Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jawatte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Jawatte

En ik die dacht dat LCD/LED TV's veiliger waren ...

En trouwens dat lampje dat brandt wanneer mijne tv uit is, is met niks uit te krijgen, buiten de stekker uit te trekken .
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Re: Jawatte

Oorzaak, een led?!!! Voor mij een broodje aap .... het vermogen van die led gaat in de milliwatts ... 't zal wel aan heel wat anders liggen denk ik ...

Comment

Een LED kan een plastic doen smelten maar brand veroorzaken? Wie weet, ik ben geen brandexpert.

Wat viel me op aan het artikel? Het woord TV staat er als hyperlink en door er op te klikken kom je bij de TV-gids, redelijk pervers moet ik zeggen.

Comment

Een ledje, dat kan ik ook niet geloven.
        Denk eerder dat de transfo de oorzaak zal zijn.

Comment

Geloof ik ook niet.

Ik heb altijd gedacht dat bij een CRT (heb een kennis wiens huis compleet is uitgebrand daardoor) éérst de brand ontstond, mede door stofophoping binnenin en dat daarna de beeldbuis over ging tot een implosie.
          Ik heb nog zo'n CRT, echt waar !!! De zeldzame keren dat ik kijk en naar boven ga gaat die écht uit.

Moet die transfo dan geen zekering hebben ?
          Op zijn minst dan toch een thermische zekering, dat kost echt niks.

Comment

Door zo'n led gaat maar een paar mA (ongeveer 5mA is al meer dan genoeg), die kan onmogelijk brand veroorzaken.
            Maar het voedingsgedeelte van een tv blijft tegenwoordig wel constant onder spanning staan daar kan wel altijd iets mee mis gaan.
            Transformators zitten er niet meer in, het zijn allemaal schakelende voedingen.
            Het rendement van zo'n voeding is hoger, maar er is iets meer kans dat er een condensator in kortsluiting komt, want die hebben maar een beperkte levensduur (die normaalgezien wel langer is dan 1 jaar).
            En als er iets mis gaat met het voedingsgedeelte van zo'n apparaat, dan zou er als het goed is een zekering moeten doorbranden vooraleer het toestel zelf in brand vliegt.

Vroeger had je nog een echte schakelaar om een apparaat uit te schakelen, de moderne apparaten kan je alleen maar in "stand by" zetten, of je moet er een stekkerblok met schakelaar tussen zetten (dat doe ik met de computer, maar mijn tv blijft ook constant onder spanning staan, aan de achterkant van de tv zit nog wel een echte schakelaar).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ik had altijd gedacht dat mijn digicorder in de fik ging vliegen die was altijd zo warm dat ik er de kriebels van kreeg.
              Heb nu een nieuwe generatie die beduidend minder warm word.
              En ben ook eens gaan voelen of mijn samsung tv ledje niet te warm werd maar ik voel niks hoor als dat de
              oorzaak is van brand jawade dan zat er bij die mensen wel een gewone gloeilamp in hoor.

Black Bandit dat stekkergedoe met een knop om alles af te zetten heb ik ook aan de pc en tv hangen maar de pc dat gebruik ik maar de tv nooit
              Want die digicorder moet dan opstarten en dat duurt altijd zo lang he dat ik het gewoon zo laat.

Comment

Bij mijn digicorder duurt het ook heel lang voor die weer opstart als de stroom uit is geweest, dat is de reden waarom ik er geen stekkerblok met schakelaar tussen heb zitten.
                Met de temperatuur van die digicorder (Belgacom) valt het wel best mee, het is de modem (Sagem) die erg warm wordt, maar als ik die uitschakel, dan werkt de telefoon niet meer (geen tv, internet en telefoon, want alles komt via die modem binnen)...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Niemand sterft omdat op hem geschoten werd, wel omdat de kogel door uw lijf gaat ... dus ben je eigenlijk niet doodgeschoten maar doodgekogeld.
                  Uw auto rijdt ook niet tegen een paal omdat een band stuk springt maar wel omdat je aan het rijden bent terwijl die band stuk springt.

Dat LED lampje kan inderdaad net als de band de oorzaak zijn ... maar eigenlijk komt het eerder door de voeding die nodig is om dat LED lampje te laten branden.
                  En anders was het dan ook veiliger om die TV aan te laten ... want dan was de LED niet aan.

En zo kunt ge op alles gaan commaneuken (of te letterlijk nemen) en meer bezig zijn met een LED dan met de slachtoffers.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

En als er iets mis gaat met het voedingsgedeelte van zo'n apparaat, dan zou er als het goed is een zekering moeten doorbranden vooraleer het toestel zelf in brand vliegt.
                    Er zit ook een zekering in maar het probleem is dat die maar doorsmelt als de stroom te hoog wordt, niet als de boel in brand vliegt. Heb het meegemaakt dat een stopcontact en de stekker erin helemaal in elkaar gesmolten waren. Zekering en differentieel werken niet omdat de stroom niet hoog genoeg is en niet naar massa gaat. Maar de temperatuur wordt wel gevaarlijk omdat de weerstand van het slechte contact alles opwarmt.

Echte transfo's hebben zekeringen ervoor, erachter en een thermische zekering tussen de windingen. Maar die schakelende voedingen hebben enkel een zekering aan de 230V kant. De laagspanningskant is meestal niet meer gezekerd omdat de electronica stukgaat voor een zekering kan reageren.

Condensators zijn meestal voor 1000h of 5000h gespecifieerd door de fabrikant. Je kan er voor 10000h bekomen maar ik denk niet dat die in consumerproducten zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Er zit ook een zekering in maar het probleem is dat die maar doorsmelt als de stroom te hoog wordt, niet als de boel in brand vliegt. Heb het meegemaakt dat een stopcontact en de stekker erin helemaal in elkaar gesmolten waren. Zekering en differentieel werken niet omdat de stroom niet hoog genoeg is en niet naar massa gaat. Maar de temperatuur wordt wel gevaarlijk omdat de weerstand van het slechte contact alles opwarmt.

....
                      Heel kort door de bocht ... je hebt een ontwikkeld vermogen nodig om iets "op te warmen" en dat vermogen wordt gegeven door de formule R x I2 ... een "differentieel" is een aardlekschakelaar .. als er dus geen lek is naar "de aarde" (of helemaal geen aarde) dan werkt die nooit .. en een stopcontact levert wel een beetje meer vermogen dan een standaard flatscreen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        ...

En trouwens dat lampje dat brandt wanneer mijne tv uit is, is met niks uit te krijgen, buiten de stekker uit te trekken .
                        hier ook zo,n ding.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Condensators zijn meestal voor 1000h of 5000h gespecifieerd door de fabrikant. Je kan er voor 10000h bekomen maar ik denk niet dat die in consumerproducten zitten.
                          Vanwaar haal je die cijfers Spanik ? 10.000h is 14 maanden continu gebruik, we zijn er wel mee als ze tegenwoordig maar deze kwaliteit kunnen maken ?
                          Tegenwoordig zitten overal geschakelde voedingen voorzien van condensatoren, als die allemaal maar 1000 of 5000h zouden meegaan......
                          Waarschijnlijk verwar je de cijfers met deze van de capacitieve stabielheid.

Comment

bij mijn samsung kan je programmeren of het ledje brand of uit is als tv afstaat.

Comment

bij mijn Samsung gaat het lampje uit als ik het toestel aanzet.
                              en aan als ik het toestel uit zet.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X