Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie durft het aan, de nadelen van z'n Mac?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie durft het aan, de nadelen van z'n MAC?

Ik gebruik een wat oudere iMac op het werk en eigenlijk is het spiegelende scherm het enige wat me echt stoort aan die machine. De nieuwste Apple toetsenborden, daar ben ik ook niet gek op maar die zijn gemakkelijk te vervangen door iets anders.
    Mocht dit draadje 20 of 15 jaar geleden opgestart zijn, dan zou ik radikaal het Mac-evangelie verkondigd hebben. Vandaag de dag werk ik even graag met een Windows als met een OS X-machine. De verschillen zijn veel kleiner geworden dan sommigen willen toegeven.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik durf het aan.

Ik ben volledig overgeschakeld op apple produkten, maar ben geen fan boy in die zin dat ik iets verslijt tot op de draad vooraleer ik het vervang.

Eerst de situatie schetsen; ik ben IT'er (nog steeds, ook al ben ik meer en meer met mijn 2e beroep bezig; natuurgids in Afrika), en leid een firma van zo'n 10 man. De software waarmee we ons brood verdienen heet SAP, maar SAP draait op eender welke OS/database combo. Dus mijn ervaringen met verscheidene OS komen daar vandaan; we beheren minstens evenveel SAP instances op unix flavors (HP-UX, Solaris, AIX, RedHat Linux, Suse Linux, ...) dan op Windows platform. Ik merkte dus al héél lange tijd het verschil in stabiliteit tussen een unix server en een Windows server. Komt nog bovenop dat ik thuis vaak sukkelde met mijn Windows machine. Waren het de occasionele games, mijn audio software of mijn foto-software? Ik weet het nog steeds niet. Maar het resultaat was wel dat ik om de zes maand uit pure frustratie mijn bakske telkens herinstalleerde. En dat was ik spuugzat.

Ik was echter serieus anti-Apple, en anti hun fanboys. Maar één kerel op het werk gedroeg zich niet als fanboy en raadde me toch Mac aan, toen ik mijn frustraties de vrije loop liet. Onder het motto "ik probeer het gewoon, en staat het me niet aan dan verkoop ik hem en koop ik me terug een PC" heb ik toen de switch gemaakt. En ik heb nooit terug gekeken. Heb me wel ettelijke keren voor de kop geslagen; ik had de switch al veel eerder moeten maken. Want wat ik al snel leerde is; OSX is een unix flavor gebouwd op Berkeley, en de manier waarop die met resources omgaat is net eender als andere unix flavors. Kort gezegd; om idem resultaten te halen heeft eender welke programma op een unix minder resources (CPU, RAM) nodig dan op datzelfde programma op een Windows OS. Gewoon omdat het onderliggend OS betere programmatuur bevat. Vandaar ook dat droogweg de specs van toestellen vergelijken weinig zin heeft.

Anyway, dit gezegd zijnde; ik vind dat Apple een beetje ingeboet heeft tov hun hoge standaard enkele jaren terug. En ik vermoed dat dat komt doordat het ook voor hen steeds sneller moet gaan wat betreft uitbrengen van nieuwe software, toestellen, etc. Mijn specifieke issues;

- Mijn Mac weigert uit te schakelen, typisch als ik voorheen enkele partities gemount heb vanop mijn NAS. Ik moet hem dan uiteindelijk uitzetten door de knop 5secs in te houden.
      - de nieuwste iTunes gaat héél slecht om met toevoegen van MP4's (zelfs al heb ik die eerste zélf gemaat in iMovie) en wil bij geen enkele MP4 file nog artwork of andere settings bewaren (ik moet die erin pompen met een progje genaamd "Parsley Is Atomatically Delicious"). Raar genoeg geen problemen met MP3's.

De rest zijn issues die niet van Apple zélf zijn;
      - Microsoft office; de enige software die ooit cracht op mijn Mac. zegt nog steeds veel over Microsoft.
      - Sonos. Steeds problemen met toevoegen shared folder en of toevoegen files. Ik vermoed dat mijn muziek collectie te groot is.

