Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wiskunde

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wiskunde

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Mijn oven kan ik niet op 150°C zetten.
    Wel op 160°C.
    Baktijd = 35 minuten bij 150°C. Dus?
    Zit er dan geen traploze regeling op je oven Theo ? Best testen denk ik.

Zoals reeds gezegd verloopt baktijd niet lineair tov. temperatuur, maar er is meer dan dat.

Even wat de technisch uitleg dan maar.

Bijkomende en zeer bijzondere factoren zijn volume en massa bij een oven,
    als je bv. een grote oven hebt, bezet met vuurvaste stenen, en een warme massa van pakweg 200 Kg dan zal dat ding omzeggens
    niets afkoelen bij het inbrengen van het product, heb je maar een oventje met een warme massa van 2 Kg dan zal dat ding
    verschieten dat het geen naam heeft, en met de slag 30° dalen in temperatuur, waar dan terug een aantal minuten nodig zijn
    om op te warmen, die dingen zijn dus zeer onstabiel vergeleken met een industrie oven.

Een kok kent zijn gerief, en zal daarom meer op ondervinding gaan werken, volgens het boekje werken en tijd berekenen heeft dus geen zin.

Comment

zoals ik dus al in post 4 zei: je kan het berekenen (regel van drie geeft je dan toch een "richtlijn") maar gebruik je ogen en prik eens...

trouwens, is het een hete lucht oven? een infra-rood oven? stoom je? oven voor verwarmt? hete lucht? hoe "dik" is je vlees-gebak-kip (al dan niet gereanimeerd?) wat is zijn vochtigheid? spreken we dan over water of vet? wat is de verhouding van het object tot de vrije ruimte in de oven? hoeveel watt heeft je oven? wanneer was de laatste ijking van je thermostaat? hoeveel mag de temperatuur zakken voor je thermostaat weer aan slaat? hoeveel gaat hij over zijn 160° voor hij stopt?
      nog even doorgaan?
      Niet linear OK, maar ik ga ervan uit dat de grootste verandering in de laatste paar minuten gaat gebeuren, en dan ga ik dus kijken!!
      Maar het is wel een feit, we denken niet altijd juist...
      in een loopwedstrijd, ik haal de tweede in, hoeveelste loop ik nu? en tig andere voorbeelden...

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        in een loopwedstrijd, ik haal de tweede in, hoeveelste loop ik nu? en tig andere voorbeelden...

Tom
        Je loopt tweede natuurlijk.
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Mijn oven kan ik niet op 150°C zetten.
          Wel op 160°C.
          Baktijd = 35 minuten bij 150°C.
          Dus?
          Dus niks ... de opgegeven tijd is een bij benadering richtwaarde voor het recept .. je aanvangswaarden zijn al labiel dat kan evengoed 25' zijn als 35' ... dit is een non-discussie aka bezigheidstherapie ..

Comment

Waar ik ,na zo'n 22 uur, nu wel eens nieuwsgierig naar ben Theokus is:
            - Is dat stuk vlees al eens gaar ?
            - hoelang heeft het uiteindelijk in de oven gestaan?
            - Was het lekker?
            - Kunnen wij hier het recept krijgen?

vragen, vragen, vragen.
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Zou toch niet te veel afgaan op de wiskundige redenering voor het bakken in een oven.
              De bak en kook tijden in boekskes is bij benadering om u een gedacht te geven hoe lang of kort de kook of bak tijd zou kunnen zijn.
              De tijd hangt ook af van de volume oven en massa van de te bereiden voedsel.
              De spanning is ook niet op elk tijdstip het zelfde (rond de 220V) het kan er 225 of 180 V zijn ook op drukke momenten. wat zeker de kook of baktijd beinvloed.
              dus voor het beste resultaat oogjes en proeven geven nog steeds de beste tijd aan.

smakelijk
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

Comment

Meest betrouwbare methode is: KLIK
                Website: cameraobschuura.nl
                Twitter: @CameraObSchuura
                FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Zit er dan geen traploze regeling op je oven Theo ? Best testen denk ik.

