Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik snap de vraag niet,
zoals Tom zegt, kan je gewoon de regel van 3 toepassen.
Als het gaat over een oven/broodbakmachine/houtkachel/bloempot/baksteen/computer, dan heb je een pak meer variabelen nodig om een correct antwoord te geven denk ik (lijkt mij niet lineair te zijn? )
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Ik snap de vraag niet,
Als het gaat over een oven/broodbakmachine/houtkachel/bloempot/baksteen/computer, dan heb je een pak meer variabelen nodig om een correct antwoord te geven denk ik (lijkt mij niet lineair te zijn? )
Het is niet lineair ook.
Met de roofingbrander erop klaar na ?????
Wij braden onze kippen zeer diervriendelijk : eerst reanimeren we de kip en vervolgens braden we ze op lichaamstemperatuur. Na een paar weken zijn ze gaar.
Ik snap de vraag niet,
Een regel van drie klopt enkel als het lineair is. Iets opwarmen is als proces niet lineair.
Stel dat je begint met iets wat 15°C is, en je wil aan 90°C geraken : dan heb je in het begin een temperatuurverschil van 145°C, en op het einde 70°C : en dus zal de temperatuurstijging in het begin sneller gebeuren dan op het einde. Naar het einde toe heb je in theorie ook quasi geen temperatuurverschil meer, en dus zal het heel lang duren vooraleer je 160°C bereikt... (in theorie zelfs niet...) : toch als je aan 160°C zou willen geraken...
Last edited by polleke_cgc; 2 december 2013, 19:11.
Een regel van drie klopt enkel als het lineair is. Iets opwarmen is als proces niet lineair.
Stel dat je begint met iets wat 15°C is, en je wil aan 90°C geraken : dan heb je in het begin een temperatuurverschil van 145°C, en op het einde 70°C : en dus zal de temperatuurstijging in het begin sneller gebeuren dan op het einde. Naar het einde toe heb je in theorie ook quasi geen temperatuurverschil meer, en dus zal het heel lang duren vooraleer je 160°C bereikt... (in theorie zelfs niet...).
Mijn oven kent geen 150°C, wel 160
De tijd heb ik dan maar op 30 minuten gezet tegen 160°C.
Alles zeer goed gelukt: een Italiaanse Panettone.
Als je dat juist wil berekenen met de regel van drie zou je beter vertrekken van het absolute nulpunt. (-273,15°C )
I.p.v. 150° en 160° wordt dat dan resp. 423° en 433°.
Dat wordt dan 36'.
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Als je dat juist wil berekenen met de regel van drie zou je beter vertrekken van het absolute nulpunt. (-273,15°C )
I.p.v. 150° en 160° wordt dat dan resp. 423° en 433°.
Dat wordt dan 36'.
Comment