Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Maar een verwaarloosde ketting (roest) zal wel sneller verslijten.

    Ik denk dat zelfs de meeste fietsen voor volwassenen zelden of nooit een nieuwe ketting en/of tandwielen nodig hebben omdat ze versleten zijn.
    Mijn woon/werk/uitstapjes fiets is al wel aan zijn derde set bezig, maar die heeft dan ook al wel zo'n 14-15.000km gebold (daar zit een Shimano Deore groep op, die is wel een stuk duurder dan wat ze op kinderfietsjes zetten).
    Oei, dan heb je de ketting/tandwielen wel vaak vervangen. Ik heb plusminus 30 jaar lang 10.000 km jaarlijks woon/werk verkeer gefietst met de racefiets/mountainbike. Zomer plus winter en daar komen de plezierritjes/tourtochtjes nog bij. Ketting en tandwielen goed onderhouden. Betekent zeer regelmatig "uitkoken" in een oude frituurpan met kettingvet.
    Ik verving 1 x per jaar ketting en voortandwiel. Achtertandwielen gemiddeld twee maal per jaar de meest gebruikte.

    Maar on topic. De kinderfietsjes hebben vaak zeer slechte mogelijkheden om de ketting te spannen. Geen ruimte en voorzieningen voor kettingspanners maar alleen de mogelijkheid om het achterwiel naar achter te verplaatsen en zo de ketting te spannen en dan maar hopen dat met stevig aandraaien van de twee moeren het achterwiel op zijn plek blijft zitten
    Last edited by olivetti; 5 februari 2014, 22:41.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #17
      Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
      Oei, dan heb je de ketting/tandwielen wel vaak vervangen. Ik heb plusminus 30 jaar lang 10.000 km jaarlijks woon/werk verkeer gefietst met de racefiets/mountainbike. Zomer plus winter en daar komen de plezierritjes/tourtochtjes nog bij. Ketting en tandwielen goed onderhouden. Betekent zeer regelmatig "uitkoken" in een oude frituurpan met kettingvet.
      Ik verving 1 x per jaar ketting en voortandwiel. Achtertandwielen gemiddeld twee maal per jaar de meest gebruikte.
      De eerste set (originele) heeft zo'n 7.500km gedaan, bij het tweede setje ging de ketting na weer ongeveer 7.000km over het tandwiel van de vierde versnelling, het derde setje ligt er nog niet zo lang op.
      Volgens de fietsenmaker rij ik nog redelijk lang met een ketting, de meeste fietskettingen zijn volgens hem al versleten na 5.000km (bij fietsen met een gesloten kettingkast gaat de ketting wel langer mee, daar komt geen vuil en water aan, en de ketting is dan ook een stuk dikker dan die van een derailleur met 27 versnellingen).
      De ketting wordt wel geregeld gesmeerd met motorolie, dat werkt nog altijd beter dan de spuitbusjes (die heb ik ooit ook geprobeerd, het achterwiel blijft dan wel zuiverder, maar smeren doet dat spul niet echt).
      Ik rij er ook geregeld mee door de regen, dat verkort de levensduur ook wel (er ligt dan meestal veel slijk op de weg van en naar het werk, een groot deel van de rit gaat langs boerderijen, velden en weiden).
      Volgens mij ging de ketting van een van mijn vorige fietsen wel langer mee dan zo'n 7.000km, die fiets had 21 versnellingen, ik denk daarom dat de breedte van de ketting er ook veel mee te maken heeft, hoe meer versnellingen, hoe dunner de ketting, en hoe sneller die versleten is.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De eerste set (originele) heeft zo'n 7.500km gedaan, bij het tweede setje ging de ketting na weer ongeveer 7.000km over het tandwiel van de vierde versnelling, het derde setje ligt er nog niet zo lang op.
        Volgens de fietsenmaker rij ik nog redelijk lang met een ketting, de meeste fietskettingen zijn volgens hem al versleten na 5.000km (bij fietsen met een gesloten kettingkast gaat de ketting wel langer mee, daar komt geen vuil en water aan, en de ketting is dan ook een stuk dikker dan die van een derailleur met 27 versnellingen).
        De ketting wordt wel geregeld gesmeerd met motorolie, dat werkt nog altijd beter dan de spuitbusjes (die heb ik ooit ook geprobeerd, het achterwiel blijft dan wel zuiverder, maar smeren doet dat spul niet echt).
        Ik rij er ook geregeld mee door de regen, dat verkort de levensduur ook wel (er ligt dan meestal veel slijk op de weg van en naar het werk, een groot deel van de rit gaat langs boerderijen, velden en weiden).
        Volgens mij ging de ketting van een van mijn vorige fietsen wel langer mee dan zo'n 7.000km, die fiets had 21 versnellingen, ik denk daarom dat de breedte van de ketting er ook veel mee te maken heeft, hoe meer versnellingen, hoe dunner de ketting, en hoe sneller die versleten is.
        Ik reed altijd zomer en winter door dus zand, pekel, modder inbegrepen. Volgens mij is het "uitkoken" een probaat middel en beter dan alsmaar olie of smeermiddel toevoegen. Ik haalde (1x per maand) dus de ketting los en al het zand en smeer eraf en ook van de tandwielen. Ik heb losse setjes tandwielen dus eenvoudig uit elkaar te halen en grondig te reinigen.

