Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto start niet meer :(

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto start niet meer

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ik begrijp niet waarom een startbatterij die geladen slechts 12,6 Volt geeft, je boordcomputer om zeep kan helpen.
    Een batterijlader met booststart en die draagbare booststarters zoals de wegenwachters gebruiken, kunnen dat wel doen. Als je batterij helemaal defect is kan er meer dan 20V op de klemmen staan tijdens het boosten.
    Gisteren was het zaterdag.
    In de garage waar ik mijn wagen gekocht heb, waren 2 bedienden aan 't werk.
    Ik kon (gratis) de booster gaan halen.
    Gelukkig omdat het zo opgelost kon worden en mijn buurman bereid was om me naar de garage te rijden.
    Mijn buurman is geen sportmens maar het veldrijden in Koksijde wilde hij niet missen; het was rond die tijd.
    In de garage werd ons uitgelegd hoe we de booster moesten gebruiken.

Binnen de minuut draaide mijn auto weer

Ik had ooit die baas van Touring op tv horen zeggen dat je na zo'n geval
    een goede 40 km. moet rijden zodat de batterij weer kan opladen.
    De gast in de garage zei me dat ik de auto een uurtje stationair moest laden draaien.
    Dit laatste heb ik gedaan.
    Daarna de motor afleggen en weer starten en dat lukte dus.
    Stel dat de batterij stuk was dan zou de wagen niet starten.
    Stel dat er iets fout zat met de alternator dan zou de batterij niet geladen zijn.

Moet je nog weten dat de benzinetank bijna leeg was.
    En ik moest nog op 3 plaatsen zijn voor 18:00 uur.

Het is erg maar zonder auto ben ik voor de helft vleugellam.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ik begrijp niet waarom een startbatterij die geladen slechts 12,6 Volt geeft, je boordcomputer om zeep kan helpen.
      Een batterijlader met booststart en die draagbare booststarters zoals de wegenwachters gebruiken, kunnen dat wel doen. Als je batterij helemaal defect is kan er meer dan 20V op de klemmen staan tijdens het boosten.
      Oh, je zou er versteld van staan hoe vaak men met de beste bedoelingen de twee startkabels verkeerd weet aan te sluiten. Vraag het maar eens aan een pechverhelper van Touring Wegenhulp. Overigens zou Seat zeer gevoelig zijn aan het starten met boosters en een hoger dan gemiddelde aantal problemen geven met de boordcomputer(s).

Willy
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
        Wat denken jullie zou de starter of batterij stuk zijn ?
        Volgend jaar is hij 6 jaar en nog nooit starter nog batterij moeten vervangen.

Zou het kunnen dat de batterij stukgaat door die kortsluiting destijds ?
        Een nieuwe starter zou redelijk duur zijn hoorde ik, hoeveel kost dat wel ongeveer?
        Bij Bosch kan je revisie alternatoren en startmotoren krijgen, ik weet niet wat er in die Peugeot zit, is dat nog altijd Delco-Remy ?
        Nu : aan een startmotor kan er bar weinig mis gaan, als er iets is zijn het de koolborstels of het relais, kan perfect vervangen worden voor een schappelijke prijs, tenminste als je er goed bij kan.
        Ik heb er ooit een vervangen bij een Renault Espace en ik heb er nog altijd nachtmerries van, met de motor los is het kinderspel.
        Maar Bart (Blackbandit) heeft een mooie en logische volgorde van diagnose vermeld.

Comment

Het gebeurt bij het afkoppelen dat je piekspanningen krijgt. De raad van Hombre om zo veel mogelijk verbruikers aan te zetten klopt.
          Het is ook belangrijk om te weten dat, als je van een tweede accu gebruik maakt dat er een volgorde van aansluiten is.
          Wat Notex zegt klopt ook, maar dan gaat het wel over een batterij die compleet naar de filistijnen is, al een hele tijd leeg staat en wsl gesulfateerd is. Bij het aankoppelen sta je idd over een hogere spanning.
          En ja : de + aan de + en de - aan de - ik heb nog afgesmolten connectors gezien.

Comment

Als TS de moed heeft om in de bedrading van de auto te wroeten om een radio te installeren, dan zou hij toch de basics moeten kennen om uit te maken of de batterij leeg is ofwel de startmotor kapot. Aan de hand van wat ik en Black Bandit al uitgebreider vertelde (branden de lichten nog, maakt de starter nog een tikkend geluid) kan dat toch niet zo moeilijk zijn.

