Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie durft het aan, de nadelen van z'n Mac?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie durft het aan, de nadelen van z'n MAC?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    En de benchmark, merk je dat ook in de praktijk?
    Kan het dat de Mac (door betere afstemming van soft op hardware) je een gelijkaardige gebruikerservaring geeft?

Ik vergelijk het een beetje met sportwagens.
    Een Lotus Elise heeft amper 136pk, maar zet acceleratiijden neer die vergelijkbaar zijn met een Porsche, net doordat het gewicht van de Porsche lager ligt.
    En ja, in dit geval is de Lotus een stuk goedkoper dan de Porsche...
    Mijn HP 'voelt' sneller aan, bij bewerkingen die steunen op pure kracht, is ook de HP de "winnaar". Ik kan trouwens qua software perfect vergelijken, op beide heb ik de Adobe CC-suite draaien.

Trouwens, bij een upgrade kan in beide gevallen iets mis gaan ... Bij de upgrade van mijn Imac naar OSX Maverick niks anders dan font-miserie en andere kleine problemen ... Dus het is niet enkel bij Windows-Updates dat er iets fout kan gaan
    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Bij de upgrade van mijn Imac naar OSX Maverick niks anders dan font-miserie en andere kleine problemen ...
      Welke problemen?
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
        Welke problemen?
        Indesign crasht af en toe, ook na herinstall, Illustrator idem. Meer dan de helft van de fonts die niet meer werken/weg zijn (zeer vaak vermeld op Apple-fora) .... Terug naar de vorige OSX en geen problemen meer
        My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
          De updates van Windows XP zijn nog niet zo lang geleden stopgezet, en de software die ik gebruik is ook al enige jaren oud. Zoals ik zei geloof ik niet in upgrades-om-te-upgraden. Maar zooo 'stokoud' is dat niet vind ik. Ik draai hier op het werk nog veel dingen met XP (zolang je daar dag in dag uit 1 progje mee draait zonder teveel bij te installeren blijft dat best goed draaien).

En diezelfde Cubase 5 draait vlot op mijn macbook en iMac met Snow Leopard op, dus ik zie niet in wat je punt is. Zou zelfs kunnen draaien op OS9 en zelfs OS 8, want Cubase 5 is "Carbonised", en is dus geschreven voor OSX maar nog met OS 9 en 8 in het achterhoofd.
          Als ik nu naar Mavericks zou overstappen, moet ik een paar dingen installeren, zoals een coreaudio ASIO-aanpassing, en dan werkt het boeltje. Ik ken een homerecorder die dat gedaan heeft, werkt perfect. Compatibiliteit is er met Win8, maar een hoop issues die te maken hebben met specifieke audio-zaken, wat het programma bijna onwerkbaar maakt. Weet ik van dezelfde die een laptop heeft met Win8

IZ.
          Windows XP dateert van 2001, OS 9 van 2 jaar vroeger. In IT termen zijn dat eeuwigheden. Ik gebruik al jaren geen XP meer (mijn laptop is 5 jaar oud op windows 7, mijn desktop 1 jaar op windows 8.1).
          Daarnaast moeten leveranciers van dergelijke hardware en software eerlijk zijn : ofwel zijn die dingen compatibel, en dan werken ze, ofwel zijn ze dat niet en dan plaats je dat zo op je specificatie-fiche. Eerst de klanten wijsmaken dat het werkt onder windows XP en dan als klant moeten vaststellen dat het niet zo is, is de mensen gewoon dingen voorliegen.
          Professioneel werk ik met software die gewoon recente hardware nodig heeft om vlot te kunnen werken. Vandaag met recente 3DCAD software werken op hardware van 10 jaar oud is gewoon onmogelijk... Maar ik ga echt geen windows afbreken omdat je vandaag niet meer kan werken met een windowsversie die 13 jaar oud is, en die enkel maar tot heel kort door Microsoft ondersteund werd omdat ze hun supportperiode uitzonderlijk hadden verlengd. De kans dat windows 7 13 jaar ondersteund zal worden is gewoon onbestaande. Dat geldt trouwens nog veel meer voor een OS X versie...
          Groeten,

Polleke

Comment

Deze topic is al om zeep .... gezellig
            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Windows XP dateert van 2001, OS 9 van 2 jaar vroeger. In IT termen zijn dat eeuwigheden. Ik gebruik al jaren geen XP meer (mijn laptop is 5 jaar oud op windows 7, mijn desktop 1 jaar op windows 8.1).
              Daarnaast moeten leveranciers van dergelijke hardware en software eerlijk zijn : ofwel zijn die dingen compatibel, en dan werken ze, ofwel zijn ze dat niet en dan plaats je dat zo op je specificatie-fiche. Eerst de klanten wijsmaken dat het werkt onder windows XP en dan als klant moeten vaststellen dat het niet zo is, is de mensen gewoon dingen voorliegen.
              Professioneel werk ik met software die gewoon recente hardware nodig heeft om vlot te kunnen werken. Vandaag met recente 3DCAD software werken op hardware van 10 jaar oud is gewoon onmogelijk... Maar ik ga echt geen windows afbreken omdat je vandaag niet meer kan werken met een windowsversie die 13 jaar oud is, en die enkel maar tot heel kort door Microsoft ondersteund werd omdat ze hun supportperiode uitzonderlijk hadden verlengd. De kans dat windows 7 13 jaar ondersteund zal worden is gewoon onbestaande. Dat geldt trouwens nog veel meer voor een OS X versie...
              Probleem is dat je voor iedere nieuwe windows editie mag betalen. En dat voor elke computer.