Mvg,

J.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Mooi verslag
        Sta zelf ook op het kantelpunt om de switch te maken naar een iMac 27" vermoedelijk met retina-scherm, wacht hiervoor even een degelijke review af.
        Als ik de switch heb gemaakt, zal je me hier alvast terug kunnen vinden.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

Comment

Over dat Retina-scherm is er een ander draadje, en ik ga daaraan toevoegen wat ik vanmorgen nog op een ander forum (specifiek van één softwarebedrijf) las.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Nog een nadeel. Recent wil ik mijn mail met de MBP raadplegen op One.com omdat ik daar een account heb voor een vereniging waarvan ik penningmeester ben. Krijg ik te lezen dat mijn Safari verouderd is. Ik heb nl. nog OS 10.06.8. Heb de upgrades niet willen doen omdat ik dan terug een aantal drivers niet terugvind voor oudere randapparatuur. Maar dat zal wel hetzelfde zijn met Windows OS.
            Dat is eerder een probleem van One.com dan jouw hardware: geen backwards compatibilty

Comment

Re: Wie durft het aan, de nadelen van z'n Mac?

Ik heb ook een tijdje met Apple gewerkt….. Niks op aan te merken, werkt perfect, snel, vastlopers eigenlijk nooit gekend…… MAAR….. Wat ik juist het liefste deed met een computer kon ik met een Apple amper doen en dat was experimenteren, van alles uitproberen, beter gezegd….. Foefelen….
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                Ik gebruik een wat oudere iMac op het werk en eigenlijk is het spiegelende scherm het enige wat me echt stoort aan die machine.
                Door slimmere coatings toe te passen, is dit euvel t.o.v. de vorige iMac's veel verbeterd.
                Sony A7 mkIII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Ik heb ook een tijdje met Apple gewerkt….. Niks op aan te merken, werkt perfect, snel, vastlopers eigenlijk nooit gekend…… MAAR….. Wat ik juist het liefste deed met een computer kon ik met een Apple amper doen en dat was experimenteren, van alles uitproberen, beter gezegd….. Foefelen….
                  Haha
                  Ik ben dat gefoefel beu aan 't worden. 't Zal wel de ouderdom zijn.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Wat ik elders al gezegd heb, zeker: het verschil tussen de voorzetsels AAN en MET.
                    En foefelen heb ik altijd graag gedaan, maar wel met de zachte waren, nooit met de wat hardere...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

• Re: Wie durft het aan, de nadelen van z'n MAC?

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                      Door slimmere coatings toe te passen, is dit euvel t.o.v. de vorige iMac's veel verbeterd.
                      Mijn tablet die blinkt ook.
                      En ik heb die al geprobeerd op dezelfde hoogte ed. als mijn huidige monitor.
                      Dat viel goed mee.
                      De tv hier spiegelt ook. Krijgt licht van rechts op ong. 7 meter.
                      En je ziet dat. Maar het is ook een kwestie van hoe je kijkt.
                      Als je dus echt kijkt naar wat het tv-beeld toont dan merk je zo goed als niets.

Je kan ook filters kopen en die aanbrengen.
                      zie:

(zie ook Youtube)
                      Je moet wel opnieuw kalibreren.
                      Dat werkt idd. maar heb ik liever niet.

Je kan ook de helderheid afstellen maar dan is de kalibratie naar de vaantjes.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

• Re: Wie durft het aan, de nadelen van z'n Mac?

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Haha
                        Ik ben dat gefoefel beu aan 't worden. 't Zal wel de ouderdom zijn.
                        Idem, hou me liever bezig met het echte werk
                        Sony A7 mkIII

Comment

Ik heb nu osx Yosemite geladen. Sommige randapparatuur werkt dan niet meer en ook sommige fotobewerkingssoftware.
                          Apple wijst dan naar alle anderen maar niet naar zichzelf, terwijl bijvoorbeeld hun eigen Aperture software ook niet thuis geeft

John

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnMoeleker Bekijk bericht
                            Ik heb nu osx Yosemite geladen. Sommige randapparatuur werkt dan niet meer en ook sommige fotobewerkingssoftware.
                            Apple wijst dan naar alle anderen maar niet naar zichzelf, terwijl bijvoorbeeld hun eigen Aperture software ook niet thuis geeft
                            John
                            Leuk als je werk moet afleveren...
                            Kan je niet zoals bij Windows een herstelpunt maken alvorens je die upgrade doet naar Yosemite?
                            Dan kan je dus een 'roll back' doen naar de vorige besturing.

Ik zie me al bezig
                            - documenten aanmaken
                            - een kopie naar mijn tablet
                            - vanaf de tablet printen (gaat trouwens prima)
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

"Gratis" Yosemite heeft een prijs: alles wat je opzoekt via spotlight en Safari wordt standaard stiekem doorgestuurd naar de servers van Apple voor datamining. Om dit uit te schakelen moeten bepaalde voorkeuren in Safari en Spotlight in systeemvoorkeuren worden afgevinkt .
                              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Reacties: 103
                                Bekeken: 3.075
                                ----
                                succes voor Mac...?
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X