        Zand en water zijn uiteraard de grote boosdoeners want werken als een schuurmiddel

        Sinds 5 jaar fiets ik op een "boodschappenfiets" naar het werk want (andere werkplek) de afstand is nog maar 12 km per rit. Te kort voor verkleedpartijen. Deze fiets heeft een gesloten kettingkast en eind vorig jaar voor het eerst ketting en tandwielen vervangen. Dat is dus ruwweg na 20.000 km.
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #19
          Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

          Als ik een ketting van een fiets moet smeren :

          1. Haal ik hem er eerst af
          2. Was ik hem helemaal in benzine
          3. Laat ik hem drogen
          4. Leg ik hem in een blik gesmolten heet vet voor motorkettingen (die toen nog geen O-ringen hadden) van Duckhams
          5. Laat ik afdruipen en afkoelen.
          6. Monteer ik hem weer

          Dit vet regent er niet af, alle zanddeeltjes zijn uit de scharnieren (een ketting slijt niet door de "trek" maar door het pivoteren van de schakels op de tandwielen) en je maakt er de velgen niet vuil mee.
          Een aardig beeld van de slijtage kan je krijgen door in stap 3 te testen hoe ver de ketting doorbuigt haaks op de rijrichting, dus gewoon in het midden vasthouden.

          Comment


          • #20
            Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            ........
            Waarom ga je er vanuit dat de ketting versleten is zonder het zelf te zien?
            praktijk ervaring.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #21
              Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              praktijk ervaring.
              grt,bouk.
              Ja bouk, je moet dringend een nieuwe wagen kopen want uit ervaring weet ik dat je 50000km per jaar doet en dat hij vier jaar oud is.
              Ja, als dat bij Paul zo is, zal dat bij Jaak ook wel zo zijn zeker?

              Dat je uit ervaring "raad" kan geven wat één van de mogelijkheden is kan ik nog best begrijpen, maar dat je dit met zekerheid kan zeggen is onmogelijk zonder het eerst met eigen ogen gezien te hebben.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ja bouk, je moet dringend een nieuwe wagen kopen want uit ervaring weet ik dat je 50000km per jaar doet en dat hij vier jaar oud is.
                Ja, als dat bij Paul zo is, zal dat bij Jaak ook wel zo zijn zeker?

                Dat je uit ervaring "raad" kan geven wat één van de mogelijkheden is kan ik nog best begrijpen, maar dat je dit met zekerheid kan zeggen is onmogelijk zonder het eerst met eigen ogen gezien te hebben.
                Dat is geen goede vergelijking. Mijn ervaring ondersteunt Bouks conclusie.
                Als iemand hier zou komen klagen dat er een grote dode zone is voor het koppelingspedaal, en dat de auto er al zo'n 180000km heeft opzitten en voornamelijk in stedelijk verkeer gebruikt is, is het even aannemelijk om aan te nemen dat de koppeling gewoon versleten is. Dat is een betere analogie.