De eerste OSX update heeft me 20€ gekost, en dan ineens voor 3 computers.
              Nadien is elke update gratis geweest...

En dat is ineens ook een sterkte bij de telefoons en iPads. Het grootste deel van de gebruikers werkt met de laatste software versies.

Comment

Nog een nadeel. Recent wil ik mijn mail met de MBP raadplegen op One.com omdat ik daar een account heb voor een vereniging waarvan ik penningmeester ben. Krijg ik te lezen dat mijn Safari verouderd is. Ik heb nl. nog OS 10.06.8. Heb de upgrades niet willen doen omdat ik dan terug een aantal drivers niet terugvind voor oudere randapparatuur. Maar dat zal wel hetzelfde zijn met Windows OS.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Safari versie voor Snow Leopard (OSX 10.6.8): v.5.1.10. Onder Mavericks (10.9.4) draai ik momenteel Safari 7.0.6.
                  Het klopt dat je moet proberen bij te blijven met je systeemsoftware en zaken als internetbrowser, maar dat op een bepaald moment je beter een en ander stabiel houdt.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Van Mac begrijp ik geen snars.....
                    Last edited by Guest42; 25 augustus 2014, 20:35.

Comment

Jammer dat je zo ver woont, want anders kwam ik even kijken. Niet dat ik geïnteresseerd ben, maar om een idee te krijgen over wat voor Mac het gaat. Ook gegevens als RAM, harde schijf capaciteit, huidige OSX... zijn nuttig. Apple muis en toetsenbord zijn eventueel los altijd te kopen.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Hoe goed een Mac ook is, veel hangt af van de gebruiker. De Mac is een computer en zoals elke machine heeft ie zijn onderhoud nodig. Ik ben 'ns bij iemand langs geweest met een supersnelle Mac Pro, die ook traag begon te lopen. Tjonge, wat een rotzooi op die Mac allemaal te vinden was, wat een (dis)organisatie.
                        Gelukkig houd ik mij daar niet mee bezig. Onze Macs doen het uitstekend, dank u.
                        En Ccleaner voor Mac bestaat ook.
                        Ik las ergens dat de toepassingen die gebruikt worden op een Mac allemaal een eigen "prullenbak" hebben.
                        Windows heeft maar eentje.
                        En als je die vergeet leeg te maken dan kan het systeem trager worden.
                        Spreek me maar tegen als die niet zou kloppen
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Tja... je mag dat natuurlijk een nadeel vinden.
                          1) blijf weg van zaken als CCleaner;
                          2) het klopt: programma's als iPhoto* (en ik kan er nog noemen) hebben hun eigen prullenmand (in het Engels: trash). Als je bv in iPhoto je foto's selecteert, en die naar de prullenmand verwijst, gaan die effectief naar de prullenmand van iPhoto. Pas op het ogenblik dat je die prullenmand leegmaakt; je hoeft dat niet meteen te doen, of de inhoud van de Trash zorgt voor een of andere vertraging, dat weet ik zelfs niet), worden ze verplaatst naar de 'echte' prullenmand op de desktop. Maar ook daar verdwijnen ze niet zomaar.
                          3) een app als Whatsize is een uitstekende hulp om af en toe te checken waar een en ander rommel zich ophoopt.

----
                          * Adobe Bridge heeft zo geen 'intermediaire' prullenmand. Daar luidt het commando: Move to trash, en alles gaat rechtstreeks naar de 'echte' prullenmand.

Ook eventjes een screenshot van de prullenmand van iPhoto:
                          Last edited by LesC; 25 oktober 2014, 10:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Tja...
                            * Adobe Bridge heeft zo geen 'intermediaire' prullenmand. Daar luidt het commando: Move to trash, en alles gaat rechtstreeks naar de 'echte' prullenmand.
                            en waar komt het dan terecht..
                            er van uitgaande, dat het nooit niet echt weg is..?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het blijft in de echte prullenmand, tot je ook daar 'doorspoelt' (commando: empty trash of secure empty trash). Je kunt zelfs tijdelijk (!) zaken in de prullenmand stockeren, al zal ik dat nooit aanbevelen.

Comment

Re: Wie durft het aan, de nadelen van z'n Mac?

Een en ander zorgt er ook voor dat iets 'makkelijk' terug te halen is, mocht je het per ongeluk verwijderd hebben. Zelfs na "empty trash" (bij "secure empty trash" vermoed ik veel minder) kun je met een recovery programma zaken gaan terugvinden, tenmiste als die verwijderde bestanden intussen niet zijn overgeschreven door nieuwe files.
                                Om het met de woorden van Cruyff te zeggen: elk nadeel (meer dan één prullenmand) heb z'n voordeel (zeker voor diegenen die wat vlug gehandeld hebben en nu spijt hebben van hun daden).

Comment

Working...
                                X