij met van die dikkere pinnen die niet pasten.
                  In het huis waar ik sinds enkele maanden woon zijn er op bepaalde plaatsen ook zo'n spotjes. Momenteel nog geen enkele de geest gegeven.
                  Maar daar ga ik op termijn dus ook door LED's vervangen. Wellicht niet zo veel winkels waar ze het hebben, want heb er al vaker naar gezocht.

Comment

Neem het helemaal niet persoonlijk, maar het is er mij om te doen dat veel van de zogenaamde "groene" oplossingen dat eigenlijk helemaal niet zijn. Maar er is een lobby aan het werk en de mensen slikken teveel ervan zonder na te denken. Er wordt teveel gedacht dat energie besparen het milieu spaart terwijl veel van die energiebesparende zaken eigenlijk behoorlijk vervuilend zijn. Meer dan de zaken die ze vervangen.
                    Heb je gelijk in.
                    Wat er wel goed aan is: die hele groene omwenteling zorgt voor veel economische groei. Zowel in de groeilanden als hier.
                    Heel wat jobs in die sector voor alternatieve energie die de laatste jaren gecreëerd zijn en die nog steeds toenemen.
                    Komt de gewone man ten goede die erin tewerkgesteld is, niet voor de politicus die aandelen bij GDF heeft natuurlijk.

Comment

de oplossing:

grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                        Goed om weten dat het bestaat met twee pinnetjes. In onze vorige woning hadden we ook zo'n dingen die altijd de geest gaven. En toen ik zocht naar LED's vond ik ze nooit in de winkel, tenzij met van die dikkere pinnen die niet pasten.
                        In het huis waar ik sinds enkele maanden woon zijn er op bepaalde plaatsen ook zo'n spotjes. Momenteel nog geen enkele de geest gegeven.
                        Maar daar ga ik op termijn dus ook door LED's vervangen. Wellicht niet zo veel winkels waar ze het hebben, want heb er al vaker naar gezocht.

Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Ik vraag mij ook af welk percentage van het totaalverbruik van elektriciteit naar stofzuigers gaat.
                          Of ze door die maatregel echt merkbaar besparen, dat zal wel een andere zaak zijn.
                          Zoals gewoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij dit soort maatregels, dat sommige fabrikanten de politiekers op een of andere manier "sturen" zodat hun product beter verkocht wordt ten voordele van de concurrentie.

Een stofzuiger die minder zuigkracht heeft omdat de motor een te klein vermogen heeft, die zal waarschijnlijk langer moeten blijven draaien om dezelfde oppervlakte schoon te maken.
                          Doordat die langer draait wordt er in totaal weer ongeveer even veel vermogen verbruikt.

Wasmachines hebben bijvoorbeeld de laatste jaren ook een groter vermogen nodig, maar door dat grotere vermogen wordt het water sneller opgewarmd en duurt een wasbeurt minder lang (vroeger was 2000-2200W normaal, tegenwoordig is het maximum opgenomen vermogen van een wasmachine ruim 3000W).
                          Je kan een grote elektrische boiler opwarmen met 1000W, maar met 2000W zal dat wel op de helft van de tijd gaan (nog iets korter zelfs, want doordat het langer duurt met 1000W zullen de warmteverliezen ondertussen wat groter zijn).

Dat zal dus ook het probleem worden met de toekomstige stofzuigers, die moeten dan waarschijnlijk ook langer draaien voor hetzelfde resultaat.

Aan mij zal het niet liggen, ik heb wel een stofzuiger die 2000W verbruikt (Bosch Roxx), maar ik betaal maandelijks net geen 80 euro voor gas + elektriciteit.
                          Veel zal ik dus niet besparen door een zuinigere stofzuiger te kopen...

Misschien kunnen ze ook het vermogen van elektrische grasmaaiers beperken?
                          Je moet dan wel het gras verschillende keren per week maaien, anders blokkeert de motor.

En als ze dan toch bezig zijn, is het echt nodig dat de motor van hun eigen auto zoveel vermogen kan leveren?(gewoonlijk rijden de mensen die dat soort zaken beslissen niet in kleine autootjes )
                          Zelfs met mijn Clio 1,2 (zo'n 60pk) heb ik nog een heleboel overschot als ik hier in België tegen de maximaal toegelaten snelheid rij.

Theokus,

Als je heel goedkope led spotjes op 12V nodig hebt, kijk dan eens bij Action, die zullen niet slechter zijn dan die van een onbekend merk die ze bij de Gamma verkopen.
                          Maar eerder deze week zag ik bij Action ook Philips ledspotjes liggen voor net geen 5 euro per stuk (ik heb er niet op gelet of het 12V of 230V uitvoeringen waren).

In ieder geval bestaan die 12V led spotjes al een hele tijd, even lang als de 230V versie.
                          Als je halogeen spotjes vervangt door led, dan is de bestaande transformator te zwaar, dat is geen probleem voor de leds, maar een transformator heeft een lager rendement als die maar gedeeltelijk wordt belast.
                          Daardoor worden de transformatorverliezen in verhouding wat groter.
                          Niet dat die transformator daardoor meer verbruikt dan wanneer die halogeen spots moet voeden, maar door die transfo te vervangen door een met het correcte vermogen (met wat reserve) zal het verbruik nog iets lager worden.
                          Als er een elektronische "transformator" wordt gebruikt, monteer die dan op een plaats waar de warmte weg kan, anders gaat die ook vrij snel stuk (dat zijn schakelende voedingen, daarvan gaan de condensators sneller stuk naarmate de temperatuur oploopt, hoe koeler, hoe langer die heel blijven).
                          Last edited by Black B@ndit; 30 augustus 2014, 11:57.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Opletten hier, der is ook G9 halogeen, ook 2 metalen pinnetjes maar 230 volt. Zien er hetzelfde uit, iets groter dan de G5.3.
                            Ik heb destijds 2 mooie armaturen aangeschaft voor twee lichtpunten, totaal 14 spaarlampen erbij. Die waren al na een paar weken voor de helft kapot. Gewoon onvoldoende afkoeling in zo'n krappe glazen kapje zonder verluchtingsgaten in. Halogeen G9 gaat nog minder lang mee en LED heb ik nog niet kunnen vinden IRL maar al wel in een webshop.
                            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              In ieder geval bestaan die 12V led spotjes al een hele tijd, even lang als de 230V versie.
                              Als je halogeen spotjes vervangt door led, dan is de bestaande transformator te zwaar, dat is geen probleem voor de leds, maar een transformator heeft een lager rendement als die maar gedeeltelijk wordt belast.
                              Daardoor worden de transformatorverliezen in verhouding wat groter.
                              Niet dat die transformator daardoor meer verbruikt dan wanneer die halogeen spots moet voeden, maar door die transfo te vervangen door een met het correcte vermogen (met wat reserve) zal het verbruik nog iets lager worden.
                              Als er een elektronische "transformator" wordt gebruikt, monteer die dan op een plaats waar de warmte weg kan, anders gaat die ook vrij snel stuk (dat zijn schakelende voedingen, daarvan gaan de condensators sneller stuk naarmate de temperatuur oploopt, hoe koeler, hoe langer die heel blijven).
                              Bart,

Het kan dus geen kwaad voor die transfo die er nu inzit?
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Bart,

Het kan dus geen kwaad voor die transfo die er nu inzit?
                                Neen zeker niet Theo, het enige nadeel is dat je transfo iets meer nullastverbruik heeft, maar dat
                                gaat maar om een paar watt, daarvoor kan je geen ombouw doen, is niet de moeite.

Comment

Working...
                                X