Zoals reeds gezegd verloopt baktijd niet lineair tov. temperatuur, maar er is meer dan dat.

Even wat de technisch uitleg dan maar.

Bijkomende en zeer bijzondere factoren zijn volume en massa bij een oven,
                  als je bv. een grote oven hebt, bezet met vuurvaste stenen, en een warme massa van pakweg 200 Kg dan zal dat ding omzeggens
                  niets afkoelen bij het inbrengen van het product, heb je maar een oventje met een warme massa van 2 Kg dan zal dat ding
                  verschieten dat het geen naam heeft, en met de slag 30° dalen in temperatuur, waar dan terug een aantal minuten nodig zijn
                  om op te warmen, die dingen zijn dus zeer onstabiel vergeleken met een industrie oven.

Een kok kent zijn gerief, en zal daarom meer op ondervinding gaan werken, volgens het boekje werken en tijd berekenen heeft dus geen zin.
                  Bedankt Geert
                  Geen traploze regeling, heb ik nu al spijt van maar het is toch een prima combi.
                  Het gaat over een nieuwe combi: hete lucht en microgolf.

Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Koken is een beetje aanvoelen en inschatten ook e, das geen exacte wiskunde meestal want er is veel verschil tussen apperatuur, materiaal en zelfs de ingredienten.
                    Je temperatuur is ietsje te hoog, dus is het een goei inschatting geweest van jou om er 30 minuten van te maken.
                    Gevolg zal waarschijnlijk wel zijn dat de buitenkant van je gerecht iets meer zal doorbakken zijn dan de binnenkant, wat bij 150 graden minder het geval geweest ging zijn. Maar ik weet niet of je het zelfs zou merken dat klein verschil en anders heb je een variant gevonden op dat gerecht e ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
                      Waar ik ,na zo'n 22 uur, nu wel eens nieuwsgierig naar ben Theokus is:
                      - Is dat stuk vlees al eens gaar ?
                      - hoelang heeft het uiteindelijk in de oven gestaan?
                      - Was het lekker?
                      - Kunnen wij hier het recept krijgen?

vragen, vragen, vragen.
                      Zie de foto van de panettone die ik hier geplaatst heb.
                      Was mijn 2de poging en de 2de was ok
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Koken is een beetje aanvoelen en inschatten ook e, das geen exacte wiskunde meestal want er is veel verschil tussen apperatuur, materiaal en zelfs de ingredienten.
                        Je temperatuur is ietsje te hoog, dus is het een goei inschatting geweest van jou om er 30 minuten van te maken.
                        Gevolg zal waarschijnlijk wel zijn dat de buitenkant van je gerecht iets meer zal doorbakken zijn dan de binnenkant, wat bij 150 graden minder het geval geweest ging zijn. Maar ik weet niet of je het zelfs zou merken dat klein verschil en anders heb je een variant gevonden op dat gerecht e ;-)
                        Het gaat dus over ervaring
                        Ervaring kan je krijgen door het hetzelfde recept een paar maal te proberen.
                        En met dezelfde apparatuur.
                        Deze panettone heeft 2 baktijden = samen een uur.
                        180°C > 25 minuten
                        En de bewuste 160° > 30 minuten. (normaal 150°C > 35')
                        Het resultaat zie je op de foto.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

180°C > 25 minuten
                          In de wiskunde betekent > groter dan...
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

180°C > 25 minuten
                            Als bakkerszoon kan ik alleen maar zeggen : puik werk Theo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                              In de wiskunde betekent > groter dan...
                              Het klopt toch.
                              180 = groter dan 25
                              160 = groter dan 35
                              En 50 = groter dan 35
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

De vraag was dus blijkbaar niet relevant. Want in theorie zou ge na 17,5 minuten klaar zijn als ge de oven op 320 kon zetten. Ik denk alleen dat uwe foto er dan niet zo goed uitgezien had

Misschien best eens investeren in een over thermometer. Het zou eigenlijk gewoon kunnen zijn dat die 160 graden toch gewoon maar 150 blijken te zijn.

Comment

Working...
                                X