Een ampèremeter die in serie wordt gezet met de batterij, is technologie uit de jaren stillekes.
            Daarvoor wordt nu een DC ampèretang gebruikt die je over de batterijkabel knijpt. Ik heb er zo een die zelfs een lekstroom van 1 mA kan meten.
            Bij veel nieuwe auto's heb je een hoop instelwerk op het dashboard als je de batterij hebt afgekoppeld. Bij sommige Ford modellen kan je de eerste keer enkel terug starten met de masterkey (degene met het rode stukje aan de sleutel) nadat de batterij was afgekoppeld.
            Een amperetang behoort niet tot het materiaal van de meeste doe-het-zelvers en zeker geen DC-type.
            Maar het is een zeer interessant stuk gereedschap. De gewone amperemeters begeven als je ze in serie zet met een startende motor waar de startstroom een paar 100 A kan bedragen. Vroeger werd met een shunt gewerkt maar zoals Notex zegt : lever de amperetang. Je moet er zelfs niks voor losnemen.
            Voor diagnose heb ik een paar 30 cm verlengkabels gemaakt met losse VOB draad. je weet meteen wanneer de wasmachine begint te warmen. Over een gewone verlengkabel meet een amperetang natuurlijk niks omdat hij de som maakt van de stromen weg en weer.

Comment

[QUOTE=theokus;4026679]
              Stel dat er iets fout zat met de alternator dan zou de batterij niet geladen zijn.
              QUOTE]

Dit klopt, en heb je gelijk.

Stel dat de batterij stuk was dan zou de wagen niet starten.
              Hier kan het nog steeds zo zijn dat de batterij stuk is. Ga je pas echt weten na een paar dagen.
              Nu heb je hem eigenlijk terug redelijk vol geladen, en dan snel weer gebruikt.
              Een batterij die stuk gaat, verliest zijn lading over het algemeen langzaam.
              Het zou dus kunnen dat je er nu even geen last van hebt. Maar als de wagen een paar dagen heeft stilgestaan, het probleem terug gaat komen.
              Gewoon het even bekijken. Als je het binnen x aantal ( paar maand) tijd nog eens hebt, zou ik er toch een ander in plaatsen.
              Natuurlijk enkel als je de lichten of andere dingen zelf niet bent vergeten uit te zetten he.
              Je kan er mee lachen, maar je maakt wat mee.
              Vrienden van mij zijn 2 zelfstandige garagehouders. En je wil niet te horen krijgen welke verhalen deze soms van hun klanten aanhoren.

Comment

Als er in de alternator een diode defect is, dan zal die niet meer de maximale laadstroom kunnen leveren, in deze periode worden dikwijls alle stroomverbruikers tegelijk ingeschakeld, en dan is het best mogelijk dat de accu maar net boven de 12V zit terwijl de motor draait.
                Dan zal de motor niet direct stil vallen, maar de accu is dan maar voor een heel beperkt percentage geladen.
                Op een koude ochtend kan dat er voor zorgen dat de startmotor niet meer goed genoeg rond draait, en dat de motor daardoor niet meer wil starten.
                Dat is simpel te controleren door een oscilloscoop aan te sluiten, als je die niet hebt, dan schakel je een heleboel stroomverbruikers tegelijk in, en meet je de spanning over de accu, als die dan een stuk onder de 13V blijft terwijl je het toerental een beetje opvoert, dan ben je er zo goed als zeker van dat er wat mis is met de alternator. In dat geval moet je ook nog eens controleren of de alternatorriem strak genoeg ligt, want als die doorslipt terwijl de alternator zwaar belast wordt, dan zal de spanning ook te laag blijven.
                De spanningsregelaar kan ook defect zijn, maar dat komt bij een alternator niet zo gemakkelijk voor, als er al heel veel kilometers op de teller staan, dan kunnen de koolborstels ook versleten zijn.

Een defecte accu heeft vooral veel last van zelfontlading.
                Als een geladen accu vanzelf leeg is na een vrij korte tijd, dan is er ofwel ergens een lekstroom in het elektrisch circuit van de auto, of er zit een lekstroom tussen de platen van de accu zelf (zelfontlading).
                Een goede auto-accu verliest per maand normaalgezien minder dan 10% van de lading door zelfontlading.
                Last edited by Black B@ndit; 24 november 2013, 18:47.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

[QUOTE=Muppets;4026836]
                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  QUOTE]

Dit klopt, en heb je gelijk.

Hier kan het nog steeds zo zijn dat de batterij stuk is. Ga je pas echt weten na een paar dagen.
                  Nu heb je hem eigenlijk terug redelijk vol geladen, en dan snel weer gebruikt.
                  Een batterij die stuk gaat, verliest zijn lading over het algemeen langzaam.
                  Het zou dus kunnen dat je er nu even geen last van hebt. Maar als de wagen een paar dagen heeft stilgestaan, het probleem terug gaat komen.
                  Gewoon het even bekijken. Als je het binnen x aantal ( paar maand) tijd nog eens hebt, zou ik er toch een ander in plaatsen.
                  Natuurlijk enkel als je de lichten of andere dingen zelf niet bent vergeten uit te zetten he.
                  Je kan er mee lachen, maar je maakt wat mee.
                  Vrienden van mij zijn 2 zelfstandige garagehouders. En je wil niet te horen krijgen welke verhalen deze soms van hun klanten aanhoren.
                  Deze batterij is redelijk nieuw.
                  Maar zoals ik al zei: ik rijd te weinig en kortere afstanden.
                  Als ik de lichten zou laten opstaan dan klinkt er een signaal.
                  Als ik de sleutel verwijder dan gaat binnen alles uit: de radio bijv.
                  Morgen moet ik die booster terug naar de garage brengen dus het "uur" van de waarheid

Vorige week werd ik al gewaar dat het starten niet was zoals gewoonlijk.
                  2 batterijen op 16 jaar is toch niet zo slecht he
                  De originele heeft het heel lang uitgehouden.