                Comment


                • #23
                  Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                  Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                  Dat is geen goede vergelijking. Mijn ervaring ondersteunt Bouks conclusie.
                  Als iemand hier zou komen klagen dat er een grote dode zone is voor het koppelingspedaal, en dat de auto er al zo'n 180000km heeft opzitten en voornamelijk in stedelijk verkeer gebruikt is, is het even aannemelijk om aan te nemen dat de koppeling gewoon versleten is. Dat is een betere analogie.
                  Een koppeling is geen fietsketting en nergens staat hoeveel km de betreffende fiets gedaan heeft.
                  Ik ken niemand die een ketting vervangt als het wiel nog naar achter gesteld kan worden.
                  En als het niet meer verder kan haalt men er 1 of 2 schakels uit en stelt de ketting opnieuw.
                  Meestal wordt de ketting pas vervangen als deze is gebroken maar veel fietsen komen niet eens zover.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Ik ken niemand die een ketting vervangt als het wiel nog naar achter gesteld kan worden.
                    En als het niet meer verder kan haalt men er 1 of 2 schakels uit en stelt de ketting opnieuw.
                    Meestal wordt de ketting pas vervangen als deze is gebroken maar veel fietsen komen niet eens zover.
                    Een ketting waar je zelfs schakels wegneemt (1 kan niet, altijd per twee) is duidelijk méér dan versleten, en niet gezond voor de tandwielen.

                    Kan je simpel nameten KLIK

                    Comment


                    • #25
                      Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Een ketting waar je zelfs schakels wegneemt (1 kan niet, altijd per twee) is duidelijk méér dan versleten, en niet gezond voor de tandwielen.

                      Kan je simpel nameten KLIK
                      Het gaat dan ook niet om fietsen waarmee men hoopt de tour de france te winnen.
                      Zeker is het versleten en de tandwielen ook maar voor een boodschappenfiets of stationsfiets is het vroeg genoeg om de ketting te vervangen als die breekt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                        We zijn allemaal maar tips aan het geven, maar ondertussen heeft "2010" (topicstarter) geen enkele reactie meer gegeven.
                        Als je een vraag stelt, en iemand wil bijkomende informatie om een zo juist mogelijk antwoord te geven op die vraag, dan kan je toch tenminste wat meer uitleg geven (in dit geval of het een fiets met of zonder derailleur is, en of die al zoveel kilometers gebold heeft dat de ketting versleten zou kunnen zijn...).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                          en was toch recent hier aanwezig..?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #28
                            Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                            Peins dat zijn probleem is opgelost.
                            Was toch simpel, gewoon ketting harder oppompen.


                            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                            Comment


                            • #29
                              Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Een aardig beeld van de slijtage kan je krijgen door in stap 3 te testen hoe ver de ketting doorbuigt haaks op de rijrichting, dus gewoon in het midden vasthouden.
                              De huidige smalle kettingen gemaakt voor een versnellingsapparaat zijn zodanig gemaakt dat ze zijdelings kunnen doorbuigen Paul, anders is de ketting moeilijk te sturen op de tandwielen.
                              Beste methode om de sleet te meten is meten zoals ik reeds zei, of simpel de ketting boven en onder in het kamwiel drukken, en langs de voorkant voelen hoe ver je deze van het kamwiel kan wegtrekken (mag Max 2 á 3 mm speling hebben) indien meer is er sprake van sleet.
                              Rijden tot hij breekt zoals iemand hier reeds aanhaalde is gewoon gevaarlijk, zo kan je ook met je banden blijven rijden tot ze klappen, gewoon een belachelijke redenering van een persoon zonder technische achtergrond.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Simpel vraagje : fietsketting van dochter valt er redelijk veel af

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Rijden tot hij breekt zoals iemand hier reeds aanhaalde is gewoon gevaarlijk, zo kan je ook met je banden blijven rijden tot ze klappen, gewoon een belachelijke redenering van een persoon zonder technische achtergrond.
                                Het gaat niet om de ketting van een motorfiets hè?
                                Het is niet zozeer een belachelijke redenering, het is meer een vaststelling van de dagelijkse praktijk.

                                Comment

                                Working...
                                X