Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

Tijd voor fietsen met een cardan.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Het gaat niet om de ketting van een motorfiets hè?
      Het is niet zozeer een belachelijke redenering, het is meer een vaststelling van de dagelijkse praktijk.
      Neen, geen enkele motard zou het in zijn hoofd halen daarvoor een risico te nemen.
      Onderschat het aandeel niet van fietsongevallen waar een defect aan de fiets aan de oorzaak ligt van dat ongeval.
      Ga gewoon eens kijken aan een druk kruispunt waar veel groepen schoolkinderen moeten stoppen, en kijk eens goed hoe deze dat soms doen.......
      Stel je voor, U bent met de auto, vlak voor je neus valt iemand met zijn fiets door kettingbreuk of afvallende ketting en U kan deze niet meer ontwijken........
      Bij ons kinderen keek ik dat geregeld na, remmen, lichten, ketting enz.
      Alles wat de weg op gaat MOET in orde zijn, in het huidige verkeer kan je je niet meer permitteren om je kinderen met minder de weg op te sturen, veiligheid is geen luxe (Mijn gedacht hé)
      Fietsen moeten véél meer gecontroleerd worden in bv scholen, dat gebeurd af en toe eens in bepaalde scholen, maar volgens mij veel te weinig.
      Het zal je kind maar zijn dat onder een vrachtwagen terecht komt door bv kettingbreuk of iets waar U als ouder verantwoordelijk voor bent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Bestaat hé VerSeg http://www.brikfietsen.nl/
        Maar de soepelste loop zit nog steeds in een goed onderhouden ketting.

Comment

Ik ben het volledig eens et demeyereg, ben zelf al zwaar gevallen door kettingbreuk op het foute moment, in een technische afdaling bij het mountainbiken.
          En mijn fiets werd voor elke rit nagekeken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            De huidige smalle kettingen gemaakt voor een versnellingsapparaat zijn zodanig gemaakt dat ze zijdelings kunnen doorbuigen Paul, anders is de ketting moeilijk te sturen op de tandwielen.
            Beste methode om de sleet te meten is meten zoals ik reeds zei, of simpel de ketting boven en onder in het kamwiel drukken, en langs de voorkant voelen hoe ver je deze van het kamwiel kan wegtrekken (mag Max 2 á 3 mm speling hebben) indien meer is er sprake van sleet.
            Rijden tot hij breekt zoals iemand hier reeds aanhaalde is gewoon gevaarlijk, zo kan je ook met je banden blijven rijden tot ze klappen, gewoon een belachelijke redenering van een persoon zonder technische achtergrond.
            Alweer iets geleerd. Dat van die zijdelingse doorbuiging wist ik dus niet.
            Bedankt voor de toelichting, Geert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Waarom geen tandriem ?

Comment

Een tandriem kan ook, vrij duur, maar er is geen onderhoud nodig http://my.dx.com/MyOrders/OrderDetai...02001066748924 .
                Die kan je dan eventueel combineren met een Rohloff Speedhub http://my.dx.com/MyOrders/OrderDetai...02001066748924 .
                Dan heb je een fiets die erg weinig onderhoud nodig heeft, maar die wel erg veel geld kost (zo'n 900 euro meer dan een vergelijkbare fiets met derailleur).
                Voor een woon-werk fiets kan die investering misschien wel interessant zijn, maar dan alleen voor iemand die dagelijks voldoende kilometers rijdt.

Maar het ging oorspronkelijk over een kinderfiets...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Neen, geen enkele motard zou het in zijn hoofd halen daarvoor een risico te nemen.
                  Onderschat het aandeel niet van fietsongevallen waar een defect aan de fiets aan de oorzaak ligt van dat ongeval.
                  Ga gewoon eens kijken aan een druk kruispunt waar veel groepen schoolkinderen moeten stoppen, en kijk eens goed hoe deze dat soms doen.......
                  Stel je voor, U bent met de auto, vlak voor je neus valt iemand met zijn fiets door kettingbreuk of afvallende ketting en U kan deze niet meer ontwijken........
                  Bij ons kinderen keek ik dat geregeld na, remmen, lichten, ketting enz.
                  Alles wat de weg op gaat MOET in orde zijn, in het huidige verkeer kan je je niet meer permitteren om je kinderen met minder de weg op te sturen, veiligheid is geen luxe (Mijn gedacht hé)
                  Fietsen moeten véél meer gecontroleerd worden in bv scholen, dat gebeurd af en toe eens in bepaalde scholen, maar volgens mij veel te weinig.
                  Het zal je kind maar zijn dat onder een vrachtwagen terecht komt door bv kettingbreuk of iets waar U als ouder verantwoordelijk voor bent.
                  Beetje vergezocht maar je hebt wel gelijk.

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Ik ben het volledig eens et demeyereg, ben zelf al zwaar gevallen door kettingbreuk op het foute moment, in een technische afdaling bij het mountainbiken.
                  En mijn fiets werd voor elke rit nagekeken
                  Tja, in de dagelijkse ritjes naar school en winkelcentrum wemelt het van die technische afdalingen.
                  Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Als de ketting al breekt is dat meestal bij het wegfietsen vanuit stilstand.
                  Er gebeurt dan niet veel hoewel de heren er mogelijk een pijnlijk ogenblik aan kunnen beleven.

De TS zal inmiddels wel iets gedaan hebben aan het probleem dus laat ik het hier maar bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Een tandriem kan ook, vrij duur, maar er is geen onderhoud nodig http://my.dx.com/MyOrders/OrderDetai...02001066748924 .
                    Die kan je dan eventueel combineren met een Rohloff Speedhub http://my.dx.com/MyOrders/OrderDetai...02001066748924 .
                    Dan heb je een fiets die erg weinig onderhoud nodig heeft, maar die wel erg veel geld kost (zo'n 900 euro meer dan een vergelijkbare fiets met derailleur).
                    Voor een woon-werk fiets kan die investering misschien wel interessant zijn, maar dan alleen voor iemand die dagelijks voldoende kilometers rijdt.

Maar het ging oorspronkelijk over een kinderfiets...
                    In Antwerpen zijn ze de velo's aan het omschakelen naar fietsen met een aandrijfas, ipv een ketting. Ik ben toch benieuwd hoe dat rijdt. Lijkt wel slim, dat verslijt zo goed als niet lijkt me.

Comment

Working...
                    X