Maar ok, 't is mijn eigen fout.

Touring en ik ben geen lid.
                  Die wilde direct afkomen en zijn bereikbaan 24/24.
                  Een interventie, je moet dan geen lid worden, kostte 140 euro als ik me niet vergis.
                  Hun prijzen&kosten:
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                    denk voor een nieuwe starter rond de 3 à 400 euro, goedkoper als reparatie vindt ge bijna niet meer. Voor de rest zou ik niet weten wat er aan zou mankeren. Heb deze week ook autopech gehad, dat kost veel geld...
                    Dan heb ik een goed midden West-Vlaams adres voor U, waar een starter herstelling je maar 1/4 zal kosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Het gebeurt bij het afkoppelen dat je piekspanningen krijgt. De raad van Hombre om zo veel mogelijk verbruikers aan te zetten klopt.
                      Tegenwoordig zetten ze een kleine back upp batterij over de klemmen terwijl ze de batterij afkoppelen Paul, dat vangt de eventuele inductie op
                      en alle elektronica blijft in werking.

Comment

Een amperetang behoort niet tot het materiaal van de meeste doe-het-zelvers en zeker geen DC-type.
                        Ik heb er eentje van Fluke Paul, AC en DC tot 1000 Amp. als je ze nodig hebt, je weet mij wonen.

Comment

EMK spanning meten onder belasting.
                          Bosch diensten hebben meetapparatuur die onmiddellijk slechte cellen aantoont.
                          Tien minuten werk. Ik raad IDE aan van Pittem of Gent.
                          Betere en vooral véél goedkopere adressen hier in Roeselare Paul, verleden week ben ik er een batterij van 73 Ah (Varta) gaan halen
                          voor een buurman die ook in panne stond, prijs 107€ .
                          Het uitmeten van de oude doen ze met een belastingsmeter met een bepaalde looptijd, iets van 20 sec. denk ik, onafhankelijk
                          of de batterij vol geladen is of half leeg, wordt er een vergelijking gemaakt tussen de begin spanning en de eind spanning, dat bepaald
                          de staat van je batterij, natuurlijk is dat afhankelijk van het vermogen van die batterij, maar dat stellen ze gewoon in op hun meter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Dan heb ik een goed midden West-Vlaams adres voor U, waar een starter herstelling je maar 1/4 zal kosten.
                            Ook mijn gedacht Geert.
                            Een jaar of 4 geleden had ik een diode van de alternator in kortsluiting. Trok de batterij leeg.
                            Compleet nieuwe diodeplaat en velddioden, nieuwe lagers, nieuwe stofkappen en de hele boel gekuist als nieuw bij IDE Pittem.
                            Allemaal gefikst de dag nadien, als nieuw en iets van een 150 € betaald.

In een ver verleden ben ik er nog geweest met mijn OM617 motor die het Bonanza-syndroom had : schokken bij een bepaald toerental. Dedeyne-Bosch in Oostkamp zag al meteen een revisie van de pomp omdat ik zg slechte mazout had gebruikt. Ik naar IDE om met een technieker te praten. Hij kende het syndroom en was niet te beroerd om te zeggen dat niemand het begreep. "Ik kan nieuwe veren steken en dan heb je 50% kans dat het gedaan is maar in het andere geval zijn we geen van beiden tevreden". Wat ik moest doen ? "Wachten, het zal over gaan".
                            En het is over gegaan. Na 450.000 km heb ik hem weggedaan omwille van de taks, het stomste wat ik ooit heb gedaan.
                            Met mijn Audi100 had ik ook zo'n bizar batterijprobleem, een 6 maanden oude batterij laadde niet meer naar behoren op, ten einde raad naar IDE. Tien minuten, een van de cellen was defect. 15 € betaald met factuur, vervolgens een nieuwe batterij gehaald bij Autox (garantie).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik heb er eentje van Fluke Paul, AC en DC tot 1000 Amp. als je ze nodig hebt, je weet mij wonen.
                              Ik heb er hier ook één liggen Geert, maar geen Fluke

Comment

[QUOTE=theokus;4026854]
                                Oorspronkelijk geplaatst door Muppets Bekijk bericht

Deze batterij is redelijk nieuw.
                                Maar zoals ik al zei: ik rijd te weinig en kortere afstanden.
                                In dat geval Theo, best een druppellader gebruiken, en veel aanleggen, is alleen maar gunstig
                                voor je batterij, bij een niet volledig geladen batterij zit het zuur voor een stuk op de platen,
                                bij een opgeladen batterij zit dat zuur in een hogere concentratie in het water van je batterij,
                                daarom gaan slecht opgeladen batterijen sneller kapot.

Comment

Working...
                                X